HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Beräkning av membranabsorbemt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:39:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Hej på er...

Har problem med stående vågor vid ca 37 Hz, 67-72 Hz och vid ca 110 Hz och däremelllan är det nästan tyst.
Rummet har måtten 450*430*250 cm (ca 20 m2).
Som jag förstått det så går det endast att dämpa dessa frekvenser med hjälp av membran. Jag funderar på att sätta reglar på asfaltsboard och låta dessa utgöra membranet eftersom de är både relativt tunga och mjuka, så jag hoppas på att de har lätt att ta till sig ljud.

Det jag undrar över är:
1. om jag ska välja annat material på membranet?
2. Vilka mått och form bör membranet ha för att fungera som bäst vid dessa frekvenser? Eller är det inte så viktigt??

Tack på förhand / Petter

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/31 :  20:10:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Formen på lådan kan vara lite som det passar ditt rum, på väggen - blir hög&bred men platt, fristående låda kan göras i lämplig form och ställs i hörnen (som blombord). Att skära av hörnet med en låda kan vara dubbelt effektivt eftersom du dels tar bort hörnet dels får dämpning där den är som värst.

MDF är ett alternativ till material som jag skulle bygga med men andra funkar de också. Det är bara att ta med materialets täthet i beräkningarna.
Formler finns som länk i "kokboken".

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:07:06  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Rulla ned på sidan lite grann så hittar du "panel-absorber".

http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000