HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurar/förstärkare för filmlyssnande
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/01/17 :  14:08:55  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Hej!

Jag har funderingar att skaffa någon form av hörlur eller hörlursförstärkare för filmlyssnande.
Tanken är att inte störa resten av familjen och grannar när jag vill titta/lyssna på en film vid sena kvällar.

Jag har tittat på Sennheisers DSP360. Den ger, vad jag förstår, fejkat surroundljud.
Har någon några erfarenheter av den?

Eller någon annan variant ???

Jag har idag en M/F Xcan v2 + Sennheiser HD600.

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/17 :  17:58:18  Show Profile Send thli a Private Message
Först måste jag fråga om du har någon flerkanals förstärkare. de flesta lite nyare förstärkare har oftas en inbyggd dsp för lurlyssning som brukar funka ganska bra.

Har själv ett par HD600 men gillar dom inte till filmlyssnande, tycker att de blir för klumpiga.
sedan är HD600 ju en öppen konstruktion som "läcker" ganska rejält med ljud vilket inte familjen kanske uppskattar.

Köpte själv ett par Bose Triport som är en mycket lätt lur som även är helt sluten och väldigt bekväm att ha på längre perioder.

Sennheisers DSP-360 är väl trevlig men också väldigt gammal vid det här laget, tyvärr finns det inte många(inget?)andra lösa Dsp att köpa.

Trådlösa lurar finns det gott om, AKG har sina 777,888 och 999.
Sony har flera trevliga modeller(ganska dyra i Sverige dock).
Sen har du ju Sennheisers RS serie(65,75,85) vilka funkar riktigt bra.
Kan du tänka dig att köra batteridrivet testa mågon av dessa personligen gillar jag inte trådlöst p.g.a att batteritiden oftast är för kort för mina film maraton.

//Thomas
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/01/18 :  07:17:46  Show Profile Send UFFE T a Private Message
thli: Tack för ditt svar. Som förstärkare har jag en Primare SP 31.7 + slutsteg.
Jag håller med dig om HD600. Det är ju en öppen lur, så ljudet läcker ut rejält. Tanken har väl därför varit att komplettera med en sluten lur för just filmtittande/lyssnande.
Vad tror du, finns det något bra alternativ för att få surroundljud i lurarna ?
AKG`s lurar, som du nämnt, är väl av "surroundtyp" ? Eller?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/18 :  18:09:13  Show Profile Send thli a Private Message
AKG lurarna är av "surroundtyp", har dock aldrig provat dom så jag kan inte uttala mig om hur dom låter.
Sony har en lur som heter MRD-DS3000 som jag provat lite snabbt vid en butiks mässa. Lät rätt bra men lite svårt att vara säker då det var ganska fullt med folk i butiken.
Av Sennheiser modeller är det RS65 som har en SRS krets för surroundljud, har bara lyssnat på denna på Siba och du kan väl gissa hur lätt det var!
Den var dock väldigt lätt och skön att ha på, sen är de ju inte så dyr heller.

//Thomas
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/01/18 :  18:24:50  Show Profile Send UFFE T a Private Message
thli: Tack för tipsen. Det blir nog att kolla runt på rena surroundlurar till filmlyssnandet. Och använda HD600 till finlyssnandet.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/19 :  01:22:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
Har du någon surroundreciever? Nu för tiden brukar de ha någon form av flerkanalssimuleringssystem för hörlurar...
Om du har en surroundreciever som har det eller funderar på att köpa en tror jag det bästa alternativet är koppla in dina HD600 till den.
Visst kanske det läcker lite ljud med öppna hörlurar, men så farligt högt borde det inte höras. Det borde inte märkas genom väggar i alla fall..
Jag tror nämligen du får bra mycket bättre surroundkänsla med öppna hörlurar..

Edited by - marbrink on 2005/01/19 01:23:56
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/01/19 :  07:25:46  Show Profile Send UFFE T a Private Message
marbrink: Tack för svaret. Jag har ju min Primare SP 31.7, surroundprocessor.
Den har ju inget hörlursuttag. Det blir att använda sig av någon typ av hörlursförstärkare.
Idag har jag en MF X-can v2.
Jag har ännu inte kopplat in den men jag lär ju inte få något surroundljud genom den.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/01/19 :  07:29:31  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag gillar mina HD600 mycket. Skulle ju helst använda dem om nu det går att få till det där med surroundljud.
Och det är ju sant att de släpper ut ljud men inte så att man väcker sovande direkt.


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2005/02/08 :  20:01:27  Show Profile Send Yve a Private Message
Hej Uffe,

Jag har en DSP 360 och den använde jag mest i bypass-läget eftersom surround-läget inte gav så mycket mer än ett klart brusigare ljud. Så jag köpte en X-CAN V2 istället, har hela tiden haft HD 600 hörlurar.

MVH

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2005/02/09 :  07:03:32  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Yve: Tack för ditt svar. Nu blev jag defenitivt avskräckt att skaffa en DSP 360.
Jag har samma uppsättning som du (MF C-can v2 + HD 600). Så det blir nog att fortsätta att lyssna 2-kanaligt med god ljudkvalitet.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/02/09 :  08:56:28  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Jag kör mina Senn HD580 med den lilla förstärkaren från Kjell (moddad, se vidare separat tråd). Jag tycker det fungerar riktigt bra. Min pioneer dvd har ett virtual surround-läge som fungerar hyggligt, blandar in sidokanalerna. Det fungerar hyggligt i vissa lägen, men inte alltid. Jag hoppar lite fram och tillbaka.

Jag tror att det är riktigt svårt att få den riktiga surround-känslan med lurar, även flerelementslurar. Jämför bara med hur svårt det är att få ut ljudbilden ur lurarna med crossfeed.

Kalle
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000