HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad 12L vs Dynaudio A42
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:59:15  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag kommer snart att köpa nya stativare, och har lyssnat på Dynaudio A42. Jag gillade verkligen A42:s ljud. Har också läst mycket positivt om Quad 12L och är lite sugen på dem. problemet är att jag inte har möjlighet att provlyssna dem. Jag är intresserad av att höra om någon här har hört bägge och kan ge en jämförelse mellan dem?

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:13:13  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag lyssnade på båda (och många andra också) när jag själv var ute och letade, dock inte samtidigt och i samma butik, så viss reservation för hörselminnets och rummets betydelse!.

A42 lät okej men inte mer, tyckte jag. Inte mycket liv och spelglädje, mer tillbakalutade. Behagliga visst, men knappast engagerande. De låter "rätt", men någonting saknas.

12L har det mesta man kan begära av en stativare, särskilt till priset. Bra återgivning i alla register, bra ljudbild, både behagliga att lyssna på och samtidigt engagerande.

Jag lånade hem ett par Quad 12L och de fungerade mycket bra hemma. De är nog bland det bästa man kan få tag i för hyfsat pris. Vill man ha något bättre blir det mycket dyrare, eller begagnat, och det senare blev det till sist för min del. Annars hade jag gärna köpt 12orna.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:02:38  Show Profile Send Blue a Private Message
Instämmer, 12L är en fantastiskt bra högtalare för priset! Har inte heller gjort någon direkt jämförelse mot Dynaudio, men generellt tycker jag att Audience-serien brister en aning när det kommer till saker som "luftighet", snabbhet och detaljer.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:37:43  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Tack för svaren. Det är kul att se att man kan ha så olika uppfattning om samma högtalare. Det som jag upplevde vara A42: styrka var just deras luftighet, snabbhet och detaljer...

Det lutar åt A42 för min del, vågar inte riktigt köpa Quad 12L olyssnade.
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:43:38  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
Quad 12L helt klart. Jag har 2 par 12L och ett par 11L, är väldigt nöjd.

När jag var på köpjakt så letade jag efter stativare upp till 10k men valet föll ändå på Quad.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/03 :  07:45:09  Show Profile Send mapem a Private Message
Jag håller med anarkisten att upp till 10000 finns inget bättre än Quad 12L, så de är rena fyndet! När det gäller A42 tycker jag Blue beskriver dem bra, framför allt ät det smnabbhet och detaljer som saknas. Mycket behagliga att lyssna på dock, men man gäspar efter ett tag. Men smaken är olika, många gillar dem.

Jag tror valet beror på hur man lyssnar på musik. Om man alltid har musik på, medan man går runt och pysslar med annat, och vill ha ett bra, trivsamt och behagligt ljud som låter musiken fylla ens tillvaro, välj A42. Om man bara lyssnar sittande i sin särskilda lyssningsfåtölj och vill höra alla detaljer och låta sig gripas direkt av musiken, välj Quad 12L. Eller något ännu bättre.

Var bor du Kevin? Ge Quadarna en chans! Finns hos Audio Concept i Stockholm, en mycket trevlig butik!

Edited by - mapem on 2005/02/03 07:47:55
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/03 :  09:06:32  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Quad 12L är jättebra kan jag intyga. Ägde själv ett par i fågelögonlönns för lite mer än ett halvår sedan. I mina öron är den lite "mjukare" och "trevligare" än a42 samt med lite naturligare bas. A42 känns lite hissad i basen. Kanske för att få den att låta lite större än vad den är.

Fast när det gäller högtalare <10k finns det ett _mycket_ bättre alternativ men det är väl bäst att lämna dom utanför denna tråden...

Mvh

Edited by - Baltazar on 2005/02/03 09:07:20
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/03 :  09:13:07  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo alla förstår nog att du menar Ino Audio piP, Baltazar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/03 :  20:10:45  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Schhhhh....

Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/03 :  21:13:16  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Om jag kunde få piP:arna färdigbyggda för samma pris som byggsatsen så skulle jag inte tveka en sekund, men nu ser verkligheten inte så ut tyvärr. Jag får hålla tillgodo med A42, men det är inte illa det heller.
Go to Top of Page

J. Consul
Member

100 Posts

Posted - 2005/02/03 :  21:46:20  Show Profile Send J. Consul a Private Message
Jag lyssnade på Quad 12L och Dynaudio Audience 42 för ett tag sedan i samma rum, med samma elektronik och i följd.
Min åsikt är att Quad:arna lät fint och mjukt men att de helt klart lät beslöjade jämfört med Dynaudio! Efter att ha hört de senare så var det inget kul att lyssna på de förstnämnda längre.

Hemma kör jag NADs billigare serie och till det de beryktade piP som ska "klå allt/det mesta", men jag vart mycket glad att höra hur bra Dynaudios minsta lät! (iofs med betydligt bättre kringutrustning). Skulle alla gånger rekommendera dem.

/Jimmy
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/03 :  22:12:49  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
quote:
Jag lyssnade på Quad 12L och Dynaudio Audience 42 för ett tag sedan i samma rum, med samma elektronik och i följd.
Min åsikt är att Quad:arna lät fint och mjukt men att de helt klart lät beslöjade jämfört med Dynaudio! Efter att ha hört de senare så var det inget kul att lyssna på de förstnämnda längre

Det var trevligt att höra. Ditt omdöme har nu sopat bort min sista lilla tvekan inför att köpa A42.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/02/03 :  22:42:52  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Baltazar skrev:
quote:
Fast när det gäller högtalare <10k finns det ett _mycket_ bättre alternativ men det är väl bäst att lämna dom utanför denna tråden...
HFLS-1 ??

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/02/04 :  08:03:01  Show Profile Send mapem a Private Message
Ett annat inspel: Totem Mite. En bit under 10k och låda i äkta trä i stället för A42:ans laminat eller folie eller vad det är. Enligt mitt peronliga tycke en bättre högtalare än A42. Basen är tunnare men går djupt, låter mer trovärdig. Öppet ljud, bra "släpp".

En rikigt bra stativare är Totem Model One, men då handlar det om 17k. En annan i samma klass som den är Neat Petite III för 11k. Den har jag själv och är mycket nöjd. En del tycker dock att den har vass diskant, själv håller jag inte med om det.

Om du vill löda lite själv är A4 Monitor hos HiFiKit en riktigt bra stativare med fina ScanSpeak-element för ca 10k.

Bli inte förvirrad nu Kevin. Högtalare är mycket tycke och smak, många gillar verkligen A42, lycka till med dem om det blir så.
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  08:40:32  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
mapem: Det finns en hel del trevliga stativare att välja på när man kommer över 10k strecket, men min budget är satt till max 6-7k. Dessutom så tror jag inte att jag har de "guldöron" som krävs för att det ska vara motiverat att lägga ut så mycket mer på högtalare
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  08:52:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Audiovector Mi1 eller Mi1 Super borde du också lyssna på, luftigt, snabb bas och bra "släpp". Annars håller jag med om Totem, lyssna på Mite eller Rainmaker, de låter mkt bra för priset.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/04 :  09:28:53  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Gaffa-> Ok, två, då

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  09:52:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så tycker jag inte man kan generalisera om man nu inte jämfört alla möjliga högtalare under 10k med samma elektronik och i samma rum.

Edited by - matte76 on 2005/02/04 10:16:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000