HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Identifiera trafolindningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/28 :  23:55:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hittade häromdagen en underbar affär på promenadavstånd hemmifrån. "Köper, byter, säljer - Nästan allt!" stod det på dörren. Klart man går in! Orden på dörren visade sig stämma. Där fanns både kylskåp, trumset, maskinverktyg och en massa annat roligt. Bland annat trafos för nästan inga pengar!

Hittade en elfa-kartong full med ganska små EI-kärnor, på lådan stod skrivet med spritpenna:

Fulltransformator, 1-fas
22VA
24/16/16
35:-/styck

Jag tänkte att dubbla 16-volts lindningar är helt perfekt om man vill bygga stabiliserade +/-15 nätdelar att driva opampar i exempelvis försteg, riaa, aktiva filter och annat skoj.

På transformatorerna, som såg helt nya ut, fanns ingen text överhuvudtaget. Jag frågade han som hade affären om han visste något om vilken pinne som gick till vilken lindning. Det visste han givetvis inte. Därför vänder jag mig till er och hoppas ni kan hjälpa mig. Antingen om det finns någon standard för konfigurationen, eller om det finns något enkelt sätt att mäta med multimeter utan att bränna ner kåken. Just nu vet jag inte ens vilken som är primär.

Den ser iaf ut ungefär såhär:


Följdfråga:
Det fanns två till sorters trafar som han hade ganska många begagnade. Den ena var "Skyddstransformator, 100VA, prim:220 50Hz sek:24V" och den andra "prim: 440V 60Hz sek 220". Också mycket billiga. Skulle dessa gå att använda i någon förstärkare med bra resultat?

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/01/28 23:57:01

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/29 :  09:25:05  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Börja med att mäta resistansen i alla lindningar och för att se vilka som hänger ihop. För denna trafon bör primären ha den högsta resistansen.

Primären kan vara en 230V, 2x110V eller en 240V med uttag för andra spänningar.

Köp sedan en av de där 24V trafona och koppla in 24V på den lindning du tror är primären på den okända trafon. Nu bör det gå att lista ut resten nerskalat med en faktor 10 ungefär. Se bara upp så du inte hänger 24V på en sekundär, då blir det farlig spänning på primären.


/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/29 :  10:49:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Primären har tunna trådar. Den lindning jag tror är primären på en okänd trafo brukar jag koppla
in till nätet via ett effektmotstånd på 1k eller så. Om det mäter 150-200 volt över lindningen
är det fritt fram att koppla direkt. Enkelt och bra.

"prim: 440V 60Hz sek 220" lät mycket intressant (rentav perfekt?) att koppla baklänges i
drivsteget till en OTL. Var den också på 100 VA?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/29 :  11:39:11  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jax: Tack, det ska jag testa på en gång.

Bernt: Jag minns inte riktigt, tror inte VA var angivet, bara A. Kan ha fel. Du kanske borde åka dit och kolla? Ligger på Färgfabriksgatan vid backaplan ungefär. "Öppet alla dagar" tror jag det stod någonstans. De kostade runt en hundring styck, han hade ganska många, både kapslade och lösa. Undrar just vad de kan haft för ursprungligt användningsområde... 440V 60Hz är väl inte precis någon normal spänning, eller är det något som ofta används inom industrin? Det verkade iaf som om stor del av utbudet var industri-second-hand. Mycket elmotorer och trefasdon o dyl.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/29 :  15:29:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hur stora var 440-voltarna på ett ungefär?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/30 :  18:09:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ganska stora...

Det var nog en äldre modell av dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2017234.htm
Om storlek och vikt stämmer så skulle jag gissa på 100VA.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:41:53  Show Profile Send esl a Private Message
440 voltarna är på 100VA och 24 Voltarna på Ca 22VA
Köpte låssprej av honom i alla fall
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/31 :  00:00:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag får nog ta mig dit...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/31 :  13:50:30  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Skulle jag gissa på hur trafolindningarnas anslutningar ser ut så skulle jag säga att vänstra sidan är primär. 2x120V Mät med ohmmeter om du har kontakt mellan de yttersta anslutningarna. Har du inte det behöver du antagligen koppla ihop de två mittersta anslutningarna för att få 240v.

De översta två är antagligen 24V och inte sammankopplade med de nedre anslutningarna, checka med ohmmeter.

De tre nerdre skulle jag gissa är 2x16 med gemensam jord i mitten. Det borde visa sig med en ohmmeter.

Mitt antagande är att primär och sekundäranslutningarna är på var sin sida om trafon och då borde inte konfigurationen kunna vara annan.
Lämmnar dock inga garantier och påpekar att man skall vara försiktig med nätspänningar.

Hjelm
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:20:38  Show Profile Send ILLY a Private Message
Hjelm har uppenbarligen en hel del erfarenhet av transformatorer, märker jag. Jackpot på sekundärsidan!

Jag följde era tips och började med att mäta resistans, sedan kopplade jag in den via en trafo jag hade liggandes, 25,5V. Som last använde jag en glödlampa, hade säkert gått precis lika bra med effektmotstånd. För man ska väl inte plugga in sin multimeter på en olastad traf?

Det gick ganska så fort att gissa sig fram till hur den skulle kopplas. Jag testade aldrig Hjelms variant med primären, att koppla samman mittbenen. Ska prova det senare. Jag har däremot, helt problemfritt kört den på nätspänning, enligt följande:


Dock en korrigering. Mina mätningar med denna konfiguration gav: 227V nätspänning, 26V / 17,5V / 17,5V

Låter rimligt? Mitt antagande var isåfall att den är byggd för 220V och vi i dagsläget ska ha (fast har för det mesta inte) 230V.

esl:
Kan tänka mig att du trivdes som fisken i sjön därinne?

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/01/31 21:25:39
Go to Top of Page

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2005/01/31 :  22:46:25  Show Profile Send Resonans a Private Message
Illy & Bernt,
den där trafon hos ELFA som Illy länkade till har jag använt i drivsteget till min OTL. Baklänges då förstås. Jag fick dock vira på ~60 varv för att komma upp i spänning.. Kanske de där 440V/60Hz fungerar bättre.

Förresten, 100VA för 60Hz blir lite lägre vid 50Hz. Fast det vet vi väl redan

...music is the best...
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/01 :  08:14:21  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Om du skall experimentera med att seriekoppla lindlingen rekommenderar jag att sätta en lampa eller något i serie när du experimenterar. Seriekopplar man baklänges blir det "kortis". Jag hade för mig i min enfald att alla trafos skulle seriekopplas "i rad" men när jag tittade närmare på en trafo från Hahn så var man tvungen att koppla den ena baklänges. Frågan är om du skall paralellkoppla lindningarna på primärsidan för att få ut max effekt, kanske inte är viktigt? Mät spänningen över den andra primärlindningen då den är inkopplad, helst inte med nätspänning. Om spänningen är lika över båda så skall de inte seriekopplas om den är liten så borde det vara för 230v bruk som man skall seriekoppla.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000