HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Design harry tar till orda.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/28 :  16:17:13  Show Profile Send Adagio a Private Message
Lite funderingar kring design på hifiprodukter.
Ang kina hifi: Kineserna har tillgång till modern teknik och billig arbetskraft. Dessutom har de inga som helst problem med patentstölder. Mao bra grejjer med skal som hade kostat hur mycket som helst att tillverka i väst.
Men de kretskortslayouter som använts påminner mycket om 10-5 år gamla väst produkter.
"Att kopiera är inte bra för själen"
Att skapa något eget är nyttigt och kreativt, därför ogillar jag sk "cloner."
DIY är bra för själen, men att klona är ett otyg.
Det är väl OK som övning i hantverk, men knappast något man kan ta till sig äran för.
Alla tycker förstås olika och jag kan bara tala för mina åsikter, de är inga sanningar.
Visst är det så att vi väljer först med ögonen, speglar designen sen våra förväntningar ljudmässigt ja då är vi sålda. Ett gediget mekaniskt yttre samt känsla i handhavandet är också mycket viktigt.
Visst är prestanda viktig, jämför bilar.
Som sagt, mina åsikter: Visst vill man helst ha en Ferrari eller Lamborghini med prestanda som de har, hellre än en volvo 240 med formel 1 egenskaper.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/28 :  16:21:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Klokhets-Harry också?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/01/28 :  16:39:26  Show Profile Send Nitram a Private Message
quote:
"Att kopiera är inte bra för själen"


Det är ju onekligen mer utvecklande att komma med nya egna lösningar... fast å andra sidan... bra idéer är ju till för att stjälas

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/01/28 :  17:45:28  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Finns det några konkreta exempel på denna kloning du talar om?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:08:08  Show Profile Send JM a Private Message
Jag köper gärna "Kines-hifi" om jag får chansen ! En polare till mig har ett Vincent 331-slutsteg. Låter rikigt bra, är välbyggt, plus att det var billigt ! Jag bryr mig inte ett smack om Vincent har kopierat ngt från väst ! (om dom nu har det ?)

Köpte nyligen ett labbaggregat från www.kjell.com för 1199 kr ! (artnr 44421) Kanonkvalitet från Kina !

"Orginalet" från ELFA (artnr 69-852-38) kostar nästan 4000 kr !

Självklart köpte jag Kina-agget !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !

Edited by - JM on 2005/01/28 18:14:04
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:09:47  Show Profile Send Adagio a Private Message
Nej jag menade absolut inte att kineserna klonar, jag menade egna tex högtalarkloner. Men nog är det mången kineser man tycker sig känna igen. Kollar man krestkort och konstruktioner känner man igen lösningar från förr, dock inte exakta kopior, ibland ser man tillochmed dyrare komponenter i kinahifi. Detta inlägg var inget antikinainlägg, mer ett allmänt prodesigninlägg.
En utmärkelse som designharry kräver en del.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:13:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Intressanta åtsikter Tufft att sticka ut hakan.

Håller med om en hel del,,, Lite delad i frågan om Cloning. Om man gör en "RIKTIG" kloning (inte bara look-a-like)
Man kan nog lära sig en hel del om hur tex man bygger med skelett.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:20:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ja precis, övning i "hantverket" men knappast något att själv ta åt sig äran för.
Jag är lite klyven själv, jag blir ju imponerad av snygga kloner, men av hantverket inte designen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/28 :  18:43:15  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Man kan ju ta åt sig äran för just hantverket och i fall man designat en egen låda så kan man ju ta åt sig äran för det.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/28 :  22:17:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag håller med! En egen elegant design är enligt min åsikt det roligaste.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/28 :  22:32:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Det mesta är välan redan uppfunnet? Är det inte så att väldigt mycket av uppfinningar nyheter är en spinoff på något gammalt?

Minns en artikel om motorcyklar. Enkel stötdämpare variabel avgasport m.m m.m som vid presentation kallades nyheter. Vad var det. Jo gamla uppfinningar från 20-30 talet. Vet inte om det är likadant med elektroniken är en papphatt på det området, kanske bäst att hålla truten.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7708 Posts

Posted - 2005/01/28 :  22:47:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag misstänker att kineserna kommer att ägna lika mycket möda åt insidan som de gör med utsidan om några år. Allt därifrån är ju inte guld som glimmar rent ljudmässigt, men baserat från erfarenhet från andra områden lär de sig fort. Nästa generation tror jag kommer ha en jämnare ljudmässig kvalitet. DÅ blir det svettigt för vissa som inte levererar substans i sina produkter.

Om man kan dra en parallell mellan bilar och HIFI så borde deras intåg gynna oss konsuenter i långa loppet. Dagens tillverkare måste höja kvaliteten och erbjuda fler funktioner till samma eller lägre priser för att klara sig. Vissa mindre kommer att försvinna och några nya kommer att uppstå.

Just nu behöver köparen ta ett större ansvar när man köper Kinesiskt och lära sig lite om deras sätt att sälja. De har en lite annorlunda syn på affärer där.

Jag tyckerman hittar ganska mycket originaldesign ifrån Kina. shanlin är väl ett bra exempel.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/28 :  23:47:19  Show Profile Send esl a Private Message
Cloning känns lite som piratkopierade skivor eller förfalskad konst, kopierad uppsats i skolan.. Eller en köpt examen. Tycker det är helt ok att dissikera, läsa patent, kopiera lösningar, för det är ju så den kollektiva kunskapen utvecklas och förs vidare!Men att ta nåns konstruktion rakt av, utan att ens modda, känns inte rätt. Bara en känsla.. /esl
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/28 :  23:54:42  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har Hifi produkter från Kina, jag har DIY:ade högtalarkloner, fan jag har till och med ett "Mirakel kabel märke" från USA i min anläggning. Den håller usel kvalite och ljudet är skitkasst det förstår ni själva...men va fan jag är lika glad för de...

Så är de...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/01/29 00:01:47
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/29 :  12:15:18  Show Profile Send Loopen a Private Message
Har själv dålig erfarenhet av kina prylar men det bra i sammanhanget är ju att övriga hifi världen måste skärpa till sig både kvalitetsmässigt men framförallt på prissidan. Ett lysnande exempel på bra kina produkter är ju Cantum Aurus högtalarna som jag tycker är mycket bra. Det som kan vara mindre bra är att vi tappar arbetstillfällen i vår närhet....(sorry OT) (politik)

Själv håller jag mig i norden. Dansk CD, Norsk Förstärkare, Danska Högtalare och Svenska Kablar. Men så igår dök det helt plötsligt upp några svarta slingrande kineser som ville utmana mina svenska vikingar till högtalarkablar. Får se hur det går.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/31 :  13:54:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Minst sagt en intressant Topic. Tack Adagio.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/01/31 17:45:39
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/01/31 :  16:52:56  Show Profile Send SpLiX a Private Message
OT:

Men det är lika illa på andra hållet, kina/japanska filmer såsom Ring-Gu (The Ring) Ju-On (The Grudge) Dark Water med flera, toppen filmer från Kina, Japan, Sydkoreoa med mera. USLA som väst (USA) plagiat.

Bara för att man har samma komponenter, "blueprint" på ideén, saknas oftast "själen" även om man lägger mer eller mindre pengar på det. Även om kina börjar bli duktiga och iofs "kan" rippa uppbyggnad på steg, högtalare med mera så blir det oftast så att "ljudet är där, men inte känslan" som man får när man lyssnar på "orginalet". Förmodligen hur mycket placebo effekt som helst, men att se ngn kina kopia och lyssna och tro att de låter lika bra som sina "orginal" blir svårt. Känslan av att åka en "riktig engelsk sportbil" slår alla japanska kopior med samma prestanda, halva priset till trots....

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:33:39  Show Profile Send mace a Private Message
ÄÄÄÄR nu Kina-tillverkade grejor egentligen så billiga ????

Läste en artikel i HiFi+ där David A Wilson från Wilson Audio ställer precis den frågan.
"Lönekostnad i USA ung. $180 + sociala avgifter/dag jämfört med lönekostnad i Kina, ung $4 & inga avgifter/dag....
Då kanske inte 30% billigare, eller t.o.m. 50% billigare egentligen är så billigt......egentligen
Bara en fundering

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:37:53  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Är produkter från Kina kopior då? På vad är de kopior? Vilka belägg finns för att det verkligen är kopior?



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/01/31 :  18:37:17  Show Profile Send sampix a Private Message
OT:

quote:
Men det är lika illa på andra hållet, kina/japanska filmer såsom Ring-Gu (The Ring) Ju-On (The Grudge) Dark Water med flera, toppen filmer från Kina, Japan, Sydkoreoa med mera. USLA som väst (USA) plagiat.



Med denna liknelse så ser/låter alla östländska hifi-komponenter exakt likadana (det var bara under de första 20 japhorror-filmerna jag såg, som flicka-vit klänning-svart hår för ansiktet-med stel barfota gångstil kändes relativt spännande..)

quote:
Läste en artikel i HiFi+ där David A Wilson från Wilson Audio ställer precis den frågan.
"Lönekostnad i USA ung. $180 + sociala avgifter/dag jämfört med lönekostnad i Kina, ung $4 & inga avgifter/dag....
Då kanske inte 30% billigare, eller t.o.m. 50% billigare egentligen är så billigt......egentligen
Bara en fundering



Mycket intressant fundering..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000