HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tips på högtalarbygge?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:20:07  Show Profile Send Liljus a Private Message
Hello!
Nu har det blivit dags att bygga sig ett par nya frontar, men jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur de ska se ut, jag skulle gärna vilja ha en högtalare med 2 likadana baselement (delade olika) antingen 8 eller tio tum, och en diskant. Anledningen till detta är nästan bara att jag tycker det är estetiskt snyggt, och det jag undrar här är om någon har byggt något liknande eller vet någon som gjort det som delar med sig av erfarenheterna?

MVH

Liljus

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:41:24  Show Profile Send asto a Private Message
vad får det kosta? storlek på låda? varför vill du dela bas/mellanreg olika?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:47:59  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Varför vill du ha så stort som 8-10"? det blir ganska breda högtalare och kanske inte riktigt vad du tänkt dig estetiskt?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:58:05  Show Profile Send Liljus a Private Message
asto: priset kan variera, är ju inte gjord av pengar direkt, men jag vill ha hög kvalité på grejorna! Lådan har jag tänkt ska vara runt en meter hög, bredd och djup beroende på element... Sen har jag fått för mig att många högtalare med 2 likadana element + diskant är konstruerade så att ett element spelar den djupare basen o det andra spelar hög bas plus mellanreg.. men jag är kanske helt fel ute?

Ola: orsaken är väl mest den att jag vill ha en högtalare som klarar bas bra. Byggde ett par stativare för ett tag sen med 5,5"-element o låda på 17l, låter underbart men klarar inte riktigt den djupa basen. Ganska svårt att hitta små element som klarar det!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/28 :  19:32:58  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Sen har jag fått för mig att många högtalare med 2 likadana element + diskant är konstruerade så att ett element spelar den djupare basen o det andra spelar hög bas plus mellanreg.. men jag är kanske helt fel ute?



nja, fel ute. men det är kanske en 2½ vägare du tänker på.
dessa fungerar så att båda basarna jobbar längst ner i registret och sedan är det bara den ena som går upp och möter diskanten....

Vifa eller peerless 8":are kanske, de är ju relativt billiga och de finns på hemmaplan....
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/28 :  19:33:32  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ett par Gamma BBK-200 och en peerless 62ct-diskant kanske?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/28 :  19:39:50  Show Profile Send Haakan a Private Message
hett tips

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=3118&postdays=0&postorder=asc&start=0

bästa jag hört...oavsett kostnad, har iofs inte hört några av inos bättre men kan föreställa mig ungefär samma klass

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/01/28 :  21:53:22  Show Profile Send Liljus a Private Message
asto: Aha! Så det är så det fungerar alltså... Då får man väl ha dem i separata kammare som jag tänkt mig från början med. Vifa o Peerless har jag använt innan, det är ju bra grejor,, får ta o jobba vidare på det nu!

Ola: Ok, var köper man Gamma-element? (på nätet)

Haakan: Låter ju inte helt fel det där,, avancerat filter!? jösses.. men det är inte riktigt så jag tänkt mig, jag vill ha 2 likadana element plus en diskant, alltså inget rent mellanregister-element! Men tak för tipset, intressant läsning!
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/29 :  00:14:34  Show Profile Send ILLY a Private Message
Inte för att på något sätt såga ditt projekt, men en sak du bör känna till:

2 och 2½-vägs högtalare med en tiotummare i basen är inte helt enkla att lyckas med. Dels för att stora hifi-element i allmänhet är konstruerade för att spela bas och inte mellanregister, men kanske ännu mer av en annan anledning. Det är nämligen så, att ju högre upp du kommer i delningsfrekvens, desto mindre avstånd måste du ha mellan elementens mittpunkt för att undvika problem med utsläckningar och fasfel. Med tiotummare så måste avståndet bli minst 5 tum. Dessa problem får mindre omfång med ett brantare filter, men det ställer å andra sidan till med nya elektriska fasfel som måste kompenseras och är både dyrare och svårare att lyckas med.

Jag säger inte att det inte går att få det bra, men det krävs nog att man läser en hel del datablad och frekvensmätningar först. Bäst förutsättningar borde man ha med en diskant med små yttermått, som går ganska långt ner i frekvens, samt aktiv delning 24dB/oktav. Fast risken är nog att vi spräckt budgeten för ganska längesen då?

Lycka till!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/29 :  01:53:09  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
www.hifikit.se säljer Gamma.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/01/29 :  03:08:18  Show Profile Send Liljus a Private Message
ILLY: ja några aktiva filter är det nog inte tal om =).. men 8-tummare är nog mer vad jag är ute efter kanske.. enklast är kanske ett klassiskt 3-vägs system egentligen!! Tacksam för alla svar iaf, alla tips o erfarenheter är välkomna!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/31 :  00:14:21  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om det bara är för estetiken så kan du väl bygga en 3-vägs högtalare med lika stort element (fast olika sorter) för bas och mellanregister.
Det finns dock inte så många 8" mellanregister, så om du inte hittar något bra kanske du behöver gå ned till 6.5" element och då blir det svårare att spela bas riktigt högt.
Med stora element så måste du troligen dela gansak lågt mot diskanten, så det ställer lite högre krav på diskanteleemnten, men det är nog ett mindre problem.

För mycket tryck i basen och för att de den att gå djupt underlättas det av stort element och stor låda. Om du kan tänka dig att ha mindre mellanregister så går det att bygga en klassisk 3-vägare och det går att få sånna som låter ruskigt bra.
Lite oklart om du vill ha den för att spela musik bra eller om du vill ha den till grymma ljudeffekter i hemmabio.
Det låter som om du pratar låda i storleksordningen 100liter, och då tycker jag att du skall titta lite på Peerless 8" SLS213 SWR 39. Jag har lurat lite på detta element, och i en 90liters basreflex avstämd till 38Hz bör den kunna spela väldigt rent och bra ned till 40Hz vilket är riktigt imponerande av ett så billigt element. 695:- på HiFikit.se. Inga specialfilter eller liknande kommer att behövas.
Om du är beredd att lägga lite mer pengar så kan du kika på Peerless 10" i XLS-serien (SWR 269). Den kan spela i betydligt mindre lådor. Känsligheten är dock mycket lägre och elementpriset högre...
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:11:49  Show Profile Send Liljus a Private Message
Nu har jag bestämt mig för vilken sorts högtalare jag vill bygga, det blir nog ingen 2½-vägare ändå, det kommer bli en trevägare. Det kommer bli en 3-vägare med 2st 8"-basar, 5"-mellanreg. (o diskant förstås=))
Elementen jag kollat på är Peerless bas (217WR33) o mellanreg (CSX145H på Ljudia). Vet inte riktigt vilken diskant jag vill ha, har fluktat lite på Vifas XT19TD, som verkar bra. Är det något speciellt man bör tänka på när man har 2 baselement i samma högtalare? Impedansen ändras ju, o distortionen blir mindre, men är det något annat som förändras?

silvervarg: Kollade på den basen, verkar ju inte helt fel heller. Men vad tror du om 217WR33? Kan det vara något?

Sen återstår ju det jobbigaste, att hitta ett bra filter. Jag har ingen erfarenhet av mätningar på element, fasförskjutningar med olika filter osv, kanske är det någon som använt sig av dessa element innan som kan ge tips på delningsfrekvenser osv? Hade blivit evigt tacksam!

Ha de gott alla!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:18:46  Show Profile Send asto a Private Message
Om du vill uppnå det bästa möjliga resultatet med de element du funderar på, så måste du vara beredd på att mäta upp dom, det är så många faktorer som spelar in, så även om någon annan har byggt med några av de element du väljer, så kan förutsättningarna vara helt annorlunda.

Delningsfiltret är i princip hela hemligheten för att få en välljudande högtalare.
visst, man kan göra ett "ful filter" som skyddar elementen samt delar någorlunda rätt, men vad jag vill säga är att du måste fundera vart du vill lägga ribban. Det är ett jätte jobb att nå målet, men man har samtidigt så skoj på vägen.....
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/02/03 :  12:34:32  Show Profile Send Amatören a Private Message
Liljus, varför inte prova på EALS-3?
Visserligen en ensam 10:a i basen istället för dubbla 8:or men annars tycker jag nog att denna högtalare stämmer bra med dina byggplaner

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/03 :  12:54:57  Show Profile Send silvervarg a Private Message
CSX217 som 217WR33 är mera känd som verkar vara ett mycket bra element. CSX elementen verkar ha gott rykte.
Nu verkar du vara inne på en 3-vägare, och det tycker jag låter bra.
Men innan du bestämmer dig för baselement så bör du fundera över hur stor låda du vill ha och sedan gärna simulera hur olka element kan fungera i en sådan låda. För enkla snabba simuleringar online kolla på http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/index.html
Du skall också bestämma dig för hur hög känslighet du vill nå, hur lågt ned elementet måste kunna spela och om det skall falla brant eller flackt mot slutet.
Två baselement ger mer ljudtryck, men samtidigt nästan dubbel så stor låda (om du sätter dem på klassiskt sätt). Det finns även möjligheter till andra monteringssätt, som tex isobarik om du måste få mindre låda, men då blir det komplicerat och dyrare så det är inget jag rekommenderar.

CSX217 har hög känslighet, vilket oftast är väldigt bra, men om du vill ha två sånna så kanske du får problem med att mellanregistret får för låg känslighet. Om du delar aktivt så fixar du det lätt i delningen, men vid passiv delning så kan det bli problem.

Jag kollade nyss upp priser på några Peerless element hos Audiocomponents.nl (där gruppköpet av HFLS-1 gjordes) som kan vara av intresse: (priser i euro)
CSX145 28.40
CSX217 42.55
SLS-213 32.40
XLS 10 90.05
Hoppas det är okej att sätta ut priser från företag i forumet.
Jag frågade om lite fler element, men dessa var de som diskuterats ovan.
Verkar som om priset på HiFikit.se är runt 22:- per Euro.

Ang delningar så är ju mätningar bra, men man måste ju börja någonstans.
Jag tycker att man börjar med att bara simulera med parametrarna från elementen och rita en tänkt låda på papper. När man är nöjd så långt så kan man köpa in elementen.
Sedan kan man antingen mäta på varje element för sig eller direkt simulera och sedan bygga ett filter.
Lite idéer kanska man kan få från EALS-3 bygget även om det inte är helt klart.
Klassiska delningsfrekvenser för 3-vägare är delning bas/mid 200-300Hz och delning mid/diskant 2500-3000Hz.
Ofta väljs antingen 250 och 2500 Hz eller 300 och 3000 som delningsfrekvenser.
Valet av mellanregister är ofta det som styr var det är bäst att lägga delningarna.

När jag hade funderingar på 3-vägare så var CSX217 som bas och Vifa P13MH00/08 nog den starkaste kandidaten med tänkta delningar 300/3000Hz. Men jag hade inga planer på dubbla basar i högtalarna.
Nu är jag mer inne på 2-vägare med 2st subwoofers med en SLS-213 i varje som göms i respektive hörn.
SLS-213 är billig och verkar väldigt prisvärd, men spelar inte så högt.
XLS 10":aren är nog mycket bättre om man vill kunna spela högt.
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/02/06 :  21:08:28  Show Profile Send Liljus a Private Message
Det låter inte dumt det där! Två subbar i varje hörn, intressant! Ser fram emot lite bilder på projektet! Stort tack för alla tips o fnuderingar, ska själv fundera vidare på exakt hur jag vill ha det, kommer lägga upp bilder när det börjar bli bygge!
Go to Top of Page

Liljus
Starting Member

29 Posts

Posted - 2005/02/06 :  21:09:21  Show Profile Send Liljus a Private Message
Det låter inte dumt det där! Två subbar i varje hörn, intressant! Ser fram emot lite bilder på projektet! Stort tack för alla tips o fnuderingar, ska själv fundera vidare på exakt hur jag vill ha det, kommer lägga upp bilder när det börjar bli bygge!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:37:35  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Om jag bygger subbar så är det nog det som ligger sist i projektplanerna, så förvänta dig inga bilder under 2005 i alla fall.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:56:53  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
En fin diskant är SEAS TDFC/TV

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000