HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ny medlem och byggtråd HFSL-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:32:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Vet inte riktigt om det uppskattas, men jag postar samma tråd som under bildreportage.
Skulle det vara olämpligt så säg till :) Jag skyller på att jag är ny. Och om inte det går så säger jag att jag är ung och dum.

Tjena.
Först vill jag säga hej (skrev iofs tjena). Som ni ser så är detta min första tråd och dessutom första av allt jag gör här. På sätt och vis har jag varit här länge, råkade missa några rader när jag skulle ansöka så jag missade en månad och roade mig då bara med att läsa och läsa och läsa
Det och börja bygga en liten högtalare!

För er som inte bryr er så mycket om mig kan hoppa direkt ner till bilderba ;)

Halkade lite in på hifin härom månaden. Jag har alltid gillat musik och saker som går på ström. Kombinerar man dessa så får man mycket skoj

Jo, som jag skrev. Halkade.
Allt är, tyvärr(?), när det gäller mig lite smårörigt. Det började med att jag sökte ett par nya suround-högtalare till hemmabion. Det kändes lite brådis men det var egentligen inget jag kände att jag helst ville lägga pengarna på. Mest ljud kommer (och gör fortfarande) ur mina frontar. Vilka jag kommer till.
Då mina frontar inte är speciellt skojjiga (läses bra) var det lite kluvet hur jag skulle göra.
Köpa bra surounder och lida för att frontarna var dåliga eller skita i allt.

Lyckligtvis slapp jag välja. En vacker dag frågade en bekant, som precis flyttat, om jag inte hade lust att ta hans små högtalare. Inga bra, men dock, bättre än de jag hade tidigare. Så nu var surounderna bara marginellt bättre än frontarna och centern. Vilket jag kände att jag kunde leva med.


Efter att fått oväntat mycket jobb (pluggar industridesign och jobbar extra (bokaffär) över julen kände jag att spenderarbyxorna var på.
Jag ville ha nya fronthögtalare!

Två månader senare och mycket mycket lyssnande och tyckande hade jag i princip bestämt mig. Audiovector Mi3.

Hade/har hittat en jättebra affär i Malmö, med sveriges trevligaste personal (Hifi Skåne) vilket avgjorde saken. Det och att jag hittat ett par högtalare jag gillade.

Men eftersom det var jag som hittat så var det jag som fick nya planer.
Trots att jag jobbat VARJE dag sen slutet av november så hade jag inte fått ihop så värst mycket. Det kostar trots allt lite att plugga och leva. Tar man dessutom inga lån på grund av paranoia så blir det att välja.
Dessutom så gillar jag att bygga saker och har tillgång till en trevlig verkstad där jag kan hålla till!

Mina ögon hade fallit på HFLS-1.
Självklart kunde jag (borde kan tyckas) göra dem precis som det var tänkt, men hur roligt vore det?
Inte nog med det, skall man göra ett delningsfilter och låda måste man veta hur man gör och i synnerhet varför. Sagt och gjort. Jag spenderade (och gör fortfarande) nätterna med att läsa och läsa och försöka försöka förstå och lära mig.

Jag är rätt nöjd med hur det går.
Inte minst tack alla här! Ni har fixat något att göra istället för att sova

Här kommer mina bilder!
Det jag gjort är att jag har lutat baffeln 7 grader och bytt ut 19mms-MDFen mot 22mm av samma vara.

De är inte riktigt klara, men jag kommer med fler bilder framöver! Jag kunde inte vänta längre

Min verkstad:





Man måste börja med något:



Limma ihop:


Spackel är det bästa som finns (nästan):


Vissa tycker dock silicon (jag tycker bättre om spackel):


Bitumen:


Basreflexhålen:


Ritning (lite sista-minuten-ändringar till 22mm-MDF):


Hem och äta:

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000