HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Denver . Jag behöver hjälp.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:07:59  Show Profile Send mayro a Private Message
Hej alla glada medlemmar..
Jag har en Denver spelare som jag vill få hjälp med. Jag vill få nya fina RCA kontakter inlödda. Samt bra signalkablar till dessa superduper RCA.
Jag vet inte vad det bör vara. Men fina vill jag dom är..

Sedan vill jag man helt kopplar bort delarna som ger bild osv i den. Detta så endast ljud delen får ström.. Bild delen får gärna gå i graven..Om det går... Kanske sitter allt in en krets..

Finns här någon som skulle kunna ge mig ett handtag med detta projekt??
Jag vill se hur långt det går att driva en skitdvd ljudmässigt...

Men slopa all diskution på denna sida. Utan bara ni som tror er ha kunskapen att gå in på kortet och löda dit kontakter osv. samt som förstår vad det är på korten..

Ev trimma nätdelen också..om så går vill säja..

Detta är enbart en rolig test. Så gärna nån med humor och inga skygglappar som också kan tycka det kan va skoj att se resultatet..
Jag har frågat på denver tråden. Men inget svar. Så jag gör en ny tråd med frågan där det inte behövs debatt...

Om maskinen pajar så slänger vi den bara i sopen.... Så garantier krävs inte. Men klart bra om du vet vad du gör...
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/05 17:00:24

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:33:09  Show Profile Send CC a Private Message
Jag måste tyvärr avvakta med projektet för min del pga lite olika orsaker
Men jag kommer följa detta noga

Själv har jag mycket positiva erfarenheter med en liknande historia med en Cambrigde DAC 3:a. Jag bytte, som du, ut nätkabel o rensade bort massa onödigt tjafs internt. Fyllde med blymatta o skärmade av internt med kopparplåt mellan de olika sektionerna! RCA terminaler ersattes med WBT. De få kablar som fanns internt ersattes med teflonisolerad silverledare samt så gick det åt en massa smältlim, osv

Jag jämförde denna "skapelse" mot en DP DAC 8.0 o det var häfigt! Lite svagare/gråare i "ytterflyglarna" men mellanregistret höll sig Möe rock´n roll var det med den dac:en

Så som du förstår har jag lite svagheter för "dumheter" av detta slaget! (DAC3:an e inte mitt första eller sista röj utav garantisedlar) Jag hoppas jag kan hoppa på tåget lite längre fram o under tiden ser jag fram mot ingående bildrepotage osv.

Hoppas jag inte var för mycket OT nu. I sådana fall ber jag så mycket om ursäkt

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2005/02/04 21:34:02
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:52:34  Show Profile Send mayro a Private Message
inga problem...
Kan du om jag sänder en som står här sätta in rca av klass mm.. Jag betalar självklart kalaset.. Jag vill få en maxad denver.. Den kommer bli en ruggig historia kan jag lova.. Redan denna jag har skrämt en o annan i diket redan. Men den som ska till sedan vill jag föröka få ännu längre... För jag svär vid allt helig att detta är en så snurrig upplevelse att höra på. För vanligen finns en del av egenskaperna knappt i svindyra saker... Så tro mig. Jag har ännu tvivel här fast jag själv varit med om allt runt den..

Men om jag sänder den till dig. Kan du ryka på den då???

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:22:46  Show Profile Send AKA a Private Message
quote:
Jag vill få nya fina RCA kontakter inlödda. Samt bra signalkablar till dessa superduper RCA.



Skall du inte ha Silver Resolution som du pratar så mycket om?
Eller menar du internt?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:29:13  Show Profile Send mayro a Private Message
menar internt

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:33:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Om du nu ska byta ut typ allt i den, är det inte bättre att köpa en riktig spelare direkt då

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:36:31  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Ja, eller hur... lönt!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:37:48  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Eller ???

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36813
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:41:55  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ta kontakt med "bernt" han är en hejare på att modda cd-spelare.
Men de ska va rör då fösståss :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/02/04 :  23:12:52  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Finns nog en hel del "lödhjälp" på forumet.
Frågan är bara, var bor du?
Blir lite dyrt att skicka den runt halva Sverige med tanke på vad den kostar. Eller prova DIY-delen.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  00:33:13  Show Profile Send mayro a Private Message
Rydberg...
Jag bad inte om ifrågasättande ifrån dig.... Eller hur.. Jag har tydligt skrivit jag vill BARA ha relevanta svar..

Om jag vill ha in nya bättre RCA för några hundringar samt internt bättre kablage så är det helt upp till mig.

Sedan detta återkommande om en "riktig" spelare.. Lägg ner innan du eller någon kritiker ens vet vad ni snackar om.. Jag ska se hur långt en denver för 995 kr för tre år sedan går att få. Om jag inte kan göra detta utan att få rätt korkade inlägg så är det rätt knepigt..

Läs denver tråden ifrån början.. LÄS!!
Det står helt klart i klarspråk jag ska byta cd direkt då min blir utspelad.. ELLER HUR!!??
Men problemet är att om du samt andra nu skrivade tvivlare samt en del belackare inte inser det att tills nu har INTE någon gjort detta!!!. Är detta så svårt att förstå???

Dom gånger jag haft den med mig så har ju för sjutton inte den blivit utspelad!! Vad i hxxxxe skall jag då köpa?? Ska jag köpa en arkam testvinnare för 10000 kr som får kanonspö ljudmässigt??? Ska jag köpa en Vincent för 10000 kr som likande en sjuk katt i jämförelse?? Ska jag köpa en jäkla kombo för 130000kr som inte gör mer än kanske lite i basens dynamik?? Men som har klart sämmre röster samt inte klarade spela blåsintrument utan att det lät hårt..Du samt andra som är så otroligt duktiga kan väl berätta detta för mig?? Ni vet ju allt. och har åsikter om allt mellan himmel o jord angående detta... Jag har ju bara levt i 46,8 år nu och haft tung hifi som intresse hela mitt liv.. Jag har ju bara haft bland det tyngsta som marknaden kunnat erbjuda genom åren tidigare.. Jag har ju endast haft årets högtalare i USA såsom min agentur.. Jag har ju endast haft cardas.. silversmith.,. muse.. osv såsom agenturer.. Så jag är väl helt okunnig. Det förstår jag med..

Ta och tänk lite innan för sjutton gubbar.. LÄS INLÄGGEN:: läs trådens början.. Vad skall jag göra då min förbannade denver faktiskt låter bättre än en beg muse modell nio? En dvd/cd som jag själv haft såsom min demo??--den kostar runt 45000kr

Tror du rydberg eller andra jag sitter som ett fån och dagdrömmer om nirvana och röker brass om dagarna??

Uppstyrning här mina herrar..
Jag är en 100% seriös hifikille med ett problem att hitta en bättre cd för pengar jag har råd med. Men under mina prov så hittar jag inte fram bara..och om någon kan ge mig råd hur jag skall bära mig åt så motar jag det rådet med tacksamhet..

men tills dess jag hittar fram skall jag se hur långt en Denver för 995 kr går att få. Och att sända den kostar en 70-100kr.. att montera in RCA kostar ett par hundringar till. samt några hundringer för jobbet.. Om denna ynka dvd sedan spelar ÄNNU bättre så är det bra tills jag hittar en som slår ut min. Min förhoppning är då att den inte kommer kosta en förmögenhet bara....
För tills idag har INGEN spelare gjort det jag hoppas och också anser borde va en lätt sak.. DVS att spela ut en 995 kr denver..

Men vad göra då ägarna till dom jämförda cd spelarna själv säljer av och jag får modda samma spelare åt dom? Säg detta i stället för att använda denna nya tråd där jag bad om ENKOM seriösa hjälpande svar...

Läs hur det går då jag besöker matte76 senare. Kanske spelar jag sen samma cd som han. Men om han spelar samma som mig efter det då?? Ska jag då ocks¨å ändå köpa den cd han ratade för att slippa dessa i mina ögon rätt blinda inlägg??

Tror ni verkligen jag sitter här och som en blind kossa skriver om en denver för det bara är skoj?? Igen säger jag följande.. LÄS ordentligt.. Jag undrar ju precic som ni själv gör över detta fenomen. Jag vill ha svar hur det kan bli som det blir.
Men om man går på era linjer så är vi helt okunniga och vet inte ens var öronen sitter på huvudet.. För så måste det ju vara om man säljer en testvinnare för en denver.. samma sak då en vincent åker ut.. En dyr fin studiomaskin blir fullkomligt krossad osv osv.. Och en komboägare ser sig bekymmrat runt då han inser att hans fina saker endast har en hårfin övervikt mot en denver med bra nätsladd...och lite småfix inuti...

Förlåt mig denna ton. Men inse att era typer av inlägg är långt ifrån seriösa och på något sätt utvecklande

Men jag får väl skaffa mig en erkännt bra cd så är det slut tjafsat om min seriositet här...

Skriv nu inte mer här. Denna tråd är en tråd där jag ber om hjälp.. Starta en egen tråd där ni kan ta era fördommar och tro saker .. Jag lovar att hädanerfet inte komentera vad ni än skriver i era egna trådar om ni bara lämnar mina ifred med dom oförstående inlägg som kommer..

Jag skall offra några 500kr till för att se hur min dvd fungera.. blir det skit så kastar jag den i sopen
Det är ju "bara" en 995kr spelare..som en skulle bjudit 5000kr för då han hörde den..Men han fick en av mig då jag hade två..jag fick en annan som jag provade göra samma sak med. Det gick inte. Den kostade 4000kr..


edit
"Jag har tagit bort en mening där det stog lite fel angående ett prov.. Detta KAN inte ske numera då jag inte kan spela just nu. Slutstegen är allihopa sålda nu tyvärr.. Så senare kanske det kan bli då dom nya stegen har tagit sina platser här."

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/02/05 16:54:22
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/05 :  02:15:07  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Oj, så känslig.. (trippar på tårna)

Rydberg+jag sa bara precis vad vi tyckte (eller?)

Sorry om jag var jobbig!!!!

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  02:43:22  Show Profile Send mayro a Private Message
jag är bara jävligt less på folk som inte ens vet vad det handlar om som snackar en massa goja på ren svenska. Inget om att jag är känslig.. Rent less bara på ej läskunniga som inte kan låta bli att göra inlägg på en tråd jag ber er helt hålla er borta ifrån.. inget annat..och hur du och rydberg ens kan vaa med och utala er om något på en tråd där jag inte ens ber om era ÅSIKTER utan om hjälp med att löda förstår jag inte..kan du hjälpa mig?? Om du kan så säg det. Om det är lönt är totalt upp till mig..
Står det på min tråd???
ÄR DET LÖNT??? då hade era inlägg varit nåt av värde..
Så står det inte.. Och att efter mitt inlägg ändå skriva något fjantigt framstår som rätt barnsligt.. Lägg ner nu så jag kan få ev svar på det som jag ber om...
Ska det vara så förbannat svårt att hålla knapparna stilla då man inte har något att säga av värde. Starta egna trådar om något intresant som ni anser o tycker.. En del startar till o med en hel tråd runt min Denver.. paralellet.. HELT OTROLIGT!!!
rätt kul att det varit sådant sug efter att få något att skriva om då en denver kan skapa panik i leden..så det är ett ämne för hela forumet att diskutera.. Synd o skamm bara att det inte sker som jag bad om.. I debattform där alla kan delta.. Typ bestämma en som moddar vidare.. ser hur långt det går.. sedan testa ut osv.. Och sedan be forumets ägare kontakta olika firmor och be om förklaringar till att en dc för 10000 får stryk osv.. kanske får dom fingrarna ur och börjar göra bra grejor.. vem vet.. En historia som denna skulle kunna få en otrolig spridning och faktiskt påverka.genom internett skulle man faktiskt kunna sprida detta på dagar att man med en denver kan göra en sådan sak.. Hur många spelare sålde typ arkam dan efter en sådan nyhet min vän.. ???. FATTA detta nu.. SÅ lägg av nu och hjälp till i stället.. eller lägg bara av.. enkelt som sjutton..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  02:58:42  Show Profile Send mayro a Private Message
jag har nu skrivit till pac och bett att alla mina trådar skall tas bort.. Jag är less på detta..
Jag kommer inte skriva ett enda ord mera på en enda tråd...
om man läser trådarna så ser man anledningen... Detta skriver jag på båda trådarna angående denver.. Men om man läser tråden angående "denver hjälp" så förstår alla varför jag nu fattar detta beslut. Nu får det vara nog helt enkelt.
Jag skriver inte ett enda tips mera.. Samt fråga heller inte ett ord mer om detta inte styrs upp av ledningen för forumet.. högt i tak skall det va. Men att sitta medvetet och reta upp folk.. Detta skulle aldrig gjorts live kan jag lova.. Inte en chans...med bakom en dator kan o får man tydligen bära sig åt hur som helst..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/02/05 :  09:55:42  Show Profile Send overhang a Private Message
Jätte synd jag tycker dina trådar har varit både roliga och interesanta att läsa. Trist att en så frisk fläckt som du skall lägga av.

/Overhang

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/05 :  10:54:35  Show Profile Send U1 a Private Message
mayro: Jag tycker du skall posta samma inlägg i diy avdelningen där den hör bättre hemma. Du kommer att få hjälp där, vi är många som uppskattar och uppmuntrar till dylika modds.

Ta fram din digital kamera, lyft av locket på dvdn och posta lite bilder så är vi nog många som kan komma med konstruktiva förslag. Att byta RCA kontakterna och kablaget borde vara en smal sak att göra, kanske ett tillfälle för dig att köpa en löd station?

MvH
Johan
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/05 :  12:21:59  Show Profile Send CC a Private Message
Kör hårt mayro, skit i skeptikerna! Vi kan ha kul ändå

OBS! Du har PM

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:52:20  Show Profile Send Per100 a Private Message
Kämpa på mayro, låt dig inte nedslås
av förutfattade meningar och intrigälskare.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:00:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Flyttar tråden till DIY
MVH Bernt

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:39:02  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Ta fram din digital kamera, lyft av locket på dvdn och posta lite bilder så är vi nog många som kan komma med konstruktiva förslag. Att byta RCA kontakterna och kablaget borde vara en smal sak att göra, kanske ett tillfälle för dig att köpa en löd station?


Ja, önskar du hjälp behöver vi/(de som ev. hjälper) ha lite mer kött på bena.
Denver har jag aldrig hört talas om tidigare så det vore önskvärt med både bilder o scheman.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  18:05:44  Show Profile Send mayro a Private Message
ludo..
Jag vet inte hur man får in bilder.. Men en satte in bilder på en billigare som idag säls på Denver tråden... Recentioner..

Min lite äldre ser lika ut kan man säga.. Och i första hand skulle jag bara få dit bättre RCA på den.. Samt få bort plåtbleken som sitter till RCA ifrån kortat idag o sätta dit bra signalkabel i stället.. Denna lilla modd räcker nog troligen för att se om den kan bli bättre ändå.. Den lirar redan ok får man säga..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:12:39  Show Profile Send ludo a Private Message
Du kan läsa om hur ladda upp bilder här:
http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm
Det vi mest behöver veta är hur det ser ut invändigt i spelaren, typbeteckn på de ic-kretsar som används, hur mucket ledigt utrymme det finns osv.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:55:44  Show Profile Send mayro a Private Message
kan du inte sända PM med din mail så sänder jag mail.. Jag är bedrövligt dålig på datorer... helt kanonkass...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/05 :  20:55:47  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jaha, även om jag är skeptisk och har mina funderingar så bidrar jag gärna. För det är roligt om bra ljud kan bli tillgängligt för fler än dom som har plånböcker som en mindre nations försvarsbudget.

Skippa nätbrunnen och dra en vettig, skärmad nätkabel rakt in i maskinen. Jorda skärmen i chassiet. Skippa omvägen via av/på-knappen som mayro föreslår.

Lånar bild


Leta upp bildkretsarna genom att följa composite(bild)utgången bakåt och lossa dom kablarna från nätdelen som försörjer bilddelen med ström.
Det ser oxå ut som om det går två kabelbanor från transporten, har man tur är den ena för ljud och den andra för bild. Gissa vilken du ska lossa

Lånar igen


Skit i att byta RCA-kontakterna. Dom är bara en i raden av "dåliga" billiga kontakter, och är det något de som har provat enna spelare, och gillat den borde ha lärt sig, är att dyrt inte alltid = bra Satsa istället på en vettig skärmad signalkabel.

Nu har vi förhoppningsvis fått lite stabilare, och mer, jos till ljudkretsarna, vilket hittills inte kostat mer än en hundring och lite jobb som vem som helst klarar av.

Gummiupphägningar, bitumen, smältlim. Go ahead, men tänk på värmeutvecklingen.

Lycka till och posta många bilder
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:30:13  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tackar lasselite.
Gick bra att lossa 2 kontakter där.
Den som är längst upp och den som är längst ner till vänster på kretskortet med IC-kretsarna.
Tog även bort kontakten som går till on/off knappen och kortslöt mellan stiften där kontakten satt.

Har tyvärr ingen annan strömkabel hemma men fick en aning bättre ljud av att klä den befintliga sladden med alufolie.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/02/05 21:31:14
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:32:12  Show Profile Send lasselite a Private Message
Gav det något att "döda" bildkretsarna?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000