Author |
Topic |
PeterL
Semesterfirare
371 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 20:04:56
|
I min anläggning ser fördelningen ut som följer:
Högtalare 52% Rummet 6% (exkl diverse mattor) CD/DVD-spelare 14% Slutsteg 16% Försteg/Tuner 9% (Hembioreceiver - används som 2-kanals försteg) Kablar (signal+högtalar) 3%
Svårt att ge några generella rekomendationer men i min uppställning/rum så kunde jag sparat en del på kablage och förstegsdel utan att förlora i ljudkvalitet och jag skulle vinna på att lägga mer på att förbättra de akustiska förutsättningarna (rum).
|
PeterL |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 20:47:33
|
I min anläggning ser fördelningen ut som följer:
CD ; 499 kr (Denver 816) Försteg ; 13000 kr Slutsteg ; 17000 kr Högtalare ; 5000 kr Audiomagic-bänk ; 2000 kr Signalkablar ; 4450 kr ( 2 par ā 2275 kr ) Högtalarkablar ; 3420 kr Nätkablar ; DIY c:a 400 kr ( 3 stycken + kopplingsdosa ) Rummet ; 0 kr. Har dock försökt möblera det så jag undviker första reflexen och en matta är strategist utplacerad. Gardiner bakom lyssningsposition. CD-ställ på varje sida om stereobänken, d.v.s. diffraktorer.
% fördelning blir väl så här då ;
CD ; 1,0 % Försteg ; 28,0 % Slutsteg ; 37,0 % Högtalare ; 11,0 % Signalkablar ; 10,0 % Högtalarkablar ; 8,0 % Nätkablar ; 1,0 % Stereobänk ; 4,0 %
Summa 100,0 %
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/02/13 20:49:03 |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 21:20:04
|
Generellt bör man nog lägga mer på källan än Leif B har gjort.. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 21:32:24
|
Faan det var skoj det här, trodde någon skulle nappa.
Nja jag sitter riktigt nöjd, bästa Cd(DVD)-spelare jag har haft. Men detta tillhör nog ovanligheterna.
mvh Leif B |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 21:37:27
|
Leif vilka högtalare har du? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 21:42:00
|
Jag har ett par Proson Reality 63 MK2 och sitter helnöjd. Riktiga fullregisterhögtalare med en diskant som har liknande ljud som i dina Audiovector. Kan inte förstå att dem kan låta så bra för den pengen.
mvh Leif B. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 21:45:55
|
De ska vara bra för pengarna Leif! Kul att du är nöjd, den känslan brukar vara övergående... |
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 21:58:53
|
Du kan inte ha haft speciellt mycket bra cdspelare innan då Leif..eller ??? |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:03:22
|
Aja Martin, det kan han väl ha haft? Jag tror iofs inte att hans högtalare är de mest avslöjande, så hans cd-spelare (dvd) kan nog passa bra till dem. |
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:05:15
|
Tro ska vi väl göra i kyrkan, här kan folk dela med sig av sina egna erfarenheter |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:26:48
|
Nej, har inte haft så bra cd-spelare (en reference-spelare Technics SL-P2000 årsmodell 1995) innan så detta var ett lyft, men jag tror nätkablarna + modden av cd-spelaren gjorde att det hela öppnade upp sig. Allt blev bara tydligare i ljudbilden. Men högtalarna är faktiskt väldigt högupplösta men blir aldrig hårda i toppen. Inget register dominerar. Mycket prisvärda högtalare.
mvh Leif B |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:31:56
|
MangeW: Amen...och som sagt, jag tror Proson är ganska prisvärda...det jag menade var att kopplar man Leifs cd-spelare till betydligt bättre högtalare än Proson avslöjas nog dess brister, så brukar det vara när man kopplar billiga komponenter till dyrare eller vice versa. Talar av egen erfarenhet... |
|
Edited by - matte76 on 2005/02/13 22:35:06 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:38:17
|
Tänk att trots det är gubbar nu som talat om att denvern är en ruskig liten historia så går detta inte in i skallen på en del.. VAKNA!! Den källan är INGEN budget källa då det kommer till att lira musik... Jag anser detta borde va ett rätt klart FAKTA idag..Den lirar som f---n. Och den spelar så bra så den till och med får folk med dyra maskiner att slänga iväg dom.. Den ända gången den fått pisk är då den mötte en superintweekad cd kombo där signalvägen är runt 6-7 m.. samt passiv försteg.. Och kan man begära att en denver skall driva sådant?? med strömladdning som en rakmaskin..?
ÄNDÅ säger testaren ännu att hans kombo svettas då det gäller mellanreg o diskat...hans primare för 10 loppor får efter modd ÄNDÅ pisk!!!!Han moddade den efter den åkt på däng av en denver.. Han ringde mig i dag o sa detta inte räckte i alla fall..
Det är väl en liknande som Matte76 vill prova min denver emot? en primare för runt 10 loppor...? Primare har redan fått åka ambulans efter mötet med min denver.. Tips till ditt cd köp kanske matte76... Wake up... Denvern är inte en dålig signalkälla. Det är för en del dax att fatta detta nu. det är inte bara EN som idag säger detta faktum..det är rätt många med rätt erkända kunskaper i stereosamanhang som kliat sig i huvudet en o två ggr numera..
Och att proson låter riktigt bra för dom pengarna kan även jag intyga. Jag hade ett par sådana till mitt hemmabiosystem. Och dom hängde med rätt långt in i mitt större bygge.. Så dom är nog helt ok dom som leifB har...
Så martinH... andra Importörer till o med går och köper sig en denver BARA för att det är en bra spelare. Samt att den är så billig så man kan labba med den..OCH HA KUL.. Kanske vore bra om MartinH slutade va så styv och rent säga nedsättande saker till dina ev kunder... citat ifrån MartinH följer
"Du kan inte ha haft speciellt mycket bra cdspelare innan då Leif..eller ???"
Det är väl inte så man säger till en kille som kanske skulle en dag bli kund hos dig eller????
Och matte76. Jag kan sända dig en bild av då jag drev mina proson med 60 kg luxmansteg på toppen och ett Yamaha PC2002m på basen... Ut via Proson..Muse model three med separat strömförsörjning samt micromega T-drive - och T-dac ihopsatt med Cardas Golden cross... och Van den hul högtalarkablar....Det blev senare signal cable osv...Men jag har nog en bild nån stans här i datorn... över tillsammans 80 kg slutsteg drev proson...
Tro mig det spelade helt OK.... oavsett om det finns bättre så var detta en kombo som inte slogs ut i första taget..
Jag tror du om du hört vad dessa superbilliga proson kan göra skulle byta åsikt angående deras kapacitet... Dom spelar rätt uppsatta klart över sin prislapp... Inget att snacka om...
Och som jag ser prisuppdelningen så ser man LeifB systemet nog kan låta väldigt homogent... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:40:05
|
matte76: Det var lika mycket svar till det föregående inlägget...
Vad tråden beträffar ser jag att jag ligger ganska runt medel utlägg på de flesta punkterna, och har lagt 0 kronor på rum helt beroende pga. det är ej möjligt just nu där jag bor. Klapptest som jag provat efter läst tips visar ekon... |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
Edited by - mangew on 2005/02/13 22:40:53 |
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:43:53
|
Hela kedjan är naturligtvis beroende av varandra. Klart det blir bättre med en ändå bättre cd(dvd)-spelare. Ljudet kommer helt säkert bli ändå bättre med bättre högtalare. Allt förändras om man byter ut någon del. Mitt system kommer helt säkert låta helt annorlunda i ett annat rum. Rummets påverkan är större än man tror. Det finns mycket som kan påverka, flyttar jag högtalarna några centimeter från där dem står nu, så faller hela ljudbilden ihop. Optimering av det man har kan ta flera år att få till men nu sitter jag nöjd och njuter av musiken med en Denver för futtiga 499 kr och några DIY nätkablar.
mvh Leif B |
Edited by - Leif B on 2005/02/13 22:52:33 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:50:45
|
quote: Matte76 skrev ..MangeW: Amen...och som sagt, jag tror Proson är ganska prisvärda...det jag menade var att kopplar man Leifs cd-spelare till betydligt bättre högtalare än Proson avslöjas nog dess brister, så brukar det vara när man kopplar billiga komponenter till dyrare eller vice versa. Talar av egen erfarenhet...
Så CC har dåliga grejor då hemma Lågupplösande skräp som INTE klara idetifiera ett bra ljud ifrån en källa
jag tar på mig dessa nu och sätter detta på läpparna och vandrar över till att inte ta allt på allvar
för här finns humor i stora mått ser jag |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 22:59:33
|
Ja nu fick man sig ett gott skratt igen. Dem som inte vågar testa Denvern kommer aldrig tro på att den verkligen kan spela bra. Så är det bara. Jag tvekade också, men hakan ramlade ner i golvet av förvåning, speciellt efter nätbrunnen resp. nätkablen kom dit.
mvh Leif B |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 23:07:39
|
cd/dvd: 1.6% (nästa steg att bytas)
försteg: 22%
slutsteg: 33%
Högtalare: 37%
Kablar: 5.5%
ganska intressant det här ändå sen fick man ju reda på vad allt kostar (huh shit å dyrare lär det bli )
|
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 23:27:45
|
ledsen för "lite" OT inlägg föresten....
Men ansåg att det var viktigt att få in att ena saken inte behöver vara dålig bara för priset är lågt.. Så kan man spara på som i mitt fall på cd mediat så kan man lägga MER på andra saker såsom kablar eller slutsteg...osv...
Så en mix kan vara kanonskev beroende på om man kan plocka ut guldkorn på ett eller flera ställen.
Därmed blir det svårt att direkt säga exakt en bra fördelning..
Att man däremot bör på allt söka vägen 100% är däremot solklar enligt mig..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Leif B
Member
1496 Posts |
Posted - 2005/02/13 : 23:34:09
|
mats31
Jag har nog svårt för att säga hur pengarna ska fördelas för att få maximalt välljud. Jag tror dock att förutsättningarna är olika i beroende på rum och vilket ljudideal man har.
Oftast är det väl, desto mer pengar desto mer välljud. Katten vore det väl annars.
Man får väl dock inte glömma att en dyr anläggning med felkombinerade komponenter kan låta sämre än en billigare med rätt matchade delar.
Tycker nog att din fördelning från början kan vara en bra kombination men denna fråga borde handlare kunna svara på bäst eller hur MartinH?
Jag har lyssnat på en del uppkopplingar med dyr elektronik inkl. cd som låtit fantastiskt med riktigt billiga högtalare. Cd:n och förstärkeriet är viktigt.
mvh Leif B
|
Edited by - Leif B on 2005/02/13 23:43:55 |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 00:29:06
|
Egentligen tror jag inte på att bedöma med procentsatser för det stämmer väldigt sällan...och vad som funkar i en anläggning är väldigt beroende på vilken anläggning det är och vilka grejer man har...
Men here goes...
Högtalare: 35% Rum och placering: 35% Förstärkare: 15% Signalkälla: 9% Kablar, apparatfötter, nätfilter: 6% |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 00:55:34
|
Nej det ekonomiska värdet och det ljudmässiga värdet hänger givetvis inte samman fullt ut av många orsaker, bl.a av det som "Blue" nämner "matcningen" och som jag vill kalla balansen. Dock säger den ekonomiska andelen av produkten en del av satsningen även om lättdrivna högtalare givetvis inte kräver lika stora kraftresurser som mer trögdrivna dito. I mitt fall tar CD och DAC 33% av den totala kostnaden. Försteget 15%, slutsteget 12%, högtalare 22% och kablar 18%. Lägg till det jag gjort för rummet, jämka bort 3-4% i mattinvesteringar. Går man däremot till sovrummet blir det radikalt annorlunda procentsatser, men sovrummet är under uppgradering, senaste inköp en Denver 816 för 449:- . Nåväl tar man fördelningen före Denvern så blev det spelare 17%, förstärkare,(integrerad), 12%, högtalare 37%, kablar 33%. Många delar är avlagda från den "stora" anläggningen vid uppgraderingar. Med Denverns andel sjunker spelaren till ca. 1% eller så får man jämka upp den i spelar andelen då jag nu har två spelare. I mångt och mycket tillfälligheternas spel med andra ord. Däremot anser jag att spelaren har väldigt stor betydelse för slutresultatet, säg 25% tillsammans med högtalarna.
Att köpa högtalare efter rummet låter omöjligt, vad händer om man byter rum, man får nog köpa en högtalare som man gillar och därefter passa till rummet i möjligaste mån. Givetvis måste högtarna vara storleksmässigt anpassade till rummet, inga sätter väl Utopiaseriens största på 12 kvm, men i övrigt får det nog vara den egna ljudfilosofin som får råda och sedan måste rum ochanläggning balanseras mot varandra. |
Bravo |
Edited by - Bravo on 2005/02/14 03:06:10 |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 01:12:29
|
Signalkälla 40% Förstärkeri 35% Högtalare 25%
Source first. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
regner
Member
899 Posts |
Posted - 2005/02/14 : 02:03:57
|
cdspelare:31% förstärkare:19% (kinaimport) högtalare:38% (DIY) Kablar/nätfilter:12%
Nästa steg får bli att förbättra rumsakustiken. |
|
|
Topic |
|