HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Säkringar som gör att det låter bättre...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 19

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/26 :  20:49:51  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
lasselite > Min tilltro och MIN utvärdering gör t.o.m att jag törs erbjuda DIG en säkring att testa.... (appropå Ormolja) felet Jorma gjorde, vilket jag också påtalade var att han inte lät säkringen sitta i ett tag innan utvärdering ....... som allt annat måste den förbenade tråden ju spelas in ...... (men du tror väl inte på inspelning heller.. skippa det).

Erbjudandet kvarstår däremot...... returfrakten får du betala ..... OM inte du vill behälla säkringen efter testet förståss.....

Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/26 :  21:23:29  Show Profile Send lasselite a Private Message
Som sagt så har jag så mycket annat att göra innan jag kommer till säkringarna, att jag i nuläget avstår.

Det som är intressant för mig är fortfarande hur och varför dom funkar. Den dag jag har mitt (blunda nu 2-kanalspurister) bio/musik/biblioteksrum skall jag överväga ditt erbjudande.

Men hojta till när du e på väg till Linköping
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/26 :  21:49:25  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Vi skall "Gästspela" hos Lefflers HIFI&Hembio under våren, försöker bara få ihop det med tiden (som passar Lefflers)

Wolfgang

Att säkringarna funka har Jag märkt hos mig..... Ber hemskt mycket om ursäkt att min leverantör inte kan "prestera" en beskrivning....

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/27 :  10:53:46  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Mayro,

ditt första utlåtande 24/2; 23:39:

quote:
Jaha.. Då har jag satt i min propp i proppskåpet... Och också tagit ur den. Ska utvärdera detta senare. Men som första sak kan jag säga DET händer saker...



Inga data om ett blindtest:

Rybergs första, 25/12; 7:23

quote:
Tänk vad kul man kan ha med placeboeffekter


Ditt andra, 25/2;

quote:
Om jag TYDLIGT hör förändringar så gör jag det. Om min fru hör dom. Samt vår dotter 18 år och hennes kompis 17 år.. Dom två sistnämnda är totalt ointresserade av stereo eller förändringar...


Fortfarande inga data om hur testet gått till.

Ditt tredje, 25/2

quote:
Det var INGET personpåhopp Bernt... Utan ett konstaterande om att man aldrig kan hålla en nivå där ALLA kan få berätta sina upplevelser. Utan då kommer PERSONPÅHOPPEN duggande. För att hela tiden bli kallad för "placebo" är i mina ögon rena påhopp.. Men om jag nu har fel Bernt så borde nu forumet även benämna personers inlägg där man konsekvent kallar oss andra för att BARA höra placebo för på hopp lika mycket..



Mitt första, 25/12:

quote:
Mayro,

Varför är placebo ett "påhopp" när det är en helt naturlig företeelse? Det finns inget bevis för att det du upplever är placebo eller en hörbar skillnad. Du kan inte utesluta varken det ena eller det andra, och då är det fritt för läsaren att välja vad just han eller hon tror att det är. Det är inget personangrepp, bara möjliga förklaringar.


Ditt svar, 25/12


quote:
Jo av den enkla anledningen att man konsekvent UTAN att själv VETA eller faktiskt ens vara själv på plats anklaga folk för att INTE vara kunniga nog ..eller höra tillräkligt bra..

Jag har själv många ggr varit en person som kännt "placebo" då man mixar runt och virrar bort sig. Då lägger jag ner och går ut eller vad som för att starta om..

Men då man ifrån folk hela tiden såsom en generelt sloganmässigt får höra/läsa att det man hör är placebo så BLIR även denna erkänt ok effekt ett personpåhopp. Som allt blir då man använder ett ord eller sak felaktigt....



Inga data på testet.

Fortsättning;

quote:
Som man lätt kan SE så är det stört omöjligt att inte göra BLINDTEST av en säkring i min källare... Mitt hus är 220+m2 stort.. 30m2 garderober tillkommer. Samt en källare på över 100M2.... Så hur i helskotta ska det INTE bli en blind test då man byter????? Om du samt andra läser en gång till på inlägget jag satte in igen så framgår VAD som föranleder mitt sura sätt..

Om vårt "test" inte är blint vet jag fasiken INTE hur det ska gå till..



Fortfarande ingen beskrivning på hur testet gått till. Hur stort ett hus har, har inget att göra med hur ett blindtest går till.

Vidare...
quote:
Jag har HÖRT skillnader. Detsamma har tre andra personer gjort...

Alla har till 100% prickat rätt..... Inte vilken som spelade. Utan vilken dom tycker gjort vad osv... Så inte ens STARTEN var med en bestämmd säkring... Så dom hade inte en enda susning... Inte en enda..



Ett resultat, ja. Men inget om hur testet gått till.

Vidare...

quote:
quote:
Alla har till 100% prickat rätt..... Inte vilken som spelade. Utan vilken dom tycker gjort vad osv... Så inte ens STARTEN var med en bestämmd säkring... Så dom hade inte en enda susning... Inte en enda..



LÄS....



Var står det hur testet gått till?

Vidare....

quote:
Rydberg..
Som du kan läsa om du spiller lite tid på det så står svaret redan.. Men jag repeterar gärna igen..

NEJ Det startade med att det togs bort den ordinarie. Och man har inte en susning om vilken som spelade...


Du har knappast tidigare gjort en beskrivning av hur testet gått till. Tidigare skrev du att "inte ens starten var med en bestämd säkring", sen skriver du "Nej, Det startade med att det togs bort den ordinarie". Hur var det?

Jag fortsätter:

quote:
mayro,

du har inte beskrivit hur många gånger som ni hade rätt? 100%? Av hur många testomgångar?


Ditt svar:

quote:
Vi provade 10 ggr, Och alla ggr så blev det "rätt" beskrivning av skillnaderna som sedan också lyssnades fram med VETSKAP om vilken som spelades.. Så svaret är utan tvekan JA. Det hörs klar skillnad.. Och märk väl att det INTE var den Sk hifisäkringen som ansågs låta bäst. Utan en vanlig...



Sen kommer min kommentar till blinda tester:

quote:
om man vill utesluta placebo så bör man utgå från en ett slumpmässigt mönster som en testledare bestämt (ex krona/klave) som då inte har kontakt med de lyssnande. Detta bör man då göra efter lite "träning" av hur de olika sakerna låter. Testpersonerna måste sedan individuellt (utan påverkan från andra) skriva ner vilken propp som spelar i varje testomgång.

Ex: Slumpmässigt mönster
1 - A
2 - A
3 - B
4 - A
5 - B
6 - B
7 - B
8 - B
9 - A
10 - A

PÅ samma sätt ska testlyssnarna då skriva in vad som är vad, och sedan rättar man mot facit. 9/10 rätt är signifikant skillnad. Vid många omgångar behöver man inte pricka in 90% för att få signifikans, ex 100 omgångar räcker det med 60 rätt.

Beskriv gärna proceduren och resultat så detaljerat som möjligt när du vill presentera nåt "revolutionerande", och speciellt innan du attackerar dina skeptiker. Bara ett tips i all välmening.


Ditt svar:

quote:
edison.

Jag har skrivit det redan. Det var växlande om du läser. Och 100% rätt . Om man nu kan säga rätt o fel.. Mer rätt beskrivning om propp a och propp b....



Man kan säga rätt och fel om man kallar de olika propparna för "A" och "B", eller "dålig" och "bra".

Mina frågor:

quote:
mayro,

Så hur många omångar var det? Satt personerna och diskuterade medans de valde? Var den som bytte proppen med och diskuterade ljudet eller kvar i ett annat rum?



Har man alltså gjort det med tre personer och de inte haft någon kontakt med varandra (skrivit ner sina svar utan att någon annan vet vad man skriver) så är det 10 x 3 = 30 omgångar. Om de gemensamt diskuterat och kommit fram till en propp och skrivit ner det så är det 10 omgångar.

Ditt svar:

quote:
Jag vet CC. Men dom skall denna gång få svar så slipper man nästa gåbng tjfsa om man fattar eller inte.. Lite trist att fortfarande bli ifrågasatt barra för inte Mr xxxxx har sagt man är godkänd..... Gurusar som fasiken bara kan siffror och nada annat...

Min test är beskriven nu flera ggr.... JAG VAR I KÄLLAREN OCH KOMUNISERADE VI SKRIK OCH FOTSTAMP I GOLVET. OK??? Jag var i min källare....

Lena. Jenny, Samt Emily var i Stereorumet..
Vi bestämmde så här. Att dom stampade i golvet då dom bestämt sig.
Dom skrev A- B på ett papper,, Dom skulle INTE säga vilken åropp som spelade. Bara vilken skillnad genom att skriva BRA dålig....

Svart eller vitt.. OK?????

Dom vet inte VILKEN som startade.
Sen gick jag ner och skrek som en idiot att dom kunde börja..

Fick nog skrika fem ggr om jag minns rätt eftersom dom inte hör mig och mina damer tjatrar innan dom bestämmer sig för att höra dåren som står i källaren med en hifisäkring....Hifisäkring,,hmm fattar varför dom inte lyssnar om jag tänker efter...Jaja..

Dom lirar tills dom tycker dom hör klart. Stampar i golvet och jag byter om...(Till Säkringsmannen). Dom spelar på. Så där växlade vi tills jag frös för mycket och lämnade källaren..

Lena fick gå ner och byta åt mig..

Kan vi lämna detta tjafs om min test av en säkring??? Hur det gått till.. .. Jag behöver möjligen en doktor!!! men inte bli behandlad som ett okunnigt barn.. Så nu räcker det med ifrågasättanden om HUR eller om jag och min familj är kompetent att prova en sak utan guruinblandning.

Säkringen gör i min anläggning saker. JA.

Slutdiskuterat om HUR.


Alltså har de skrivit gemensamt typ...

1. Bra
2. Dålig
3. Bra
4. Bra
5. Bra.
6. Dålig.
7. Bra
8. Dålig
9. Dålig
10. Dålig

Och du har sedan rättat detta mot ditt slumpmässiga schema och sett att samma propp faller som dålig varje gång. Korrekt uppfattat?

Min nästa...

quote:
Ok Mayro,

det finns ingen anledning att agera fientligt när folk frågar hur testet gått till. Jag har inte agerat fientligt eller ohövligt i en enda fråga. Din inställning gör att jag blir än mer tveksam till ditt resultat.


Ditt svar:

quote:
Det finns inte fientligt i mina inlägg. Bara faktumet att man får också läsa så jag slipper tjata om samma sak flera ggr.. Jag är inte typen som snurrar runt ens med mina barn. Har en sak sagts så är det sagt.. Tjat kan få mina nerver att bli darriga... Om det så gäller chatt på forum eller i uppfostran... Mina inlägg är numera rätt tydliga och även uppdelade så det borde gå att I alla fall läsa. Skumläsning ger repeterande svar..

Jag utgår ifrån att det sitter vuxna på andra sidan som det gör här..Så då begär jag i alla fall att man läser hur en sak går till. Sedan frågar om jag missat nåt specifikt...Sånt händer ju...

Men kanske tog DU åt dig mer än just DU behövde göra... Svaret var samlat alla frågor som redan var besvarade....



Du har knappast tjatat om ett flertal ggr om hur testet gått till och hur resultatet var. Faktum är att det finns många frågor kvar runt det, men jag bryr mig inte längre.

Over and out
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/02/27 :  11:17:52  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Nu har jag blindtestat automatsäkringar. Har bytt från en snabb 10 amperes säkring som löst ut en gång för mycket, till en normaltrög.

Ljud:
Skillnaden, förutom att den nya fungerar, är att jag kan slå på även mitt andra slutsteg och det är ju trevligt med stereoupplevelsen. Det är klar skillnad mellan 0, 1 och 2 kanaler och jag föredrar utan tvekan 2 kanaler. Detta har verifierats i blindtest. 0 variantsversionen har jag även veriferat i dövtest och det gav samma resultat.

Handhavande:
Den nya säkringen(förutom att den fungerar) är betydligt mer lätttillgänglig i sitt handhavande. Det är klart tillfredställande att inte behöva döda all elutrustning i lägenheten och därefter försöka ett par gånger med upprepat spring till elskåpet som resultat.

Summering:
Den nya säkringen(förutom att den fungerar) är av en billigare noname typ och därför misstänker jag att mina tester ovan är utsatta för omvänd placebo. Dövtesten konfirmerar med 100% utfall de subjektiva intrycken. Blindtesten visar dock på mer färgning i 2 kanaler än framförallt med 0 kanaler. jag ger dock den nya säkringen full pott ändå tack vare handhavandet och att jag nu har lyse på dass.
mvh,
/Henrik
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/27 :  12:25:15  Show Profile Send mayro a Private Message
Du får förlåta mig Edison. Men jag varken tänker eller kommer att fortsätta dividera detta mer nu. Om du inte tror eller förstår så ber jag dig att utvärdera själv. Och om intresse finnes så erbjuder wolfgang ju att prova. Lasselite nobbade ju. Så ev kan du be om att få utröna själv...

Mina inlägg för att tillfredställa en typ av test som jag personligen föraktar djupt men numera ändå har gjort är avslutade. På ren svenska.,.Duger det inte vad jag o Jorma gjort så skippa det...Jag orkar inte dividera detta mera varken nu eller framåt...

Jag behöver ingen guru för att höra skillnader i mitt system. Och mina metoder för att testa saker har fungerat bra för mig och åtskilliga andra genom åren. Mina år är idag snart 47. Och mitt stereointresse började vid redan före 9 år.. Min första ombyggda låda till min plaststereo var gjord vid 11 år. Och min första egna "highend" var Dynako rör.. Unamko t1 labratorie gramofon. och stig carlson burkar... Först den mindre och sedan den stora med bas i botten. Och redan då hade jag tjocka kablar .. vilket var dåvarande "mode" för en highend kabel.

Så jag betvivlar starkt jag behöver "förklara" mig om jag KAN eller VET hur jag hör skillnader....

Jag har inbjudit flera ggr nu till att besöka mig för en hifihelg med provande osv . Detta gäller skeptiker och vanliga..

Även inbjudit till att någon med vanliga tvinnade elkablar osv ska få höra skillnader om kablar osv... INGEN har vågat / Nappat / Velat.
Jo dom som "tror" har nappat. INGEN ifrån "andra" sidan....

Så för mig då man ser tvivlare neka till GRATISPROV ( Menar inget illa lasselite) Samt inte ens får ett enda napp ifrån en tvivlare så anser jag alla diskutioner överflödiga.. Kan man inte offra sig mer än chatt på en site så anser jag saken är utaggerad samt avslutad..

Som med rörstegen jag provade. Efter en veckas telprat så kom det ändå hela tiden fram till samma sak. Åk och hämta dom. Sagt o gjort.. Fram o tillbaks till Örebro samma dag ifrån blekinge.. Sedan VET man och sitter inte bara o käblar....

Så Edison. (Eftersom du riktar dig till mig) samt andra nu här...

Jag har totalt avslutat all vidare diskution om detta då jag anser att det blir fel att sitta o käbla med folk som ändå inte själva provar utan endast är med i inläggen för att helt utan kunskap o vilja att vara lika del genom att FÖRST prova sedan prata...

liknelse följer...
En gång i tiden sköt man på öar där infödingar bodde. Och en föll ner på marken avliden. Dom fattade inte sambandet... Att då för man INTE förstog sambandet mellan knallen och att en kula for iväg gör INTE att dom kunde neka till att deras vän var avliden. Samt dom satt nog INTE och nekade till att han dött..

Men dom berättat detta för andra som INTE varit där och sett så hade dom nog inte trott det dom heller. Vilket historien också visat på program om detta på diskoery..

Så dom gick OCKSÅ dit och blev skjutna ... Idag fattar dom alla sambanden och går inte "dit" igen.....

Lite lika detta faktiskt.. En del sitter och säger nej nej nej .. Och går inte dit. Fast samtidigt låser man diskutionen också då man inte går "dit" så man lär sig att man (blir skjuten) upptäcker skillnad...

Dom infödingar som gick dit och blev skjutna efter den första var dom som med sitt liv som insatts lärda dom ANDRA att man dog av denna sak som small. Hur det gick till visste dom inte. MEN dom dog fast dom INTE kunde föklara fenomenet.....Liknade fenomenet att saker gör skillnad. Vare sig man vet varför eller inte...

Så nu är mitt sista inlägg sagt i detta ämne. Tills resonemang av typen roliga utbytade tankar kommer. Att endast sitta med inlägg som vad man än säger ändå kommer tillbaks som Ema numinens "gummiboll kom tilbaks" osv är föga intressant....

Så ingen behöver bekymmra sig om att ens besvara detta inlägg. För denna tråd anses nu totalavslutad för mitt vidlkommande.

Hoppas NÅGON i alla fall läst mina FÖRSÖK till att återge mina prov och resultat och kan därigenom få en till bild om hur saker blivit i mitt system. Sedan ber jag tusen ggr om ursäkt för att jag föll in i debatten angående testmetoder.. Jag lovar att ALDRIG mer i hela mitt liv ens FÖRSÖKA ge mig på en test som dess förespråkare vill man gör. För en del GÅR inte att tillfredställa vad man än gör...

För er andra som har intresse. Prova... Det första kan ju bli en liten säkring inne i er apparat.. Några kr för att höra vad som händer kan det vara värt....

Ha skoj..

MVH
Tobbe


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/27 :  12:42:21  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
Så för mig då man ser tvivlare neka till GRATISPROV ( Menar inget illa lasselite) Samt inte ens får ett enda napp ifrån en tvivlare så anser jag alla diskutioner överflödiga.. Kan man inte offra sig mer än chatt på en site så anser jag saken är utaggerad samt avslutad..

quote:
Jag har totalt avslutat all vidare diskution om detta då jag anser att det blir fel att sitta o käbla med folk som ändå inte själva provar utan endast är med i inläggen för att helt utan kunskap o vilja att vara lika del genom att FÖRST prova sedan prata...


mayro:Vi får väl se om vi ska återuppta käbblet om nån vecka eller två då jag testat säkringenen Wolfgang ska skicka mig.

Wolfgang:Tack på förhand,modigt att låna ut en säkring till någon som är riktigt skeptisk...

Edited by - Nicke on 2005/02/27 12:43:00
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/02/27 :  12:43:04  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Sker nästa test i Sthlms-trakten så kan jag förmodligen medverka. Jag medverkar om det finns möjlighet/vilja att göra det blint.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/27 :  13:26:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Jag behöver ingen guru för att höra skillnader i mitt system.
Vad menar du med detta!?

quote:
Och mina metoder för att testa saker har fungerat bra för mig och åtskilliga andra genom åren. Mina år är idag snart 47
Min morfar är över 80 men jag betvivlar att han, trots sin höga ålder (som du uppenbarligen tror är en viktog faktor), kan ställa upp ett korrekt blindtest Vad har åldern med saken att göra!? Det är ju tämligen uppenbart att du inte förstår våra frågor och invändningar till ditt så kallade blinda test, hade du haft erfarenheten av att göra riktiga tester skulle du med all sannolikhet inte svarat så aggressivt/oförstående som du gör just nu.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/02/27 13:27:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/27 :  13:57:15  Show Profile Send mayro a Private Message
Nicke.
Ditt inlägg svarar jag gärna på... Det skall bli skoj att se om även du får skillnader. Bra eller dåliga eller inga alls...

Så du får göra ditt som en del kallar "så kallade" test...

Men jag skall faktiskt även besvara en sak som Rydberg frågar om..
Ålder rydberg har med erfarenhet att göra om du inte vet det. Till en viss ålder i paritet med erfarenhet samt fysikska företräden så har ålder , erfarenhet , samt fysika nivåer betydelse. I mitt fall så gick jag just igenom ett test av hörsel samt syn mm för att få behålla mitt körkort för tung trafik. Och jag har en MYCKET god hörsel fortfarande.Samt full syn förutom då det gäller läsa i mörker. 17000hz prickades in korrekt. samt 18000hz också. med en miss..Så om min hörsel sjunkit tills idag så är min nivå nog ännu i 17000hz nivån utan tvivel. Tror inte den sjunker mer på lite mer än ett år i alla fall...Och varför jag BAD om att få göra en nogrannare test av min hörsel bottnar i att få redan på OM jag ännu kan anse mina intryck såsom tillförlitliga FAST mina år börjar göra sig påminda i andra fall.... Vilket i paritet med erfarenhet är en sak du ännu har en bit till att uppnå som jag förstått. Du är ju rätt mycket yngre som jag förstått....Så ålder har MYCKET med saken att göra...

Oftast kan man i hifisammanhang se åldern såsom NEGATIV uppgift. Så att du frågar just om detta anser jag vara relevant att besvara också på korekt sätt. Så denna fråga var en fråga som jag bedömmer vara viktig att besvara dig på..

"Guru" får var och en ha egna tankar om som jag tidigare skrivit...

En "guru" kan vara du rydberg eller jag, samt en bunt andra. Vem får läsaren avgöra


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/27 :  14:16:46  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja, jag är hel del yngre, närmare bestämt 27, men att ålder per automatik betyder mer erfarenhet är ju en grov generalisering. Det är ju bara ett se till dina inlägg för att få ett exempel, första gången blindtest nämdes sa du att du inte ville sitta med en sjal runt huvet, etc. Det är ju rätt uppenbart att din erfarenhet av dessa typer av tester är väldigt begränsad och fördomsfull, vad har exempelvis husets storlek att göra med hurvida testet är blint eller ej ???!!! Din övertro till att det du tycker dig höra också verkligen stämmer är ju ytterligare ett exempel på detta, det finns ju nämligen otaliga exempel på att så inte är fallet.

Jag har absolut inget emot att folk testar grejor öppet och förmedlar sina erfarenheter, det kan va kul att läsa och man får själv värdera hur mycket informationen är värd. Nu säger du det dock som ett objektivt faktum att det verkligen är ljudmässiga skillnader på säkringarna, du lägger fram det som om du har nått slags bevis, och då får man ju även tåla att folk frågar dig om metoden. Hoppas du inser skillnaden mellan dessa båda sett att presentera sina "upplevelser".

Om nu gurun kan vara vem som helst vad säger då din mening? blir det inte redundant information då? "Jag behöver inga kuddar i soffan för att höra skillnad" är ju en ungefär lika relevant mening i sådant fall.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/27 :  15:29:53  Show Profile Send mayro a Private Message
Att du inte begriper att avsluta.. Helt otroligt...
FATTAR DU INTE DETTA ÄMNE ÄR OT SÅ DET VISSLAR OM DET????

Jag har redan bett om förlåt för mina OT... Och vill så förhålla mig.

Du får starta en tråd om ämnet i stället så kan du prata vidare på den om detta är intresant...Men ge dig nu...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/27 :  15:33:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Att diskutera testmetoden och dess brister är väl sålångt från off topic som det kan bli. Men att skylla på OT är ju ett effektivt sätt att slippa diskutera sakfrågorna, pinsamt att se.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/27 :  15:37:18  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Rydberg > Skickar gärna en säkring till dig oxå...... Har du lust att göra en BT???? Bra eller dålig (för min del) men ändå en BT ??

//Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/02/27 15:38:08
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/27 :  15:46:26  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
...hur funkar dom?



Detta är topic

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/27 :  15:52:36  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Mayro> I så fall är hela ditt test OT så att det visslar om det, det säger nämligen inte ett skvatt om hur de fungerar utan var ett försök att testa om de fungerar, en frapperande skillnad, ellehur!?

W*> Jag har väldigt dåligt med tid just nu men om ca 5-6 veckor ser det lugnare ut, dessutom är stereon inte komplett i dagsläget, när den är det och jag har mer tid skulle jag kanske kunna göra ett ordentligt BT-test.


I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/02/27 15:53:49
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/27 :  17:08:27  Show Profile Send mayro a Private Message
Numera är Jormas samt mitt test av säkringar OT samt också EJ överenstämmande med gällande testregler.......

Ja.. det va skoj att läsa faktiskt..

En del ggr ska man hålla truten. För då biter det andra i svansen än en själv.. Denna gång gör jag valet att inget säga....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:42:58  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Är det inte dags att lägga ned denna tråd nu????

Finns ingen anledning att hålla igång den förutom att några individer ska få ha sin egna lilla snoppmätartävling...

Mkt rolig läsning, men konstruktivt? Nähädå, inte det minsta.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:53:13  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Nu får ni ge er > ha sin egna lilla snoppmätartävling...< Kanske BT där med ?? Inte snyggt i dagsljus
Har för mig att det var säkringar vi skrev om ..... blir farligt i säkringshållare, eller

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/02/27 19:55:36
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/02/27 :  19:58:04  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Ja det börjar väl bli dags att lägga ner nu. Det viktiga tycker jag är att det förekommit en debatt så inga springer iväg och köper dyra säkringar utan att tänka efter lite först i alla fall. Sen är det ju upp till var och en vad man vill lägga pengarna på.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"

Edited by - Jensevik on 2005/02/27 20:00:44
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:26:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ni kan väl vänta med att gapa om låsning tills vi har fått ett svar på min fråga. Den typen av VFOT* slipper jag gärna i min tråd.

Testmetoder intresserar mig dock, så det står jag ut med. Men vissa kunde kanske vara något smidigare än en dagisgrupp i en Duka-butik

*Very Far Of Topic
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/27 :  20:57:57  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
lasselite > håller med dig.... nu får vi ju snart en riktigt utförd test av Nicke. Det jag finner konstigt framför allt är att säkringen avfärdas som "rena skiten", man köper ju nya nätsladdar oxå och tycker till !! Och visst är kvaliten olika liksom ljudet apparaten presterar efter inkoppling av en ny sladd. Säkringen är ju en "bit av vägen" fram till försteget,stärkaren eller CD-spelaren. Varför det låter bättre (hos mig t.ex.) skulle jag också vilja veta !!! Men jag vet att det gör det ...... HOS MIG !

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/27 :  21:11:13  Show Profile Send mayro a Private Message
Lasselite.

Jag har nu satt tillbaks min propp i källaren. Och nu ska den spela i ett par dygn här nu. Jag gör inget mer bytande nu. Utan den får bara spela på. Wolfgang informerade att resultatet jag fick ifrån start då den var ny är fullt korrekt vad även han fått. Och att senare efter den spelat mera så "vaknar" den till. Så därmed hamnade den tillbaks igen och ska nu få göra sitt jobb.... Vad som däremot nu blir svårare att göra är massa A - B tester. detta då det tar minimum 24 timmar innan allt spelar rätt efter man dribblar med på och av med strömmen..

Mina saker tar den tiden på sig efter man håller på innan man är tillbaks vid det som "var" innan man började labba med dom..

Tror flera känner igen sig där. Att sakerna inte spelar rätt efter man slår på o av osv.. Där tror jag inte "alla" har delade meningar. I alla fall flertalet anser nog detta är en "sanning" som dom flesta känner igen i sina egna system..

Så nu får den spela längre och skall sedan utvärderas med att den i morgon blir "avlyssnad"...samt i övermorgon....

Jag tror mig kunna säga exakt vad som jag hoppas ska bli bättre i mitt system. Så det blir lätt att finna ut om denna parameter förbättras.... Eller VAD som ändras. Jag har nu i veckor arbetat med mina grejor för att trimma in dom nya slutstegen till max vad dom klarar. så mitt ljud just nu är väl intrimmat i mina öron. Och små förändringar känner jag nog rätt lätt skillnad på. Mina saker spelar INTE på topp. Men dom spelar väl en 90% av vad dom kan i alla fall. Så det är dom 10% som fattas jag HOPPAS finna nån eller några % av.

Jag skall drista mig till att skriva exakt vad jag söker också...

Det är INTE mer upplösning eller mer exakthet. Utan mer djupledsinfo. Samt mer "lugn" i ljudbilden. Inte för den ÄR orolig. Utan för jag uppskattar en viss "vibb" i luften som just är den biten jag vill få MER av. Så det finns självklart. Men jag vill ha MER.

För att proppen i källaren skall få rätt bedömmning har jag bytt slutsteg och har nu det UTAN den nya säkringen spelande topp. Så det steget arbetar nu med allt ifrån 200HZ och uppåt. Och har vanlig säkring i sig (ännu).. Jag kommer också elda rummet till samma temp ungefär med kakelugnen. Så allt ska försöka fås till så exakt som möjligt..

Så lasselite.. Nu skall den få en chans att förbättra -- Förändra - eller enbart inget alls göra mer än vara en kul test.

Men chans ska den få i alla fulla fall.. Så nu kör vi igen... Och jag hoppas snart dom säkringar jag beställt till slutsteget kommer snart........Ska beställa även till min CD samt försteg. Men en i taget blir det.... Silver i cd samt den varmare i försteget tror jag blir bra... Dessa måsta jag rekomendera att ni provar.. det kostar inte många kr. och om ni får samma förbättring som jag fick så blir ni glada. Om inte så är det billigt i alla fall att testa till skillnad ifrån proppen i källaren... Så dom kronorna kan man nog offra på ett så billigt prov även om man är skeptisk eller inte..

Märk väl en sak. En enda litet omatchad trissa eller annan komponent kan stjälpa en stärkare direkt till hårt o jobbigt ljud. Dessa saker är INTE stora direkt. Men hörs så förbaskat väl då dom är fel matchning på.. Så därmed kan man också förstå att man faktiskt kan höra en säkring som byts.. Köp bara en adapter och sätt dit.. den är kort väg att gå igenom. Och det hörs. detta vet nog alla. Alla var inspelning är nödvändigt fast man kanske inte kan mäta fram att det skiljer. Ändå är detta ett faktum.
Så offra dessa futtiga kr och prova om man är nyfiken kan jag rekomendera. Och som jag sagt tidigare. Har man en lite orolig bild i toppen sp tror jag man rätt lätt märker av den säkringen man pillar dig.... Min koppar med guld på (som jag förstog) har fått en stor skillnad på mitt nuvarande steg som lirar bas nu vid provet i källaren...

En sak står klart i alla fall. Billy Idol låter väldans trevligt här nu efter veckors jobb.....hoppas han i morgon rockar fetare....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/27 :  21:40:24  Show Profile Send lasselite a Private Message
mayro:
"Jag har nu i veckor arbetat med mina grejor för att trimma in dom nya slutstegen till max vad dom klarar. så mitt ljud just nu är väl intrimmat i mina öron."

Tyckte jag läste nyligen att du kopplade in dina nya Denon slutsteg???
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2005/02/27 :  22:17:15  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Det är vä lite ändå lite skilnad på vad transistorer och säkringar har för funktioner?

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page
Page: of 19 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000