HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dubbla subbar till stativare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:00:34  Show Profile Send Polarity a Private Message

Sitter o klurar på tanken att skaffa två små aktiva woofers för att komplettera ett par stativhögtalare.
Jag vet inte riktigt om det är en bra idé... men det kan ju inte vara större skillnad än att köra högtalare som redan har separerade toppar... mer än att delningsfilter kanske är gemensamt i den varianten?

Jag har sneglat på MJ Acoustics Pro 50 eller REL Quake. Frågan är egentligen vilken av dessa två som är bäst på musik...

Knepig fråga kanske? är det någon som vågar gissa...


Nääe jaa har inte gjort någe...

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/21 :  03:46:54  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
REL Quake verkar vara välrenomerade. Problemet är väl att få till delningen mellan topp/sub? Behringer har alla möjliga filter.. så med lite blod, svett & tårar ...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/21 :  13:16:36  Show Profile Send Blue a Private Message
Däremot tror jag att det kan vara svårt att få till ett snyggt rum, om man har två högtalare på stativ och dessutom två subbar därunder. Vill det sig illa kan det nog komma att de riktigt galet ut. Om man nu bryr sig om sådant som en trevlig heminredning alltså...

Är det någon som anser sig ha en snygg lösning med två subbar där hemma får dom gärna visa upp bilder!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/01/21 :  15:37:42  Show Profile Send gromit a Private Message
Skulle det vara snyggare med en? Ok, färre antal lådor förstås men annars...

En fördel med ha tvådelat system är att subbarna ska stå intryckta i hörnen medan stativarna ska stå ute i rummet, långt ifrån hörnen. Respektive register kan alltså placeras på optimalt sätt.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:05:01  Show Profile Send Nitram a Private Message
Många menar ju att det blir bäst med två baslådor, ska funka bäst akustiskt sett. Själv har jag inte testat... dela gärna med dig om du testar.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:44:27  Show Profile Send Polarity a Private Message

Yep, det är nog svårt att få till det snyggt.. helt klart. Men dessa små subbar är ganska lättflyttade.

Dessa två ligger på ungefär samma pris och de "ser" båda ut att vara två riktigt trevliga lådor. REL Quake är väl det säkra kortet i det här sammanhanget, men MJ AP50 kan ju vara ett klipp vem vet...

quote:
En fördel med ha tvådelat system är att subbarna ska stå intryckta i hörnen medan stativarna ska stå ute i rummet, långt ifrån hörnen. Respektive register kan alltså placeras på optimalt sätt.

Detta är nog optimalt... Envis som jag är tänkte jag ställa dem så nära min frontar som möjligt eventuellt utskjutna i rummet. Det kanske verkar lite baklänges men idén är att kompensera stativarnas svaghet med ren kvantitet

Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:40:59  Show Profile Send Per G a Private Message
Varför inte skaffa ett par högtalare som spelar så djupt som du önskar? Då slipper du dessutom den knepiga matchningen mellan sub och högtalare som sällan blir särskilt lyckad.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/01/21 :  22:13:26  Show Profile Send Polarity a Private Message
quote:
Varför inte skaffa ett par högtalare som spelar så djupt som du önskar? Då slipper du dessutom den knepiga matchningen mellan sub och högtalare som sällan blir särskilt lyckad.
/Per


Stativarna spelar tillräckligt djupt, lägre än de flesta jag har hört... på det sättet är jag nöjd och byter dem ogärna. Men istället för svaghet kanske jag skulle ha skrivit "tillkortakommande i rummet".
Möjligheten att justera vänster högernivå samt delning låter för mig som ett plus Jag har möjlighet att mäta upp basen lite i efterhand också...

Att ha fullstora högtalare kräver nog att jag dessutom lägger till med ett monster-försärkeri

Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:42:41  Show Profile Send David A a Private Message
Två subbar är bra mycket bättre än en. En enkel subba är nästan alltid omöjlig att integrera bra i rummet. Och lyckas man någorlunda i lyssningsposition så brukar det bli crap i resten av rummet.
Personligen var det länge sedan jag gick över till separerat system, och jag kommer nog aldrig att gå tillbaka till vanliga golvhögtalare kan jag direkt säga. Möjligheten att integrera med rummet blir så mycket bättre med sub/sidosystem. Enda nackdelen är att 90% av marknadens aktiva subbar är skräp, som mest designas för att stå och bröla i någon dålig hembiosetup. Mitt råd skulle vara att fixa passiva element och ett filter samt slutsteg. Behöver inte bli alltför dyrt, och kan vara ett klokt val om man vill ha maximalt med välljud per krona.
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:59:37  Show Profile Send Polarity a Private Message
quote:
Mitt råd skulle vara att fixa passiva element och ett filter samt slutsteg. Behöver inte bli alltför dyrt, och kan vara ett klokt val om man vill ha maximalt med välljud per krona.

Jag är novis på högtalarbygge även om jag haft en del galna projekt kring akustikåtgärder Så det är det lite sådär med DIY-högtalare... mmmm kanske...
Måste medge att jag har tänkt tanken att man kanske skulle bygga två rörsubbar (typ SVS) med likvärdiga element som i stativarna (scanspeak). Men det blir likförbaskat dyrt...

Men är det "ingen" som har en Quake eller MJ som kan vittna om ljudet i dessa?

Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:15:40  Show Profile Send joakim a Private Message
"Varför inte skaffa ett par högtalare som spelar så djupt som du önskar? Då slipper du dessutom den knepiga matchningen mellan sub och högtalare som sällan blir särskilt lyckad."

Hur tänker du när du menar att det skulle vara bättre med en högtalare som går lägre skulle vara bättre/enklare att matcha ett system bestående av dubbla subbor och stativare? Jag skulle vilja hävda att motsatsen gäller. Möjligheterna att fixa rumsakustiken ökar oerhört med två subbor.

Med en singel subba kan jag förstå resonemanget.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:24:38  Show Profile Send Margaux a Private Message
quote:
"Varför inte skaffa ett par högtalare som spelar så djupt som du önskar?


För den vanlige musiklyssnaren (98% av befolkningen) är detta så klart den smidigaste lösningen. För oss andra 2% som är lite skadade (som jag tyvärr är) så räcker det inte ända fram. Vilka golvare går ner till 20 Hz? Eller 30 Hz med lite ljudtryck? Tyvärr väldigt få. Kan faktiskt inte nämna en enda på rak arm.

Två subbar är det första steget till bra bas, även om du har golvare. Det andra är parametrisk Eq. Du är på rätt väg polarity!

Och ja-jag har två subbasar själv till mina golvare.....med EQ.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2005/01/23 :  10:00:02  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Jag har en Quake ståendes bakom den högra högtalaren i ett hörn. Den spelar med ett par Dynaudio stativare. Och att ställa in den till frontarna är inga problem. Det spelar snyggt och djupt. Men jag föredrar ändå glovare, har jag kommit på. Tycker det e svårt att få till integrationen mellan högtalarna o subben. Nu e vi på Kirug nivå o pratar
Trust me har provat det mesta. Men jag tror att man får räkna med lite spill i denna prisklass.

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/23 :  10:07:45  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag bygger ihop två basmoduler till mina stativare idag. VIsserligen når mina stativare ner mot 30hz utan problem men jag vill ha lite mer ljudtryckskapabilitet. Lådorna kommer byggas på höjden för att agera stativ så setupen blir i det närmaste som en golvare.

Jag slänger nog upp lite bilder på DIY-delen under dagen eller senare under veckan så du kan se att det inte är så svårt att bygga själv. Jag bygger faktiskt dom här två som första självbygge. Det enda man behöver göra är att få bitarna utsågade, kasnke få någon att fräsa ut baffelhålen, sen limma ihop bitarna. Antingen med hjälp av tvingar eller skruvar. Finishen får man väl låta ett snickeri stå för eller testa själv

Givetvis rekomenderar även jag att använda minst 2 subbor om du vill ha en någorlunda jämn frekvensåtergivning.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/01/23 :  11:55:26  Show Profile Send Polarity a Private Message

Tack för alla svar! fler mottages gärna...

quote:
Nu e vi på Kirug nivå o pratar
Trust me har provat det mesta. Men jag tror att man får räkna med lite spill i denna prisklass.

Yep... det här med delning och nivå är ett uppenbart problem... Men "spillet" du pratar om torde väl bero mer på akustiken än på själva subben eller? Rätta mig om jag är ute o cyklar men jag kan inte tänka mig att det är så illa ställt med woofers i denna prisklass / märke. Visserligen så kanske de mindre inte kan åstadkomma särskilt höga ljudtryck utan att basen faller isär, men de måste väl vara tillräcklig snabba iallafall?

I slutänden kanske man, som Margaux skrev måste ta till lite bass-management i form av en Behringer. Det finns inte ände på denna karusell

<Baltazar>
Posta på!... byggtrådar är kul


Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2005/01/23 12:02:20
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2005/01/23 :  12:09:50  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tror nog att det blir mer "kostnadseffektivt" att köpa 1 dyrare/bättre sub, än 2 billigare ! Jag menar inte att det kommer bli dåligt med 2 subbar. Men jag tror man får mer valuta för pengarna om man köper 1 st lite bättre sub för en given summa pengar...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/01/23 :  12:10:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Margaux:
"Två subbar är det första steget till bra bas, även om du har golvare. Det andra är parametrisk Eq. Du är på rätt väg polarity!"

Japp, helt rätt.
Dom som testat utan att mäta in basarna i rummet med parametrisk eq kan inte veta hur subben verkligen låter.
Skillnaden är dramatisk och tyvärr inte billig. Billiga enkla eq:ar är tyvärr oanvändbara. Gränsen går vid Behringer, men att sikta högre lönar sig. Kan man sedan använda en grunka typ DBX Drivrack eller BSS Omnidrive 366T så har man lämnat i princip alla inställningsproblem bakom sig. Dock är möjligheterna oändliga och automatiska injusteringar funkar inte heller. Så det kommer ta tid.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/23 :  15:29:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Djupbas är ingen lek! Dyrt och trassligt men när man får ihop det och upptäcker att det finns ett riktigt basfundament som allt det andra kan vila på, ja då är det häftigt.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2005/01/23 :  16:56:42  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Polarity: Det kan vara så att Subben inte trivs med frontarna. Jag menade lite med att basarna i huvudhögtalarna, kanske låter lite annorlunda än själva subben. Då kommer "kanske" en komprimiss fram. Men visst all beror på hur lågt man ska dela. Du kan få låna hem min o prova.
Var bor du


PS: Jag kanske har varit lite lat i försöket att hitta det perfekta

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/23 :  18:03:11  Show Profile Send Blue a Private Message
"Att ha fullstora högtalare kräver nog att jag dessutom lägger till med ett monster-försärkeri ".

Nja... Det finns en viss myt att "stora högtalare kräver stora förstärkare". Egentligen är det snarare tvärtom. Det krävs generellt mer effekt för att fylla rummet med musik med ett par stativare än med ett par golvare. Helt enkelt därför att golvarna låter "mer" än stativarna. Sedan varierar ju känsligheten mellan olika högtalare också förstås, och det är också en avgörande faktor för hur mycket effekt som behövs.

Sedan... som några är inne på: Golvhögtalare som går extremt djupt är mycket sällsynt och dyrt. (Dessa brukar också mycket riktigt kräva snuskigt mycket effekt). Men det där med hur viktig den extrema djupbasen känns är nog individuellt. Själv sätter jag andra egenskaper högre upp på önskelistan.

Jag har aldrig hört någon riktigt lyckad sublösning i musiksammanhang tycker jag, men jag tvivlar inte på att det kan bli hur bra som helst. Men som sagt, hur ska man få det att se någorlunda vettigt ut rent estetiskt?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/01/23 :  18:17:46  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag kör sedan några timmar tillbaka två basmoduler(ino pP-2) till mina piP. Dessa delas elektroniskt vid 80hz enl. rekomendationer från Ino.
Hittils är jag löjligt nöjd. Min tidigare sub, AP Ace Bass 2 lät inget vidare i jämförelse. Antagligen kan mycket av ljudlyftet tillskrivas att det är två moduler istf. en ensam. Framförallt är basåtergivningen mycket jämnare i sweetspot, samtidigt som basen inte ändras så mycket när man flyttar sig i rummet. De spelar subjektivt riktigt lågt och välartikulerat trots att de inte är inspelade ännu. I och med att mina piP är avlastade från all bas <80hz låter det otroligt oansträngt även vid höga ljudtryck. Dessa basmoduler ska gå ner till 24hz(-3db) men går kanske lägre om dom ochså är underspecade såsom piP som går några hz lägre än de specade 34hz. Ljudtrycksmax ska vara >117dB/par moduler. Inte så illa med 2 små åttatummare

Mvh


Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/23 :  20:55:04  Show Profile Send Per G a Private Message
Joakim,
Jag uttryckte mig kanske inte så klart men det jag menade var att ha ett par "vanliga" baskapabla högtalare och ingen sub alls.
Har själv ägt och hört diverse varianter på sub men aldrig hört något system där man lyckats integrera suben och få det att låta bra.
Kanske bättre att akustikförbättra rummet och därmed få en bättre bas?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:07:34  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Jepp. Håller med fullständigt. Fixa till rummet först. Tror många fuskar där. Av lathet kanske

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:42:29  Show Profile Send Polarity a Private Message
Rrrrrgg... Det här kräver en rejäl session av transidental meditation vad göra...

Det är väl nån mod av scanspeak 18W/8545 som sitter i stativarna mina så man kanske skulle matcha helt och hållet och sätta i ett par 18W/8545 nedåtriktade DIY rörbasar.

Men som sagt... DIY högtalare är inte min grej...
Jag vet inte riktigt hur jag skulle lösa porten på basen... Såvitt jag förstår så ska basreflexporten aldrig placeras mitt emot basen. Räcker det med att kröka röret innuti lådan för att kringgå detta om man tänkt ha porten motstående basen??? Finns det några fördelar med sluten låda eller eventuellt scanspeaks "flowresistance" port? frågor frågor...
Nu blev det en annan vändning på tråden känns det som... och på lägsta DIY-nivå "dessutom". - Måste efterforska lite...

Nääe jaa har inte gjort någe...

Edited by - Polarity on 2005/01/23 22:19:38
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/01/23 :  22:47:10  Show Profile Send Margaux a Private Message
Per G och Hifisnullen

Jag har i heller inte hört många bra integrationer av en sub och högtalare. Jag hade själv en Canton AS300 (bäst i test för 11 000 kr) som jag aldrig lyckades integrera så den fick användas till film.

Själv använder jag numera bassmgmt och filter i min procssor som fungerar mkt bra för integration. Som subbar idag tjänstgör två passiva DIY 15 tummare som drivs ett separat steg. Bäst i test Canton subben (som inte visade mätbar energi under 25 Hz) har avyttrats.

Inos (som beskrevs här tidigare) erbjuder integration av två subbar och två frontar och de låter bra kan jag intyga. De använder en specialfiltermodul som är gjord för att integrera två subbar med två frontar. Motsvarande teknik måste användas om man skall få ett bra resultat. INO:s lösning är dock inte heller perfekt eftersom inte heller dessa har parametrisk EQ.

Rent praktiskt tror jag dock inte på akustikbehandlade rum för basen under 150 Hz. Det blir för många tubetrapps m.m. och dessa klarar ändå inte av 40-70 Hz topparna som många rum lider av. Det krävs 1 meter tjocka dämpväggar för att klara dessa.

Över 150 Hz är jag dock med er 100% om att akustiken måste fixas. Själv har jag en dämpvägg och dämpningar i reflexionområdena. Det gör susen!

Polarity - vägen till bra bas är lång...

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2005/01/23 23:06:10
Go to Top of Page

Polarity
Member

110 Posts

Posted - 2005/01/25 :  20:48:48  Show Profile Send Polarity a Private Message

quote:
Polarity - vägen till bra bas är lång...


Damn'it! O jag som ville ha det klart lagom till lunch


Nääe jaa har inte gjort någe...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000