HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera eller låta bli? (cd-spelare)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2005/03/08 :  16:59:17  Show Profile Send FCX a Private Message
Hej forumfolket!

Sitter lite och funderar på att byta min cd-spelare. Men inte för att jag är missnöjd med den jag har utan mer av kosmetiska själ! Min cd-spelare, en pioneer pd-s06 är i guld och min förstärkare primare a20 mkII är i svart. Detta är inte så snyggt ihop (förstärkaren står ovan på cd-spelaren). Eftersom jag är student och inte har råd med en primare cd21 vilket hade varit optimalt, så funderar jag på vilka alternativ som finns att välja på? Jag vill ju absolut inte gå "ner" i ljudkvalite. Så frågan är, finns det något bra alternativ till cd-spelare i svart utförande? Men nu kommer det kniviga! Jag vill inte spendera mer än 500kr+det jag får för min pd-s06! så vart hamnar man då? Runt 3000kr kanske?

Har tittat lite på följande spelare:
Marantz 5400 ose (ny) ca2800kr
Rotel cd 02 (beggad) ??kr
Arcam Diva cd73t (beggad) ??kr <-- kanske lite dyr 6500kr ny
Cambridge Azur 640c (ny) 3500kr

Så sprid er kunskap till mig jag vill ha råd i hur jag ska göra. Tippsa hemskt gärna om andra modeller, enda kravet är att den ska gå att köpa i svart och ej överstiga 3000kr(nåja, en hundring hit eller dit kan väl accepteras). Så, ska jag behålla min nuvarande cd-spelare o vänta tills jag har råd med en primare cd21 eller ska jag "mellan" uppgradera?

Mina högtalare är ett par Swansystem Diva 4.1 (mitt system finns på bild i min presentation. Dock ser det inte alls ut så längre i min lägenhet!)

Tack på förhand!
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/08 :  17:09:39  Show Profile Send Blue a Private Message
Strunta i att "mellanuppgradera", det kostar bara onödiga pengar och energi. Vänta tills du kan köpa en cd i klass med din stärkare, t.ex. cd21 som du är inne på. (Kan du hitta en sådan begagnad kan du förstås komma billigare undan).

Ett alternativ skulle också kunna vara att kinaimportera en E-sound eller nånting ditåt, börjar väl kring 5.000 om jag fattat det rätt?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/03/08 :  18:05:16  Show Profile Send Bubben a Private Message
Sitt nöjd med vad du har tills du kan spendera minst det dubbla mot vad du får för ditt nuvarande.
"Different is not better...just different."

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2005/03/08 :  18:15:11  Show Profile Send FCX a Private Message
Hmm, ja kanske de! Men jag stör mig på det guldiga mot det svarta! Har fått det ganska bra inredningsmässigt nu i min lilla lägenhet. Detta är ett av de små störmoment som finns kvar! Så jag tänkte om man kunde kanske skaffa Cambridge Azur 640c, sälja min nuvarande spelare så skulle jag antagligen inte behöva lägga mer en max 500kr. Och det är ju i hifi sammanhang inga pengar. Tror ni att jag nergraderar mig? Är min pd-s06 bättre en en ny azur 640c? Om det inte är en nergradering så skulle jag gärna göra detta bytet. Det lär endå dröja ett par år innan jag har råd med en "riktigt" bra cd-spelare som matchar resten i min anläggning.

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/03/08 :  19:37:52  Show Profile Send Bubben a Private Message
http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33710

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2005/03/08 :  19:44:15  Show Profile Send FCX a Private Message
Hahaha, tack för den länken! Men tror inte jag vågar på mig något sådant även om det skulle lösa mitt problem

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

duratec
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/08 :  21:23:43  Show Profile Send duratec a Private Message
känner igen problemet FCX.....jag lyssnar även med ögat! Jag vet att det inte har nåt med ljudet att göra men för mig är det jätteviktigt att det är snyggt. Gärna cleant som tex Primare, Thule, Advantage Thor mfl. Inte för mycket knappar o lull lull. Kankse löjligt men så är det iaf :)
En beg primare borde väl gå att hitta. Annars är ju som samt cambridgen värd varje korvöre.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/03/08 :  21:56:05  Show Profile Send Matrixen a Private Message
PDS-06 står sig ganska bra. Den kostade ju 10 000 ny och i den prisklassen får den stryk av flera av dagens spelare, men att lägga några tusen på en ny spelare tror jag inte är en uppgradering.
Jag har en PDS-06 som transport till en bättre DAC. Hade inte färgen varit viktig hade jag rått dig till detsamma. Vänta tills du har råd med en Primare, alternativt hittar en beggad.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/03/09 :  02:23:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer med ovanstående talare å det bestämdaste, in med sprayburkarna och avvakta tills du kan göra den tänkta riktiga uppgraderingen, pengar kanske kan sparas under tiden.
Byten i sidled är mera pengar, möjligen något annorlunda, sällan bättre. Frågan är då om detta är värt en del pengar.
Möjligen kunde det ju vara idé att försöka låna olika intressanta spelare och höra efter hemma om bytet ger något.

Bravo
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2005/03/09 :  17:36:07  Show Profile Send FCX a Private Message
Okej, forumfolket har talat Jag lägger ner mina tankar i att "mellanuppgradera". Det är kanske som ni säger, onödiga pengar. Även om det kliar i fingrarna efter något nytt Bättre att lägga pengarna på skivor istället Bugar och tackar för alla råd!

MVH
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/09 :  17:48:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
Om jag hade varit du hade jag sparat ihop pengar så jag haft råd till Primare CD31 som jag äger, den är riktigt riktigt bra! Om du PM:ar mig kan jag tipsa om var du kan få bra rabatt på den spelaren (eller den billigare Primare CD21 om du inte vill lägga lika mycket pengar).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/10 :  10:28:25  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej FCX!
Om du kan tänka dig en svart "Marantz-look", så varför inte jaga en begagnad Njoe Tjoeb 4000? Det är nämligen en invändigt totalt ombyggd Marantz, bla utrustad med rör och bättre klocka! Då får du även en ljudmässig förbättring, samtidigt som basmodellen går att uppgradera i olika steg... Se "folkets" omdöme om denna spelare här: http://www.audioreview.com/CD%20Players/AH!/PRD_125042_1586crx.aspx
Eller läs från Stereophile här: http://www.stereophile.com/digitalsourcereviews/1103tjoeb/


Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2005/03/10 10:30:33
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/03/10 :  22:31:06  Show Profile Send Per G a Private Message
Spar ihop en rejäl summa och köp en riktigt bra CD. Byta i "sidled" känns rätt meningslöst.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000