Author |
Topic |
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 14:19:57
|
Hehe ! Nejdå ! astran är vår andrabil ! Mercedes är dyr ! och numer väldans rostig :-) |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 14:25:04
|
Sanoj, där ser man. Det verkar som jag hade helt fel.
Men en sak som jag aldrig viker mig på är Opel och Ford rostar något fruktansvärt. Jag har jobbat som billackerare i min ungdom och aldrig har jag sett så mycket rost som på Opel och Ford. Bernt, för allt i världen, köp inte Opel eller Ford. (Förutom Opel Omega Lotus, men den får du inte för 30000:-) En stridsvagn (Volvo 240) blir nog bäst för dig, om du blundar för bränsleförbrukningen.
Pac: Du får nog lägga till diskutera bilar på listan över saker som inte ska diskuteras på forumet. Efter religion och politik är detta det hetaste ämnet. :) |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 14:34:32
|
Jag har faftiskt länge kört omkring i en Opel Corsa. Den har gått som en klocka och inte krävt något underhåll alls...inte ens ny olja .
Opeln är numera såld och i fredags var jag hos min lokala Nissanhandlare och hämtade ut min nya fullutrustade penisförlängare..
A real love or hate car..
Design är kul..
// Jonas
|
Konsult hos Consulterna |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 14:45:09
|
Men Jonas - krockar du så blir du en del av den veckade delen i dragspelet! Men det är klart - kör man bara tillräckligt snabbt så är man inte på vägen så länge och därför är risken att krocka inte så stor.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 14:53:22
|
quote: Men Jonas - krockar du så blir du en del av den veckade delen i dragspelet!
Panikbromssystem, ABS, Airbag, Sidoairbag, Sidokrockgardin, Wiplashskydd i stolarna och 4 stjärnor i EuroNcap säger att jag nog klarar mig....
// Jonas
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 15:01:46
|
Sanoj kör aldrig fortare än 50km/h :-) Som statsbil däremot är nog denna i det närmaste att betrakta som outstanding. Jappsen bygger för övrigt mycket bra bilar. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 18:51:02
|
"Men en sak som jag aldrig viker mig på är Opel och Ford rostar något fruktansvärt. Jag har jobbat som billackerare i min ungdom och aldrig har jag sett så mycket rost som på Opel och Ford. Bernt, för allt i världen, köp inte Opel eller Ford."
LarsTokyo, nu vet jag ju inte när din ungdom inträffade men de flesta bilar genomgick en rejäl rostskyddsförbättring under nittiotalet. Opel gick väl från att ha varit ökänd (köp en Opel bli belåten, se naturen genom plåten) till att bli en bil med "normalt" rostskydd. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
Edited by - nalle on 2005/01/31 18:55:23 |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 20:09:19
|
Det talades om 740. Som Göteborgare har jag sett fler genomrostiga 740 än jag kan räkna. Tråkigare bil får du också svårt att hitta. Jag röstar för att du väljer ett lågstatusmärke som likafullt ur ett objektivt perspektiv tillverkar kvalitetsbilar (enligt valfria tester). Förr så hatade Fiat är ett utmärkt exempel på det. Inget vidare andrahandsvärde misstänker jag vilket du utnyttjar, men likafullt utmärkta och dessutom snygga bilar. Köper du Opel får du väl komplettera med Prozac för att stå ut. Tråkigare bilar får man leta efter. Skulle vara 740 då förstås. |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 20:14:31
|
Din för 70.000 på Tradera. Vem behöver 4 hifi-nördar i bilen? Snåljåparna kan väl åka egen bil. OTL-en får förmodligen plats om du tar den i knät. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 21:53:40
|
quote: Däremot kan du försöka finna en SAAB av samma årsmodell utan rost i dörrarna :-))))))))
Vi har en SAAB 900 -91 utan rost i dörrarna (bara 2 dörrar)
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - mace on 2005/01/31 21:56:53 |
|
|
JonasV
Member
595 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 21:58:29
|
Mina släktingar varnade mig när jag skulle köpa en Nissan Almera 1,8 Comfort årsmodell 2000. Men dom har fått omvärdera den
Köpte den i April 2004 och efter en månad kom svåraste reparationen hittils, "batteribyte" vilket gick på garantin och inte så betänkligt på en 4 år gammal bil som är elektriskt fullutrustad med bla. AC! Andra svåra driftstörningar är påfyllning av 1 liter Motorolja samt 1/2 liter kylarvätska... Som Maskinmekaniker noterade jag också vid bytet till Vinterdäcken att till sommaren behövs byte av bakre bromsklossar. Så Nissan kan vara en trevlig bil och billig i drift om man inte ha oturen med sig Något däremot tycker är kast med dagens bilar är den ynkligt tunna plåten, Tacka vet jag volvo Amazon!!! |
Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut. Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O |
|
|
Snoddas
Member
920 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 23:26:22
|
Hittar du en rostfri Opel så tycker jag att man kan slå till! Maskinellt funkar dom bra. Har en Astra 93a som faktiskt är väldigt rymlig om man ser till yttermåtten. Drar inte mycket bensin heller. Ca. 0.75 blandad körning. Har den lilla motorn iofs! Rostig är den men drygt 26000 mil har den gått och den bara tuffar på. Domen kommer kanske snart, skall besiktigas innan sista Februari.
Edit: Stavfel. |
"And if you ever come across us don't give us your sympathy You can buy us a drink and just shake our hands And you'll recognise by the reflection in our eyes That deep down inside we're all one and the same"
-Derek William Dick aka Fish-
|
Edited by - Snoddas on 2005/02/01 00:03:34 |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 01:38:10
|
En hundkoja. Kupén rymmer två halvfeta och tre smala, alternativt fyra halvfeta eller två långa (då man får ta bort framsätet och sitta där bak). I bagaget får man plats med det man behöver, annars får man surra det på taket).
Tanken rymmer 12 liter så mer än så gör man inte av med. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 01:44:50
|
nalle; ungdomens dagar var mitten av 90-talet. 2 år gamla Opel (oplar?) där hela golvet i bagageutrymmet hade rostat upp. Fordarna gick snabbt också, hundbenet och skärmkanterna var väldigt utsatta. De kanske har blivit bättre nu, men efter att ha sett all rost på de två modellerna kommer jag aldrig köpa en. |
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 08:17:04
|
Det beror ju på hur man sköter en bil också ! Konstigt att ingen har nämnt det ? |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 11:16:49
|
Hundkoja med OTL på taket... Folk skulle köra i diket i ren förvåning. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 12:19:32
|
quote: Hundkoja med OTL på taket... Folk skulle köra i diket i ren förvåning.
Som H&M-reklamerna i Norge. Alltid förnöjer det lite Tänk på kylningen |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
Edited by - vemsom on 2005/02/01 12:19:52 |
|
|
sisko
Member
202 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 12:52:18
|
Ingen som nämt toyota, då gör jag det. Välj en Carina så är det lite roligt att gasa också. 4-runner är stor å pampig, finns för hyfsade priser på fyndbörsen.
Hade tidigare 740, en pålitlig arbetshäst som till och med var tråkigare än min nuvarande corolla. Dessvärre är vintervägsegenskaperna usla vilket jag la märke till när jag fick närkontakt med plogbilen. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 13:29:58
|
Bernt: Har du någon egen uppfattning om vad du vill ha för bil ? Någon liten tanke kanske |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 15:19:01
|
Funderar på Toyota Corolla. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 15:22:23
|
Ja du för 30000:- finns det ju en hel del. Men vad ska man välja. Själv skulle jag nog försöka hitta en välvårdad Saab 9000. Men som det är skrivet tidigare man får kolla rosten o då framförallt i dörrarna.
Annars kan du ju ta o köpa mitt svarta monster Men då får du slantaupp en 5 gånger mer än du hade tänkt dig.....
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 15:52:35
|
quote: Men då får du slantaupp en 5 gånger mer än du hade tänkt dig.....
Det får man ju en Micra för....
// Jonas
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 18:57:24
|
Men man kan väl inte jämföra en micra med en Mitsubishi Pajero Shogun |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 21:35:42
|
quote: Hundkoja med OTL på taket
OTL'erna går in i bakluckan på gamla kojan På MK1'an kan man även köra med öppen baklucka + att man får in ungefär sju Whisky..f'låt MJÖLK flaskor i varje dörrficka
Lycka till med köpet !!!
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 21:55:04
|
Mmmmmm hundkojan är inte att förakta.. Tillhör mina favoritbilar. Ända sedan jag sommarjobbade som fastighetsskötare sommaren -86. O en snubbe där körde omkring i en hundkoja cab Attans vad den var läcker
O man kan inte klaga på utrymmet i bilen för han som hade den var väl runt två meter lång o väge säkert en 120Kg. Han hade säkert 10cm kvar till taket när han satt i förarstolen
Men jag vet inte om det är en lämplig bil för fyra diy:are o ett OTL steg
Då kanske en gammal flower power folkabuss från samma tid som en Mk1 vore något. Ljusgrön med blommor o hela kitet |
|
|
Topic |
|