Author |
Topic |
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 15:16:55
|
Jag söker något klassiskt verk som är pampigt på gränsen till pompöst, kanske rent av nyskrivet från ett film-soundtrack eller opera. Tänk på en segermarsch eller kungens/hjältens triumfatoriska återkomst. Det som ligger nära i stil kanske är Craig Russels "middle Earth "Frodo and company Returns" men det stycket saknar lite av pampigheten och mer horn och blås som jag efterlyser.
Någon här har säkert ett eller flera bra förslag som jag tacksamt tar emot!
Jag efterlyser alltså inte något av följande verk "Also sprach Zarathustra" av Straus Halleluja i Händels Messias Mendelssons bröllopsmarsch Triumfkören ur Aida? A Sea-symphony av Vaughan Williams Carmina Burana av Carl Orff Pomp and Circumstances av Edward Elgar (även om no 1 ligger åt det hållet men ändå inte...) Handels "Arrival of Queen Sheeba" (också bra exempel) Clarke's "Trumpet Voluntary" (skall ju vara horn och mindre eller skall jag säga MER stråkar!)
Jag söker också förslag på några stycken eller filmmusik med den typiska Amerikanska (är det valthorn eller engelskt horn eller trumpet) ensamma hornet som inleder, och sedan förstärks med full orkester i ett lagom stjärnbanérpatriotiskt hollywood-action. (Saving Private Ryan tex...)
Det här fixar ni! Jag väntar... |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
|
Labbe
Medlem, HiFi Norr
2052 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 18:42:31
|
det kanske inte är exakt vad du söker efter, men spana in soundtracket till Pirates of the carribean
Pampigt(imo) och "underbara" vibrationer i soffan vid de lägsta frekvenserna. |
In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.
Ansvarig för EleganZe Project
|
|
|
Hertz
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 16:47:42
|
Kan inte låta bli att tänka på soundtracket till Star wars. Det är ju rätt så pampigt |
Livet är för kort att inte njutas |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 17:20:21
|
Finlandia av Sibelius? Förspelet till Tannhauser eller Den flygande holländaren av Wagner?
Dom var väl för självklara kanske? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 18:28:09
|
Nielsens tredje symfoni lyssnade jag på igår. Den är medryckande och pampig. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 11:53:53
|
Du har ju redan "bokat" de mest pompösa kompositörerna själv, så det är inte så lätt att komma med något nytt. Mahler har ju en del kraftfulla symfonier, bl.a. femman, men det är inte så pompöst och inte så mycket blås. Telemann har en overtyr som också är rätt pompös. Wagners "Die Valküre" och Verdis "Die Macht des Schicksals", Bizets "Carmen" (svit 1, tror jag), Tchaikovskys overtyr i 1812, Berlioz "Damnation of Faust", Holst "Bringer of War"... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 12:43:31
|
... Borodins "Polovtsion Dances" saknar ju också blåset (kan bero på att jag inte är så mycket för mässingsblås, så den musiken förtränger jag...) ...Rossinis "Wilhelm Tell"... |
Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33 BC Acoustique ACT A3 NuForce Ref8.200W Velodyne DD-15 & DD-12 |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 23:31:46
|
Är det någon som vet vad det är som spelas in introt till "Fyra nyanser av brunt"? Det är ju pampigt värre. |
|
|
|
Topic |
|