HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 nytt försök med rostfria speakers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/01/27 :  18:18:03  Show Profile Send knutte a Private Message
Lite bilder på mitt hemmabio TB3” projekt, som jag tidigare snackade om att jag skulle bygga!


Högtalaren.

Material 3mm rostfri plåt, 6mm i fronten. Svetsad i hörnen. Grovslipad, finslipad samt grovpolerad på alla yttre sidor.

Klädd inv med 5mm asfalt matta, samt att det skruvade bakstycket har 20mm limmad MDF på insidan + asfalt. ¨

Interkablage TARA Labs, vanlig oflätad ”tvåledare”, dubbelskärmad.

Terminal/kontakter: Sniktema…

Vikt: 7,6 kg/st


Stativ

Byggda i 40*40*2mm rör (foten). 25*25*1.5mm rör (benen samt ”högtalarhållare”) samtliga rör helsvetsade och lockade, så att jag kan sand/bly-fylla genom M10 bult på baksidan/toppen.

Än så länge vilar högtalare bara på nån vanlig gummitejp, men bättre dämpkuddar är på G. Samt spikes på undersidan eller kanske dämpkuddar även där…???Idéer???

Beräknad vikt på stativ, efter blyhagel-fyllnad, ca 11 kg/st



Hoppas det ser hyffsat ut, för det tog ganska lång tid, och var inte allt för asbilligt…

OBS, hoppas ni ursäktar alla fingrar och fett-streck på högtalare och stativ, hade inget bra ”ta-bort-finger-medel” hemma, diskmedel och hopplöst…



nu ska det f*n i mej funka med bilderna, annars ger jag upp;)

Med vänlig hälsning//Knutte









Fixade länkarna
/Z

Har någon sett en bordshare?

Edited by - Zalve on 2005/01/27 19:20:55

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/01/27 :  18:27:41  Show Profile Send kutte a Private Message
Hej Knutte det funkar inte kommer upp att man skall logga in och den sista bilden kommer det upp sidan kan inte visas, har du gjort rätt läs igenom avsnittet för hur man lägger upp bilder igen.
Vet ej om jag har rätt men prova att ta bort ftp:// i länken och byt ut det med http://
Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!

Edited by - kutte on 2005/01/27 18:48:50
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/27 :  19:05:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
sjyssta stativ...men jag tycker det skulle vart coolt om du byggde med vanligt stål som rostar...det är en GRYM yta

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

hobbes
Member

364 Posts

Posted - 2005/01/27 :  19:40:07  Show Profile Send hobbes a Private Message
Väldigt läckra..!
Liknar John Krutkes design.

Kul form på stativen också..!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/27 :  20:21:32  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Häftiga grejer Knutte =) riktigt snyggt

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/27 :  20:28:26  Show Profile
Häftigt, men det jag undrar över är hur det låter!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2005/01/27 :  21:21:56  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Ekstremt snyggt!!


/U
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/01/27 :  21:35:38  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Knutte

Grattis ser riktigt läckert ut

Mvh Anders
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/27 :  22:40:44  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Hårda grejer! Det är snyggt på bild, men hur låter det?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:36:35  Show Profile Send Amatören a Private Message
Mycket imponerande bygge!
Snyggt!!!

Att bygga i rostfritt är minst sagt krävande, ett mer "vresigt", motsträvigt och nersmutsande material är svårt att finna. Det har även en tendens att självhärda när man bockar, fräser och borrar. Enda fördelen är att det är lättsvetsat då kolhalten är låg men å andra sidan så slår det sig något otroligt.
Sagt av en som har 12 års erfarenhet som licenserad svetsare...

Som sagt, jag är full av beundran av ditt arbete men stämmer även in i de andras kör och undrar hur det låter...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/01/28 :  08:43:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
COOOOOOLT

Attans läckra byggen

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/01/28 :  09:26:52  Show Profile Send orthanc a Private Message
Bra jobbet . roligt att se nått nytt!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2005/01/28 :  09:38:20  Show Profile Send Jonas a Private Message
Fräckt, kan tänka mig att du lagt ner både ett par timmar och ett par kronor.. Frågan lyder dock: -Hur låter det???

MVH

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2005/01/28 :  12:56:53  Show Profile Send goodsound a Private Message
Kan bara hålla med föregående: Snyggt!
Hur låter dem? Inga byggbilder?

Mvh Svante
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2005/01/28 :  13:21:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
otroligt snyggt. hoppas dom låter lika bra som dom ser ut.

Musik är livet
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/01/29 :  13:20:37  Show Profile Send knutte a Private Message
hej! oj, tack för alla kommentarer!

ja,hur dom låter...
helt otroligt för ett par element som bara kostade mej några hundralappar för 5st...

måste dock säga till alla som undrar hur dom låter att jag inte har testat dom riktigt än... har nämligen inte byggt nåt sånt där "notc-filter" än... ville först höra om det fanns något hopp om dom, och det finns det.
Blev jätte imponerad av att diskanten gick så högt i frekvens på ett behagligt sätt! Väldigt trevligt mellanregister, och riktigt skaplig närvarokänsla!

dom spelar också riktigt öppet och luftigt på nåt sett, som jag inte har hört förut! om jag drar isär högtalarna så mycket det går och lyssnar på musik, så hör man aldrig att det är två högtalare, bara höger och vänster effekter! Man tror att det är en stor högtalare som står mitt framför, och två mindre på var sida som bara tar hand spelar stereo ljud.
denna effekt får jag nästan hur jag än ställer och vrider högtalarna. brett isär eller med bara 1,5 meter emellan.. invridna mot mitten eller rakt framåtpekande. Typiskt lättplacerade högtalare!

MEN basen... suck, åter suck! läste någonstans att det skulle var tendens till bas i dom, men jag håller inte med!
tur att man har en subb! kanske träder basen fram något med "notch-filtret"?

Sen måste jag helt klart slå ner på ljudtrycket! det är ju inga högtalare för att rocka skallen av sej med! nu har jag iofs bara kört dom i stereo läge till musik, kanske upplever man dom som mer högljudande när man har fem stycken i rummet, till en film.

Jag var orolig att det skulle sjunga och ringa o lådorna, med dom är helt döda... (väger ju trots allt 7,6 kg/st med all asfalt...

byggbilder finns, men av högst usel kvalité på min telefon... såå, nja...
men glada nyheter är att bakhögtalare och subb är på stort G! rundtrålande bakhögtalare, med asfalt på insidan, alternativt sandwich princip med bly emellan... subb med TB 8" bas på ca 30liter basreflex sandwich med bly eller sand emellan...

Ska försöka fixa lite byggbilder då!

Amatören- du verkar kunna rostfritt! vad har du eller vad har du haft för sort licenser? typ av jobb? jag hade ju sån tur så jag kom trea på Yrkes-SM 2004, och utsedd till årets svetasare 2004 av Svensk Metall, så då fick jag ett kalas jobb direkt efter plugget, på GSP, 6mil norr om uppsala, där pysslar vi till 95% med rostfritt, finns oändliga möjligheter för roliga hemjobb;)

Kul att bygga var det, testa vettja! Du kanske har lite idéer och tipps angående subbbygget...

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/01/29 :  23:44:41  Show Profile Send twostroke a Private Message
Snyggt byggt:)
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/01/30 :  18:34:54  Show Profile Send knutte a Private Message
tack Z för hjälp med bilderna! vad traslade? gjorde ju som det stod:( vad gjorde du för att få det funka?
MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/01/30 :  19:05:01  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Grymt snygg finish!
Gillar lite nya koncept,svenskt stål snyggare än rengskog

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:42:28  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Skulle man kunna få se en bättre bild på anslutningarna på baksidan?

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/01/31 :  16:44:31  Show Profile Send knutte a Private Message
bättre bilder kan jag fixa, men det lär ta tid! har ingen egen kamera, och han som fotar åt mej, bor en bit ifrån mej och är en ganska upptagen person!
men det är gjort så att jag har borrat hål (större än i plexiglaset, så det inte blir kortis...) i plåtbakstycket, asfalt mattan, och MDF skivan innanför, sedan har jag tagit en 5mm vit plexiglasskiva och monterat "terminalskruvarna" på och limmat på mot plåten. simpelt...
MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/02/01 :  00:09:52  Show Profile Send Amatören a Private Message
"jag hade ju sån tur så jag kom trea på Yrkes-SM 2004, och utsedd till årets svetasare 2004 av Svensk Metall"
Tur? Nä, här pratar vi nog om fallenhet, skicklighet och noggranhet!
Gratulerar till dina fina utmärkelser, inte illa pinkat, som man säger!

Mina licenser var bl.a. MIG/MAG, TIG och pinne i rostfritt...men det var ett tag sedan jag jobbade som svetsare.
Har dragit i mig en hel del nickel och krom så jag tyckte det var dags att lägga av.

Angående subben, kolla andras byggen här på forumet, finns mycket kunnande här!
Vill du ha rostfri finish även på subben så rekommenderar jag dig att bygga den i tjock MDF, gärna dubbla 22mm, och klä den med t.ex. 3mm rostfri plåt. Borde bli stumt, tungt och fritt från "plåtljud.

Keep up the good work!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/01 :  00:10:46  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
jag hade ju sån tur så jag kom trea på Yrkes-SM 2004, och utsedd till årets svetasare 2004 av Svensk Metall


Man behövde inte titta många sekunder på de bilderna för att inse att det är en riktigt duktig yrkesman som har varit i farten.

Jag har ingen aning om hur det är i metallbranschen, men jag kan lugnt påstå att inom min bransch (restaurang) så har Årets Kock-vinnarna snudd på rockstjärne-status.

Grattis till en hedersvärd titel och ett vackert och unikt bygge.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:13:18  Show Profile Send knutte a Private Message
Illy: haha, rockstjärne status... d vore nåt! har inte inneburit något alls förutom att få tagit i stort sett tagit vilket jobb man vill ha (inom svetsbranchen så klart)!

Amatören: lägga av med svetsande? tokig? ;)

ja, jag har vart inne på klä MDF med plåt, men då måste jag på nåt sett limma på plåten med nåt lite elastiskt lim tror jag..
Nu senaste dagarna har jag varit inne på att gjuta lådor i två formar (av plåt), skjuta insidan av ytterformen smetfull med svetsbult med bricka på, som betongen biter tag i, och låta den sitta kvar för ytans skull. Och dra ur/bort den inre formen.
Gör man den inre formen något konisk, så borde den släppa från betongen tycker jag, + att lådan inte får så parralella ytor.
Tankar, idéer om det?

alla är självklart välkommna att ge mej förslag på hur lådan ska byggas! Jag kan ha missat någon enkel, men mycket användbar teknik!

Vart kan jag finna bilder på subbar i metall här på forumet? länkar?

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/06 :  00:32:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Kan man inte bara svetsa subblådan av ganska tjock plåt typ 15-20 mm?? Jovist det blir väl tungt som skam att bära men borde hålla alla resonanser borta i basområdet. Klä insidan med 22 MDF som inte behöver täcka hörn till hörn utan mest absorbera höfrekventa ringningar i godset?

Riktigt snygga högtalare!!! Jag är impad!!!!
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2005/02/06 :  21:55:41  Show Profile Send knutte a Private Message
Circlomanen: jo, visst, jag har tänkt tanken! men har du nån fin lösning på min rostfria yta jag vill ha? vill inte verka kaxig på nåt sett, missförstå inte!

klart, d går att använda 15mm rostfri plåt! men min plånbok säger stopp för det...

MVH//Knutte

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000