HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rörmonoblock - vad är 805?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:15:43  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Rörmonoblock verkar ju vara det som gäller hos många ägare av riktigt tunga system. BAT och EAR monoblocken finns ju i några hem i Sverige. Tyvärr är det inte riktigt rätt prisklass för mig (ännu) så då får man se på alternativ. Har hittat ett monoblock som heter Miexing MC-805A som verkar spänannde. Tyvärr finns i princip ingen info om det på "nätet". Effekten är 40 watt och de väger 21 kilo stycke och det verkar ju förtroendegivande. Rörbestyckningen är: 805×1 6L6GC×1 12AU7×2 12X7×1. Vad säger detta Er som är rörkännare? Är det kända rör? Hur låter de? Är de billiga eller dyra?



läs mer på: http://hello.to/hifi

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:46:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Inga överdrivet dyra eller ovanliga rör i alla fall. Ljudet i 805 vet jag inget om.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/08 :  10:38:43  Show Profile Send vole a Private Message
StefanB, det finns en hifi leverantör i Norge som just har Miexing i sitt sortiment.. Tydligen så ska dessa produkter vara i toppkvalite -hardwired med riktigt fina komponenter.

Plockar fram adressen till dem när jag kommer hem från jobbet.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:33:20  Show Profile Send vole a Private Message
Då var man hemma från dagens arbete ! Adressen till deras sida är http://www.audiofoni.no/dock så har de ej den modellen som du har på deras sida, men övriga komponenter från just Ming DA (Miexing MC-805A)

Såg även för ett par månader sedan en sida där deras ref. modell hade varit med vid en större mässa i USA och då plockat hem en hel del för bla. bästa "rör" ljud.

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/08 :  16:37:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Lite kul - 6L6GC är ett rör jag vet att vissa använder som effektrör i PP kopplade rörslutsteg. Här som drivrör till 805'an!

40 watt är inte förkastligt i rörsammanhang (även om 100 är roligare).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:40:14  Show Profile Send Per100 a Private Message
Caiyn/Spark 860 är ett säkert kort annars.
Jag har lyssnat och det låter riktigt bra.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:46:33  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Vad är priset på Caiyn steget? Är det en slutsteg eller integrerad förstärkare?




läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/08 :  17:52:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Rören går att köpa från mig eller Roland mfl, själv har jag samtliga förutom 805 röret hemma.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/09 :  07:30:20  Show Profile Send Per100 a Private Message
Cayin/Spark 860 mononoblock kostar 4400 euro hos
Lyrique i Paris (6 Passage de la Vierge) där jag lyssnade.
Försteget som jag anser är riktigt bra var ett Cain/Spark SC-6LS
och ligger på ca. 2400 euro.
Direktinport kan man få paketet för under 2500usd ex works.
Tror det sitter 4st 6550 rör i varje monoblock.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/09 :  09:09:54  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
De ser ju jättefina ut Cayin 860. Ger 70 watt/styck. Kostar 35 000 Norska kronor för ett par så det är ju en del pengar trots allt. Det blir lite drygt dubbelt upp gentemot Miexing blocken.


läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/02/09 09:10:58
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2005/02/09 :  15:07:50  Show Profile Send jonny99 a Private Message
805 är ju i första hand avsett att användas som klass B modulator i radiosändare, det är inte alls lämpat som slutrör i en konventionell SE förstärkare. Den japanska rörgurun Nobu Shishdo upptäckte dock att om man kör röret i klass A2 dvs med positiv gallerförspänning (eller vad det nu heter på svenska) så låter det jättebra. Shishdos konstruktioner säljs av Wavac, de är inte så billiga. Undrar om Miexing använder samma teknik dvs en step down drivtransformator för att kunna förse gallret med en massa ström vid en låg utgångsimpedans.
Go to Top of Page

Theta
Starting Member

8 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:24:54  Show Profile Send Theta a Private Message
Det är kanske OT men jag har ett par Cayin 860. De ger dock lite knasterljud när man stänger dem. Jag sökte info på nätet och det säges att även de bästa rörslutstegen kan ge ett sådant ljud; det är en fråga om val av ”design”, säges det. Finns det någon kunnig i det här området som kan uttala sig om detta? Det är inget fel med ljudet dock med 8st EH rör

Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/02/09 :  20:56:41  Show Profile Send Manga X a Private Message
Av de rör jag har hört mycket är 845:orna en klar favorit.
D.v.s. "modellen" ovanför 805:orna.

Gåshudsvarning utfärdas!!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/02/10 :  09:27:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Det verkar finns an 845 variant också. Då är effekten bara 20 watt och priset har jag inte lyckat hitta. Men dom ser fina ut



http://www.audiocostruzioni.com

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/10 :  10:03:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
845'an är en läcker triod som används i ett antal kraftiga SET-förstärkare. Dom lyser som en 10 watts ugnslampa, blir varma som en spisplatta och låter mycket "trevligt"!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2005/02/10 :  15:48:14  Show Profile Send hjort a Private Message
Men vad nu duger inte ASP1000 längre?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/10 :  22:19:40  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Det verkar finns en 845 variant också.
Meddela gärna om du får tag på nån prisuppgift. Det monoblocket ser ju inte trist ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000