HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Audio pro blue diamond mod
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/09/05 :  12:12:50  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
hej.

Jag är ny här och jag skulle vilja diskutera modifiering av mina högtalare.

Det som jag är missnöjd med är mellanbasen och förstärkarbrummet.

Nya lådor i betong kommer att tillverkas när alla frågetecknen är utredda.
Hade tänkt mig två små basar, en över och en under diskanten i en topplåda möjligtvis med 2 1/2 vägs koppling.Under den en större baslåda med 10" basen framåt.Basreflexrörplaceringen är ett stort frågetecken och jag har inte hittat mycket att läsa om ämnet.Hjälp med det önskas.

Låter det vettigt?


Om det är någon som har löst förstärkarbrum problemet så skulle jag vara tacksam för hjälp.

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/09/05 :  12:30:36  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Har oxå ett par blue diamond.

Joda förstärkarbrummet löstes ganska enkelt.. Bara att skicka tillbaks dom å byta:P

Går säkert att öppna dom å limma trafosarna oxå

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/09/05 :  14:37:15  Show Profile Send Mikaell a Private Message
När jag hade mina Blue Diamond och påpekade brummet från trafon så sa dom där jag hade handlat dem att det var bara att lämna in förstärkardelen så fixade dom det gratis.

/Mikaell.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/09/05 :  18:41:42  Show Profile Send U1 a Private Message
Du har inte jordsliga? Kopplar jag in tv´n så börjar förstärkaren brumma, kan vara det.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/09/05 :  20:57:10  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Jag bytte en förstärkare när högtalarna var nya.Den brummade ganska högt för att sedan lägga av helt.Dom jag har nu brummar mycket mindre dock helt klart störande högt.

En annan fråga:

Är det någon som har ändrat delningen på subben i blue diamond?Antar att det krävs komponentbyte i förstärkaren.Om jag har basen framåt så skulle den kunna ta hand om ett större del av frekvensområdet och hjälpa 6,5" basen/basarna lite.

Basreflexrören har ingen sagt något om.Vilken placering ger den snabbaste basen och bästa klippet?

Edited by - Llönnblom on 2004/09/05 20:59:22
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/09/05 :  22:05:22  Show Profile Send linnar a Private Message
Första "Klippet" kommer från elementet.
Frekvensen från porten ligger mycket
lågt och är smalbandigt. Dvs det spelar
mindre roll var porten är placerad.
Jag föredrar dock framtill nära golvet
eller undertill.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/09/07 :  19:35:15  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tack för svaren,Linnar och ni andra.
Hade själv tänkt att ha rören framåt men var lite osäker.Har själv byggt femtielva lådor som inte blev nåt vidare innan jag köpte audiopro´na.

6,5" basen är bara på 5 ohm så man kan nog glömma att parallellkoppla 2 st såna.Men jag hittade en bild i h&m som såg väldigt intressant ut.Lova att inte skratta nu..............Proson stratego hade snarlika 6,5" basar.Tror ni dom kan vara besläktade med AP 6,5" basen.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/09/08 :  09:45:17  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Det kanske går att seriekoppla 2st AP 6,5" istället.Förstärkaren ger lite mindre effekt i 10 ohm men jag ska iaf prova.

Nästa steg är att bygga gjutformen till lådorna.Lådorna kommer att bestå av 30mm tjock K60 betong och kommer att väga ca 80kg per kanal(pust).
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/09 :  20:16:17  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Idag har jag åkt på en rejäl förkylningDet betyder ju dock att man kan DIY:a lite

Provade att bypassa förstärkaren i ena högtalaren och se vilken snabb bas det blev.Har ingen delning så här till och börja med men jag får väl gå ut och rota lite i lådorna och se vad jag hittar.

Basarna har helt klart hög potential och när man växlar mellan högtalarna, en standard och en bypass, så låter standardens basslag som kola i sirap

Otroligt att det inte finns justerbar delningsfrekvens och faskontroll på dom så man kunde leka lite mer.

Ett problem är att den lilla basen är på 5 ohm och den stora på 4
Blir nog att biampa isåfall.Under testet så blev väl impedansen bara 2 ohmBehövde inte vrida så långt på volymen.

Jag mailade till AP och tiggde parametrarna till den stora basen.Får se om det går vägen
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/11 :  22:26:21  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Några bilder.

Kom tyvärr inte alls överens med kameran

Kanske kan få till det bättre imorron.




Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/12 :  12:21:06  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Tog några mer kort:










Nu står bägge högtalarna och spelar med 100hz 12db passivt filter på basarna.

Dom små basarna ska också delas ,men inte nu(julbordet väntar)


Det blev ganska så mycket tightare och roligare ljud nu,inte lika segt.

Ska börja skissa på nya lådor med bägge basreflexrören framåt istället för bakåt.Bägge basarna ska också sitta framåt.

Har också funderat på att fula mej lite med ett par mutant12:or till ace-förstärkarna men det får vänta lite.
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/13 :  21:01:42  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Audio pro ville inte dela med sig av parametrarna,iofs inte helt oväntat.
Ska prova att öka 10:ans lådvolym till det dubbla och köra 6,5:an i sluten låda.
Delningsfrekvensen ska väl också höjas något,2-300 Hz ungefär.

Får väl börja med en testlåda snart.

Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2004/12/30 :  01:40:06  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Har klurat vidare
Här är en idebild på bygget:


Uppifrån och ner:en 10:a i sluten 30 liters låda från 200 Hz och neråt,diskanten,6,5:an från 200Hz och uppåt och nederst en 10:a med ace-bass förstärkare och basreflexröret från 55Hz och neråt.

Tror att det kan bli en riktig höjdare

Har också köpt en mätmic av svalander men har inga komponenter till den.Den får vänta lite.

Ett par frågor:Upp till vilken frekvens har man nytta av golvstödet i basen?
Kan man placera en bas som tar hand om transienter högst upp?

Lite kommentarer vore kul.

Mvh
Go to Top of Page

Llönnblom
Brutal-"Harry" 2005

787 Posts

Posted - 2005/02/06 :  21:35:19  Show Profile Send Llönnblom a Private Message
Nu har jag byggt en testlåda

Topplådan rymmer 15 liter och använder originalfiltret.Den översta tian spelar i en sluten 35 liters låda för att få ett bra transientsvar och den undre tian spelar i en 75 liters basreflexlåda avstämd till ca 20Hz och med original ace-bass stärkaren.

Resultatet då?

Jovars,delningen mellan den översta tian och topplådan återstår att trimma in och djupbasen vill inte riktigt komma fram i mitt grymt bassväljande rum trots större lådvolym och lägre avstämningI min tidigare lägenhet fanns ett mäktigt frekvenssvar ner till 18Hz.Nu kan man höra 20Hz men inte på en såvärst imponerande volym.

Testlådan är tillverkad av 16mm polsk spånskiva av "möbelkvalitet" så resonanser är också ett stort aber.Ska ju dock elimineras i nästa låda.

Eftersom varje låda nu har två tior så måste jag köpa ett par till.Originalbasarna blir nästan lika dyra att köpa som EALS-3 basarna så jag tror jag vet vad jag ska välja.Då har man ju också möjligheten att uppgradera till den konstruktionen senare.

Här är iaf en bild:



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000