HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PangeaTråd avslutad då svar nu är klart.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/02/03 :  10:33:31  Show Profile Send Per100 a Private Message
Johan, är P-370 klass A? Värmeutvecklande?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/03 :  10:51:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
6080 och 6AS7 är ekvivalenter, men 6AS7G har större glas så är det trångt kan det bli problem att få plats. 6080/6AS7 är inga dyra rör.

Det lite större av de mindre rören är troligen ett 6SN7GT, men det finns fler som är likadana i formen.

Det här med "rörljud" tycker jag är rent struntprat. Att Accuphasen låter mjukare tycker jag inte är något att förvånas över. Det beror på hur man bygger helt enkelt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/02/03 :  10:59:47  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Det här med "rörljud" tycker jag är rent struntprat.

- kunde inte sagt det bättre själv

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:27:49  Show Profile Send EAR a Private Message
"6080 och 6AS7 är ekvivalenter"
Då har tydligen Duncan`s fel i detta fallet.
http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch2.php?TSD=CK6080WA&btnSubmit=Query
I övrigt håller jag med om ovanstående vad det gäller rörljud.
Helt och hållet konstruktionen som avgör

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:36:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det är fel. Eller snarare ofullständigt.
Se här t.ex: http://members.aol.com/sbench102/inv6as7.html

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:51:51  Show Profile Send EAR a Private Message
Tack Bernt
Verkar till att vara bra rör

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:53:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
P-370 går nog inte upp i klass A i många watt , den blir först riktigt varm om man pressar den.

Håller med er andra ang "rörljud"

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/03 :  11:55:41  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag vill inte dra igång prat om rörljud kontra transistor. Så snälla gå inte in i denna eviga diskution är ni snälla..

Det är skillnad mellan dessa två stärkartyper. Och snudd alltid är rören att föredra då det kommer till timbre samt "vibbar" i luften. Nu pratar jag detta otagbara man kan känna bara med inte sätta ord på. Så trevlighetsfaktorn kan vi kalla det bara helt enkelt.

Problemet är att dessa två monoblock INTE har något av denna timbre o trevlighetsfaktor just nu. Och att förmodligen skulle alla rörkillar lyssna på dom i tio minuter och säga nåt i stil med. Byt rör eller liknande.

Men då jag sitter just nu som en totalt okunnig men inte uppgiven blivande rörkille i framtiden och inte kan härleda problemet så blir det som för en oerfaren kabelprovare som kopplar in en ny kabel. Och får två saker trevligare o bättre med den tredje parametern fungerar inte.. Till 90% så sänger då den oerfarna följande
"denna kabel får stryk av min tidigare kabel".

Men skulle han bara bytt en nätsladd också så skulle den nya prokabeln explodera med välljud..

Så är det hos mig just nu fast med två monoblock..

två saker är överlägsna. Tredje saken fungerar bara inte.. Och något är fel tror jag..

Kanske ljusteringar.. Kanske rör. Kanske val av nätisar osv osv..

Men jag är aldeles för oerfaren vid denna typ av stärkare för att kunna avgöra var eller cvad det är som är problemet..

Jag kommer inte ge upp, utan jag kommer fortsätta spåna på tills problemet är löst här. Men ödmjukt och bestämmt ber jag alla er att INTE gå in i diskutionen om rör kontra transistor. Utan använd bara den benämningen som ett enklare sätt att skriva på så man inte varje gång skall behöva fördjupa sig i förklaringar...

Sedan en sak angående P360...Det är välkännt att P360 driver klart bättre än den nyare 370. Det är bara att plugga in den hos mig så vet man snabba beskeg.. Mina burkar går under en ohm... Så vassego.. Koppla in så kommer besked som på posten...

Detta är också en diskution som kan hållas borta härifrån..För jag kan bara ge upp och sitta nöjd som det är och lira på med monoblocken på basen och Accuphasen på toppen.. Tills jag löst problemet vad det nu är med rörstegen..

Jag har hört en kille byta rör mellan två typer på en vt 100. Och det ena settet gav en typ av ljud som jag har nu. det andra settet gav välljud..
Så det är nog bara att hitta fram som är problemet..
Men jag är glad för alla försök som görs att ge mig kunskaper om detta ämne där jag är som en första klassare. Jag kan absolut inte något. Så rörbeteckningar är som tekenspråk för mig. Jag förstår absolut inget alls..(Skönt att få säga och erkänna faktiskt)

Så behandla mina utryck med överseende och se mig såsom den novis jag är till 100%..

Hälsningar..
en sökande..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/03 :  12:02:51  Show Profile Send mayro a Private Message
Röster låte så hårda.. Så kalla och totalt platta.. Det är bara ett enormt drag o kontroll.. Det är som en stor krell. men ta bort allt som handlar om vibbar o trevlighet.. bara drag... o volym.. ljudbilden är stor i sidled. Men platt och utan efterklang...
Min fru får inte hit Jolio inglesias på kvällen.. hon kom igår och gav ORDER om att koppla in Accuphasen igen här.. Så illa låter det .. Men dom två andra sakerna är kanon. Såsom plocka fram instrument.. och småljud osv.. Och drag o slm går. Men totalt som en stor jätte utan finness...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/03 :  16:31:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju troligt att det är rören som är bekymret. Börja med att dra ur smårören ur socklarna ett i taget och läs beteckningarna som står på så vi får ett begrepp om konstruktionen.

Sen låter det ju faktiskt som byggkvaliteten är misstänkt dålig.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/03 :  16:47:29  Show Profile Send mayro a Private Message
jag har flera bilder inifrån Om du Bernt vill se hur dom ser ut.. Sänd din email på pm så sänder jag lite förminskade bilder att beskåda. Jag ser du förmodligen vet en del om rör.. Samt om hu rdet BÖR se ut. Där passar mina in hur det INTE bör se ut oavasett jag kan något eller inte om rör..
Men är det ok? Så sänd pm med email så kommer bilder.. Och du kan be mig ta nya om du vill se något mer ingående också..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/03 :  17:20:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mayro, du har PM

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/02/04 :  00:25:33  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag får tacka för hjälp osv. Jag har nog vid samtal med en kunnig rörkille fått mina svar angående ljudet. Det är typen av koppling som dessa arbetar på som gör att ljudet blir platt, samt på rockigare musik drivande... Så det är inget att göra..
Sedan så har jag också fått klart för mig att det inte går att driva mer än mina toppar med rörsteg. det var inte en nyhet direkt. Men vad som var en nyhet är att typ silver night för 36000 paret monoblock kan spela vackert..Och även driva om man delar bort under 200Hz..
Erik Anderson är en kunnig man kan man nog påstå. Man hinner knappt säga vad det gäller så kan han säga direkt hur det låter. Och varje ord stämmer till 100%..

Att han sen också backar att sälja ett steg med argumentet att "det är för litet" och ber en återkomma då plånboken är lite mer att hämta ur känns faktiskt rätt bra.. Det tyder på en kunnig kundvänlig säljare som för ovanlighetens skull inte BARA säljer...

Jäkligt trevlig erfarenhet...Fast jag inte kan lägga över 30000 nu ...det är otrevligare..hmm

Men ledsen är man ju då man hoppats på att få höra röster o blås samt violiner med den härliga kännslan som ändå är rörsakernas stora fördel. Men men. Bara att backa tillbaks till transistorfacket igen. Tills man har lite mer att spendera...

Tack för hjälpen igen! Så kan denna tråd avslutas...
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000