HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:05:20  Show Profile Send vole a Private Message
Skulle vilja vet vad ni tycker gällande val förförstärkare ihop med transistor och även det omvända, dvs. transistor ihop med rör.

Man kan ofta läsa om att folk har gjort sitt val att ha ett rörförsteg ihop med transistor slutsteg/monoblock.
Det är sällan man läser att någon väljer just det omnämda. dvs transistor till rör slutsteg/monoblock.

Vad finns det för lyckade kombinationer ute i detta avlånga land ?

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"



Edited by - vole on 2005/02/09 17:43:54

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:10:42  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 34/99 till Quad II går la bra

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:36:28  Show Profile Send vole a Private Message
Zombie, vad är det som gör att du tycker att just dessa funkar fint ihop ?

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:40:50  Show Profile Send vole a Private Message
Med denna tråden vill jag som sagt få en diskussion ang. just valet av viser, verse i komponent väg. Som sagt så rekomenderas det ofta ett rörförsteg till ett transistor slutsteg/monoblock och inte det omvända. Varför är det ofta att det är på det viset? kan det helt enkelt vara så att det är just vid dessa två (olika-rör/trans.) komponenter som flest av oss har funnit väljud.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"



Edited by - vole on 2005/02/09 17:43:17
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:49:43  Show Profile Send Blue a Private Message
Är det inte så att många upplever att dom saknar effekt och eventuellt "fast bas" i de flesta rörslutsteg, och därför man väljer solid state slutsteg, men så vill man samtidigt få lite "rörkaraktär" och väljer därför ett rörförsteg därtill?

Solis state försteg med rörslutsteg har jag nog heller aldrig stött på nej.




Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/09 :  19:26:04  Show Profile Send vole a Private Message
Det ligger nog en hel del i det du säger, Blue.

Dock så hade det varit skoj om någon hade kört det omvända och då kunde förmedla just den parameter han/hon anser att han/hon vinner på att göra det.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/02/10 :  09:01:54  Show Profile Send Manga X a Private Message
I mitt fall kör jag en Xindak XA3200S MkII (Rörförsteg) till mitt ICEpower baserade "hembygge" Tjidtjak.

Det låter hur bra som helst!!!

Rörförsteget tillförde kanske lite "kropp" till röster och instrument. Jag vet inte om det är det folk menar då de pratar om värme. Att basen skulle blivit lidande tror jag inte i detta fall då den fortfarande har klara referenskvaliteter!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/10 :  10:17:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag håller just nu på att förhandla om ett KORA rör-försteg till mina Perreaux transistor-monoblock. Blue har alldeles rätt enligt mina erfarenheter, men jag har faktiskt stött på omvänd kombination i USA, tyvärr aldrig lyssnat själv men mannen ifråga är extremt nöjd. I Sverige är det snarast en pengafråga, det blir dyrare att få det "bästa ur båda världar" andra hållet.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/10 :  10:54:58  Show Profile Send vole a Private Message
Manga X, vad är det för rör som sitter i ditt försteg ?

Tomas, det ligger säkert lite i vad du säger ang. just kostnaden.
Jag måste nog medge att jag är väldigt nyfiken på din kombination, om det nu blir KORA steget.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:05:39  Show Profile Send Manga X a Private Message
Det sitter två stycken JJ Electrics ECC81 samt två stycke JJ Electrics ECC83 i den samt något (ett) likriktarrör i strömförsörjningen.

Den är kalasbra!!!


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:25:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
inga särskilda orsaker, men utspänning och -impedans passade, det lät inte illa heller... ;)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:36:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Lars Andersson från Clou Cable brukar köra med transistorförsteg till sina hemmabyggda rörmonoblock. Tidigare var han förtjust i försteg från KLG men numera kör han väl med sin Gondul rakt in i slutstegen.



Kolla länken:
http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1156&st=0

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/02/10 :  14:39:59  Show Profile Send snare2 a Private Message
KLG försteg ska enligt många vara ett välljudande försteg.
Finns dessa försteg att få tag på idag? Man hittar ju nästan ingen info på nätet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/02/10 :  15:12:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, det är nog nedlagt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2005/02/11 :  10:51:59  Show Profile Send Tomas a Private Message
quote:
Jag måste nog medge att jag är väldigt nyfiken på din kombination, om det nu blir KORA steget.


Jag återkommer med lyssningsintryck!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/12 :  14:16:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Jag kör BAT VK20 ihop med en BAT VK75, de funkar riktigt trevligt ihop

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/02/12 :  14:24:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag kör med Accuphase försteg kopplat med EAR rörsteg + eAR ICE-power i Bi-amp konfigration.

Fungerar helt underbart

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/12 :  14:59:33  Show Profile Send vole a Private Message
Sedär, det finns ett par "rävar" ute i landet som inte bara har rörförsteg utan kör det omvända.

johan, skulle inte du ha en ny träff snart ? Hade varit toppen att få lyssna på dina EAR steg med dina nyförvärvda högtalare.

Pac & johan, kan ni inte försöka beskriva lite, varför ni har gjort valet att ha "solid state" ihop med rör block/slutsteg istället för att köra rör rakt igenom hela signal källan.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/02/12 :  16:50:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vole

I mitt fall var det en tillfällighet. Jag fick erbjudandet att köpa EAR stegen för en ganska billig slant o slog till. Jag har aldrig varit för eller mot varken rör eller trissor. Spelar det bra så får det vara vilken teknik som helst.

Dom spelar väldigt levande o medryckande. Den ända lilla plump som finns är att dom inte hanterar den lägsta basen på samma sätt som övriga register. Annars är dom väldigt rappa i ljudet med bra dynamik så det är inga steg med "rörljud"

I samma veva hade jag Accuphase P-370 hemma som jag var riktigt nöjd med. Spelade bort EAR stegen på många parametrar men det var inte riktigt lika levande eller medryckande som EAR. Så jag Bi-ampade med EAR i toppen , med andra ord jag tog fram det bästa från båda.

Sen åkte P-370 bort i samma veva som Firebird kom in. Dessa skulle uppgraderas i filtret så innan det gjordes så spelade jag bara på EAR. Efter uppgraderingen så smög sig tankarna in i hur skulle det låte att Bi-ampa dessa monster. Så jag lånade hem lite steg för att kolla lite snabbt hur det skulle kunna bli , resultatet blev att jag köpte 2 st Acoustic reality 1001 steg.

Om det blev bra ?? Gissa 2 ggr

Det behövs ingen officiel träff för att du ska få komma på besök Vole. Hosta till så bestämmer vi nått

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/02/12 :  18:50:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
*Host* *Host*

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/12 :  19:52:01  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Jag har aldrig varit för eller mot varken rör eller trissor.

- Jag tror att det det är viktigt att inte vara dogmatisk

Jag har det bästa försteg jag någonsin hört och det bästa slutsteget och båda råkar vara rör .....

Orsaken att man vill ha rörförsteg och transistorslutsteg har mestadels med mätdata att göra - det är inga problem att göra rörförsteg med mycket liten distorsion medan det är svårare med rörslutsteg som till råga på allt måste ha utgångstransformator - om man inte har OTL-förstärkare som Bernd vill säga ?

Det är rätt att man säger att basen inte är så fast på rörslutsteg - men alla som hör min anläggning imponeras av min bra bas
- De brukar imponeras av vilken bra bas mina högtalare har - och glömma att jag har rörslutsteg

- Den som väntar sig att höra "gammaldags rörljud" hos mig blir besviken - jag har oerhörd upplösning och dynamik parat med djup i klangbilden
Naturligtvis är det vinyl som gäller.....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/02/12 :  20:16:45  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag har då gått från trissor hela vägen till att köra trissor i försteg och rör i slutsteg till att numera köra rör hela vägen.
Skillnaden upplevs verkligen som betydande
Dessutom är försteget ett hemmabygge

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/02/12 :  20:23:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Pac

Ok ......När ??

Eliot

Jag menar inte att Ear:s bas är seg eller fladdrig utan att dom andra stegen går längre ner i frekvens.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/12 :  20:55:10  Show Profile Send vole a Private Message
johan, jag tackar för inbjudan

eliot, vad innefattar:
quote:
Jag har det bästa försteg jag någonsin hört och det bästa slutsteget och båda råkar vara rör .....
?


All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2005/02/12 :  21:28:58  Show Profile Send OlaH a Private Message
Läs vad Micke Y tycker om rörförsteg med trisseslutsteg i den här tråden

http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35756&whichpage=1&SearchTerms=trident

ola
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/12 :  23:20:17  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det är inte helt ovanligt att rörsteg (både försteg och slutsteg) även har transistorer i sig. Både rör och transistorer har bra egenskaper, och genom hybridsteg så kan man locka fram en del godbitar från varje. Utseende och marknadsföringsmässigt så säger man förståss rörsteg om dem.
Om man vill ha riktigt mycket effekt ur ett slutsteg så är det svårare med rör, så därför faller valet oftast på transistorsteg.
Om man på papperet vill ha minimal distorsion så väljer man oftast inte rörsteg, men distorsionen blir oftast av en helt annan typ än man för av transistorsteg. Rörstegens mjukare distorsion låter oftas mycket trevligare även om den är högre. Som försteg så skall man inte glömma bort passiva steg som varken innehåller transistorer eller rör.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000