HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 mp3-spelare med kortläsare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/02/04 :  01:02:11  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Nån som vet om det finns någon mp3-spelare som tar kort? T.ex. SD eller compact flash eller nått.

//Mvh. Daniel

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/04 :  05:08:07  Show Profile
Här har du några att börja med
http://se.pricerunner.com/sound-and-vision/personal-audio/mp3-players/browse?search=&a_2673=&a_415=&a_2675=&sort=3&price_max=&price_min=&a_3275=MP3spelare&a_414=1&a_413=

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/02/04 :  09:21:54  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Tackar, någon som kan rekomendera någon av dessa?
Thomson Lyra PDP2444 (spännande namn...) verkar ligga bra till i pris i varje fall.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:01:16  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag skulle inte rekommendera köp av något billighetsmärke. De har oftast sparat in på en hel del saker, bl.a. är ofta ljudkvaliteten klart sämre.

Vaför vill du ha plats för minneskort?
Jag hade exakt samma tanke först när jag började titta efter spelare (fast det var ett tag sedan).
Efter en stund insåg jag att utvecklingen gick ganska fort, så jag räknar med att ha en spelare ca 3år.
Då är det billigare och mindre om man isället köper en spelare med lagom mycket inbyggt minne direkt och struntar i minneskort.

Idag tycker jag att en bra mp3 spelare skall klara följande:
Bra ljudkvalitet.
USB 2.0
inkoppling utan extern sladd.
Bete sig som "hårddisk" för datorn. Dvs inget krav på extra program eller tjafs med att inte kunna kopiera ut filer etc.
stöd för MP3 och OGG
Hyfsad batteritid.
Lättanvänd.

Storlek på spelare, storlek på display och mängden lagringsutrymme är med en smaksak och beroende på hur mycket man vill betala.
Om spelaren har riktigt gott om lagringsplats så bör den även stödja någon form av losslessformat och ha line ut, samt helst digital utgång också.

Edited by - silvervarg on 2005/02/04 11:02:38
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:38:02  Show Profile
Jag säger lite detsamma. Tänkte först köpa en spelare med minneskort.
Men men, utvecklingen går ju så fort framåt.
En spelare med 1 Gig minne kostar ju inte många kr i dagsläget.
Själv sitter jag med en Creative Zen micro (ca 2000:-) som har 5 Gb
med minne, räknar med att ha det kanske 2 år.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:31:05  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Hmm, kanske är som ni säger att det är lika bra att köra på en med fast minne. Det är väl mest snåltarmen som suger, kommer inte använda den så extremt mycket. Funderar på att ha den till träning men även på långa bussresor, det var där funderingen på utbytbara minneskort kom in. Zen micro så intressant ut men gick nog på lite mer än vad jag tänkt mig. Ingen som har nått "fynd" att rekomendera?

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:08:06  Show Profile Send silvervarg a Private Message
I princip så betalar du för minnet i proportion till mängd och en mängd pengar för resten som främst beror på vilken kvalitet du vill ha.
Så IMHO så finns det inga fynd, eller att allt är fynd om men vill se det positivt.

Om du vill komma billigt undan för långa bussresor så är faktiskt bärbar CD-spelare nog det jag skulle rekommendera, gärna en som kan ta skivor med mp3 på också. Om du vill ha med den jämt eller sporta med den så är en liten mp3 spelare lämpligare. Hårddiskbaserade mp3 spelare är lite av ett mellanting.
Glöm inte att kolla batteritiden. En del spelare kan ta musik för långt över 10 timmar men bara klara 2 timmars lyssning innan batteriet är slut. Tänk även på att laddbara batterier blir sämre med tiden, så en spelare som är några år gamal har kanske bara halva batteritiden mot en ny.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/02/10 :  10:31:02  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ja, RIO Karma 2 ska ha en SD läsare, den är inte släpt än vad jag vet men ska vara på g inom snar framtid.
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/10 :  13:42:17  Show Profile Send JonasV a Private Message
Använder min Tungsten Handdator med SD-kort.
Kan skriva på den också, spela spel, MP3, RA, MP4-video, Quicktime, bildspel.
Min första 32MB SD kostade 425:- och köpte nu en på 512MB för 395:-, för att beskriva prisutveckling
SD-kort finns nu på 2GB! Stor? knappast, rymms lätt i skjortfickan

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000