HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Val av högtalare med tight budget...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:10:40  Show Profile Send Softman a Private Message
Hej på er!

Jag behöver er hjälp i valet av nya högtalare...

Jag är nu på gång att byta högtalare men har svårt att hitta rätt i den djungel som råder.
Problemet är att jag enbart är villig att lägga sisådär 7-8000kr för ett par (begagnade eller nya har ingen betydelse).
Jag letar först och främst efter en golvare men ett alternativ kunde kanske vara en ”stabil” stativare i kombination med den Audio Pro Focus subben som jag har ståendes.

- Förstärkeriet består av två bryggade NAD 214 steg (cont. = 240w, dyn. IHF = 360w i 8ohm bryggat).
- Rummet är på ca. 32m2
- Jag är allätare vad det gäller musik…

Jag söker en högtalare som är “dynamisk”, mjuk utan att mista detaljer samt har en hyfsat stram/tight basgång.
När jag talat om dynamisk högtalare så har jag ofta Dynaudio´s ljudkaraktär som referens (A72 samt A52 som har jag lyssnat på finner smått fantastiska för sitt pris).
Med mjuk menar jag att man skall kunna kräma på utan att diskanten låter som att man krossar en hel porslinsservice.

Jag har listat några golvare här nedan…, kan dom vara något?
Eller skall jag köra på min sub Focus samt någon av de stativare jag nämner här nedan? (räcker dom till i ett så pass stort rum?)

- Dynaudio Audience 72 (begagnad)
- Quad 22L (begagnad)
- Audiovector K3 Super (begagnad)
- Dali Evidence 470 (begagnad)
- Monitor Audio Silver S6 (begagnad)


- Dynaudio Audience 52 (ny)
- Quad 12L (ny)
- Audiovector Mi1 (ny)
- Dynaudio Contour 1.3 MKII (begagnad)

Allas hjälp, åsikter samt lyssningsintryck mottages tacksamt.

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2005/01/24 01:09:18

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:22:21  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle bygga/köpa ett par HFLS 1 utan tvekan. Du får mest kvalitet för pengarna och med MER bas än många golvare för samma pengar. Din förstärkare har den effekt som de kräver och resultatet kan bli mycket bra.
Glömde skriva att du bygger domför c:a 4.000:-

det finns massor med info om dom här på forumet.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2005/01/22 21:23:01
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:39:36  Show Profile Send Softman a Private Message
Jag är medveten om att jag kan bygga en riktigt bra högtalare för dom pengarna eller lite mer...MEN!!!...jag har lågnivå DIY:at i snart 15 år nu och tappat sugen för tillfället (kanske när min son blivit lite äldre).

Mina senaste alster (kolla posten av "Softman" lite längre ned i tråden):
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23683&whichpage=3&SearchTerms=%2C8545

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:47:01  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
kanske skulle lägga till AE aegis evo three till listan.
AE:s modeller är mycket dynamiska och är rätt detaljrika (imo)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:09:26  Show Profile Send matså a Private Message
Ino 28 stativaren, har jag hört och blev väldigt positiv överraskad. Den ligger väl på 8000 kr ca om man vill ha den färdigmonterad, men kan få den billigare om man monterar ihop den själv.

Fast det sämsta är att du måste åka till Ingvar Öhman och köpa den där, han skickar den inte. Men jag hörde högtalaren hos Nattlorden och blev väldans överraskad. En så liten högtalare låta så stort och ha en så bra bas.

Svårt att hitta info om hans högtalare, men skicka ett brev så får du nog info om hans högtalare inoaudio@hotmail.com

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:16:28  Show Profile Send ryst a Private Message
matså: några Pi28 lär du inte få för 8k, skulle tro du menar piP

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:26:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Softman

Kolla om någon köpt Haakans HFLS1 som han villl sälja.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:30:10  Show Profile Send Softman a Private Message
Japp, piP låter med största säkerhet förträffligt då I.Ö. tycks ha riktigt bra koll på vad han gör...MEN!...jag orkar som sagt inte att bygga just nu utan har annat här i livet som jag för tillfället prioriterar.
Skulle en piP klara av att spela på +32m2 ?

Är det någon som har några åsikter om de högtalare som jag föreslagit?

/J




De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:50:37  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Åsikter om Dynaudio 52 och 72 har jag.
Jag hade själv 52or innan och var klart nöjd med dem. Väldigt dynamiska högtalare.
Jag lyssnade på 72or i en affär och tyckte de hade mycket bas. 72orna har blivit anklagad för mycket bas även i tester, så jag föreslår du verkligen lyssnar på dem där hemma innan du bestämmer dig. Själv tror jag inte jag hade orkat med så mycket bas.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/23 :  01:25:27  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Phonar P20 s ca 9k nya

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/23 :  09:16:22  Show Profile Send Manga X a Private Message
Quad 12L (stativare för 4900 SEK) eller ännu hellre Quad 22L (golvare för 9900 SEK).

Tyvärr kostar Quad 22L lite över din tänkta budget. Det är den dock värd!!!

Hittas på den förträffliga affären Audioconcept.




Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/01/23 09:17:47
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/01/23 :  09:57:05  Show Profile Send Softman a Private Message
Klarar sig små stativare typ A52, 12L, M1 i ett rum på 32 kvadrat utan att dynamiken blir lidande? (kommer iofs. att stödja dom med min A.P sub Focus i botten)

Eller är det en golvare med minst 2 st 6,5" element jag bör söka efter?

/J




De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2005/01/23 10:32:04
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/01/23 :  11:03:52  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Mitt tips blir: Titta (lyssna) närmare på Totems sortiment. De bygger jättebra högtalare. Jag har själv låg budget och valde därför deras minsta, Dreamcatcher. Den spelar just nu med Bladelius Fixar, Signalcables och Kimber kablar och det låter helt fantastiskt. Holografiskt med stor och bred ljudbild. Mycket stor precision och fin tonal balans. Dessutom mycket bra bas! Dock inte ner i de djupaste oktaverna, typ 60 hz och neråt. Jag har visserligen ingen aning om hur de skulle låta med din elektronik men låna hem, det kan det vara värt!? Pris nya från 6000kr.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/01/23 :  11:23:43  Show Profile Send Softman a Private Message
Är det bara Hifi-Art i Stockholm som säljer Totem så blir det problem med lyssningen då jag bor i Halmstad.

Hur klarar sig denna lilla högtalare i ett rum på 32 kvadrat?

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/23 :  11:32:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Annars kan du ju kolla på Totem rainmaker, lite större och lite dyrare (och lite bättre )

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/01/23 :  12:08:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Jag föreslår att du köper ett par Proton Reality 63 MK2. Mer prisvärda högtalare får man leta efter. Går avgrundsdjupt i basen med bra snabbhet och en väldetaljerat mellanregister och topp som klarar av snabba transienter. Jag är förvånad att man kan få så mycket välljud för så lite pengar. Ett par ligger på knappt 5000 kr. Ett riktigt klipp.

mvh
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/01/23 :  12:19:03  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Mina står i ett rum på c:a 50kvm. Det låter mycket, mycket bra. Jag har faktiskt inte upplevt så många hifiupplevelser i samma klass som den min anläggning ger mig nu.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/23 :  15:31:51  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
jeppe72 - vad jag förstår kör du Dreamcatcher utan sub som basstöd. Är det korrekt?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/01/23 :  17:48:22  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Det stämmer och det fungerar fint. Högtalaren går visserligen inte djupare än 60 eller 70 hz men det låter finfint och bas finns det ändå. Det är klart att det ibland skulle vara mysigt med lite djupare bas men allt annat är så bra så jag tror det kan bli svårt att få till det med sub. Kanske en Dreamcatcher sub i framtiden.

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/01/24 :  01:06:58  Show Profile Send Softman a Private Message
Finns det ingen med erfarenheter av golvarna jag nämnde i första posten?

- Dynaudio Audience 72 (begagnad)
- Quad 22L (begagnad)
- Audiovector K3 Super (begagnad)
- Dali Evidence 470 (begagnad)
- Monitor Audio Silver S6 (begagnad)

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/24 :  02:46:18  Show Profile Send mayro a Private Message
Beg mirage m5. eller m3 skulle sitta fint..Går att få billigt. Det är en högtalare som inte gör någon besviken på nån parameter. samt att dom kan lira all musik samt då det vill till kan dom spela även med tryck...Inte bara vackert utan också med drag till tusen..
nytt så har jag idag AVNJUTIT PMC (tror jag dom heter.Fråga vincent)
Och jag menar AVNJUTIT!! Han spelade med sin klass a stärkare från kina samt arkam . sedan satte jag in silver resolution hela vägen. Och det vart ett ljud ur hans högtalare som spöar mycket dyra saker. Och dessa högtalare han har bara svarade till tusen. Och tror inte jag någonsin skulle skriva det öppet att jag blivit riktigt imponerad av en liten samt också rätt billig högtalare. Men den var så imponerande så jag skulle kunna leva med den. Det säger inte lite om du betänker jag är van med full range mer än små högtalar. PMC skulle jag nog lägga mitt stora öra till om jag skulle titta på lite dyrare eller kanske finns dom beg också. hur som helst så är dom jäkligt bra. Lycka till....
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2005/01/24 :  10:43:49  Show Profile Send lindvall a Private Message
Som mayro säger så verkar PMC vara riktigt bra högtalare, men tyvärr ligger dom väl över din budget då dom går på runt 14 000 (om det är GB1 som avses). Hörde dom på Arkenmässan och blev mycket imponerad. Tror knappt dom finns på beg-marknaden än då dom är rätt nya i Sverige.
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/01/24 :  11:18:25  Show Profile Send Softman a Private Message
Joo, PMC FB1+ verkar vara en grym högtalare...
Dock är 25' lite över min budget. :(

- Audience 72:orna känns fortfarande aktuella men jag är lite skeptisk till deras törst på effekt.

- Dali Evidence 470 har jag inte fått några åsikter om me de tycks klara sig fint i tester, vara mer lättdrivna än A72:orna samt kosta ett par kronor mindre än 72:orna.

- Quad 22:orna tycks vara omöjliga att hitta begagnade...(är det för att folk vill behålla dom???) :)

- Audiovector K3 Super tycks bli för dyr även i begagnat läge...


Är det någon här som äger ett par Dali Evidence 870?
Dessa har jag blivit erbjuden att köpa för en liten peng.

Tanken finns fortfarande att köra tex. A52, Mi1 eller 12L tillsammans med min befintliga sub men jag räds att dom kommer låta tunnt och blodfattigt i mitt 32 kvadrat stora rum.

Det är ju som sagt dynamiken jag saknar i min bef. anläggning.

Det vore trevligt med lite lyssningsintryck kring de golvare jag har nämnt här ovan.

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2005/01/24 11:19:49
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2005/01/24 :  11:23:49  Show Profile Send NtR a Private Message
Om du har plats för golvare, har du plats för paneler. Kolla Magnepan beggat. Går att få för väldigt lite pengar, och paneler är enligt mina öron det naturligaste som finns.

Tipset om Mirage m5 är bra det också, mycket för pengarna.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2005/01/24 :  11:35:31  Show Profile Send Softman a Private Message
quote:
Om du har plats för golvare, har du plats för paneler. Kolla Magnepan beggat. Går att få för väldigt lite pengar, och paneler är enligt mina öron det naturligaste som finns.



Jag glömde visst att nämna min son på 4år samt vår skogkatt...

/J


De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/24 :  12:34:58  Show Profile Send mayro a Private Message
Elstängsel får den mest inbitna katt eller blivande "hifiinspekterare" att avgå med förlust. Men mitt andra råd står såsom rätt överlägsna högtalare. Mirage M5 är otroligt bra saker som kan spela med hogt upp i highend området. Dom gör allt och väldigt bra också. Att dom också kan fåst i kanonskick för runt 4-5000 gör en sådan helt överlägsen såsom begköp.Du har drivning som klarar dom lätt......och det är något du kan ha kvar länge utan att ens tänka på nyköp...
Sedan angående dom där jag hörde hos Vincent. Jag måste säga helt ärligt att dom är värda att spara ihop lite mer till budget och försöka komma över. Dom han har kostar runt dessa 14000. men det är nog värt varenda krona skulle jag våga påstå. Även en inbiten hifikille som jag som inte ens anser att högtalare som inte spelar typ fullrange är i vanliga fall rent skräp blev så biten så jag fått en stor stor hifiupplevelse igår av dessa högtalare. Dom gör fasiken allt helt ok. Samt härmed efter upplevelsen sjunkit in lite måste jag säga att en del saker gör dom så bra så jag faktiskt glömde att det inte är dipoler. I den uppställningen vi spelade hos Vincent i går som bestod av ett 50w klass a integrerad kinastärkare och en arkam cd för 10000kr (samt en rätt ok dvd som vi också provade hur den fungerade i hans system). Ihopkopplat med en full line med silver resolution nät o signal samt högtalarkablar så presenterade dessa högtalare ljud många som investerat betydligt mera inte ens hört hur mycket dom än tweekat osv. Jag själv som är van vid betydligt mera större saker fick mig en lektion i hur det kan spela även om man inte har pantat huset och sålt katten osv. Som sagt. Detta som jag hörde slog ut en av mina typ tio hifiminnen. Så utan inbördes plats så finns det jag hört via dessa PMC (som jag tror dom heter) som en av top tio upplevelser. Maken till upplösning kan man inte knappt förstå. samt helt utan hårdhet. En del gör nog detta klass a steg samt kablar osv. Men sedan måste ju högtalarna också KUNNA spela det man stoppar in. Och det gjorde dom så bra så dom slog in i mina opp tio listor med dunder o brak. Jag är rent chockad faktiskt. Snacka om att få städa ut förutfattade meningar. Man blir aldrig full lärd tydligen. Så spar spar o lid. men försök höj ribban något lite. Varför jag tog upp detta med att vi provspelade en billig DVD också var för att markera du kan sänka priset på en ev ny cd/dvd och lägg pengarna på högtalare. Även DVD spelaren vi provade lät bra . Så det är ett till tips. Köp som start billigare cd. då kanske budgeten håller. OCH. Köp inte en stativare med alla begränsningar dom ändå har i basen. Dom tar exakt lika stor plats som en golvare. Desutom så slår dom omkull lättare. Tyvärr är också investeringen på elstängsel en utgift. Men sådant är saker som borde sälja på alla välrenomerade hifi ställen. En sakm det inte medföljer som standard vid inköp av hifi.. eller hur?
Hälsningar Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000