HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 kringutrustning till KRELL KAV 300i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/02 :  00:43:14  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Hej forumet!

Jag planerar att göra ett framtida inköp att ett komplett system, och just nu ser det ut som att jag kommer att bygga det kring den integrerade förstärkaren Krell KAV 300i. Nu är det så här att jag är ganska dålig på att orientera mig i hifidjungeln och vet inte vad resten av systemet ska bestå av. Krell ligger mig dock mycket nära till hjärtat så förstärkarvalet känns gjutet, men resten som sagt...

Någon som har denna eller har lyssnat på denna förstärkare och kan ge positiva eller negativa omdömen om den?

Systemet ska bestå av CD, Förstärkare, Högtalare och naturligtvis kablar.

Svårast verkar valet av högtalare, men jag har sneglat lite på Krells Cd-spelare i samma serie. Jag vill helst ha golvhögtalare.

Alla tips välkomnas mycket varmt, även andra förstärkare, men framför allt utrustning som trivs bra ihop med Krell KAV 300i.

Prioriterar inom ljud främst (ingen speciell ordning);
Kraft
Bas
Stereobild
Dynamik
Respons
Pisksnärtsnabbt mellanregister

Tillsist; Mina elektrikerkunskaper sträcker sig till att jag kan byta en glödlampa så jag undrar hur det blir men denna förstärkare i Sverige då spänningen ligger på 110v. Finns det någon "konverterare"?

Som sagt, skriv på!

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2005/05/02 :  00:49:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
När det gäller högtalare kan jag rekommendera Infinity,
Kappa 8.2 eller Renaissance 80 (alt.90) dessa passar perfekt
till förstärkaren

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/05/02 :  00:58:35  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Tillsist; Mina elektrikerkunskaper sträcker sig till att jag kan byta en glödlampa så jag undrar hur det blir men denna förstärkare i Sverige då spänningen ligger på 110v. Finns det någon "konverterare"?



Att konvertera Krell innebär en hel del problem för det mesta. Så detta ska du absolut kolla upp innan du köper en sådan. En vanlig konverter kommer med största sannorlikhet inte räcka..
Det finns nog andra på detta forum som har bättre kunskaper om detta än jag

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/05/02 :  01:44:59  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag skulle aldrig köpa en Krell avsedd för 110V. Kvalitén på transistorslutsteg utgörs till en inte försumbar del av själva nätdelen och just Krell går rätt långt för förhindra att man kan använda deras produkter för 230 V om de är avsedda för 110 V. En stepdown trafo (som omvandlar våra 230V till 110V) innan påverkar ljudet negativt (läs: begränsar dynamiken!).
- När det gäller nätfilter så verkar man vara ense om att en skiljetrafo begränsar dynamiken om den inte görs rejält stor, typ "overkill", och samma sak gäller då även för en stepdown trafo....

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/05/02 :  16:58:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla om du inte kan hitta en KAV 300iL i sverige istället, den lät klart bättre...Orginal 300an lät aldrig riktigt bra i mina öron...

/Martin
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2005/05/02 :  17:44:39  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Jo det finns en i göteborg, fast den är många tusenlappar dyrare än om man plockar den från staterna. Har sneglat lite på infinity kappa 8.2 och de verkar intressanta.
Eliot tack för varningen, men om man gör en rejält stor skiljetrafo då? Är det dyrt eller bökigt?

/wingboot

I bought some batteries the other day, but they weren't included.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/05/02 :  18:40:21  Show Profile Send MartinH a Private Message
Köp en i sverige istället så blir det nog biligare i längden....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000