Author |
Topic |
bison
Starting Member
5 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 10:46:01
|
quote: bison, gör man en 2.5-vägare så kommer antagligen spridningsmönstret att peka åt sidan i mellanregistret, det blir nog inte så bra i en monitorhögtalare.
Ytterliggare frågetecken. Varför finns det ett filter i en högtalare överhuvudtaget? Alla högtalare lider av utsläckningar åt något håll. Poängen är att ha kontroll på var det släcker och hur loben ser ut. Loben måste betraktas som en hel sfär, horisontellt, vertikalt, snett upp, snett ner o.s.v. En stor fördel är att man lyckas summera bas och diskant så att fungerar som en enhet. Men tyvärr är det nästan helt omöjligt i alla vinklar och därför får man en produkt man kan kalla lyssningslob. Det område bas och diskant summerar korrekt. Om du inte att det är lämpligt med denna placering till just en studiomonitor föreslår jag att du provar att bygga en liknande högtalare själv och sedan motiverar nackdelarna. Du dömer ut ett projekt utan någon erfarenhet. Jag är säker på att du inte har en aning. Med rätt filter blir lyssningsloben inte lidande, det vet jag. Problemet med en D'appolito konfiguration som Asto experimenterar med är de horisontella utsläckningarna, som summerat ger en högre energi upp till ca. 500hz i förhållande till det övriga audiobandet. Har man stora utsläckningar kan man dra nytta av det och placera högtalaren därefter. Dämpmaterial i lådan kan ge skillnader på ett par decibel i grundtonsområdet. Grundtonsområdet är givetvis det viktigaste området att ha koll på, men sanningen är att det är mycket svårt att mäta i det området och de allra flesta DIY:are väljer därför att fokusera på övre mellanregister och övertoner. Ta en typisk centerhögtlare som exempel. Den brukar vara D'appolito och har oftast en gräslig horisontell spridning men tack vare det blir summan högre energi i det lägre grundtonsområdet och det passar ju bra till dialog. Jag hoppas att det står klart varför jag rekommenderade ett 2.5-vägs filter. Det ger större möjligheter att kontrollera grundtonsområdet, vilket i en studiomonitor borde vara av högsta prioritet. Summeringen mellan bas och diskant är däremot inte alls lika problematiskt och det du tar upp som ett problem är nog det minsta av betydelse. Det blir alltid problem när man inte sätter specifikationer innan man börjar bygga. Har man ett designmål och vet placeringen är det lättare att välja element, lådform o.s.v. Asto börjar i fel ände, men det är inte kört för det. Det finns ingen högtalare utan fel. Poängen är att ha fel på rätt ställe!? |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 14:45:27
|
quote: Trevligt med mätningar av högtalarelement. Var rädd för att det bara var jag som gjorde sånt här på HifiForum.nu...
nej då, du är inte ensam. jag försöker hanka mig fram och samla på mig kunskap vad det gäller mätning, otroligt kul och intressant.
quote: Kan du mäta distortion också? Vore ypperligt intressant!!!
Har inte satt mig in i detta, i lsplab ska det gå att mäta dist.... ni får gärna hjälpa mig att komma igång med det.....
quote: Asto börjar i fel ände, men det är inte kört för det. Det finns ingen högtalare utan fel. Poängen är att ha fel på rätt ställe!?
Det vi gjort är endast en baffel, enbart för att testa, det är absolut inte för sent att ändra något, lådan bakom är inte ens byggd.
Tar gärna emot alla bra förslag på ändringar, men det är en liknande disign man vill åt pga. man vill ha en låda som inte bygger så mycket på höjden.
kollade upp lite önskemål och förutsättningar.... Närfältsmonitor, lyssningsavstånd 1 meter, lådorna kommer att stå 0,5 meter ifrån en väldämpad bakvägg. rakt frekvenssvar från ca 40-20000 Hz(så rak som möjligt). lådorna kommer att vara riktade rakt emot lyssningsposition, centrum på baffeln blir lyssningshöjden, delning ca 1800-2000hz. behöver inte sprida så mycket då man alltid kommer att sitta på samma ställe och mixa.
Kommer att lägga ut mätfiler senare, så får de som vill vara med att simulera filter, men elementen skall spelas in först, så detta kommer att ta ett tag.
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/04/05 : 14:45:31
|
quote: Jag hoppas att det står klart varför jag rekommenderade ett 2.5-vägs filter.
Absolut, det förstår jag till fullo. Men det gör inte assymetrin i lobingen i mellanregistret ett mindre problem för det. 0.5-basen får en lite högre "fashastighet" och kommer att ligga efter fasmässigt i mellanregistret. Detta kan man se tydligt om man simulerar på lobingen i horisontalplanet att man får en osymmetrisk spridning i mellanregistret. Det blir en utfasning i responen mellan 500-1000Hz åt ena hållet och en förstärkning åt andra hållet. Man skulle iofs kunna justera denna noga och placera 0.5basarna inåt lyssningspositionen och använda mindre invinkling, men det gör även att ljudbilden för högre register blir lidande.
Hursomhelst så krävs det mer av konstruktören att göra en sådan konstruktion ändamålsenlig och bra. Det är lättare med en tvåvägare eftersom spridningen blir symmetrisk i alla ledder. Sedan blir det inta alls samma sak med den här typen av högtalare som med en liggande MTM, där mellanregistrenas strålande ytor hamnar långt isär. När man placerar elementen intill varandra blir de nästan som en enda oval ytkälla. Detta kan vara en fördel i en monitor även om man får se upp med "spridningshopp" mellan diskant och mellanregister som bidrar till puckeln off axis och i effektresponsen ovanför delningen. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2005/05/05 : 15:09:57
|
Hur går det? |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 17:08:55
|
Sitter på andra sidan östersjön för tillfället, kommer hem på söndag..... Vad jag vet byggs det lådor för fullt...... |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2005/05/06 : 17:53:33
|
Kan man inte vanda pa den dar baffeln utan kabinett, 90 grader och fa bort horisontella kameffekter. Vill man helt omintetgora d'appolito karakteristik trycker man in en 4" mid och fixar en trevagare dar basarna gar in vid 300 hz. |
Hifiarkeologen |
|
|
Topic |
|
|
|