HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Problem med Rotel CD-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/01/28 :  14:52:38  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå alla kunniga!
Min CD-spelare, en Rotel RCD-975, har börjat krångla lite. Den har vissa problem att spela första låten på vissa skivor. Det krånglar inte alla gånger. Men när det krånglar så är det alltid i första låten som det hackar. Finns det någon som har några ideér om det går att åtgärda på något enkelt (=billigt) sätt? Kan jag göra något själv? Jag vet att i CD-spelare med "normal" mekanik så kan en rengöring hjälpa vid liknande problem. RCD-975 har en, så kallad, swingarm drawer mechanism. Kan det finnas någon justering man kan göra? Jag vill gärna behålla Roteln eftersom den spelar så bra i övrigt.
Någon som kan hjälpa mig!
Mvh
Zeke

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/28 :  15:22:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kommer inte ihåg vad det heter men det går att trimma in på en serviceverkstad, ett inte helt ovanligt fenomen på en spelare efter några år. Nästa grej är att den får problem med de sista låtarna om skivan är längre än redbook föreskriver.
Bör inte kosta så mycket men ska nog inte göras på egen hand.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/28 :  15:40:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det är inte så att det handlar om kopieringsskyddade skivor? Vissa spelare gör så här med sådana skivor, på första låten..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2005/01/30 :  19:59:29  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Lasern kan börja bli sliten det ger de symtomen men också att servot kan behva kalibreras om

men mitt råd är att byta laser då kaliberar de servot samtidigt och du har en nästan ny cd spelare ( om man bortser från motorslitage och kondingar)

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2005/01/31 :  13:32:01  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Tack för alla svar!
Jag ska fundera lite om hur jag ska göra. Jag sneglar lite på att köpa en ny (eller begagnad) spelare med hörlursutgång. Jag har bytit försteg nyligen och det nya försteget saknar hörlursutgång. Så en ny spelare är ett alternativ. Det skulle ju i så fall innebära att jag inte behöver köpa en hörlursförstärkare just nu.
Mvh
Zeke
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000