HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 tapeout - signalstyrka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:24:06  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jag undrar om en tapeout har samma styrka
på utsignalen som utgångssignalen från en cd
som kopplas till försteget där tape out finns?

Låt säga att cdn lämnar 2V ut. Är det då vanligtivs
samma styrka på tape out eller brukat
man alltid sänka/höja detta volttal på tape out?

anders
Member

168 Posts

Posted - 2005/02/07 :  17:53:51  Show Profile Send anders a Private Message
Tape out påverkas definitivt inte av volymkontrollen, däremot har jag för mig att den kan ligga 6dB högre än ingångssignalen. Det kan nog vara olika på olika förstärkare, mät!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/08 :  01:49:57  Show Profile Send edison a Private Message
Om det brukar vara si eller så vet jag inte så noga...konstaterar att det funkar klockrent att köra min skivspelare till min "extra" integrerade med RIIA-steg inbyggt och sen ta ut signalen via dess tape ut.
Låter helt normalt i nivå...aningen lägre än CDns nivå, vilken iofs går direkt till "main"-stärkaren (vilken har passivt försteg för övrigt).

"Normalt" skriver jag, därför att även tidigare när jag enbart använde den gamla integrerade (den med RIIA-steget) så lät CD lite starkare än LP gjorde.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000