HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skeptiker-Kabelfantaster, 1-0
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:18:00  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tycker mig också höra skillnader mellan olika kablar, håller med både Björn-Ola och Amund i deras inlägg.
Men det är inte helt lätt att blindtesta och igentligen varför göra sig besvär? Som jag skrev på ett annat forum när jag fick repliken "Hur kan du säga det, har du blindtestat?"
Näe men jag har inte blintestat alla mina val heller, jag köper heiz ketchup, inte felix, jag har inte blintestat, jag bara tycker att den tilltalar mig. Jag behöver inte heller blintesta en Ardbeg mot en Bowmore, jag gillar bägge men föredrar Ardbeg helt utan att blindtesta. Jag är inte helt hundra på att jag skulle pricka rätt heller för den delen.
Jag utvärderade två olika dvdspelare nyligen, till en början var bilden helt lik, jag kunde inte skilja på dom.
Efter ett tag med olika sekvenser och upprepningar kunde jag urskilja detaljer som skilde sig, dessa var faktiskt små.
Men när jag sedan tittade på längre sekvenser blev det klart mycket större skillnader framför allt i detaljer långt bak i bilden samt lugnet och till viss del färgton samt svärta och helhet.
Skulle jag klara ETT BLINDTEST? Njaää, vet ej, tror inte det men jag vet vilken jag tyckte mest om.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/02 :  18:18:51  Show Profile Send CC a Private Message
Fastnade på ordet kabelfantast...
E ja de tro?
Om jag upplever att musiken återges bättre (eller sämre) med billiga/dyra kablar, gör det mig till kabelfantast?
Och skeptiker, är det de som aldrig hört skillnaden eller är det de som inte tror på vad de hör?

Fast hififantaster e vi allihopa va?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/02/02 :  20:13:10  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Läs denna tack:
http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Kommentarer?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/02 :  20:43:02  Show Profile Send CC a Private Message
Läst den tidigare... Inget nytt under solen
En massa snack om fysikens lagar, o visst, säkert har han rätt i en del av det...
Men tyvärr, han faller på att jag själv har hört skillnader som oavsett vad han säger/skriver är klart övertygande för mig! Å har han inte kunnat eller haft den möjligheten så taskigt för honom...

citat: "Till sist en liten fråga till de som fortfarande tycker att deras 5000kr kablar gör underverk och att de är klart överlägsna all billig "lampsladd". Har ni öppnat er jättedyra förstärkare eller era högtalare och kollat vilken typ av sladd de använder internt för att koppla signalen? Antagligen finns det flera meter vanlig kopplingstråd i högtalarna. Den kostar säkert minst 5 öre metern!"

Det sitter grov MIT kablage internt i mina burkar o i slutsteget sitter det solida kopparbanor... Den kabeldragning som finns ser klart seriös ut Allt utfört av konstuktören själv

I mina gamla Avance Delta som jag hade en gång levde med satt det Kimber 8TC internt, i mitt dåvarande slutsteg hade jag satt in samma kablage på utgångarna! Allt mycket hörbart till det bättre...

Så jag ger inte mycket för den Kenneths "högtalareskrönor"

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:42:12  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Läs denna tack:
http://www.kennethshem.se/Hoegtalarskroenor.html

Kommentarer?

Vad gäller högtalarkablar så finns det inget nytt att läsa förutom avsnittet om karakteristisk impedans. Där är han ute och cyklar av 2 anledningar, kabeln är så kort i våglängder räknat att den verkar vara i det närmaste noll lång samt det faktum att kablars karakteristiska impedans stiger vid låga frekvenser. En 75 ohms koax har en impedans på c:a 1000 ohm vid 1 kHz.

Se även http://bwcecom.belden.com/college/techpprs/ciocahalf.htm

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:45:30  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message
quote:
I mina gamla Avance Delta som jag hade en gång levde med satt det Kimber 8TC internt, i mitt dåvarande slutsteg hade jag satt in samma kablage på utgångarna! Allt mycket hörbart till det bättre...


Ja,då är det väl bara att byta ut alla ledningsbanor på kretskorten till valfri kabel då
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:58:45  Show Profile Send Bubben a Private Message
För det första, med Nordost nätsladd är jag inte förvnad över resultatet.
För det andra, apparaterna stängs av imellan, så de får inte samma utgångsläge varje gång.
För det tredje, har inte just den här artikeln dikuterats tidigare med samma resultat? Eller det kanske måste blindtestas för att räknas...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/03 :  00:07:08  Show Profile Send CC a Private Message
De bara går runt vet ja

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/02/03 :  10:09:01  Show Profile Send mats31 a Private Message
Tillbaka till starten av tråden:

"The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences."

Detta s.k. nollresultat visar tämligen uppenbart och för vissa plågsamt att det i denna provgrupp inte fanns någon tydlig hörbar skillnad mellar dyr och standard. Man satt och gissade helt enkelt. Skulle Nordostkabeln varit signifikant bättre (mängder med målande "natt-och-dag-förbättringar har ju hörts här på forumet) så BORDE siffrorna sett helt annorlunda ut (exempelvis 134 korrekta svar av 149).

Så hur förklaras detta av de som inte godtar detta resultat:

1) Testen gjordes av tondöva, icke HIFI-kunniga (vad är det???), oerfarna halvdöva gamlingar.

2) Anläggningen kopplades in och ur och fick inte värmas upp?? (slår inte detta lika negativt på alla kablar, eller drabbas dyrkablar mer av kalla system???)

3)Fel utrustning, fel musikmaterial

4) och diverse andra märkliga påståenden...

Repeterar frågan från startinlägget: När är det dags för ett svenskt blindtest?

som 1) använder de guldöron som finns bl.a på detta forum!!
2) som görs välkontrollerat vad gäller avslagen tid/lyssningstid.
3)Använder "rätt" utrustning/ rätt musikmaterial (vad nu detta är)

Utmanar för 4:e gången MartinH på ett blindtest mellan en Elgigantensladd och en av hans 8500 kr kopplingslister.

Eller varför inte ta Nordost vs standardsladd....

Eftersom skillnaderna är så tydliga så bör åtminstone 18 rätt av 20 möjliga gå uppnå från samtliga guldörondeltagare. Om de lyckas med detta så kommer jag personligen att konvertera från vetenskap och beprövad sanning/skepticism till den militanta fraktionen av dyrkabelförespråkare ( Al Qable )



/M

Edited by - mats31 on 2005/02/03 10:13:38
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/03 :  10:37:59  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
mats31:
Jag må ha en hel del gemensamma beröringspunkter med dig, men som du lägger fram ditt förslag till blindtest, tror du själv på att det kommer bli ett test som kommer gå i rätt stämning, utan press, utan yttre störningar, utan presetige?

Al Qable!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/02/03 :  10:55:05  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Jax> Jag känner Gromit mycket väl och han är INTE en kabelförespråkare om du nu trodde det, däremot verkar han vara mer insatt i vetenskapsteori än vad du verkar vara . Han har helt rätt i att testet gav ett nollresultat, som vanligt kan man bara bevisa skillnader och inte frånvaron av skillnader.

Bara ett förtydligande. Jag adresserade inte Gromit direkt, om det uppfattades så så ber jag om ursäkt.

Sedan sa jag ju inte att testen bevisade något, det gör den inte. På det sättet är det ett nollresultat men jag tycker man kan dra en och annan slutsats i alla fall, inte om kablarna i sig utan snarare om våra sinnen.

Kanske det är så att vi behöver lite mer input än hörsel för att kunna upptäcka skillnaderna. Vad hade hänt om man riggat testen lite annorlunda? Låt först åhörarna lyssna på de två fallen öppet. Därefter får de lyssna på dem blint men de får reda på att de lyssnar på ena eller andra kabeln utan att veta vilken det är. På så vis har vi ju en aning mer input än enbart hörseln.

Är det så att vår sinnesfrid spelar stor roll hur vi uppfattar musik? Blir vi mer avspända och njuter mer om vi vet att det är silver i signalkabeln? (Det som P Belt flummar till med sina "energivågor" )

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:18:23  Show Profile Send mats31 a Private Message
Engelholm Audio skrev:

quote:
Jag må ha en hel del gemensamma beröringspunkter med dig, men som du lägger fram ditt förslag till blindtest, tror du själv på att det kommer bli ett test som kommer gå i rätt stämning, utan press, utan yttre störningar, utan presetige?


Håller med om att många har tagit ställning ganska kategoriskt så visst finns det prestige och press i frågan.

Å andra sidan har ingen sagt att skillnaderna är så mikroskopiska att man måste vara helt avslappnad och harmonisk och i rätt stämning, i den egna vardagsrumssoffan med ett glas vin i handen...bara då får man dessa himmelska förbättringar med dyrkabel.

Yttre störningar...vet inte vad du syftar på, men klart att testet ska vara välkontrollerat, reproducerbart och rättvist.

Om nu press/prestige skulle vara ett så stort problem så kanske man ska blanda in andra "guldöron" (musiker, etc. -- inte bara 40+ i ålder för då kanske man inte hör kabelskillnader längre enligt MartinH)i testen, med andra ord personer som inte har något intresse av om slutresultatet blir bu eller bä, och därmed inte ser detta pressande eller prestigeförändrande.

/M
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/03 :  12:00:58  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Det finns blott ett anda sätt att få ett slut på detta skrattretande tjafs som iofs är rätt underhållande att läsa.

Att få in i skallen på båda lägren att det faktiskt ÄR tillåtet att ha olika åsikter utan att råka ut för personliga påhopp. Jag begriper faktiskt inte varför en tråd som denna gång på gång på gång på gång kan väcka sådana känslor. Skit i vad andra tycker om ni själva är så säkra.

Om nån nisse vill lägga två månadslöner på en strömkabel, låt honom göra det, medans du som skeptiker skrattar hela vägen hem från Clas Ohlson med din simpla kabel i påsen, med ett pris av 40 kr.

Ni fantaster: låt skeptikerna få tro att just deras åsikter är rätta. Ni kan väl på sin höjd rekommendera lite Revaxör till dem eftersom de så uppenbaaaaaart är halvt döva eller har tidernas vaxpropp i öronen. Varför kan man bara inte låta var och en leva efter sin övertygelse? Att försöka vända på folk till den milda grad som man ser här, det angränsar till den extremkommunism man såg i Sovjet på 70-talet. Vissa delar av denna tråd är inte bättre än så. (Ursäkta de hårda orden, men jag står för mitt ordval)

Vart står jag själv åsiktsmässigt i denna tråd? Ok, låt mig säga så här: min anläggning (CD-spelare, integrerad stärkare och högtalare) har ett nypris på cirka 25k, mina kablar kostar tillsammans cirka 1k. Mina strömkablar är helt original.
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/03 :  12:03:11  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ett förtydligande till mitt föregående inlägg: Jag avser inte just denna tråd "Skeptiker-Kabelfantaster, 1-0" utan avser kabeldebatterna i allmänhet.
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:20:50  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag kan mycket väl tänka mig att det finns skillnad mellan nätkablar, problemet är att man ibland ser recensenter skriva saker som att basen plötsligt blev avgrundsdjup osv. Jag finner det rätt svårt att tro att skillnaden är enkelt märkbar.

Dock - i testet står det att dom använder en ExactPower som kraftkälla. Gör inte den precis det som de dyra nätkablarna ska göra, dvs "rena" strömmen? (Jag fick testa en sån på mässan och visst tyckte jag mig höra skillnad)
Borde man inte egentligen ha genomfört testet med apparaterna kopplade direkt till väggen, utan någon ExactPower mellan?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:40:27  Show Profile Send Ayn a Private Message
Adagio, extremt bra skrivet. Helt rätt inställning.

Själv tycker jag mig ha märkt en viss skillnad någon enstaka gång när jag testat kablar (har inte gjort det många gånger, det finns andra saker jag upplever som roligare). Oavsett om man anser att kablar gör skillnad eller ej borde väl alla kunna vara överens om att kablar är finlir? Hur det än är med saken om deras påverkan så är det hursomhelst något man börjar titta på när systemet känns okej i övrigt, inte som något som man försöker kompensera för sin lägenhet med kala betongväggar med...

Idag var jag med en kompis och hjälpte honom välja högtalare att ha kopplade främst till datorn via en förstärkare vid namn Cambridge Audio A300. När valet till slut var klart blev det ett köp från en affär tillhörande en i Sverige välkänd och av mig icke angiven kedja av hifibutiker (). I samband med högtalarköpet skulle det även köpas kablar. Säljaren avrådde från att välja den billigaste kabeln och föreslog istället en ca dubbelt så dyr (100kr/m istf 50kr/m). När min kompis verkade rätt tveksam till det alternativet blev säljaren nästan sur och gick igång om hur så många bara ser kablar som ett tillbehör och inte något som också behöver plöjas ner en hel del pengar i. "Man köper väl inte en bil utan hjul?" tog han som jämförelse. Och framhöll att utan en bra kabel skulle det bli en dov diskant.
När min kompis till slut ändå bestämde sig för den billiga varianten tyckte säljaren "okej, men om det inte låter bra vet du vad det beror på".

Jag stod och höll mig medvetet utanför, för jag hade bara blivit arg om jag börjat käfta emot. Som sagt, det är möjligt att kablar gör skillnad, men inte är det någon astronomisk sådan i så fall. Särskilt inte till en kille som min kompis som bara vill ha lagom schyssta prylar att lyssna på MP3 från datorn ur. Då luktar det enbart girighet att försöka kränga onödigt dyra kablar (och det är väl inte direkt första gången jag sett sånt beteende från stället vi var på).

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/07 :  21:53:59  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
mats31, mitt i träff.

Det spelar nog inte så stor roll. Det är svårt att övertyga frälsta.

Religionsrelaterat hör inte hemma på HiFiForum.nu.../Pac


jag menar det finns ju fysiska bevis för att en (speciellt oskärmade) kablar skulle ge någon hörbar förändring om de inte är konstruerade (med filter och dylikt) för att ge just en hörbar (och då nästan alltid till det bättre!!) förändring. Eller?


Att det inte har ordnats ett riktigt blindtest med hififorum-medlemmar tycker jag är mycket konstigt!
Jag tror att många inte vill veta, vill hellre tro.

Kan inte komma på någon annan anledning till att inga blinda tester gjorts.


/Martin, agnostiker.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:01:55  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag börjar nog tycka att mats31 är bland de roligaste skribenterna på HF. "Al Quable"

Jag är "tyvärr" en sådan som inte riktigt litar på att jag kan höra allla "milsvida" skillnader mellan olika komponenter.
För skojs skulle testade jag att försöka avgöra om jag i mitt helt släckta rum hemma kunde avgöra om jag använde min förstärkares dacar elelr dvd-spelarens genom att växla fram och tillbaka så många gånger att jag inte visste vilken dac som faktiskt spelade. Jag hade mycket svårt att ens höra någon skillnad i det fallet. Inte alls ett seriöst blindtest med nivåmatchning elelr ens någon annan deltagare men det var mycket svårare än jag trott. Eller rättare sagt, jag trodde jag skulle höra skillnad.

Annars har jag kommit fram till att jag tycker min anläggning låter olika från dag till dag. Vissa dagar låter det helt underbart, andra dagar ger man upp efter en skiva.
En annan sak jag märkt är att det är otroligt mcyket trevligare att lyssna i ett nedsläckt rum så man slipper "störas" av alla synintryck och bara fokusera på ljudet.
Jag har faktiskt alltid nedsläckt när jag "finlyssnar".

Vad jag antagligen vill ha sagt är att synintrycken, iaf på mig(visserligen bevisat vetenskapligt i andra tester) påverkar hörselintrycken mycket varför jag ställer mig skeptisk til öppna tester.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/02/07 :  22:40:53  Show Profile Send FBK a Private Message
The Leafs!
quote:
Att få in i skallen på båda lägren att det faktiskt ÄR tillåtet att ha olika åsikter utan att råka ut för personliga påhopp.
Detta går inte... rekomenderar verkligen dig att kolla alla kabeltrådar som finns. Hur många har kabelskeptiker startat?, där de öser galla över alla som hör skillnader och dyrare kablar. Och hur många har kabelförespråkare startat där de öser galla över de som inte hör skillnader...........
quote:
Varför kan man bara inte låta var och en leva efter sin övertygelse? Att försöka vända på folk till den milda grad som man ser här, det angränsar till den extremkommunism man såg i Sovjet på 70-talet. Vissa delar av denna tråd är inte bättre än så.

Jag undrar också, Varför?

Allt detta sjabbel har fått mig att tappa lusten till att skriva på detta forum för tillfället, så nu gör jag bara enstaka inlägg och jag är inte alls ensam om detta! Jag läser normalt inte kabeltrådar alls pga. bristen på respekt som nästan alltid förekommer i dessa trådar tyvärr.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/02/07 :  23:35:30  Show Profile Send Leif B a Private Message
Nätkablars vara eller inte vara är frågan.

Normalt är det draget en standardkabel med 1,5 mm2 area i uttagen i ett hus eller lägenhet. En standardnätkabels area till elektronik brukar ligga på c:a 0,75 mm2 - 1,0 mm2. Kanske inte så konstigt att det kan ske en viss förändring om man ökar upp arean till minst 1,5 mm2.

Kontakter kan jag dock inte uttala mig om, men olika typer av material samt ytpläderingar kan förändra villkoren som på ett eller annan sett kan förändra upplösningen är väl inte helt otänkbart.

Jag tycker nog att byta kablar till grövre kaliber inte känns som en fel investering. Sen om man vill lägga mycket eller lite pengar på detta är upp till var och en. Skillnad mellan en liten area och större är det iallafall rent ljudmässigt. Dock behövs det en korrekt utplacerad uppställning av högtalare samt en anläggning som kan ge en anständig upplösning.

Kan tyvärr inte säga om samtliga människor har tränade öron för att upptäcka detta. Detta är på den medicinska avdelningen och där har jag tyvärr ingen större erfarenhet.

mvh Leif B

Edited by - Leif B on 2005/02/07 23:54:02
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/08 :  00:19:25  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Leif B:

Lär inte spela någon roll.. om räknar man med resitiviteten mellan koppar, tenn, guld och dylikt blir den hyfsat försumbar vid så höga spänningar/ström som en strömkabel (längden) förmedlar.
Tänk på att strömmen färdats många mil innan den når ditt hus.

Och dyrkablar har ingen möjlighet att filtrera bort skräp, bara strömapparater kan.. sen om det kan låta vet jag inte.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36894
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/02/08 :  00:21:07  Show Profile Send marens a Private Message
Leifb: det är bara att räkna på vilken förlust du får med 0.75mm2 på 1.5m jäfört med 1.5mm2.

Om jag ska uppskatta på en höft så är det helt förumbart. Det är så pass hög spänning och liten ström som går normalt.

edit: m_persson79 hann före...så ni inte tror att det ekar.

Edited by - marens on 2005/02/08 00:30:35
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/08 :  00:22:08  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
FBK:

Trist att du inte vill skriva så mycket här längre, men för att veta om det är hörbar skillnad eller ej så räcker inte öronen till (visst har din anläggning låtit olika bra beroende på humör, etc?)

Så därför anser jag att bara höra är meningslöst.. går det inte att mäta den minsta lilla förändring som är hörbar så kan det omöjligt vara skillnad. Är det häxkonst eller fysik?
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/08 :  00:28:10  Show Profile Send mayro a Private Message
kan nägon sända info angående dessa blindtester. hur dom går till. Bara väldigt övergripande...

Inte nu en länk till nån guru som skall bevisa att det o det är rätt..
Bara helt kort hur test går till Väldigt enkel förklaring..

tex nu ska jag ha ut om en uppsättning av mina köpta dyrare är bättre än min uppsättning billigare/hemmagjorda ,
Hur skulle en sådan blindtest gå till... Utan att trolla menar jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/08 :  01:02:55  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
mayro,
rent statisktiskt så tror jag det krävs 10 försök (eller möjligen 20).

Edit
För att öka signifikansen.. 2 byte ger 50/50% and so on...


Det ska helst vara blindtest av typen där "bytaren" inte vet vilka kablar som lirar (då han kan påverka med anisktsuttryck, kroppshållning och dylikt..)
Tror att det kallas dubbelblindtest.

Koppla in kabelA, sen kabelB, sen kabelX (som är okänd).. sen gäller det att pricka in om det är A eller B som är X.

Alltså inte helt enkelt att genomföra (krävs i princip en duk (akustiskt transperent) så man inte ser vad som händer).



Edited by - m_persson79 on 2005/02/08 01:04:00
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.77 sekunder. Snitz Forums 2000