Author |
Topic |
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 05:38:08
|
Jag har borrat 4st 2mm hål, och i två av de fyra hålen gick borren av. Så nu får jag börja om med hål vid sidan om, men hur ska jag göra för att minimera risken för att borren ska gå av? Ja körde med ca 2600varv, ska jag köra lägre? Ska jag smörja med olja i hålet? Jag kör med pelarborr. |
|
illbatting
Member
83 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 06:43:44
|
t-sprit funkar bra till aluminium,samt att du inte kör hela djupet på en gång utan "pumpar" lite så att borren inte blir tilltäppt. |
oops did i do that!?!? |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 08:50:53
|
Instämmer med illbatting. T-sprit är ett måste. Högt varv vill man också ha. O så borra lugnt |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 09:07:03
|
T-sprit = t-röd? Fungerar aceton lika bra? |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 10:01:33
|
Ja t-sprit är samma som t-röd.
Har inte provat aceton som smörjning/kylning. Men testa på en skräpbit först. Det borde funka, det dunstar ju attans fort så det borde ge en bra kylning.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:32:49
|
Se upp lite med brandrisken också, T-doja brinner med nästan osynliga lågor har jag för mig. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:38:22
|
Har aldrig lyckats få T-sprit att börja brinna när man använder det till kylning/smörjning. Men det kanske är någon som lyckats med det.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:54:40
|
Man kan faktiskt köra med vatten! Se bara till att rostkänsliga delar torkas, jag tänker på borrmaskinen mest. Jag brukar köra med ganska lågt varv och allmänt försiktigt. Nackdelen med sprit är kräkmedlet. Faktum att alla vätskor funkar så länge de kyler som är det viktigtaste för att undvika "kletande" spån. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7961 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 12:01:08
|
Nej, jag har inte heller lyckats få eld på kylmedlet men det är nog inte otänkbart att det kan inträffa om man kör hårt så att det blir hett. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 12:30:25
|
Sprit dunstar bara när det blir hett, det slår inte eld utan en gnista. Dessutom krävs rätt luft/spritånge-blandning för att det ska tända. Obefintlig risk skulle jag tro. (Men gnistor finns ju troligtvis i borrmaskinen så helt omöjligt kan man aldig säga att det är.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 13:16:52
|
Peranders man ska inte dricka t-röd Det ska vara på aluminiumet o inte i munnen Men t-röd smakar inget gott så unvik att få det på läppar o i munnen, smaken sitter kvar läääänge..
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 13:35:02
|
...nä, men det stänker.... och det smakar blä.... |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Lash
Member
814 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 15:32:35
|
Det gick bra med vatten. |
|
|
Sebban
Member
88 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 15:39:33
|
Ett annat tips är ju att köra med riktigt bra borrar...
Dormer har några med TiN-beläggning som är riktigt bra!
Och för att veta om rätt varvtal och tryck på borret används så se till att "spånspiralerna" blir så långa som möjligt. |
/Sebastian Petersson |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 18:30:26
|
Jag har borrat en hel del i alu, låga varv och t-röd. borra lite i taget med låg matning, fyll hålet med t-röd, borra lite till osv. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 01:15:32
|
t-sprit är oslagbart.. jobbade på ett båtvarv i unga år.. där vi byggde militärbåtar i aluminium mycket borrande i aluminium blev det! Men man stog ut med jobbet efter några liter T-röd vid frukosten. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 10:04:36
|
Helr rätt, Gaffa. 2 mm hål, där skulle jag nog köra med 500 varv eller kanske något mer. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 14:21:35
|
Enligt de rekomendationer som jag har hittat så är en lämplig skärhastighet 20-40m/min för aluminium. Vilket skulle ge ett vartal på 3200-6300 v/min för ett 2mm borr. För ett 10mm borr 640-1270 v/min Med andra ord rätt så höga varval.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
|
Topic |
|