Author |
Topic |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/02/04 : 22:40:52
|
Sitter och lyssnar på Bubblegum med Lanegan. Definitivt ingen tuggummipop. Utan en ganska mörk platta. Influenser Tom Waits Pj Harvey hon medverkar föresten på några låtar. Inte så mycket country o folk som på tidigare skivor. Lite Thinderstick låter det oxå. Hans gamla band Quen of stoneage lägger även dom något spår. Lanegan har gått i mål med Bubblegum! Bara så bra tror stenhårt att det är en av årets bästa. Kan låta korkat så här tidigt på året.
Ljudkvalitet? Det är jag lite osäker på har nya monoblock, glasslådor ICE Power som jag inte är riktigt inlyssnad på. Men som vanligt med amerikanska artister på independet flanken så låter det mycket bra. Ge den en chans, missa den på egen risk. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2005/02/05 : 14:07:35
|
Äntligen! Nån fler som upptäckt denna pärla (nåväl, den har ju faktiskt dykt upp både här och var i debatten, på diverse bässta-listor mm.). Och visst är den bra!
Gillar själv PJ Harvey, men lyssnade en hel del på en annan skiva där just Lanegan medverkade på tidigt 90tal, nämligen den tillfälliga sättningen "Mad Season" och deras (enda?) skiva "Above". Lanegan sjunger på ett par spår där och sedan dess har jag alltid varit nyfiken på honom. Har inte köpt nåt förrän Bubbelgum, men hans tidigare soloskivor ska vara rätt bra också. Har abra lyssnat på en, som liknar Bubbelgum låtmässigt, men inte är lika "tung" i nån bemärkelse.
Jag kan inte Lanegans diskografi så noga, men var det inte Screeming Trees som var "hans gamla band"?
Ljudet däremot tycker jag är sådär, halvsoppigt. Men det beror ju på vad man jämför med, så klart. Har dock mest lur-lyssnat på denna och kan ha fel förstås...
/en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/02/06 : 23:29:07
|
Jag kan inte Lanegans diskografi så noga, men var det inte Screeming Trees som var "hans gamla band"?
Stämmer bra dom o Stone Temle och något band som hette Desert..... någonting
Ljudet däremot tycker jag är sådär, halvsoppigt. Men det beror ju på vad man jämför med, så klart. Har dock mest lur-lyssnat på denna och kan ha fel förstås...
Du har rätt, var lite för euforisk, är längesen jag gick igång så ordentligt på en platta. Men skit samma. Bra musik tar sig alltid igenom! Bra ljud kan inte göra en rutten skiva bra. Skit är skit även om det är inlindat i silkespapper! |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 17:15:12
|
Nja, Stone Temple Pilots sångare hette ju... ja, han, hm, äsch! han som sjunger med Slashasen iVelvet Revolver numera. Äh! Minnet...
Och ljudet är ju helt sekundärt i sammanhanget. Rollin' just to keep on rollin'...
/en john, tror jag |
Hörlursfrilla! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/02/07 : 21:17:22
|
Scott Weiland heter sångaren i STP. Övercool röst har han!! |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2005/02/08 : 07:48:04
|
Desert sessions är inget band, utan någon form av kompis/hobbyprojekt som Josh Homme (kyuss, queens of the stone age) håller på med. |
No hay banda!! |
|
|
|
Topic |
|