HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 TIps på storbandsjazz?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zip
Member

117 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:34:34  Show Profile Send zip a Private Message
Hej!

Jag undrar om det är någon som kan komma med förslag på bra skivor med storbandsjazz? ...har egentligen inga skivor alls med storband så det är nog på tiden att jag täpper till denna lucka i skivsamlingen nu!

MVH /Zip

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:05:56  Show Profile Send edison a Private Message
På Naxos finns en bra platta, svensk dessutom :-)
"Tolvan Big Band, plays the music of Helge Albin"
Nr 86025-2
Orkestern är rätt känd, även om jag själv aldrig hört dom förrän jag skaffade några "NAXOS JAZZ"-plattor i klump för några år sen, däribland denna.

Helt klart en platta för den som vill smaka på storbandsjazz, OCH den låter mkt bra i tillägg!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:15:20  Show Profile Send Figge a Private Message
Magnus Lindgren "Paradise Open"

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/02/01 :  01:03:20  Show Profile Send JonasV a Private Message
ZIP: Jag tackar också för tipsen
Har lärt mig tycka om Jazz genom min far, men är en måttlig samlare själv.

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  01:08:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Häromdagen (igår) visade SVT konsert från Paladium (här) i Malmö som jag, som normalt sett inte gillar storbandsjazz så mycket, tycker den kan tendera att vara en aning gammalmodig, uppskattade mycket.

Klippt från SVTs hemsida
Veckans konsert: Aïda & Kronkvist
Under två kvällar spelade sångerskan Miriam Aïda, saxofonisten Fredrik Kronkvist och storbandet Monday Night Big Band in en jazzskiva inför publik på Palladium i Malmö. I Veckans konsert får vi följa med till Palladium och höra musikernas tankar kring projektet och livet som musiker.

De unga musikerna Miriam Aïda och Fredrik Kronkvist hade förföljts en längre tid av tankarna på att göra en storbandsskiva med jazzstandards, en sorts återkoppling till gamla tider med ett stort och svängigt sound men med de unga musikernas tolkning.

Den 25-årige altsaxofonisten Fredrik Kronkvist från Malmö är idag en av de starkast lysande unga stjärnorna på Sveriges jazzhimmel. Han är uppvuxen i ett musikaliskt hem där det spelades jazz varenda dag. Han botaniserade tidigt i pappans skivsamling och lyssnade hängivet på bl.a. Jazz Messengers, Miles Davis, Cannonball Adderley och Charlie Parker. Den sistnämnde var anledning till Fredriks val av instrument.

Miriam Aïda har en genuin jazzfeeling och har båda fötterna djupt rotade i bluesen. Hon sjunger med stor passion, utstrålning och en röst som berör oss alla. Förebilder som Ella Fitzgerald, Carmen McRae och Billie Holiday präglar hennes uttryckssätt.

Veckans konsert är regisserad av Magnus Hedberg från Rocknroll Film.

SVT2 Söndag 30 jan 2005 kl 19.00

Även:

SVT2 Måndag 31 jan 2005 kl 23.30
SVT2 Fredag 4 feb 2005 kl 16.25

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/01 :  02:06:06  Show Profile Send edison a Private Message
Alltså gäller det att slänga videon på timer på fredag...missade denna konsert den gångna kvällen tyvärr...

Nu dags för zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  02:12:24  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tyvärr visste jag inte att det gick idag, annas hade jag kanske tipsat (var iofs inte medlem då programmet gick idag ;)

Tror dessutom intervjuerna från programmet spelades in på ett kaffe ett stenkast från mig.
Kände mig hemma

quote:
Alltså gäller det att slänga videon på timer på fredag...missade denna konsert den gångna kvällen tyvärr...

Nu dags för zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/02/01 :  09:23:39  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Bohuslän big band!

http://www.bohuslanbigband.com/

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:15:31  Show Profile Send snare2 a Private Message
Det var en bra konsert, men jag STÖR mig på att SVT ska mixtra med bilden, som att det skulle likna något "retro" program....
Ge mig bättre bild på konserter.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:17:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
Det var en bra konsert, men jag STÖR mig på att SVT ska mixtra med bilden, som att det skulle likna något "retro" program....
Ge mig bättre bild på konserter.

Jag håller med. Det och att de hade intervjuerna i helt annan stil än det andra.
Det blev ansträngande att lyssna på. Ingen närvaro.

// Min "läggning"
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:43:44  Show Profile Send MartinN a Private Message
Modern BigBand är helt annat än swing etc. men kan vara
intressant. På Naxos finns två UMO (finskt storband) och
har man tur hittar man skivor med de superba Vienna Art Orchestra.
Sedan experimenterade Jaco Pastorius med stora band.

Martin
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2005/02/01 :  13:02:19  Show Profile Send JesseX a Private Message
I England finns ett skivbolag som heter Proper records. De har gett ut remastrade
boxar med klassiska inspelningar. Inom storband kan t.ex. boxen med Woody Herman
rekommenderas.

När det gäller lite mer moderna storband är ju t.ex. Mingus big band eller McCoy
Tyner big band bland de största på den internationella jazz-scenen.

Vill du få en snabb och bra överblick är den suveräna boxen "Big band era"
att rekommendera. Den innehåller fyra skivor och finns för futtiga 79 kr
på Ginza. Normalpriset ligger runt 250 kr. Den har bra ljud och innehåller
två låtar med alla de största storbanden genom tiderna. Innan man går och köper
hela boxar eller album med enstaka band kan man ju här prova sig fram till
den stil som känns mest intressant.
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2005/02/02 :  10:25:12  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Nils Landgren har gjort en skiva med Norrbotten Big Band, det är en härlig storbandsskiva med bra drag i, kan rekommenderas. Bra inspelning dessutom. Tror skivmärket är Caprice. Vet att Buddha gillade att dema sina blåtrattshögtalare med den skivan på mässan i luleå för ett per år sedan, och det gillade jag också¨. Vilket ös

mvh
micke
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:13:19  Show Profile Send bjarne a Private Message
Count Basie "Atomic Basie" är väl en av de största klassikerna, fylld med Neil Hefti arrangemang. (Att inte ha den är lite som att inte ha Miles Davies "Kind of Blue" i sin coolsamling)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000