Author |
Topic |
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 19:00:22
|
Snackar vi bil mot OTL nu eller? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/23 : 21:05:58
|
Nej, bil mot CD-moddning. Men bil i lägre prisklass förståss... OTL blir nog dyrare än 30k om jag ska bygga. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2005/02/23 21:08:08 |
|
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 02:45:53
|
Jag VET ju att du har slagit till på ett riktigt vrålåk Bernt..så nu vill vi se bilder.. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 02:49:57
|
Nej, nej, inga bilder... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 08:13:03
|
Kom igen nu Bernt, efter alla tips vi medlemmar givit dig så måste du visa upp vagnen. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/03/15 : 19:05:04
|
Nu vill vi se en bild på nya åket Själv har jag bytt ut mitt monster mot en sådan här.. Citroen C4 Coupe VTS
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
Edited by - Tobbe_L on 2005/03/15 19:05:58 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 00:50:13
|
Nu har jag precis konstruerat en bil åt dig Bernt! Den är snabb som blixten och drar massa ström precis som de skall!
För er som undrar är det en V8-motor hö hö
|
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
Edited by - vemsom on 2005/03/29 00:53:05 |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 13:44:59
|
Volvo 745, den optimala bilen om man inte bryr sig om komfort och prestige... Att den drar lite soppa gör inget då totalkostnden för ägande av en 745 (i prisklassen 30kkr.) är mycket låg jämfört med andra bilar i samma prisklass... (att man bor i Gbg gör ju inte saken sämre...)
Ta en sådan sak som kamremsbyte bara... -en källa til ångest på de flesta andra bilmodeller... inte Volvo inte, det är bara å köra och se glad ut tills den går av, skaffa bärgning till närmsta OK-tapp och få den bytt för en ringa summa (inga krökta ventiler o motorhaveri här inte...)
/Stefan |
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 13:55:46
|
vemsom: Helt i min smak! avr7000: Kanske har du rätt... när besiktningen går ut på min Mitsubishi Colt får vi ta upp detta igen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
rowa
Member
569 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 14:12:12
|
avr, det bror väll på hur många ventiler motorn har om den går sönder eller ej ? har för mig att 8 ventilers klarar sig vid ett kamremmsbrott, men 16ventiler då packar motorn, men inte säker på detta.. |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
|
|
Rob
Member
242 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 14:31:16
|
Grabbar med hjärna kör bilar med stjärna !!!
Klart att Bernt skall ha en Benz...
Pelle |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 17:43:55
|
Bernt: Så bra ;) det tog lite tid att fixa motorn ;) men den spinner som en klocka. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 20:37:10
|
Colt.... huuuua... Vi hade en 92'a som då vi sålde den (för 5000 kr) efter 9000 mil hade ett växellådsras och ventilläckage bakom sig... såg ut som ny utvändigt men var helras mekaniskt. Dyra som skam att reparera oxå.. ny tank (läckage som var någon form av standardfel) kostade 7000 kr...
/Stefan
/Stefan |
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/03/29 : 22:27:48
|
quote: såg ut som ny utvändigt men var helras mekaniskt.
Här är det tvärtom: går som ett skållat troll men helras utvändigt. (Hoppas slippa papparazzis på lördag.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
gelgamesh
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 00:00:15
|
Då bilar är min "mammas gata" så ställer jag mer än gärna upp med lite hjälp.
-Min passion är Citroën. Detta underbara märke med sinne för teknik och köregenskaper bygger vettiga bilar som har ett stort företräde:
Man åker bättre i dem kort och gott. I en Citroën färdas man fram med en helt annan komfort än i någon konkurent. Visst finns det bilar som är tystare, men det finns det alltid.
Klartext:
http://www.blocket.se/view/4482819.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0
(Tyvärr kan jag säga att säljaren bör känna sig hopplöst "lost" här. Han kommer inte att få mer än max hälften. Och detta beror på "klimatet" i detta land. Folk tror att allt är "rödvin och grodlår" om det är franskt)
-Exakt en sådan bil fast -92:a åker jag runt i nu. Den har gått 31000mil, hade stått still ute i 1.5år och startade direkt då jag fick i ett friskt batteri och köpte den. Därefter har jag bytt några korroderade jordpunkter, avgassystem, och gjort en rejäl service. Och man kan ju inte undvika att förundras hur man kan få så mycket bil för pengarna. Jag gav fyratusen spänn!. Och rostskyddet är i klass med vilken Audi som helst med brasklapp för bilar som förlorat sina främre stänkskydd, vilket kan ge rostskador i trösklarnas framkant.
Min "fyratusenkronors-bil" åker ifrån en Volvo V50 T5 utan minsta bekymmer, är tystare än S80, Mjukare i fjädringen än en Cadillac men sitter som berget i marken då man kör inspirerat (aktiv fjädring). Den rymmer fem vuxna med långfärdsbagage då den är väldigt spatiös..
-Den har markant bättre felstatistik hos SBP än t.ex många Volvo, och tydligen har det endast stulits en (1) st. XM sedan 1996 i Sverige enl. en kompis som läst någon statistik.
Jag har mer utrustning än man ens kan fantisera fram. T.ex eljusterbart mitt-armstöd, elstolar, och kodlås till motorn, helautomatisk ECC med klimatzon och stereo med rattfjärr. Färddatorn som är kusligt nära verkligheten säger att bilen drar 0.8 L/mil i 90km/h. Spolarmunstyckena är eluppvärmda och luftutblås finns i baksätet, likaså elvärme i dynorna både fram och bak. Bilen är en halvkombi, men då den har dubbelbakruta så kan man lämna bakluckan öppen utan att baksätespassagerarna fryser nacken av sig. Innerbelysningen tänder sig "som på en ny bil" när man låser up bilen med fjärrkontrollen som är en tidig upplaga av alla de klumpiga nycklar som nu är så poppis.
Det jag vill framhäva är att inte en enda av alla dessa elfunktioner lider av några störningar. Och detta efter tretton år och 31000mil i områden som saltas på vintrarna. Dessa 31000mil har varken satt djupa spår i den tvåhundra hästar starka V6:an eller annan mekanik. Bilen känns kärnfrisk att köra. Inga missljud och när man stänger en dörr låter det som på en mercedes för tio gånger pengarna..
Då du verkar ha haft problem med tjuvar så kan jag glädja med att meddela att XM för det första är som ett bilvärldens "Fort Knox" med ointagliga lås som går sönder och tappar funktion om man bryter, Rutramar som inte släpper in några tunna saker, skydd för fiskande genom sidorutans nederkant, höghållfasthetsglas samt de dyrare modellernas kodskyddade startfunktion. Allt detta går givetvis att forcera om man bara vill, men tjuvarna är ointresserade av Citroën.
Jag har på tio år och en myriad av Cittror aldrig haft ett enda inbrott, eller stöldförsök. Och jag har på dessa år som klubbaktiv med många bekanta inom Citroënkretsar aldrig hört talas om att någon blivit av med sin bil.
Vill du veta mer så kan du antingen kontakta mig på gelgamesh@home.se eller titta in på GasHydrauliska Sällskapet (http://www.ghs.nu) där jag är webmaster och ordförande, eller på "Citroënakuten" (http://www.citroen.nu) där jag heter "Gelgamesh" som här..
p.s
-En kul sak är att Citroën hade en ganska hög ambition med stereomontaget i XM. Alla XM har sex högtalare och alla komponenter är av Clarions finare sortiment. Jag kan intyga att denna gamla bils stereo vinner i längden mot de flesta bilar idag, inkl. nya V70 som annars har ganska fin stereo.
För 30000:- bör du få en fin 95:a som dina vänner kommer tro att du har gett minst 75000för..
(kombikupén lastar som en Saab 9000 ungefär och Kombin är som brukligt med Citroën den rymligaste för sin tid.) |
Mvh Michael Heimbrand |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 00:59:17
|
Bernt på lördag spöar jag dig med hästlängder m a p skruttig bil... Jag tar nämligen den gamla Dodgen för att få plats, (hoppas att inga stereoprylar blåser ut genom rosthålen i bakdörrarna...) |
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
Fideljr
Member
263 Posts |
Posted - 2005/03/30 : 01:24:53
|
Om jag skulle köpa en bil idag så skulle det bli en "Toyota Prius" Så Bernt köp en "Toyota Prius " om du har möjligthet att ta den via jobbet "tjänstebil" så kommer du billigt undan
|
When you listen to the music, don't listen to the sound! |
|
|
Topic |
|