HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cw till litet jvc system?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/29 :  17:04:53  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Går det att genomföra?

Blir det svagt ljud eller blir anläggningen lite för het?


Maskinen ser ungefär ut såhär http://www.jvc.com/Resources/00/00/48/73.JPG

Cw?

http://www.hifiklubben.com/image/prod/V10FBK_1_b.jpg

Skulle detta nu fungera?
Det är en kompis som undrar =)
Bättre sätt finns?!? bättre pris??

wHy r u here? ask yourself


Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/29 :  17:24:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Min uppfattning är att CW inte låter särskilt kul, oavsett vilken förstärkare i världen man kopplar till dom...

... och det lär väl inte precis bli himmelriket med en JVC-minianläggning heller, men tja... rent tekniskt tror jag det funkar, CW har hög hänslighet.

Och gillar man basdunket och dimridåerna från CW så ja, varför inte.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/01/29 :  17:48:03  Show Profile Send John a Private Message
Har under en tid varit tvungen att koppla mina stativare (av ökänd täbymodell) till en sony-micro, nästan samma som denna:


Det lät väl. Men oj vilken skillnad det blev när jag med de nya högtalarkablarna nådde fram till den "riktiga" förstärkaren! Blev mycket mer fylligt och trevligt och bra. Som cd-transport funkade Sonyn bättre . Men denna jämförelse ligger ju rätt långt ifrån, så den är nog inte så mycket värd.

/en john med 2x10m ht-kabel

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/29 :  17:56:35  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Blue: Basdunk är hans grej =)

John: Ökänd täbymodell vad är det?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/29 :  18:28:51  Show Profile Send edison a Private Message
John:
Nuvarande "inkarnationen" av den Sonyn har S-Masterförstärkare (sk "digital"-stärkare) och låter mkt bra (även med sina egna högtalare)
Ja - bra för väl dom 3 tusingar den kostar iaf ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/01/29 :  19:34:08  Show Profile Send John a Private Message
Ja, hur låter fåglarna i Täby egentligen? Eller dom i Danderyyyd eller Liiiidingö?

Hm, ja det lät ju intressant med digitalstärk och bätter högtalare! För trots allt så måste jag ge Sonyn bra betyg i handhavande. Bra med in/ut-gångar är det också, för att vara en liten mojäng. Men i den tidigare versionen som jag har (den på bilden heter 11, min heter 1) så kan man nog bara säga att den låter. Inte mer. Fast 700 begagnade kronor för en cd-transport med tuner, förstärkare och egna högtalare är ju helt ok! Täbyprylarna lär för övrigt ibland demas med en sån där liten Denon, (Dm-31? OBS! Obekräftade rykten!) som ska va lite najsare än ordinära mikros.

/en john, piP piP

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/29 :  20:00:27  Show Profile Send Blue a Private Message
Mikael 1979: "Blue: Basdunk är hans grej =)"

Ål rajt, han är den typen... Förmodligen vill han då även spela på tokvolym... Det är där det kanske kan kärva lite med JVC:n. Leta upp nån gammal biffig NAD eller Rotel begagnat, så kan det krämas på så in i bänken!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/29 :  23:32:28  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
*host* NAD och Rotel är väl inga märken som det ska dunkas med? De flesta modellerna har väldans låg effekt.

Låter lite som en typisk skröna.


EDIT
Mikael, har högtalarna hög verkningsgrad (känslighet) funkar det hur bra som helst med svaga förstärkare.



Edited by - m_persson79 on 2005/01/29 23:33:33
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/30 :  15:29:26  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
M_Persson79: Effekten på Nad förstärkare/slutsteg skulle jag nog ta med en nypa salt, då de tvärt emot flera andra tillverkare, oftast sätter ut lägre effekt siffror än vad det egentligen är.
en sak är då säkert, de är strömstarka och det anser jag är mer viktigt än lite watt siffror.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/30 :  15:42:51  Show Profile Send Blue a Private Message
Hehe...

Jodå, med ett steg på 2X200 W eller något, och ett par CW vågar jag nog lova att man kan spela så högt att det är direkt hälsovådligt att vista sig i närheten av högtalarna under någon längre tid.

Visst, du kan nog spela högt även med JVCn, men kanske inte så tokhögt (utan att det klipper) som jag misstänker att man vill om man är sorten som gillar CW-soundet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/31 :  09:51:28  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Blue: Det räcker med en lite integrerad 50wattare från nad för att man skall kunna spela hälsovådligt högt.
Om han kopplar på det viset han tänkt så måste han se upp lite då det är stor risk att han bränner den inbyggda förstärkaren, för CW är inte någon speciellt snäll högtalarlast trots hög känslighet.
(fasvridningar och stora impedans svängningar)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/31 :  09:59:18  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Blue: Det räcker med en lite integrerad 50wattare från nad för att man skall kunna spela hälsovådligt högt.
Om han kopplar på det viset han tänkt så måste han se upp lite då det är stor risk att han bränner den inbyggda förstärkaren, för CW är inte någon speciellt snäll högtalarlast trots hög känslighet.
(fasvridningar och stora impedans svängningar)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:06:18  Show Profile Send Blue a Private Message
Labbe: Jo, det var lite så jag menade. Men det är nog först på hög volym som det verkligen kan blir problem med den låga impedansen skulle jag gissa.

Och jag är helt med dig på att man kan bränna på discovolym med en 50-watts NAD och ett par CW.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/01/31 :  10:28:35  Show Profile Send John a Private Message
Vill väl också tillägga att det, oavsett watt, lät sämre med min lilla Sony än med min 'riktiga' förstärkare (55W), oavsett volym. Den JWC som fanns på länken vet jag inget om, men man kan väl kanske fördomsfullt anta att det inte är i förstärkardelen man investerat mest. Jag tror m.a.o. att man kan få även ett par CW att låta bättre med nåt annat än JWC'n.
/en john som dock bara tror

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000