HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Uppdrag Scan-speak monitor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/07 :  10:38:07  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
asto: Föredömligt arbetssinne för högtalarutveckling. Testa, mät och ompröva samt eventuellt "gör om gör rätt".


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/07 :  11:01:57  Show Profile Send asto a Private Message
EA....
Tackar, tydligen så man lär sig
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/07 :  12:42:27  Show Profile Send linnar a Private Message
fidelityn och andra:

När man mäter i ett litet rum är det som bekant svårt att få till basen.
Men det finns hjälp, och ganska enkel sådan också.
Placera micken inne i lådan och mät med närfältsmätning utan tidsfönster.

Det finns spaltmeter skrivet om denna metod. Jag har sett mätkurvor för
olika lådor mätta hos Statens provningsanstalt's ekofria rum och sedan
uppmätta inne i lådan blir exakt samma kurvor.
Dock endast under runt 80hz.

Jag mäter ofta i ett rum som har måtten 4x2.5 och 2,4 i höjd. Där mäter
jag med tidsfönster på 88cm.
Vid mina tester har jag upptäckt att mikrofonen inte bör stå närmare än
vad tidsfönstret anger. I mätningarna här ovan är tidsfönstrets mått
ca 108cm. Mikrofonen bör således inte stå närmare än 108cm.

Det verkar som om tidsfönstret används även vid närfältsmätningen här
ovan. Tidsfönstret skall aldrig användas vid närfält.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/08 :  01:56:35  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Det verkar som om tidsfönstret används även vid närfältsmätningen här
ovan. Tidsfönstret skall aldrig användas vid närfält.


Du har så rätt linnar, glömde markera för närfältsmätning.
ooops!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/08 :  02:42:36  Show Profile Send asto a Private Message
Nu blev det skillnad sa han som gifte om sig.......

nu är tidfönstret borta




Vad är det som händer vid 50Hz? detta händer i princip alltid oavsett vilken bas man än mäter upp.....

detta element är uppmätt utan låda i liknande tving historia som linnar har på sin hemsida.....
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:49:44  Show Profile Send mangs a Private Message
Konstigheter vid 50 beror till 99,9% på mätutrustningen och nätspänning som tar sig fram till ljuskortet. Det är bara till att ignorera.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/08 :  11:34:53  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Konstigheter vid 50 beror till 99,9% på mätutrustningen och nätspänning som tar sig fram till ljuskortet. Det är bara till att ignorera.


Ok, jag förstår.....

men jag har oxå varit med om när man mäter närfält med element i låda så kommer samma fenomen vid 50 hz och det kommer liknande grejjer varje oktav uppåt i frekvens, alltså först vid 50hz sen vid 100, 200, 400 osv.

Vad handlar då detta om?
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:32:15  Show Profile Send linnar a Private Message
asto:
mangs har helt rätt.
Dessutom syns det därför att du antagligen mäter med
låg nivå. Höjer du nivån skall brummet försvinna i
den höjda nivån.
Det kan också uppstå pikar ex.vis om någon tänder ljuset
eller när kyl och frys knäpper igång. I det fallet mäter
man igen.
Får du inte bort det hur du än gör så kan du faktiskt
strunta i det. Billigast så.


"men jag har oxå varit med om när man mäter närfält med element i
låda så kommer samma fenomen vid 50 hz och det kommer liknande
grejjer varje oktav uppåt i frekvens, alltså först vid 50hz sen
vid 100, 200, 400 osv."

Det är högtalaren eller elektroniken som distar. Distorsionen
vid en frekvens upprepas med jämna oktaver. Kallas för
intermodulationsdistorsion. Om du får sådan toppar synligt
på frekvenskurvan har du något allvrligt fel. IM-disten bör
ligga under 0,5% för högtalaren och ännu lägre för elektroniken.



Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:15:16  Show Profile Send asto a Private Message
Imponerande, ni har järnkoll grabbar/gubbar =)
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/08 :  13:21:15  Show Profile Send asto a Private Message
För övrigt vad det gäller högtalar projektet så har jag hört rykten om att det är nya bafflar på gång, och det verkar som det nu ska bli dubbla 8545:or i varje låda, där finns det PENGAR!!!!

Killen som ska ha dessa har en egen studio, han ska ha dessa till att mixa med.....
Go to Top of Page

jasj
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:12:54  Show Profile Send jasj a Private Message
Hej,
Jag är ny här på forumet men kan en del om mätteknik och elektronik.
Ville bara reda ut begreppen om distortion en smula.
Distortionsprodukter som upprepas med jämna intervall av grundtonen, 50 Hz 100 Hz 150 Hz osv, kallas harmonisk distortion.
Intermodualtionsdistortion är fenomenet där två toner "blandas" i ett olinjärt system. Tex att två toner, en på f1=3kHz och en på f2=4kHz, ger upphov till nya toner vid 2*f1-f2=2kHz och 2*f2-f1=5kHz. Just detta kallas tredje orningens intermodulation. Man får även femte-, sjunde ordningens osv vid 3*f1-2*f2 osv...

Jan Sjögren, Spånga
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:58:58  Show Profile Send linnar a Private Message
jasj:
Du har helt rätt.
Jag var väl trött eller nått....
Har i varjefall inget bättre att skylla på just nu.

Harmonisk distortion är det och inget annat.

(Härregud, och jag som i dagarna inte mätt annat än
distorsion, skäms på mig...)
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/02/08 :  22:33:35  Show Profile Send classe a Private Message
sågade bafflar i dag nu ska du få mäta om
ser lovande ut blir det 9900 eller 9700 bara undrar

18 ska de va.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:08:32  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Jag är ny här på forumet men kan en del om mätteknik


Välkommen Jasj, kul att du la ditt första inlägg i just min tråd
Jag försöker verkligen lära mig detta med mätning, har kommit en liten bit kanske, men säkerligen massor kvar att lära. Titta gärna in fler gånger

quote:
(Härregud, och jag som i dagarna inte mätt annat än
distorsion, skäms på mig...)


Linnar, du är förlåten

Jag har inte alls satt mig in i den biten, vad gäller dist mätning på högtalare.

Berätta gärna hur man mäter detta, för det första vilken mätmetod använder man sig av?......

quote:
blir det 9900 eller 9700 bara undrar


Classe din galne snickare vet inte du får fråga uppdragsgivaren.
Hur många projekt är du inblandad i? siktar du på "Harry -06"
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:14:18  Show Profile Send classe a Private Message
vad jag går på halv fart kom igen lite till ska nog gå
det är ju kul ju

18 ska de va.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/04/04 :  15:31:36  Show Profile Send asto a Private Message
väcker lite liv i denna tråd igen....

Ny baffel är gjord, samt nya testmätningar.



Basarna har nu ersatts av dubbla 8545k, har dock ett litet problem, nämligen spridningen horisontalt, får en utsläckning på nästan 10 db vid 1200 Hz i 30 grader off axis och vi har tänkt dela vid ca 1800 Hz. lite hjälp efterlyses här kan man göra något åt detta, tex. flytta ihop basarna mer för att få utsläckningen högre upp i frekvens?

vad skulle ni ha gjort??


Edited by - asto on 2005/04/04 15:33:31
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/04 :  15:41:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Basarna har nu ersatts av dubbla 8545k, har dock ett litet problem, nämligen spridningen horisontalt, får en utsläckning på nästan 10 db vid 1200 Hz och vi har tänkt dela vid ca 1800 Hz
Avståndsskillnaden mellan sjuorna ger utsläckning med jämna mellanrum (där avståndsskillnaden är en multipel av våglängden).

1200 Hz ger en våglängd på 344/1200 = 0,29 meter, dvs 29 cm. Troligen har du mätt med ett avstånd som ger en differans mellan sjurna på runt 29 cm.

Vad du skall göra åt detta, kan man spekulera i. Med ett kortare CC-mått mellan sjuorna minskar problemet iaf vid mätningar! Men du kommer alltid ha detta problem med dubbla element, placerade med nått avständ mellan varandra...Det ger ett speciellt spridningsmöster (kamliknanade mönster).

Mätningen ovan på denna sidan visar att elementen inte spelar speciellt högt upp i frekvens. Kan bli svårt att dela av dessa vid 1800Hz, anser jag. Men jag har inte orkat läsa in mig på mätförutsättningarna eller så...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/04/04 :  19:36:57  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Vad du skall göra åt detta, kan man spekulera i. Med ett kortare CC-mått mellan sjuorna minskar problemet iaf vid mätningar! Men du kommer alltid ha detta problem med dubbla element, placerade med nått avständ mellan varandra...Det ger ett speciellt spridningsmöster (kamliknanade mönster).



Misstänkte att det blir så med sådan elementplacering, dessa högtalare kommer iof att sitta riktade mot mixnings position, så man får helt enkelt acceptera att horisontalspridningen inte blir hundra, skall dock överväga att flytta ihop basarna lite mer.


quote:
Mätningen ovan på denna sidan visar att elementen inte spelar speciellt högt upp i frekvens. Kan bli svårt att dela av dessa vid 1800Hz, anser jag. Men jag har inte orkat läsa in mig på mätförutsättningarna eller så...



mätningen på denna sida var lite OT, vi svävade iväg lite med andra mätningar för att tydliggöra tillförlitligheten i mätningar allmänt. det var alltså inte en mätning på de aktuella Scanspeak elementen 8545k mäter betydligt finare högre upp i frekvens.....


Ska ta och spela in elementen lite och mäta fram T/S parametrar, simulera och hamra ihop en riktig låda, sedan blir det slutgiltiga mätningar och lite filter klåperi.

återkommer när nått nytt händer.....


Go to Top of Page

bison
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/04/04 :  20:21:54  Show Profile Send bison a Private Message
Hej! Ta det lugnt och bygg en 2.5-vägare. Börja med att filtrera den ena basen genom att först sätta ett RC-led (parallel) tills impedanskurvan blir rak och fin. Sätt sedan in en serie spole på 4-6mH . Ett helt vanligt 6db filter. Sedan kan du filtrera den andra basen med ett 3:e ordningens elektriskt filter vid ca. 2kHz. Baffeln du har byggt kanske inte är den mest genomtänkta, speciellt inte om du hade tänkt dig gemensamt filter till basarna men det kan bli "High Fidelity" av det här också. När det gäller dina mätningar tycker jag att du inte ska vara rädd för att öka tidsfönstret lite. Jämför korta och långa mättider med varandra så ser du ganska lätt vad som är rummet eller inte. Det är också viktigt att tidfönstrets början är satt samma på alla element om du ska få giltig fas och summeringen ska stämma. Diskantmätningen som flera här på forumet reagerade på tyckte jag såg alldeles okej ut. Hur ser det ut off-axis? Dina mätningar på basen innehåller däremot ingen giltig information under 1000hz på grund av ditt korta tidsfönster. Du kan prova att göra en kort reflektionsfri mätning, en Ground-Plane mätning och en Närfältsmätning. Använd sedan någon Splice eller smälta ihop funktion i ditt program. Närfält mot Groundplane vid ca 100Hz och Ground-plane mot reflektionsfri vid ca 1000Hz. Tänk på att Ground-plane metoden ger ca. 6db högre nivå och måste normaliseras därefter. Formeln för normalisering av närfält till 1 meter half-space lyder: 0.2821*roten ur SD (SD lika med arean på porten eller elementet i KVADRATMETER) för att få resultaten i db tar du resultatet du fick LOG*20 och sedan för full-space ytterligare minus 6db. Tänk på att närfätsmätningen med ovanstående uträkning ger resultat i förhållande till en meter och har du mätt ground-plane och reflektionsfritt på en halv meter måste dessa normalisera minus 6db eller enligt formeln DREF/DNEW LOG*20. DREF lika med refernsavståndet dvs 1 meter och DNEW är lika med avståndet du mätte på. T.ex. om du mäter på 35cm så ska nivån sänkas med 100/35 LOG*20 och det blir 9.12 db.

Edited by - bison on 2005/04/04 20:29:15
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/04/04 :  21:34:51  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Hej! Ta det lugnt och bygg en 2.5-vägare, osv osv.


Hej. Tack för ditt inlägg, nja 2.5-vägs blir det nog inte. detta kommer inte att bli en vanlig hemma högtalare, utan denna kommer att hamna i en studio som monitor, ett uppdrag av en kompis, så de är inte mina högtalare. Hans önskemål är att det ska bli en tvåvägare, samt att designen ser ut som den gör, genomtänkt eller inte. har väl hämtat inspiration av andra studio monitorer gissar jag

Mätning var det mycket om, mätning är väl inte min starka sida men jag försöker lära mig sakta men säkert, mycket bra tips, tackar.....

vill bara poängtera att de tidigare mätningarna i denna tråd är lite inaktuella så att säga
Har gjort några testmätningar i enbart baffel nu, bara för att se eventuella konstigheter. ser mycket bättre ut än tidigare. det är nu oxå andra element.
Basarna är 2 st 8545K
och diskanten blir antingen 9700 eller 9900 (örat får bestämma)

elementen håller på att mjukas upp för lite T/S mätningar sen blir det lådbygge och nya mätningar.....



Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/04 :  21:51:39  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Välj 9700-diskanten.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/04/04 :  23:18:15  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Välj 9700-diskanten.


Kanske det, vi får se vad chefen väljer.....

ett litet smakprov på 9700 och 9900, micen är placerad mitt på baffeln dvs. strax under diskanten på 1 meters distans, inga större skillnader på frekvenssvaren

Go to Top of Page

bison
Starting Member

5 Posts

Posted - 2005/04/05 :  00:13:59  Show Profile Send bison a Private Message
quote:
Hej. Tack för ditt inlägg, nja 2.5-vägs blir det nog inte. detta kommer inte att bli en vanlig hemma högtalare, utan denna kommer att hamna i en studio som monitor, ett uppdrag av en kompis, så de är inte mina högtalare. Hans önskemål är att det ska bli en tvåvägare, samt att designen ser ut som den gör, genomtänkt eller inte. har väl hämtat inspiration av andra studio monitorer gissar jag


Nu blir jag förvirrad. Varför skulle inte studio-monitorer kunna vara 2.5-vägs konstruktioner? Just den modell du eller din kompis hämtat inspiration från kan möjligen vara det. Läste du mitt inlägg ordentligt? Kanske var det jag som uttryckte mig vagt. För att komma undan vissa problem med spridningen tipsade jag dig om att bygga ett 2.5-vägsfilter just till den låda du visar på bild. Jag kan inte förstå varför din kompis skulle ha något emot ett par extra komponenter i filtret om det höjer kvaliteten. Dessutom behöver du aldrig berätta för honom att det inte är en "äkta tvä-vägare" och att basarna har vars ett filter Om du inte förstår principen ska jag försöka förklara. Bas nr.1 är delat med ett 6db filter och givetvis minskar då utsläckningarna eftersom energin och stöd minskar uppåt i frekvens. Därav namnet halväg. Bas nr.2 filtrerar du mot diskanten och du behöver inte ta samma hänsyn till baffeldiffraktion eftersom du styr det mest med bas nr.1. Verkningsgraden blir ungefär densamma som ett två-vägsfilter med parallellkopplade basar. Du får dessutom bättre kontroll över grundtonsområdet och kan filtrera mycket mer precist vilket annars är mycket svårt i en 2-vägs konstruktion. Det borde vara till stor fördel om det ska bli en studiomonitor. Om du inte förstår principen så maila impedansdata, närfältsdata och ev. annan data till mig så ska jag skicka tillbaks ett förenklat filterförslag.
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/04/05 :  00:58:07  Show Profile Send marens a Private Message
bison, gör man en 2.5-vägare så kommer antagligen spridningsmönstret att peka åt sidan i mellanregistret, det blir nog inte så bra i en monitorhögtalare.

asto:
Jag tror jag skulle valt 9900 till en monitor eftersom denna har bättre spridningsegenskaper (sprider inte för bra i lägre diskantregistret som många diskanter gör) som målar upp en mer exakt ljudbild (som även är mindre beroende av lyssningsavståndet), vilket båda är bra att ha i monitorlyssning.

Att ljudbilden går att få mer exakt beror på att diskantens spridning sys ihop med basarnas spridning på ett bättre sätt.

Men för ljudets skull(!). Tryck ihop alla elementen nära varandra så att basarna fungerar mer som en enda ytkälla i passbandet (<1800Hz).
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/05 :  09:10:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Trevligt med mätningar av högtalarelement. Var rädd för att det bara var jag som gjorde sånt här på HifiForum.nu...

Kan du mäta distortion också? Vore ypperligt intressant!!!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000