HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver hjälp med min Debut III skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

GunnarGlögg
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/01/31 :  15:23:01  Show Profile Send GunnarGlögg a Private Message
Hej allihop!
Har snurrat runt och läst på forumet ett tag, men jag gör min första post nu eftersom jag behöver lite hjälp. Jag har nyligen skaffat mig en sprillans ny Pro-Ject Debut III då jag länge varit nyfiken på vinyl, men jag har lite frågor som jag hoppas de mer erfarna på området och kanske nån som äger Debut kan svara på. Det gäller i huvudsak spelarens mekaniska funktion.

Jag knåpade ihop den enligt manualen (som i stort verkar identisk med tidigare Debut manualer, http://www.project-audio.com/en/pdf/manualdebut.pdf). Enligt manualen ska man fästa motvikten på bakändan av tonarmen och justera motvikten så att armen blir ”balanced out”, vilket jag antar är att den är horisontellt balanserad och inte vilar på armstödet. Därefter ska man vrida på ”the downforce scale ring” till 0 och kontrollera så att den fortfarande är balanserad. Därefter sätter man downforce scale ring till det som rekommenderas av tillverkaren (vilket verkar vara 17,5 mN enligt manualen).

Allt detta var inga problem, men sedan orsakar saker och ting lite huvudbry. När jag sätter fast anti-skating vikten enligt anvisningar i manualen, så drar den vikten armen åt vänster (ut från skivspelarens centrum, mot tonarmens ”parkering” så att säga), vilket för med sig att den studsar av så fort jag försöker spela en skiva. Jag kan förstås vrida in motvikten ännu mer på tonarmen så att balansen förstörs och att tonarmen blir framtung. Tyngden på framändan tvingar då tonarmen att hålla sig på skivan och dra mindre åt vänster (naturligtvis allt mindre vänsterrörelse ju mer jag skruvar in motvikten), vilket jag provat, och visst låter det då… Det spelar finfint, men jag är orolig för att nål och skivor tar skada av detta.

Är skador något som kommer att uppstå i det här läget, eller kan man göra tonarmen så pass framtung att man minskar vänsterrörelsen till den grad att den inte hoppar av skivan? Om man ska vara tvungen göra på det här viset är jag tveksam till vad ”downforce scale ring” har för betydelse, vilket orsakar en viss del huvudbry. Hoppas någon kan reda ut detta, (och hoppas jag har förklarat mitt problem begripligt… det vet man aldrig :-) )

Mvh Emil

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2005/01/31 :  15:57:28  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Hej Emil,

Jo det er helt begripligt och en vellkänt problem.

Färst vil jeg anbefala dig at anskaffe en nåltrycksväkt - Shure gör en, men der finns ochså andre. Fråga din forhandlere. Om inte nåltrycket er korrekt vil du ochså kunne höra det.

Har du kontrollerat at selva skivspelaren står i vater? Om den inte gör vil armen hoppa ut som du beskrivar det. En annen årsak kunne väre at du har sat antiskating for högt. Händer det samma om du kobler antiskatingen ut?

Om du har for högt nåltryck kan du se det på pick-up'en. Den går i bunn!

Kig eventuelt på min hemsida:
http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm



Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  16:27:28  Show Profile Send edison a Private Message
(Följande gäller "normalt utförda" tonarmar, jag har inte kollat Debutens manual)

Först:
Antiskatingen kan göra att tonarmen drar lite utåt när du lyfter den för att tex byta låt, men drar den så kraftigt att armen hoppar iväg åt sidan även när du försöker spela(?) då är antagligen inte nåltrycket inställt korrekt trots din beskrivning av hur du gjort...

SEN:
Observera att vid steg 2,
efter att du satt tonarmen i jämvikt och ställt (den lättrörliga) "downforce scale ring" på 0,
så ska du vrida MOTVIKTEN medurs (sett bakifrån armen) så att vikten drar med sej den "löst sittande" downforce scale ring/nåltrycksskalans ring, och skruva in den tills korrekt värde matchar referensstrecket.
Antar iofs att du gjort så, men din beskrivning av hur starkt armen drar utåt gör mej lite fundersam där...du skrev att du ställt "downforce..ringen" på värdet (17,5 mN?), men det är viktigt att det gjorts på så vis som jag skrev i förra meningen.

(Vissa armar har också två skalor för antiskating, se till att rätt skala används.
Skalan för sfärisk/rund respektive elliptisk nålspets är ju lite förskjutna relativt varandra.
Detta kan vara irrelevant då du skriver om "antiskatingvikten", kanske AS är gjort på nåt eget vis på en Debut...jag vet inte)

Hoppas det löser sej
MVH/Edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/01/31 16:42:07
Go to Top of Page

GunnarGlögg
Starting Member

2 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:02:39  Show Profile Send GunnarGlögg a Private Message
Tackar för snabba svar!

edison, naturligtvis var det ju som du beskrev i steg 2 som jag INTE hade gjort tack för den informationen. När jag nu med skam i sinnet läser manualen igen så ser jag ju att det är precis så som du beskriver som man ska göra, inte som jag gjorde, bara snurra på den graderade skalan. Nåja, vi är väl alla barn i början
Det innebär också att jag förmodligen hade den ganska rätt ändå, när jag experimenterade runt.

jan, tack för informationen och länken till sidan. Ska ta och studera den och förmodligen införskaffa en nåltrycksvåg för framtida behov.

Tackar ödmjukast för all hjälp, nu ska jag sätta mig och njuta en stund framför stereon!

/Emil
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:55:53  Show Profile Send edison a Private Message
GG:
Skönt att det var så, och inte nåt fel på grejorna eller annat krångel!
Aldrig kul först - när man missat nån liten men viktig detalj -
MEN, SÅÅÅ gött när det löser sej!
Var lugn för att jag med hamnat i liknade situation en och annan gång, dock inte så ofta i HiFi-svängen...även om det hänt ;-)

OCH - höll på att glömma:
Välkommer till forumet såklart!


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/01/31 19:58:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000