HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare eller Electrocompaniet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/01/30 :  19:57:29  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Ska uppgradera mitt system med en beggagnad integrerad förstärkare.
Har en primare d-20 o har varit på jakt efter en primare I20 eller kanske en A30.1.
Men Nu har jag fallit pladask för designen hos electrocampaniets motsvarande produkter ECI 3 samt ECI 4.
Kollar man specarna så är dessa på pappret ganska "lika".

Men nu vill jag ha era synpunkter på dessa kompatanter.

Alla synpunkter o åsikter o råd är välkommna!!!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/30 :  20:08:05  Show Profile Send svejk a Private Message
Är dom tämligen lika ljudmässigt skulle min hjärna säga Primare för andrahandvärdet. Hjärtat vill ha Elektrocompaniet då de bara är så mycket läckrare än Primare. Men skulle naturligtvis vilja köra dem mot varandra.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2005/01/30 :  20:57:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Elektrokompaniet är just sålt till någon investerare och vi vet inte riktigt vad som kommer att hända framåt där. Klart är att grundaren och chefsdesignen har startat ett annat bolag. Hur det påverkar begpriser och garantier vet jag inte men det finns väl fog förr viss eftertanke.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:51:42  Show Profile Send Bubben a Private Message
MickeY>> Det där uttalandet är helt gripet ur luften.

Electrocompaniet ingår nu i företagsgruppen WestControl, där WestControl har som ambition att framhäva electrocompaniets status och kunnande på High-End-marknaden. De nyligen presenterade produkterna på CES borde dementera alla uppgifter att företaget gått i graven. Electrocompaniet har för närvarande ingen distributör i Sverige, men väl både i Dnmark och Norge. Produktionen av produkterna har legat nere under ägarbytet och en viss omstrukturering, men man räknar med att vara i fas igen mot sommaren -05. Garanti och service-ärenden står Electrocompaniet norge för, och det är fullt möjligt att hålla en dialog både med servicetekniker och återförsäljare i vårt grannland.
Mer info och uttalanden från nuvarande ägare finns här:
http://www.electrocompaniet.com/images/reorganisering/info.htm
http://www.electrocompaniet.com/pressemelding_US.pdf
Denna info är tagen från detta pressmeddelande och en del kontakt jag nyligen haft med Electrocompaniet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2005/01/30 :  22:22:33  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Jag hade ett EC-4 och ett AW60FTT tidigare som jag var mycket nöjd med. Kontra primare har jag ingen aning faktiskt, det är nog en fråga om tycke och smak snarare än ljudkvalitet. Electrocompaniet upplevde jag som varma i klangen.

Angående service och dylikt kan jag bara hålla med Bubben, de kontakter jag hade med dem var mycket trevliga, frågade bland annat om bryggkoppling etc och de svar jag fick var ypperliga och jag fick dessutom tillgång till testdata och en del kopplingschema.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2005/01/30 :  22:26:13  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Bubben

Jag uppfattar det så att vi säger samma sak men jag gör det från Orpheus perspektiv som icke ägare (ännu) till produkter från bolaget. Ägarbyte skapar ALLTID enviss osäkerhet tills dess att vi vet vilka planer bolaget har och hur de mottas av marknaden. Självklart har den nya ägaren stora ambitioner men vi får se hur kunder/importörer reagerar tills vi vet hur det blir.
Fakta är att det finns en ny ägare.
Fakta är att tidigare ägare/grundare inte finns i bolaget längre.

Håll tummarna för att bolaget kan utvecklas vidare.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/01/30 :  22:46:45  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Ok!
Tack för svaren.
Någon som har nått att säga om kvalitén på ECI då jag bara sett dem på bild,de ser ju väldigt rejäla ut

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:07:36  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Hr provat både DAC och Slutsteg från EC, inget negativt, låter bra och oftast bra kraftreserver.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:44:13  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Orpheus;

ECI-4 vil passa fint inn i ditt system, den lilla ECI-3 blir før vek!


Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/31 :  00:39:13  Show Profile Send CC a Private Message
Sitter med EC:s DAC ECD1 sedan något år och kan inte komma med något negativt Inga driftsproblem eller annat. Välbyggd för sin prisklass tycker jag.
Har läst en del på ett norskt forum om deras försteg utan att finna någon nämnvärd kritik vad jag kan minnas.
Deras slutsteg är välrenomerade o uppskattade.
EC:s brukar omtalas som varmklingande (lite rörkänsla kanske) o lättlyssnade.
Primare har jag bara personlig erfarenheter utifrån deras DVD20 som jag använder för film. Välbyggt med mycket fin bild o ljudkvalite för filmbruk men med lite egenheter (som så många andra mindre tillverkares dvd spelare).

Båda Primare o EC har ju relativt gott rykte om sig som seriösa tillverkare om än att Primare verkar satsa mer på flerkanal än EC...
Tror inte något utav dem är "säkrare" än den andre.

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/01/31 :  09:59:12  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
det er ganske forskjellig lyd på disse.. så du bør nok prøve først. rart at lyden ikke blir diskutert i tråden
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:22:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Klart att du ska försöka jämföra ljudet mellan dessa två Orpheus innan du slår till. Så är det ju alltid.

Sedan ett annat alternativ om just EC och Primare lockar, kan ju kanske vara Copland. Alla märkena är generellt mycket bra skulle jag säga (aldrig lyssnat på EC dock). EC och Copland kan också vara lite kul eftersom dom inte är "sånt som alla andra har".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/31 :  15:19:18  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag kör ett Electrocompaniet AW 250 R och Electrocompaniet 4.7 och sitter mycket nöjd. Hade faktiskt en liten jämförelse med en Mark Levinson 383 härommånaden och föredrog min egen combo! Visst, integrerad 2x100 mot mitt kraftverk, men 383:an är ju enligt all press en mycket kompetent maskin, men som sagt, jag bytar iiiiinte :)

Artphotography
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2005/01/31 :  15:52:31  Show Profile Send Bland a Private Message
"Fakta är att tidigare ägare/grundare inte finns i bolaget längre"

Är det någon som vet vad Per Abrahamsen gör idag?
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:08:40  Show Profile Send wallraff a Private Message
Gjorde en test hemma för någon vecka sedan där nämnda förstärkare var med. Minns dock inte om det var 3:an eller 4:an. I vilket fall så kördes den mot bland annat Primare D30.1.
Både lät väldigt bra och om än lite olika. Primare hade lite mer detaljer och Electrokompaniet var lite mer gosig, snudd på luddig. För mig passar Primare bättre.
Har även lyssnat på en I20 och tyckte den spelade likadant som D30.1 men passar förmodligen bättre till mindre högtalare, då den är lite klenare. Min personliga rekomendation blir således Primare

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:36:02  Show Profile Send Anton a Private Message
Walle: Det var en 4:a som det lyssnades på
Jag instämmer för övrigt i wallraffs ovanstående kommentarer om ljudskillnader.
Men, som alltid, den övriga anläggningen spelar ju in, så försök testa med dina grejer.

/A

Edited by - Anton on 2005/01/31 17:39:08
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:47:21  Show Profile Send Loopen a Private Message
Har själv en ECI-3 som jag är mycket nöjd med. Inget krångel och ljudet är mycket bra. Att det skulle vara luddigt är jag inte benägen att hållamed om utan det är nog så att den är lite varmare i karaktären men ändå detaljerad. Däromot så är den mycket musikalisk.

Och SNYGG

Lycka till på jakten

EDIT: En ECI-3 kommer med lätthet att driva dina Canton LE.

Edited by - Loopen on 2005/01/31 17:50:01
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/31 :  18:50:00  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag skulle satsa på Primare A30.1 Jag har iofs inte hört EC modellerna du pratar om, men jag skulle inte vilja ha ett varmare ljud och mindre detaljer än Primaren. Tycker den har optimal balans mellan dessa "element"?! Beror väl lite på vad man skall driva och vilken cd-spelare du har, men jag har en Sony som anses ganska slank och detaljerad, så EC passar inte för mitt ljudideal iaf.

Sedan det här med utseendet. Jag påstår att Primare än MINST lika snygg som EC. Tycker nog Primares utseende är mer tidlöst och rent. Kommer aldrig att bli omodernt liksom. Plexiglasskivor tycker jag redan är lite 90-tal.

Köp en sån här och njut

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2005/01/31 18:59:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000