Author |
Topic  |
|
JohnA
Member
    
556 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 21:37:30
|
Med min sedvanliga nollbudget ska jag försöka välja slutrör ur skrotlådan till projektet som aldrig tycks komma igång. Det som är spikat är uteffekt på minst 2x10w, helst över 2x15w. Äkta effekttrioder har jag ont om förutom några 6080, så det får bli triodkopplade pentoder eller stråltetroder. Har läst mig till att trioder bör köras i klass A för att låta bra eftersom de har någon krökning i nedre delen av kurvan.
Valet står nu mellan 2x2 eller 2x4 EL34, 2x6 EL84 eller 2x6 EL86. De kraftiga linjeslutrören för TV som t.ex. PL519 tror jag inte längre på då jag fått för mig att de kräver massor av motkoppling för att "räta på sig". Samma sak har jag fått för mig gälla för den äkta dubbeltrioden 6080, men rätta mig om jag har fel.
EL34 tycks kräva hög matningspänning och enligt databladet verkar distorsionssiffrorna för triodkoppling inte hålla den klass jag hoppats på. Två sexpackar EL84 eller möjligen EL86 verkar vara bättre, men är det verkligen så?
Jag har tre st. NOS 6L6GT och en bunt begagnade i stål av varierande fabrikat. 6L6 PP triod klass A ska ge 6w med distorsion på bara 0.6% Betydligt lägre än både EL84 och EL34. Dessvärre lär jag knappast kunna pussla ihop något välbalanserat av det jag har i skrotlådan.
6L6 ser ändå så pass intressant ut att det förmodligen blir ett experimentbygge med två 6L6 triod A i ett s.k. matrisslutsteg, (Matrix amp, se Steve Bench http://members.aol.com/sbench) Räknar med att få en välljudande stereoförstärkare med taskig kanalseparation och en sammanlagd uteffekt på 6w, d.v.s. i PP-klass. Var för sig blir det SE-prestanda på bara 1.3w per kanal. Klart intressant koncept vars enda egentliga fördelar är just det tekniska och att man kan klara sig på bara två slutrör och ändå få betydligt högre total utefekt än med samma rör single-ended.
Så vad säger forum-folket om de nämnda rören i triodkonfiguration? Har linjeslutrör och 6080 över huvud taget en chans mot triodkopplade EL34/84 och 6L6?
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8226 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 22:19:32
|
Kika på 807 också, en tidig hardcorevariant av 6L6 som tål kopiöst med misshandel jämfört med senare sissyversioner |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
zix
Hifi-Barista
    
954 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 22:22:52
|
DA42? Indirekt upphettade stora trioder, inte världens vanligaste lösning direkt. Kanske något svårdrivna i och för sig (typ 900-1000V anodspänning, antagligen med positiv gridbias och klass A2?) med topp-anodkontakt och allt. Kanske skulle typ en 6W6 orka driva dem? Eller om man gör som Sakuma, driver slutrören med likadana rör och stoppar in några mellantrafos... Kurvorna ser iallafall helt OK ut och det kostar mindre än en tjugondel av en nytillverkad Western Electric 300B... (för WE ligger väl fortfarande runt 4000/st.?) Men tyvärr lär väl resten av förstärkaren bli dyr iallafall, med alla höga spänningar och komponenter som ska tåla dem. |
En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt. |
Edited by - zix on 2005/02/03 22:24:25 |
 |
|
time
Harry-vinnare 2004
    
2637 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 22:48:41
|
Ska du ha en triod eller Pentod ? En triodkopplad Pentod är ingen triod, kommer inte i närheten. Kolla, om du vill ha en triod, på 6B4G eller 2A3, samma rör med 6.3 resp 2.5V glöd |
Lämnat forumet |
 |
|
MartinX
Member
    
431 Posts |
|
JohnA
Member
    
556 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 16:13:08
|
Jag suckar tungt över min nollbudget. Jag försöker intala mig att det är en spännande sport att bara bygga av delar ur skrotlådan, men faktum är att ekonomin inte tillåter några spännande inköp av vare sig rör eller transformatorer. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8226 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 17:03:31
|
Har du tillräckligt många EL84:or så är nog de ett bra val. Ett beprövat rör som suttit och sitter i allt från bordsradios till dyra hififörstärkare. Scheman att inspireras av borde det finnas gott om. En PP klass A med triodkopplade EL84 ska nog inte behöva skämmas för sig i något sammanhang. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
ludo
Member
    
1196 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 17:37:13
|
"Diyandet" har aldrig nån nollbudget tyvärr. Den tid vi lägger ner är oftast värt 100tals gånger mer än de komponenter vi skaffar (eller låter bli att skaffa för att det är "för dyrt"). Hur mycket värderas en timme av våra liv till?... ...så mitt råd är snåla inte...det ger inga bra resultat i slutändan...och lika dyrt blir det i alla fall...nollbudget är ett ickeexisterande företeelse!
|
 |
|
JohnA
Member
    
556 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 21:44:34
|
6080 är snygga rör och enda äkta effekttrioderna, men med bara ett par blir det nog i klenaste laget. Har för mig att 6080 kan göra sig av med max 13w per triodhalva. -Kan det bli runt 10w ut för en klass A PP? Eftersom jag ha 25-30 st. beg. EL84 och jag dessutom med framgång byggt en simpel mono PPP med fyra triodkopplade 84:or. Inte mycket effekt till disco-dunket, men klassiskt låter fantastiskt, särskillt vid nästan ingen motkoppling. Detta med NFB:s vara eller icke vara är väl närmast en helig ko, men det är ju örat som ska bestämma. Om det sedan i praktiken är så att örat luras av "vackra" övertoner från en icke motkopplad förstärkare får det väl vara så...
Hur som helst borde det gå att få ihop två hyfsat jämnstarka sexpackar EL84 från 25 rör med lite tålamod.
Fuling, menar du att en fusktriods PPP med EL84 bör bli bättre än PP med EL34? En skog med gödande glas är onekligen vackert! Kan det dessutom bli så att man får en utjämning av små individuella olinjäriteter med många paralella rör?
EAR har visst någon smått absurd pryl med massor av paralella ECC83 som slutrör för en uteffekt på något tiotal watt. -Blir ju dessutom äkta triod! ;-)
Håller alla med om att trioder (och triodkopplade pentoder) bör gå i klass A?
Ludo, du kan inte döda min gratisbyggarglädje med dina dystra kommentarer! ;-) Borde finnas andra forum för filosofiska diskusioner. Var drar man gränsen för försvarbart DIYande? För ett antal decennier sedan var det nästa alltid en lönande affär att bygga elektroniken själv, idag är det tvärt om. Ändå bubblar nätet av hembyggardiskussioner. Blir verkligen våra hembyggen bättre än det som kan köpas över disk hos specialisterna? (att slå Siba, OnOff, Expert m.fl. i prestanda är inget problem) Ska man resonera som Ludo kan man lika gärna gå till HiFi-butiken med en omväg förbi banken... ...Undrar om det finns fädigbyggda modelljärnvägar också? :-) |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
Jax
Member
    
667 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 22:23:47
|
6080 är lite kurvig men i PP borde de funka hyfsat. De kräver en hel del spänning på gallren med en förstärkningsfaktor på bara 2.
I PP ska trioder gå i klass A eller B. AB fungerar inte särskilt bra då utgångssteget får en S-formad överföringskarakteristik. Klass B har ungefär samma problem som transistorer så jag skulle gå på klass A.
Vore jag du skulle jag köra på triodkopplade EL84 trots att jag anser att pentoder inte blir särskilt bra triodkopplade. Strålisar funkar betydligt bättre. Kör med dämpmotstånd på gallren, även skärmen, för att undvika parasitsvängningar som lätt händer med parallellkopplade rör.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
 |
|
JohnA
Member
    
556 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 23:23:31
|
Börjar kännas som mitt evighetsprojekt närmar sig en början. Väger tungt mot EL84. Jag har även ganska gott om EL86, är det över huvud taget något att fundera över? De SER på pricken ut som EL84 och jag har för mig att kurvformerna också är väldigt lika. Största skillnaden är väl att de jobbar med högre ström vid lägre B+? Borde bli en mindre kritisk utgångstrafo med betydligt mindre omsättningsförhållande med EL86. -Eller är det bättre att satsa på EL84 just för att det är ett så välanvänt HiFi-rör?
Vilken effekt kan jag räkna med att få ur ETT EL84-par triodkopplat PP klass A? 3-4w? Börjar luta mot att jag behöver två åttapackar i så fall... :-)
Att driva slutrör i klass A från en concertina/split-load med bibehållen symmetri borde vara lättare än om slutrören går i AB eller B. Eller är det ingen skillnad? Concertinan är vad jag förstår rejält motkopplad (f<1) och borde inte orsaka någon större distorsion. Med ett 6SN7 borde jag få fina prestanda och dessutom viss driveffekt som kanske behövs för att orka med den relativt stora kapacitansen i en bunt fusktrioder. Är det rent av så illa att jag bör ha ett buffertsteg med katodföljare för att orka driva sex/åtta EL84?
Tänker jag rätt här: Ju högre signalnivå desto viktigare är rörets linjäritet? Jag ser tre alternativ till förstärkarens uppbyggnad: 1. Differentiell fasvändare med CC-sink, därefter två separata nivåhöjande drivsteg med 6SN7 till slutrörspaketen. 2. Som 1. men med Concertina som första steg. 3. Nivåhöjande triodsteg med CC-sink, Concertina med 6SN7 direkt till slutrören.
-Är något av ovanstående ett framgångsrikt koncept eller har någon bättre idéer? HFTA ser verkligen schysst ut, men hur passar det konceptet mot mina triodkopplade rörskogar?
Var i kedjan stoppar jag bäst in de två 6SN7 jag har i skrotlådan? E88CC råkar man på ibland i HiFi-byggen, men jag har också hört att de inte är så fantastiska som ibland framhävs. -Har de något berättigande i mitt projekt? ECC81, -82, och -83 har jag i drivor. Är triodkopplade EF86 något att bry sig om?
Jag får ibland känslan av att lösningar som SRPP och CC-sink/source kan göra mer för ljudet än vissa exklusiva rörtyper (talar nu om småsignal, inte slutrör). Som jag ser det finns två oönskade egenskaper att beakta, distorsion och brus. Använder jag konstantström borde distorsionen bli relativt låg, men hur är det med rörbruset? -Är det m.a.p. detta jag ska välja rätt rörtyper? Jag vill inte ha ett mindre vattenfall i högtalarna.
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
JohnA
Member
    
556 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 23:46:42
|
Jax, beträffande "strålisar", hur står sig 6L6 i jämförelsen med EL84? 6L6 PP triod har mycket fina värde i databladet förutom att uteffekten verkar vara lägre än för EL84 som annars är ett klenare rör om jag inte tar fel. Visst är de kraftigare linjeslutrören PL5xx beamrör? Har fått för mig att dessa är ett undantag från ditt påstående om att strålrör blir bra fusktrioder. Säg inte att jag ska behöva börja vela igen över slutrörsvalet! ;-) -TV-rör har jag gott om. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
    
8226 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 00:49:45
|
Har du gott om oktalsocklar? I så fall kan du köpa stora mängder 12A6:or av mig för några ynka kronor styck. Stålkapslade och ganska klena men de mäter fint som trioder och de drar väldigt lite glödström så det är fritt fram att parallellkoppla ett tiotal eller mer per kanal:) |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
 |
|
Jax
Member
    
667 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 01:12:10
|
EL86 är egentligen ett TV-rör och dess P-ekvivalent heter förvirrande nog PL84. Därför är det specat för 170V och mycket riktigt ett rör med låg impedans. Dess triodkurvor ser inte så roliga ut.
EL84 ser bättre ut. En sexpack bör ge den effekt du vill ha och även triodkopplat är det rätt känsligt så 6 st borde gå att driva från en concertina, åtminstone om man kör mycket ström genom den. ECC88 kan klara detta men även 6SN7 eller ECC82.
ECC88 är inte så dåligt om man gör rätt, det ska ha 85-90V vid 10mA och en anodlast på 20-25k. Då låter de.
6L6 är som alla strålisar fina att triodkoppla. Ohlson använde 4 st 6F6 triodkopplade i sin förstärkare från 40-talet och hade låg dist trots frånvaro av motkoppling. Williamson använde först triodkopplade 807 och senare KT66 som han ansåg vara den mest linjära trioden (!). Således rent historiskt anses triodkopplade strålisar låta bättre. Jag skulle påstå att 6L6 låter bättre än EL84, jag har testat EL34 i triod men det låter alldeles för varmt.
Jag har ingen erfarenhet av linjeslutrör i triodkoppling men det finns sådana med fina kurvor som EL360.
Drivstegen i min HFTA vill ha minst 400V för att jobba hyfsat men kan räknas om för att använda ECC88 istället och då vid c:a 300V. Förstärkningen blir lägre dock. Vitsen med mitt drivsteg var att fasvända redan på ingången så det blir enkelt att ordna med balanserad ingång om man vill. Den senare versionen jag kör nu har 6SL7 på ingången och förstärkningen är så hög att jag kunnat motkoppla 21dB.
Jag vet inte om du planerar motkoppling eller ej, design blir så annorlunda med och utan.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
 |
|
ludo
Member
    
1196 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 19:19:05
|
quote: Ludo, du kan inte döda min gratisbyggarglädje med dina dystra kommentarer! ;-)
Håller med att det var lite fel valt tillfälle för mina kvasifilosofiska kommentarer som dessutom var helt OT. Ska inte upprepas! |
 |
|
JohnA
Member
    
556 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 23:43:16
|
Ludo, jag är snäll igen! Var nog på puttrigt humör när jag bet ifrån och försvarade DIY:t.
Beträffande rörvalet tror jag mig spikat 2x6 EL84 även om det känns långt ifrån exotiskt. Mina Sonab OA14 går lite halvtungt men jämfört med hur jag kör min Dynaco SCA-35 (2x2 EL84 AB UL=2x17w) borde jag vara i hamn med sexpackarna. Antar att jag får 15-18w per sida.
Surar över att jag bara har tre NOS 6L6GT. Har ett knippe 6L6 (äldre stålrör) av blandade fabrikat, men ska jag komma upp i önskad effekt kan det med knapp marginal klara sig på 2x4 rör, och då får jag blanda friskt mellan stål och glasrör, och jag vill minnnas att de har något olika data.
Det får bli ett enkelt 6w monotest av 2x6L6GT bara för att stilla min nyfikenhet och sedan bygga med tolv EL84 i den riktiga förstärkaren.
Och så detta med anodbelastningsmotstånd: -Räknar jag bara om rekomenderad anodlast som tre paralellkopplade motstånd och sedan gör det kvadratiska tricket mot högtalarimpedansen för att få utgångstrafons varvtalsomsättning?
Nästa steg i kedjan är divningen av slutrören och det känns som att concertina med 6SN7 är en både enkel och fin lösning som borde funka direkt utan mickel. Inte heller här speciellt exotiskt, men är det lönt att hitta på något krångligare?
Nu återstår (mer än bara) ingångssteget. Triod känns självklart, CC-sink borde göra susen. För känslan snarare än ljudet funderar jag på EF184 i stället för kisel även om det blir krångligare. Kanske negativ matning till CC-pentoden för att slippa få triodens katod på hög spänningsnivå? Eller är det klokare att glödmata trioden separat? (vill ju inte fresta på Ufk) SRPP antar jag inte ger någon vinst i denna applikation.
CC-sink i någon form känns ganska spikat för ingångssteget, men vilken triod ska jag välja? Förutom drivor av ECC8x har jag några EF86 och en drös RF-pentoder att triodkoppla. Amerikanska stålkapslade RF-pentoder är ju snygga, men jag vet inget om dem som fusktrioder för LF. Jag krånglar gärna till det för att få bästa möjliga prestanda ur skrotlådan men tänker inte envisas med udda lösningar bara för att känna att jag gjort något eget. -Någon måtta får det vara! Med tanke på den trånga låda jag nog väljer ska det nog vara novalrör eller rent av 7-pinnars Ex9x, men där har jag inte så mycket att välja på.
Jag har i.f.s. några amerikanska 7-pinnars dubbeltrioder med gemensam katod (och dessa borde åtminstone ge god balans i en differentiell fasvändare. Är det värt att satsa på en sådan lösning som ingångssteg/fasvändare och använda 6SN7 som buffersteg/drivsteg i stället för den enklare lösningen med concertina? HFTA är ju något i den stilen.
Nä nu é jag trött så ögonen blöder. -Gonatt båjjs!
Skulle helst se DC-koppling till concertinans galler, men är det besvärligt att få till? Antar att ingångssteget då sätter arbetspunkten för concertinan. |
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
JohnA
Member
    
556 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 23:29:13
|
Dammade av min sönderexperimenterade mono-PA (Philips EL6400 - 2xEL81=20w) eftersom den blir testrigg både för triodkopplade 6L6 (=6w mono) och det spännande matix-konceptet.
Senaste experimentet var PPP med fyra EL84 som i drift kan växlas mellan pentod, UL och fusktriod. Även motkopplingsgraden kan regleras. Triodkoppling är klenast och distorsionen tilltar mer smygande när volymkontrollen skruvas upp. Däremot blir det inte lika uppenbart skrälligt då motkopplingen minskas. Ren pentod kräver massor av motkoppling för att inte skrälla avskyvärt.
Jag blir nyfiken på vad Jax menar med att designen blir så väldigt olika beroende på om det ska vara motkopplat eller ej. =raka rör" :-) -Utveckla gärna detta, jag vill lära mig! Tidigare var jag övertygad om att triodexperimentet lät bäst utan motkoppling, men jag är inte längre övertygad. Det tycks bero på vilken musiktyp som spelas. Stillsamt klassiskt, körsång och liknande tycks klinga vackert utan motkoppling medan pop och rock lättare slår igenom åt det skrälliga hållet. Antar att den kraftigare basen ställer till det på en så klen förstärkare som 6w.
Hur som helst tror jag mitt "riktiga" bygge ska ha viss grad av motkoppling. Sedan är ju frågan VAR distorsionen uppstår. -Är förstärkaren välbyggd fram till slutrören kanske det räcker med anodmotkoppling på dessa? Någon som kan uttala sig om anodmotkopplingens för- och nackdelar? Steve Bench har motstånd mellan galler och anod på slutrören i matrix-experimenten, men där är det å andra sidan svårt att fixa en fungerande global motkoppling eftersom utgpngstrafarna och slutrören är så märkligt sammanflätade. -Det är ju både en mono-PP och stereo-SE på samma gång.
En sak som stör mig med min PPP-testrigg är att det inte tycks göra någon skillnad om jag har två EL84 eller fyra. Med fyra rör borde jag få mer effekt/tyngre bas, åtminstone om jag kopplar om högtalarna så att anodbelastningsmotståndet halveras, men det är precis lika känsligt mot låg högtalarimpedans oavsett om jag kör PP eller PPP. -16 ohm låter bra, 8 ohm skräller och 4ohm är hemskt... Kan någon förklara varför det inte blir kraftfullare med fler slutrör?
|
Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
|
 |
|
Oblivion
Member
    
458 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 00:14:59
|
Jag håller ju för närvarande på med en PPP stärkare med 4st el821 per kanal. Kommer oxå att experimentera med motkopplingar å div utgångskopplingar |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
 |
|
Jax
Member
    
667 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 00:49:12
|
Vad jag menade med olika design är att förstärkningen ska vara högre i ett motkopplat steg före motkopplingen. Man är också anelägen att hålla nere antalet poler för att hålla koll på fasvridningen så det inte börjar svänga med motkopplingen inkopplad. Skulle jag bygga ett ej motkopplat steg med EL34 skulle jag nog klarat mig med en lågförstärkande dubbeltriod på ingången i form av ett förstärkande steg och en concertina. Färre steg ger lägre distortion.
Jag har sett fler steg svänga runt 2-3 Hz än vid höga frekvenser. Även kommersiella. Tittar du på min HFTA så har jag inga elektrolyter någonstans förutom strömförsörjningen samt endast en kopplingskondensator i signalvägen. Ingen faskompensation behövs för lågfrekvens trots över 20dB motkoppling, steget är stabilt. Eftersom samtliga steg är differentiella så påverkar inte strömförsörjningens poler särskilt mycket heller.
Utan motkoppling vill man dessutom ha låg impedans på utgångssteget för att få någorlunda dämpfaktor. Flera parallella trioder är en fördel här. Det finns en del fusk man kan ta till som att se till att drivsteget har samma kurvighet som slutsteget men tvärtom för att kompensera bort jämna övertoner i viss mån. Välkänt bland singleendedfolket, hitta ett ingångsrör som så att säga matchar slutröret.
Att du inte upplevde mer kraft med 4 rör i st f 2 är inte så konstigt, det skiljer bara 3dB vilket inte är så lätt att höra. Det borde dock ha fungerat med halvering av anodlasten. Skrällandet kan bero på mättad kärna, drar rören olika ström får du en likströmsrest i trafon som kan orsaka mättningen. Gissning dock.
Anodmotkoppling av slutrören kan fungera men kan lika gärna orsaka distortion i drivsteget då ingångsimpedansen sjunker i slutrören. En teknik som prövats på sistone är att koppla ett motstånd mellan anod på drivrör och anod på samma sidas slutrör. det liknar lite anodmotkoppling och en del säger att det är samma sak. Degenerering på katoderna fungerar nog bäst som lokal motkoppling men höjer impedansen.
Apropå ditt försök med omkopplingsbart slutsteg, körde du rören i klass A i pentodmod? Enligt min åsikt måste man det om man inte motkopplar.
För övrigt kan EL34 köras med bara 250V. Just arbetspunkten 250V/100mA och katodbias låter bäst om man kör pentod, det vill då ha c:a 2k i last. I mitt förra steg körde jag dem i 350V/77mA katodbias i PPUL-mod med 68 ohm på skärmarna, det lät också bra men maxade endast i 22W. I HFTA går de i PPUL AB1 med 400V/36mA och en kombination av fix och katodbias samt 470 ohm på skärmarna. Jag har inte mätt uteffekten än dock. |
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
 |
|
|
Topic  |
|