Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 03:01:18
|
Jag ska köpa Pangea Monoblock 90 w ifrån 2000-2002 nån stans utan att ha exakt årtal just nu..hämtar dom på måndag. Kan någon nåt om dessa rätt bitiga monosteg. Jag har tänkt mig dom ska driva mina Infinity reference standard 4,5. (med massa ribon på topparna).dom skall då bara driva topparna. Jag delar av vid 200-312 hz beroende på musikval.. Rock lite högre samt annat blir det 200hz ca dit monoblocken skall lira.. Basarna grejar ett kommande stort transistor steg upp. Byte på g där med ifrån Accuphasen till 99% säkerhet. Inte för den inte är bra där. Utan för det inte krävs att ha en fin Accuphase till att spela bas bara. Där finns det steg som faktiskt inte är så bra uppåt men som har ett helvetes driv i botten. Så min Avccuphase har nog redan hittat ett varmt gott hem där den kommer få en finfin fortsatt uppväxt med omsorg och vård.. Det är bara att dessa monoblock skall va bättre än accuphasen. Vilket blir en tuff match såsom jag ser det. Accuphasen är en så bra stärkare så man bara vill ha mera. Men jag vill verkligen få en gång lira rör igen. Jag var 14 år sist. idag är jag 47.. Då var det dynaco.. idag blir det Pangea..
Så. finns där någon som kan ge tips och om dessa steg? Det vore jag mycket tacksam över.. Samt om någon har en åsikt om dom kommer driva mina toppar OK tro??? MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/04 01:56:45 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 06:31:57
|
Är det dommadärna svenska katodföljar-Triod stegen så lär dom låta riktigt fin enlig test i Hifi&Musik. Där, har jag för mig, ger dom fina transistorsteg smisk även i basområdet. Håll oss gärna underrättade hur det hela går och låter å så! |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 10:25:34
|
Om jag inte är alldeles fel underrättad så finns här ett rör-försteg av samma tillverkare till salu billigt på forumet, för den som är intresserad.
/en john som tyvärr inte har nån länk nu, men kan leta lite eller förmedla kontakt om nån blir akut sugen
Edit: Här är en länk som inte är en annons, men jag vet att den är till salu. Taskiga bilder dock... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=24272 |
Hörlursfrilla! |
Edited by - John on 2005/01/30 11:21:31 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 11:22:23
|
Tja Rickard brukar göra bra prylar.Testen som Circlomanen hänvisar till gäller 2x60 Wattaren som inte är monoblock. Tror att monoblocken är ytterliggare ett eller flera snäpp bättre Rickard var faktiskt här hemma och lämnade lite prylar för några veckor sedan Tror inte du kommer att få några som helst problem att driva dina Infinity med dem. Mats
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 19:48:01
|
Vd kul att det fanns lite kunskap om dessa "bestar" Jag har ju redan bestämmt "deal" så det känns lite skönt att få lite info att dom är bra... Det är alltid lite vågat då man lirar tungdriva högisar att köpa rörgrejor...Men rören ska ju bara spela ifrån 200Hz.... Vad spännande detta är.. Jag kommer hem i morgon natt med dom. Så det lär bli en tidig morgon . för dom åker in direkt då bara rören får värma sig lite här i hallen på golv värmen.. Sen jäklar skall här spelas RÖR... Det är en dröm som legat o pyrt i flera år efter att hört Audio Artistry med AR Vt 100.. Då lirade vi Heifethz samlade violinkonserter. Och ännu idag kryper det i skinnet av bara minnet av detta.. Så kan dom bara komma till en hälft av den vibben i luften så.. ja då är jag en lycklig man.. MEN. Det måste gå att spela stevie ray också med en skrikande tung marchall stapel också... Jag gissar att jag klockan 04,00 på tisdag morgon har svaret.. Håll tummarna!!! Mina håller på att gå av..Så hårt hålls dom nu.. Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/01/30 19:48:39 |
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 20:13:03
|
Skulle gissa att ARC ligger ett antal steg bakom Pangea ljudmässigt |
|
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 20:19:57
|
Har sett ett sådant par tror jag i affär nyligen. Tyvärr inte lyssnat på dem. Det sitter marmorplattor på sidorna, står på Hifi huset i Örebro. Nu är jag lite Messersmitt! SRV lirade inte på Marchall stärkare. Fender Super Reverb var favorit Ibanez tubescreamer som effekt pedal gav det grymma soundet. Är SRV nörd har lirat honom mycket sista veckan. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 21:31:55
|
där ser man. Surrar av rör gör det i alla fall då han drar loss...Härliga tider... Love it... Det blir svårt att somna nu denna natt... Suget efter rörljud drar här..Hmm. fender.. Man kan ju lätt höra fel. För grymt är förnamnet bara på då han drar i stålsträngarna.. Skit att han åkta helikopter.. Det är alltid så. Dom som gud gillar tar han hem snabbt.. Han har ju lite pärlor att mixa med den rackaren nuförtiden..Avis är förnamnet bara... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/01/30 : 23:20:56
|
Men jag måste säga en sak... Jag kör nu med min Accuphase på hela mina högtalare. Dom skall ju vara biampade såsom det bästa. Och dom stiger AVSEVÄRT då man kör biamp.. MEN!! OJOJOJ vad Accuphase låter bra... Detta kommer bli en tuff hård fight att slå ut. Om folk som spelar transistor skulle få HÖRA en välkablad Accuphase med trevlig signal osv så skulle det säljas en jädra bunt av dessa steg. Klart, det skulle ju behövas att dom först blev pris-satta som dom ska vara och inte med över 50% högre pris än man kan få dom i annan plats än i Svedala.. För inte kan garantiåtaganden i Sverige var SÅÅÅÅ mycket dyrare..
Men som sagt, Skulle priset vara en bit över som det ska vara med våra lite högre tull o moms osv. Då skulle det slå mycket mycket hårt mot andra stärkare med transistorer..även en del rörfolk skulle nog välja denna väg tror jag. Så lite är känslan just nu "giganternas kamp" här. Inte att detta är värdens bästa steg. Men att det är rör kontra BRA transistor står helt klart...
Och jag är så nyfiken så jag dör om verkligen det går att få bättre.. Ja så jäkligt är det verkligen. Men jag tror o hoppas dom ska sopa mattan med Accuphasen. Men troligen bölir det nog inte bättre. Bara anorlunda. Fast kanske ännu roligare. Jag försöker ha den inställningen så blir man inte besviken.. Fast i bakhuvudet ligger tanken att dom kanske ändå ska ha med sig "släggan" och knocka en totalt. Det var länge sedan något sög så jäkligt som denna resa. Kan inte klockan gå....
Ska vi dra igång en liten vadslagning vem som vinner den kommande drabbningen i morgon natt?? För att öka spänningen en del..[:p |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 19:55:25
|
Nu finns det lite svar om Pangea slår ut Accuphasen..... Samt en del frågor också....
1 är att jag behöver komma i kontakt med Konstruktören av dessa steg.. Om nån kan hjälpa mig med detta...
Sen har jag lite frågor som säkert andra kan besvara. Det gäller om rör blir slut fortare om man driver tunga högtalare osv..
Samt priser på rör. Jag vet inte ens vad dom heter som sitter i. Men den är tydligen triodkopplad samt 90 w monoblock...
Och om någo skulle kunna sända tel nummer och kanske låta mig slå en signal direkt och prata lite om hur rör fungerar osv..
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 20:38:51
|
Hej Mayro! Visst är det kul när man går i väntans tider;-) En liten fråga: Vilken Accuphase är det som du skall ersätta med Pangea?? /Shaft |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 21:09:42
|
Jag har ersatt en P360.. MEN!!! Jag kan direkt säga att dessa rör monoblock INTE slår ut en Accuphase på någon parameter. Absolut inte då det kommer till djup osv. Kanske är rören lite något naturligare. Men i så fall är det endast en litel liten skillnad. Men dessa rörsteg skall fixas till. För om man tittar i dom så fattar man inte ens att dom kan spela. För sladdarna går fasiken kors o tvärs överallt. Förbi starkströmen bergis tio ggr per kabel snudd på. Så om det är jämt lopp nu så hoppas jag med moddandet komma en bit till. Sedan ska alla kopplingar LÖDAS!!
Alla är idag ihopsatta med biltemas vanliga kabelskor samt öglor osv. Endast klämt runt överallt med en tång. Inte en enda lödkolv har ens legat bredvid då dom byggdes. Där kan man nog hämta en hel del...
Lådorna skall stbiliseras samt dämpas ut. Byggkvaliteten är bedrövlig helt enkelt.. Så där skall det in massor med dämpmator osv som en trevlig prick här på forumet fixat åt mig.. .
Så som du ser finns det en del att göra..
Sedan så spelar ena kanalen lite högre än den andra.. Jag har kollat biasen. Men den går inte att höja så dom går exakt lika.. Där fick jag höra av hifi handlaren att det kan vara så till o med orginal.. Detta tror jag inte ett smack på. Utan jag tror det är nya rör som skall dit.. Samt ev någon sjustering också. Där var det intresant att få kontakt med rikard. För han kan säkert hjälpa mig med dessa saker så dom spelar exakt jämt...
Så ser man alla dessa saker så fattar man dom ÄNDÅ är super. För det blir nog lite skillnader då jag grejat lite med dom.. Just nu är dom 50--50 mellan Accuphasen ock rör.. Med övervikt mot Accuphasen helt klart.. Om monostegen varit gjort allt jag nämt skulle jag ALDRIG ens tänka tanken på att byta till dessa rörsteg.. Men jag vet också hur stora skillnader saker som detta gör. Så dom kommer bli helt topp är jag säker på.
Men en sak kommer dom aldrig ens lukta på som Accuphasen gör. Det är den otroliga tredimentionen den har.. Där är dessa block rent PLATTA. Och den skillnaden kan bara jämnas ut tror jag.Men inte så mycket som behövs för att slå den transistor jag haft..
Med en kontakt med rikard så grejar allt sig är jag säker på
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 01:38:24
|
Huga Där ser man Accuphase p360 har jag jämfört mina rörblock med och gått segrande ur stridenÅven Johan som hade 360án tyckte tydligen det eftersom han köpt samma rörblock som jag har Verkar märkligt det hela.
|
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 03:43:21
|
NU har stegen fått maglats med inbrännskiva på hög volym. Och nu är det andra bullar kan man säga. Knepigt detta. Kan rör behövas Spelas in igen lite om dom stått oanvända en lång tid som i ett år? För oj vad det har hänt saker. Numera så är dessa dom som väger tyngre i vågen. Dom har växt flera nummer nu. Så nu föredrar jag dessa monoblock. Och vilket driv!!!! Inte trode jag dom skulle putta igång mina stora Infinity själva inte. Men oj vad dom drar på dessa monó´sar..Man fattar knapt det bara är 90 watt.. Men nu ska man natta lite så får dom stå på ett dygn med musik här. Så fortsätter utprovningen i morgon. Om jag minnesmässigt skulle försöka säga en jämförelse med AR Vt100 Så känns dessa som dom är klart stabilare, och inte alls så hårdea som Vt100 kan bli ibland. Dessa är klara o rena som sjutton. Lite framåt i ljudet. Vilket är lite omvänjning mot mitt Accuphase steg som är snarare bakåt lite soft o vackert. Dessa rörmonoblock är absolut inte hårda i tonen fast dom har en solklar renhet o skärpa. Rätt imponerande. Och dom har också en ren fast bas. Om något slank. Men ren i fast. Kanonlätt att följa basgångarna. Jag trivs nog numera. Men detta var en svår "födsel" med rör. AAtt det skulle ta timmar. samt flera timmar . och sen flera innan det började spela ok var jag inte berädd på.. Trodde en timme max . 30 min till en timme brukar ju räcka då dom är inspelade för att komma igång. Men dessa tog en vansinnig tid för. Så frågan igen. Kan det bli så att man måste bränna igång dom efter långt obrukande??
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 10:41:04
|
Kan nog vara så.Kul att de lirar bra nu Senaste intrycken stämmer väl med vad jag hört om hans grejor. 90 triodwatt är inte att leka med Sen att det ser ut som ett kråkbo invändigt är ju lite tråkigt. När jag lyssnar seriöst brukar jag slå till på förmiddagen för att lyssna på kvällen/natten |
|
Edited by - EAR on 2005/02/02 10:57:40 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 14:18:15
|
Rören som är större och 6 st i varje block heter "Raytyeon CK6080WA" Är det bra rör tro? Samt är dom dyra osv osv. Ska man köpa andra? Och i så fall vad?
Jag har ju 6 rör i varje steg. Hur köper man 12 rör som är avpassade till varnn? samt var??.
Sedan dom mindre rören har jag inte en susning om vad det är.. Om någon kunde hjälpa mig???Hjälp... Skrattar..
Efter alla år är man tillbaksflyttad till ruta 1 igen och har INGEN kunskap alls.. Det är som att börja om igen och den ända fördelen är att man har ljuderfarenhet..Sedan är det tommt helt.
Så om jag kunde prata direkt med rörkunnig person vore det en gåva just nu kan man säga...
Angående RÖRAN med kablarna så är det ju som tur inte ett problem som inte går att lösa. Men jag begriper inte varför i hela världen man sätter ihop ett steg med klämtång osv då det går lika fort att löda ordentligt?? Som rörmäniska så VET man hur viktiga tonala balanser är. Och hur lite som kan göra saker bättre. Rörens natur gör ju detta faktum så lätt att urskilja.. Eller gäller inte reglerna alls då man lirar rör??
Att en lödd kabel spelar mycket bättre än en bara ihopklämd dito?. För vid lödning så blir ju kontaktytan mycket mycket större. Samt oxideringar mellar karderlerna blir inte kommande problem med åren.. Jag har själv provat på mina högtalarkablar. Jag hade oterminerade som jag bara klämde dit en vanlig biltema gaffel på för att kunna spela tills jag får hem bananer. Sedan lödde jag dom sen. Och det är STORA skillnader vi talar om bara på detta. Inte bara nyanser..
Så förlåt en oerfaren fråga. Gäller inte detsamma på rörsteg av någon anledning??
Jag menar så här. Till nätdelen sitter en vanlig påtryckt kontakt.. Inte ens lödd. Utan bara klmd.. Sedan ditstucken.. Jag har bilder av stegen invändigt. Men vet inte hur man sätter im dom här tyvärr... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 14:53:18
|
mayro: Beror ju lite på hör du klämmer ihop kabeln. En riktigt klämmd kabel är bättre än i lödd. Om man tittar i en miljö som tex J35 Draken så finns det inga lödda kablar pga dessa är osäkra. Men om dom bara är klämmda med plattång så är det ju bättre att löda. |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 18:18:32
|
Tack för svar där.. Men om man både klämmer OCH löder?? Så skulle jag gjort om jag byggt.. Inte för jag kan detta. Men då jag sen fixar det kommer det bli löttt också.. Samt klämt självklart... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 23:00:04
|
Vad kan det stora röret vara för sort?
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 23:43:19
|
En liten rättelse
Jag har haft ett Accuphase P-370 och inte en en P-360 en ganska stor skillnad.....
EAR har EAR 509 mk 1 och jag har mk 2. Även om det inte skulle vara jätte stora skillnader mellan dom så fungerar inte mk 1 för två öre med mitt Accuphase försteg. Mk 2 spöar inte inte P-370 det blir en mer delad segar med olika + och - Fast EAR stegen har mer driv i musiken. När jag hade båda stegen hemma så spelade jag på ena setupen ena veckan sen bytade jag.
Ha det bäst Johan |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2005/02/02 23:45:00 |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 23:52:20
|
rörbilden är ifrån mina pangea steg.... Så förstår man bilden.. Per100 hjälpte mig sätta in bilden så folk som kan se vad det är också kan berätta lite mer om karaktär mm. Samt skillnader mot andra rör. Kanske är detta rent skräp?? så om man byter blir stegen rena rama monstren. Hoppas det.. Jag skulle önska lite mer rörstuk alöla mitt Accuphase. Med mera briljans och värme.. fast med renheten i behåll... Ljupare ljudbild skulle sitta fint... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 01:26:16
|
URSÄKTA Johan Jag trodde ditt var ett P-360.Sorry MVH/Mats |
|
|
|
EAR
3863 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 01:35:58
|
Röret du pratar om har inga ekvialenter utan du kan bara använda det som finns. Data här http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/138/6/6080WA.pdf Säkrast är att ta kontakt med Rickard angående rörbyte och Matchning Adress och tele nr har du redan fått av mig fast jag inte fått det bekräftat från dig |
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 02:39:05
|
förlåt mig slarvet.. Jag skall försöka få tag i honom. jag har nu spelat så öronen snart rasar av här. Men nu kopplade jag in accuphasen igen och konstaterar den är just nu bättre .. Den spelar all musik ok. Medans rörstegen blir kanon på jazz men rent skit med typ ACDC. Så det får nog bli ett samtal till rikard som sagt. För rör skall väll inte låta hårda o trista?? även om det är mer drag i musiken..? Om detta var den där berömda "blindtesten skulle jag tro Accuphasen att va rör och rören att va transistor.. Nåt måste va fel. Eller så är det bara så att rör inte lirar allt. Det skrämande skulle ju va om det visar sig transistor slog ut rör. Men varför i helskotta spelar det jazz så det dånar för tro? Och annan typ av sådan musik.. Då fungerar det bra. Men så fort jag spelar lite mer drag så flippar det direkt... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2005/02/03 02:40:56 |
|
|
Per100
Member
1543 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 09:28:31
|
quote: En liten rättelse
Jag har haft ett Accuphase P-370 och inte en en P-360 en ganska stor skillnad.....
P370 = 75w 8ohm P360 = 200w 8ohm
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 10:22:07
|
Det e lugnt Mats
Det är inte bara det , P-370 klarar att driva allt utan andnöd medans P-360 är lite klenare i det avseendet. Och jag kan säga att 75 W räcker hur långt som helst
Men tro inte att P-360 är nån kass stärkare , lite gammal kanske men inte dålig. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
Topic |
|