HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Inkopplingsbekymmer med subwoofer!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2005/01/30 :  16:22:28  Show Profile Send Sebban a Private Message
Jag har funderat lite på hur jag ska koppla in subwoofern jag håller på att snickra på.

Det blir en sådan som beskrivs på denna länken; http://www.linkwitzlab.com/woofer.htm

Sett att flera på forumet byggt den.

Men jag har tänkt att driva den med en gainclone, men hur tusan ska jag koppla in det hela till övriga systemet?

Hur ska jag ge subwoofern signal?
Gainclonen och subben blir det ju mono av...*förvirrad*

Har någon förslag på lämpligt filter?

Nu har jag säkert rört ihop allt ordentligt, så fråga gärna vad jag menar!

/Sebastian Petersson

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2005/01/31 :  02:24:53  Show Profile Send Sebban a Private Message
Ska jag på något vis sno signalen direkt från cd-spelaren?

Men hur ska jag få den signalen till mono, för att passa förstärkaren?

/Sebastian Petersson
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/31 :  11:28:37  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Du vill ju ha ut både stereosignal till vanliga högtalarna och en monosignal till subben.
Dessutom så vill du ha dessa signaler filtrerade vid någon lämplig frekvens, tex 80Hz
så att subben bara spelar låga frekvenser och så att vanliga högtalarna inte spelar de lägsta frekvenserna.
Då får du troligen renare ljud och bra effekttålighet i högtalarna.

Du vill alltså bygga ett aktivt filter med lite OP-ampar och sånt.
För att få mono-signal så är det enklaste att köra höger och vänster signal genom lika stora motstånd som du kopplar ihop. Du vill dock göra detta efter att du har delat iväg signalen mellan högtalare/subwoofer så att du inte får mono-ljud i högtalarna.

Om du använder en förförstärkare av bra klass så kanske den kan fixa allt detta. Det svåraste är nog delningsfrekvensen eftersom var du vill dela beror på vilka högtalare du har.
Go to Top of Page

lanzen
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:50:23  Show Profile Send lanzen a Private Message
Jag har byggt en sådan sub (skall bli en till snart) och gjorde det lätt för mig genom att köpa en Behringer DCX2496 (såg att de finns på rea för $250 någonstans just nu). Kruxet med den är att man skall koppla in den innan förförstärkaren (finns många trådar om detta). Det fina med den är att man har alla möjligheter i världen att välja stero/mono-signal, delningsfrekvens, branthet på filter och typ av filter.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:54:48  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Tja, en av de mer komplicerade grejerna med att bygga just prylar från Linkwitz, är att han är stor förespråkare av användning av EQ, vilket går att debattera om i oändlighet.

Så om du skall få "hifiljud" ur en dylik subba, måste du bygga ett anpassat delningsfilter med en "notch"/förstärkning i de frekvenser där inte elementet klarar av att vara linjärt av sig själv. Inte mycket att göra åt. En Behringer är ju en mycket tänkbar lösning, så slipper du bygga ett filter själv.

Utan ett aktivt filter kommer det låta riktigt illa och knappt fungera till hemambio ens.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Sebban
Member

88 Posts

Posted - 2005/01/31 :  15:23:32  Show Profile Send Sebban a Private Message
Detta projekt blev som av en händelse otroligt mycket krångligare...

Tur att jag inte kommit längre än att ha fraktat den "lilla" mdf-skivan till mitt garage... (kul att få damm på hobbybilen )

Då kanske någon er kunniga människor kan rekomendera något bättre för mig att bygga?

Inte allt för dyrt dock, samt att det går att driva och koppla in med en gainclone!

/Sebastian Petersson
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/31 :  22:16:33  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Att bygga ett filter är inte alls så svårt som det låter.
Ett exempel är så här:

1. Dela först i hög/låg frekvens enligt t.ex. Mr Linkwitz filter (dvs detta byggs en uppsättning för höger kanal och en för vänster kanal.
http://www.linkwitzlab.com/images/protos/LR2.gif
Komponentvärdena är för delning vid 99Hz. Vid annan delningsfrekven så väljs förståss andra värden. Du kan säkert få hjälp att räkna fram värden här på forumet eller ladda ned ett program och prova själv.

2. De två highpass utgångarna koppla till vanliga förstärkaren för drift av fronthögtalarna precis som vanligt. Utgångarna från lowpassutgångarna kopplas ihop via två motstånd och till ingången på ditt GainClone-steg i subwoofern.

Dvs totalt behöver du bara 20 komponenter för att lösa alla dina problem, och bäst av allt är att det är riktigt billiga komponenter också. Som OP-ampar kan du t.ex. använda NE5532 som kostar runt 10:- och innehåller 2 OP-ampar, så du behöver bara 2 stycken. De 8 kondensatorerna kostar ca 1:50 st. Det 10 motstånden kostar under 1:- st. Så total komponentkostnad blir under 50:-
Om du kan bygga en GainClone och en Subwooferlåda så är det inget problem för dig att bygga ett enkelt filter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000