HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Mäklare är också människor.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/26 :  20:17:01  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Finns det någon på forumet som är haj på detta med mäkleri?

Jag har köpt och sålt 2 gårdar och är inte helt bortkommen i ämnet. trodde jag...

Nu letar jag hus och ägnar ganska mycket tid på hemnet.se och går på husvisning etc. Nu till mina synpunkter:

Mäklare skall väl vara någon form av mellanhand. En part i mitten, till för både säljare och köpare? Nu läser man om ett hus, tittar på en 5-10 bilder, blir intresserad och tar en sväng med bilen. Vad ser man när man kommer fram? Jo, mäklaren har ägnat avsevärd kraft och idérikedom att gömma närliggande vägar, konstigt placerade grannhus och annat. ett exempel: Ett litet hus på 80 kvadrat kunde lösa våra bekymmer kortvarigt och eftersom det inte kostar så mycket pengar tänkte jag åka och kika på det. Det ligger så som jag vill bo, avsides, lite högt med naturen ända in på farstukvisten. Innan så ringde jag mäklaren och frågade varför det inte var sålt ännu (det har legat ett par månader på nätet). Mäklaren sa att det var ett trevligt hus och bad mig ringa efter att jag kikat förbi huset. på nätet finns 15 bilder i olika vinklar både ute och inne.

Väl framme börjar man skratta på 200 meters håll. Granne med huset, ca 30 meter bort, ligger en ganska stor kraftstation i säveån. Vi pratar industristängsel, flera ilskna natriumlampor och inte minst - ljudet!

I min värld är det dags för faktura för en onödig reskostnad... För att inte tala om förtroendet...

Andra favoriter är boyta/biarea. Samma hus kan skilja mellan vilka mäklare som beskriver det. En tycker att gillestuga i suteränghus är biarea, en annan att hela källaren inklusive pannrum och tvättavdelning är boyta.... Vad gäller?

Idag har vi varit och smygtittat på ett hus efter att ha kikat på beskrivning och bilder på nätet. Det finns också en planskiss som mäklaren har gjort. Krypgrund var torpargrund, toaletten ligger inte där det är angett och hallen finns inte...

Förra veckan var vi på riktig visning. ett hus som uppenbart är värt en del pengar (välskött, bra läge, dubbelgarage och gäststuga) är annonserat för 975 000:- Vi och 50 andra familjer var på visning... Det stog 200 skor i hallen! Vill man ha så många för att få så mycket budgivning som möjligt? I min värld så lurar man dit människor som kanske kan klara en miljon men inte de 1,5 som krävs här. Dessutom finns ingen regel att man skall ha klart med finansieringen. Hur kul är det tat ta ett budgivningsrace om det är "luft" i systemet?

En annan mäklare har lagt ut ett hus där en original planritning finns inscannad. Mäter man så går det inte att samla ihop angiven boarea ens om man tar husets yttermått rakt av! men vem klagar? Det finns många köpare...

Vad tar de betalt för egentligen?

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/26 :  20:34:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Mäklare är skumma typer, kan säga att vi i princip blivit blåsta på 300 000:-

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/26 20:34:43
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:00:37  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Håller med om att mäklare är skumma typer.
Har både träffat på bra o dåliga mäklare.
Men visst är de bra på att fixa bilder så att det ser bra ut.
Jag tittade på ett hus i trollhättan o på bilderna såg det tevligt ut. Men när man väl var o tittade på huset så gick det är inte allt för liten kraftledning på typ minimiavstånd från huset.
Det var nästan så att man kände 50Hz i väggarna, ska väl tillägga att krafledningen nämdes inte i husannonsen.....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/03/26 :  21:07:03  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Mäklare är säljare punkt slut. Den som tror något annat blir bara besviken. Dom är jäkligt bra att ha att göra med fram till man gjort affär sen om man som kund eller vi som bank vill ha kontakt och få saker utredda EFTER affären så är det helt hopplöst......
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:01:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Frågan är väl vad de egentligen gör?? de är någon slags buffert mellan säljare och köpare utan något som helst ansvar för något (enligt domar sedan lång tid tillbaka). Så varför ha dom? Det finns en uppfattning ute på marknaden att det är säkrare att köpa via dom (även om det är en luftballong)så måste man använda dom för att få något sålt.

Efter bilsäljare är dom de sämsta säljare jag vet.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:04:53  Show Profile Send MikaF a Private Message
Hej !

Jag antar att det är som i alla branscher: Det finns bättre och sämre och ibland halvt kriminella typer. Min bror är fastighetsmäklare på ett mäkleri som min far äger på en mindre ort där de är marknadsledande. Där gäller att kunna se både säljare ock köpare i ögonen efter avslutad affär annars blir man inte långlivad i branschen inte här på Åland iallafall. Jag har däremot en känsla av en mer utbredd krämarmentalitet i Sverige (efter att ha bott i sthlm ca 12 år) och utnyttjat mäklare för såväl köp som försäljning av lägenhet. Förstår inte hur de kan vara så korkade att de undanhåller allt negativt s.s att det ligger en kraftstation som närmaste granne vilket blir uppenbart för varje spekulant vid ett besök. Det retar ju bara upp folk och det med rätta när man som du tar sig både tid och bensin för att kolla in stället!

Önskar bättre lycka vid nästa titt och hoppas att du hittar en riktig pärla till sist!

MVH/Mikael

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2005/03/26 22:10:54
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:50:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Håller med MikaF. Finns alla typer...men jag tillåter mig tro att de flesta inte är sända direkt från vår Herre.

Jag drar dom (mäklare) över samma kam som bilförsäljare. Pratar skit. Håller inte ord/löften. Lismande.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/03/26 :  22:59:45  Show Profile Send U1 a Private Message
Hifi consult:

"Förra veckan var vi på riktig visning. ett hus som uppenbart är värt en del pengar (välskött, bra läge, dubbelgarage och gäststuga) är annonserat för 975 000:- Vi och 50 andra familjer var på visning... Det stog 200 skor i hallen! Vill man ha så många för att få så mycket budgivning som möjligt? I min värld så lurar man dit människor som kanske kan klara en miljon men inte de 1,5 som krävs här. Dessutom finns ingen regel att man skall ha klart med finansieringen. Hur kul är det tat ta ett budgivningsrace om det är "luft" i systemet?"

Detta är ett knep som är mycket effektivt. På C-nivå i marknadsföring läste jag om en kille som faktisk har satt detta i system vid bilförsäljning, mycket roligt skriven och ganska lärorik, jag skaffar fram titel och författare om någon är intresserad.

Man får uppfattningen att alla där är intresserade och priset trissas upp, bra beprövat knep.

MvH
Johan
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/03/26 :  23:45:21  Show Profile Send matså a Private Message
då har jag haft väldigt tur med mäklare. Huset vi bor i nu såg precis ut som på bilderna och där var inte 200 per utan bara några stycken. Stället vi tänker flytta till var det samma sak.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/03/27 :  00:09:38  Show Profile Send ryst a Private Message
Du ska ni se "alla" pundarkvartar de säljer i Stockholm, står typ charmig våning i annonsen.
Vet inte hur många visningar jag var på förra våren ,men allt blir iofs sålt till överpriser.

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/03/27 :  00:40:26  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Med bostadsbristen som finns idag i södra Skåne (vet inte hur det är i resten av Sverige), kan mäklare bete sig hur de vill. Husen blir sålda, och mäklaren tjänar sina pengar.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/27 :  15:05:55  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Andra favoriter är boyta/biarea. Samma hus kan skilja mellan vilka mäklare som beskriver det. En tycker att gillestuga i suteränghus är biarea, en annan att hela källaren inklusive pannrum och tvättavdelning är boyta.... Vad gäller?

Svensk byggnorm gäller, även i domstol. Det finns klart angivet hur man mäter och vad som skall ingå i olika begrepp av area, (BOA, LOA, BRA, BIA, BYA, mfl......) även om det för en lekman (och desvärre många i branchen) ter sig ganska knepigt vad som är vad och hur man mäter. Att sedan normerna har ändrats ställer ju till det ytterligare. För att ytterligare förvirra kan ju taxerinslagstiftningen eller hyreskontrakt emellanåt ha egen definition eller procentsats på någon area.

Dålig överenstämmelse med ritningar: Som köpare av fastighet (tex småhus på egen tomt) har du ju en väldigt långtgående undersökningsplikt och för fastighetsköp ligger det på köparen att kontrollera att ritningar stämmer hyggligt med verkligheten, alternativt att man för in en klausul i köpekontraktet om ritningarnas giltighet och överensstämmelse med bygglov.

När det gäller hyra av lägenheter eller avgifter till BRF som baserats på lägenhetens area så finns det ju domar där hyresgästen fått nedsatt hyra/skadestånd pga felaktiga måttangivelser.

Mäklaren är säljare och är betald av säljaren, dvs inte opartisk. Jag håller med om att många mäklare svävar i en gråzon vad gäller moral och etik. Till försvar kan man ju säga att det omöjligt att veta exakt hur olika köpare reagerar på olika störningsmoment.

Besiktningsmannen har bara ansvar gentemot den person som har köpt tjänsten.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/03/27 15:07:24
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/27 :  15:40:12  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Ett av de sätt man säljer hus på är att besiktiga huset i förväg. Det skall ge en mer seriös bild och man skall som köpare känna sig tryggare. Föreningssparbanken kallar sin variant "Besiktigad" och om detta kan man läsa:

...............................................................
Vad innebär det att huset är besiktigat?

Tryggare med professionell besiktning
När du blir intresserad av ett hus med  stämpel hos FöreningsSparbanken Fastighetsbyrå vet du att fastighetens bostadsbyggnad är professionellt besiktigad.

Du kan lita på att besiktningen är objektivt
utförd av en opartisk besiktningsman. Besiktningsföretaget ansvarar för att det som omfattas av besiktningen inte har några allvarligare fel och brister än vad som framgår
av besiktningsprotokollet, förutsatt att du
beställer en genomgång av besiktningsprotokollet (se vidare).

Lättare att fatta beslut

En tidig besiktning är bra för både säljare och köpare. Ingen tjänar på att eventuella fel upptäcks först när du har flyttat in i din nya bostad.
Att ha fakta på bordet redan från början förbättrar atmosfären i hela försäljningsprocessen och minskar risken för framtida konflikter mellan dig och säljaren. Det medför även en trygghet för dig som spekulant. Du har ett bättre underlag för att kunna ta det slutgiltiga beslutet att skriva kontrakt.

Kostnadsfri genomgång

Som slutgiltig köpare har du också möjlighet att få en kostnadsfri genomgång av protokollet på telefon med besiktningsmannen. Han eller hon kan svara på frågor och redogöra för besiktningens alla delar. Vill du ha en genomgång på plats i huset så kan du få det mot en mindre kostnad.

Extra trygghetsavtal ingår

Med besiktningen följer också ett trygghetsavtal som gäller från besiktningsdagen och ett år framåt. Det innehåller en försäkring mot s k äkta hussvamp och en självriskeliminering om man tvingas använda sin villaförsäkring för vattenskada. Trygghetsavtalet får du som köpare ta över utan kostnad. Du kan sedan välja att förlänga det om du så vill.

Undersökningsplikt

Alla som köper en fastighet har en undersökningsplikt. De allra flesta köpare gör det kloka valet att anlita en professionell besiktningsman för att uppfylla en del av undersökningsplikten.
Vissa delar av fastigheten omfattas inte av den redan genomförda besiktningen. Dessa omfattas ändå av din undersökningsplikt. Självklart har du som spekulant rätt att göra en egen besiktning med en egen anlitad besiktningsman.

Vad som inte omfattas av besiktningen

* Det som finns utanför bostadsbyggnaden såsom 
avloppsanläggning, altan mm
* El-, ventilations-, värme-, vatten- och sanitetsinstallationer
* Skorsten, eldstäder och värmepanna
* Hushållsmaskiner och annan maskinell utrustning
* Radon och asbest
* Vattnets kvantitet och kvalitet
.......................................

Efter att ha läst vad som INTE omfattas av besiktningen undrar man vad som då ingår???

Svensk Fastighetsförmedling har en liknande variant som de kallar "varudeklarerat".

Min fråga:

Skall man strunta i dessa papper och anlita en egen besiktningsman för några tusen?

mvh

.,

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/03/27 :  16:05:11  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
När du hittat "drömkåken" och har finansieringen och budgivningen under kontroll tycker jag det är läge att hyra in en egen auktoriserad besiktningsman med ansvarsförsäkring. Se det som en försäkring mot skador för kanske uppmot miljonen, eller i absolut värsta fallet, rivning och nybygge. Att inte göra det tycker jag känns dumsnålt. (nej, jag har inga anknytningar till besiktningsbranschen)

Fukt, fuktskador, byggfel hör väl till de faktorer som köparen måste försöka få kontroll över. Desvärre är det inte lätt ens för en besiktningsman att kunna kolla allt detta, i varje fall inte genom en vanlig normal besiktning.

Jag hade noga hört mig för om sparbankens besiktning verkligen täcker in vissa fuktskador eller fuktproblem, riskkonstruktioner, dränering. Många fuktproblem är ju dessutom årstidsberoende, tex kondens i källare/krypgrund på sommaren, inträgning av fukt vid tex snösmältning/tjällossning, otillräcklig dränering mm vid ösregn osv och därför kan ju en besiktningsman missa dessa.

Ytterligare en faktor med "bankens" garantier är ju om det uppstår problem och du hamnar i tvist så är det ju extremt olustigt att vara i tvist med banken där man då kanske har lån. Dessutom är du som privatperson resurssvag vid en rättstvist jämfört med banken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:28:36  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
Känn på den här:

Byggnadstyp: 1-plansvilla, etage med källaredel
4 rum varav 2 sovrum
Boarea 132 kvadrat
utgångspris 1 800 000:-

Planritning: (kolla in arean)

Kan boarean finna i källaren?

,

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/03/27 :  19:40:25  Show Profile Send AKA a Private Message
Tidigare var det vanligare att man satte ett lågt pris för att fler skulle komma på visningen. Fler gick då med i budgivningen och priset trissades upp.
Efter mycket skriverier och klagomål om detta gör inte mäklarna så längre.
Nuförtiden sätter mäklarna utgångspris. Det priset som sätts är godkänt av säljaren som köpesumma. Får säljaren mer än utgångspriset är det bara bonus. Mäklaren vet ju inte i förväg vilka som kommer och bjuder på fastigheten.

Är källaren under markplan är det aldrig boarea, utan birea. Ovavsett hur inredd den än är. Fastighetens totalarea och boarea står i fastighetsregistret. Bara att kolla efter. Det är där mäklarna tar sina uppgifter ifrån antar jag.
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:07:33  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej Sladd

Det här med budgivning är intressant,
När mäklaren märker att en kund är het säger han ofta att det finns en spekulant till varav det blir budgivning!

Problemet är att man inte kan vara säker på att det finns någon som bjuder?

Du lägger ett bud mäklaren säger att han återkommer,
Den andre bjuder över dig.

Så håller det på tills du nått ditt tak,
varav den andre bjuder över och du vill hoppa av affären.

efter en tid hör mäklaren av sig och säger att den andre har
dragit sig ur affären samt han undrar om det finns fortsatt intresse på deras senaste bud för huset.

På så sett har han kramat ut allt som finns att få för huset.

Mvh Anders
Go to Top of Page

TopHiFi
Starting Member

16 Posts

Posted - 2005/03/28 :  15:30:52  Show Profile  Visit TopHiFi's Homepage Send TopHiFi a Private Message
Ciao!
Här på Åland samlar mäklaren alla som accepterat utgångspriset för en budgivning där alla spekulanter är fysiskt närvarand och då slippar man sådana bedrägliga fasoner. Köpte själv hus vid en sådan budgivning och spänande var det!!! Inte ofta man sitter och "spelar" med sådana summor.
MVH/Mikael

Top HiFi
Kvalitetshifi för rimliga pengar.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/28 :  17:06:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det verkar som jag och någon mer har haft BRA mäklare.
Vi hyrde en en egen besiktningsman, efter det så bollade vi tillbaka de grejerna som vill ville ha åtgärdare.
Mäklaren stryde upp allt som vi hade synpunkter på(enl. överenskommelse)
Vissa saker drog ut på tiden, och fick göras om. Han skötte allt det med säljaren.

Jag kommer att anlita samma Mäklare, om det blir att sälja nån gång.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/03/28 :  19:06:11  Show Profile Send AKA a Private Message
anders.s:
Att som mäklare göra det som du skriver om, är olagligt och existerar inte. I varje fall inte om mäklaren vill jobba kvar. Mäklaren måste redovisa de andra buden samt vem som givit dem, till köparen.

Edited by - AKA on 2005/03/28 19:07:16
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2005/03/28 :  20:04:57  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

AKA:

Nu börjar det bli intressant. Finns det något regelverk någonstans som man enkelt kan tillgodogöra sig?

mvh

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:43:22  Show Profile Send AKA a Private Message
Taget från Mäklarsamfundets hemsida:

"Mäklarsamfundet har antagit regler som bl a anger att budgivningsprocessen ska dokumenteras genom upprättande av en särskild förteckning över avgivna bud. Av den förteckning som på begäran kan erhållas av säljaren ska framgå samtliga bud och meddelanden som avgivits under budgivningsprocessen, medan den förteckning som kan begäras av de tre spekulanter som avgivit de tre högsta buden beträffande spekulant endast ska ange fullständiga initialer. I de fall de senaste tre buden avgivits av två spekulanter är det bara dessa två som kan begära förteckning av mäklaren. En förteckning som lämnas till spekulant behöver endast innehålla de tio i tidsföljd senast avgivna buden. Förteckning till spekulant utlämnas först sedan bindande köpekontrakt eller överlåtelseavtal undertecknats."

Här finns hela texten att läsa i .pdf format:

http://www.maklarsamfundet.se/pof/ms/start_upload/_BASE_1_ID_601_1107176943.pdf
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:47:29  Show Profile Send AKA a Private Message
Varför anlita en mäklare:

http://www.maklarsamfundet.se/pof/ms/sida.pof?kundid=10003&sida=2583
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:28:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
anders.s:
Att som mäklare göra det som du skriver om, är olagligt och existerar inte. I varje fall inte om mäklaren vill jobba kvar. Mäklaren måste redovisa de andra buden samt vem som givit dem, till köparen.

Intressant, som jag skrev ovan blev vi i princip blåsta på 300 000:-

Lämnade ett bud efter visning av en lägenhet, var en kvinna samtidigt som oss där. Pratade med mäklaren om detta och sa att vi har klart med pengar.

Veckorna gick och inget hördes så till slut ringde vi direkt till säljaren, varför vi ringde säljaren var att mäklaren redan vid vårt bud uppträtt nonchalant. Säljaren av lägenheten meddelade att lägenheten var såld till en Kvinna(samma som var vid visningen) och til ett pris UNDER det vi givit! Säljaren var helt ovetande om vårt bud och blev uppröd, skulle kontakta mäklaren och vi hörde oss för lite vid mäklarsamfundet. Men kom fram till att det bästa som kunde hända var en tillrättavisning av mäklaren lägenheten var såld och hade ny ägare vilket inte kunde rubbas. Regler borde ju göra gällande att alla bud ska redovisas till säljaren också?

Idag (och då vi lämnade denna stad) står dessa lägenheter minst 300 000:- mer i kurs än då för några år sedan då det var aktuellt så dessa minst 300kkr hade vi kunnat tjäna.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/29 16:30:48
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/03/29 :  17:03:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Alla bud skall väl redovisas, dock måste inte det högsta budet vara det vinnande. Säljaren väljer till vem han/hon säljer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:29:35  Show Profile Send AKA a Private Message
Sant, alla bud skall redovisas till säljaren.
mangew: trist att det finns sådana idioter som inte sköter sitt jobb.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000