HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nybörjar-kit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:35:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Godag.
Presenterar mig igen.
Hejsan, jag heter Fredrik och min nyfunna kärlek heter DIY.
Jag har läst allt jag lyckats komma över och dessutom börjat bygga ett par HFLS-1
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36686

Jag hade tänkt att detta skulle bli ett intresse. vilket det iofs redan är.
Så.

Vad behöver jag i form av verktyg / mätgrej?
Finns det någon schyst sida med lite el-lära?

Som sagt. Jag är nybörjare

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/01 :  09:00:42  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Det du behöver är en överhandsfräs, lim, skruvmejsel, någonting att slipa med (om du fanerar)
Det finns en massa byggtrådar om just hfls1 om du använder sökfunktionen (under bildreportage)

Och sist men inte minst: en j-a massa tålamod vid ev fanering.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/02/01 :  09:13:50  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Jag antar att vi pratar verktyg för att bygga elektronik då högtalarbygget redan verkar vara på gång.

En bra lödstation med ställbar effekt.
Tillbehör till denna så som lödtenn, tennsug och rengöringssvamp eller liknanade.
Små tänger och skruvmejslar.
"Krokodilarmar" finns på www.kjell.com artikelnr 40010.

Ett antistatarband kan vara bra att ha då vissa komponenter är känsliga för statisk elektricitet.

En multimeter, gärna med kapacitans- och induktansmätning.

Om du skall göra egna kretskort behöver du en UV-lampa, skålar och pincetter för etsning och framkallning samt en "miniborrmaskin" typ Dremel för att borra hålen i kortet.

Sedan behövs väl en del verktyg för att tillverka något att montera sakerna i.

Detta bör väl vara någon typ av basutrustning. Sedan kan man dra på med prylar för tusentals kronor om man känner att man vill och har råd.



/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/01 :  10:10:39  Show Profile Send Kmj a Private Message
eller så ringer man fynda och köper en standardlödkolv för 29:- och en digital multimeter för samma summa tillsammans med lite 10:- tänger och dremelkopior för 40:- ;).
underbar affär....(www.fynda.se)
Dock ligger inte verktygen på hemsidan så man får åka förbi eller ringa

Är det sedan något du känner att du kommer fortsätta med så köper du finare/bättre prylar. (har för mig att du skrev att du var student utan lån i din andra tråd så tänkte bara upplysa om denna butik).

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:11:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
Det du behöver är en överhandsfräs, lim, skruvmejsel, någonting att slipa med (om du fanerar)
Det finns en massa byggtrådar om just hfls1 om du använder sökfunktionen (under bildreportage)

Och sist men inte minst: en j-a massa tålamod vid ev fanering.


Det har jag :) Har till o med en hel verkstad att hålla till i, håller dessutom på att bygga att par HFLS-1 i den just nu.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36686

quote:
En multimeter, gärna med kapacitans- och induktansmätning.


Ah, okej. Men kapacitans- och induktansmätning är inget man nödvändigt behöver?
Prisskillnaden ligger på cirka 3-400kr för dem och, vad jag, ser som i stort sett samma fast billigare.

Hur funkar den för 98.- på kjell&co?
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=48134&path=

98kr känns inte så farligt att lägga, 400 svider mer. Men om man kastar bort 98.- för att man ändå behöver en bättre så är det en annan femma.
Vilken rekommenderas? Till en nybörjare dvs.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:20:39  Show Profile Send UrSv a Private Message
Till en nybörjare fukar det med den för 98.- men det är aldrig fel att satsa några kronor mer. Biltema har också billiga multimetrar. Tycker inte du kastar bort nåt genom att köpa den för 98.- eftersom multimetrar är precis som stekpannor dvs man kan inte ha för många. Jag har 10+ st stekpannor och 6 st multimetrar...

Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:40:26  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Shit UrSv det måste ju gå grymt snabbt för dig att steka pannkakor!!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:44:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
10 st stekpannor, det var värst! Vad ska du med så många till? Däremot håller jag med om multimetrar, där är det käckt med 3-4 stycken. Jag har en gratismultimeter (fick den från någon, tidningsprenumeration?) Velleman DVM830, försvånansvärt bra om man kontrollerar denna mot ett bra instrument.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:53:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tänger och mejslar är alltid bra. Ett kit från t.ex. Biltema eller Clas Ohlson:



Fisksmisk_ola:
Det går undan värre under stekningen men jag tar alltid pauser och mäter lite så snittet är inte så högt.


Edited by - UrSv on 2005/02/01 11:54:25
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  12:00:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:

Till en nybörjare fukar det med den för 98.- men det är aldrig fel att satsa några kronor mer. Biltema har också billiga multimetrar. Tycker inte du kastar bort nåt genom att köpa den för 98.- eftersom multimetrar är precis som stekpannor dvs man kan inte ha för många. Jag har 10+ st stekpannor och 6 st multimetrar...


Hehe. Okej. Då går jag och köper en sådan idag.
Biltema har jag bara tillgång till på lördagar (bor i Malmö, jobbar i Helsingborg, dock bara på lördagar).
Angående biltema förresten. Komponenter som många säger är ok att köpa där. Säljer de fortfarande det?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/01 :  12:09:10  Show Profile Send UrSv a Private Message
Du menar Clas Ohlson? Inget fel på dom för lite nybörjar-DIY. De har dock väldans lite idag.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  12:18:07  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Kjell & Co, Cleas Ohlsson, Biltema.
Alla finns i Helsingbord, de första men inte biltema finns i Malmö.
Det är väll i stort sett samma sak.
Kvaliteten kommer väll i samma ordning?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/01 :  12:53:44  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kjell & Co har en hel del. De har en massa kontakter som ser ut som t.ex. Biltema och det som finns på Elfa men det jag har handlat har varit det billigaste möjliga som ser OK ut. Kvaliteten har varit rätt låg. Gäller det rena komponenter är dte äskert OK men inte mer.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000