HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Infinity EMIM
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/04/30 :  12:00:11  Show Profile Send palm a Private Message
Hej har ett par infinity Omega som strular lite i mellanregisterbandet
hörs väl på pianomusik i form av att det distar lite vid högre frekvenser.
Undrar om det är någon som har liknande erfarenhet eller vet hur man kan åtgärda problemet
Eller om det finns nya EMIM att köpa någonstans.
Tacksam för all hjälp på förhand
MVH Fredrik Palm

Palm

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/01 :  17:01:02  Show Profile Send mayro a Private Message
Hej.
Jag skulle gissa på att fenomenet du tar upp ä'r vad jag brukar kalla ringningar...

Jag vet inte om du har någon inställning av delningsfrekvenser på dessa burkar du har eller inte.. Eller volymer..

Jag har ju elektroniskt filter på mina infinity så detta lilla trista problem är ätt ordnat därigenom..


MEN.

Det problemet kan ofta också bero på att högtalarnas placering gör att det låter lika dant som ringande. Är dom inte exakt i lod,samt avstånd osv så kan fenomenet uppkomma också..

Eva Cassidys röst kan då gittaren dyker upp ta fram detta också. Inte nu som sagt på mina. Men dom andra jag hade hände det på till o från..

Men ge lite info vad dina burkar har för inställningsmöjligheter så kan vi se om nåt kan hjälpa. Jag skulle också vilja veta vad för slutsteg som driver ... För detta har jag märk händer oftare med steg som har lite mer i mellanreg. Såsom mitt steg till mina basar. Det har för mycket driv i mellanreg som sagt...

Oftast gillar dessa mellan samt diskanter lite "mjukare" tonal karaktär i top samt mellanreg.. Och helvetiskt driv i bas med kontroll... Topparna behöver inte "sååå" mycket efekt även om dom också trivs med kontroll.

Avslut.
Jag har ingen erfarenhet av JUST dina högisar. Utan talar generellt om infinity´s band. Så INGET är direkt sagt om JUST din model.

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/05/01 :  18:18:50  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Vill minnas att EMIM kan bli slappa med åren, med resultat att de kan låta illa och dista. De byts då inte ut, utan sträcks vilket nog är ett jobb för en erfaren då de inte går att uppbringa nya.
Ring LN Högtalarservice, de kan säkert hjälpa dig.
http://www.hogtalarservice.se/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/01 :  18:24:53  Show Profile Send mayro a Private Message


Om det är högtalaren på bilden så ser ju banden rätt fina ut..Så tror du ändå det är detta fel ev CH????

Man brukar ju se rätt tydligt då banden släpper o blir buckliga. dessa ser ju nya ut...Om det är dessa vill säga...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/05/01 :  18:27:18  Show Profile Send mayro a Private Message


Och en egen fråga CH.. Fixar dom även elementen OM dom börjat "släppa" tror du?

Förlåt jag lånade tråden med denna "extrafråga" Men svaret är bra för dig också då du lirar dessa högisar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2005/05/01 :  19:08:55  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
quote:
Om det är högtalaren på bilden så ser ju banden rätt fina ut..Så tror du ändå det är detta fel ev CH????



Omega är ju den sista IRS'en som tillverkades fram till..2000..?
Men elementen kan ju ha legat på Infinitys hylla mycket längre än så innan de hamnade i en Omega..tror heller inte det är så lätt att se om de är slappa eller ej..
Har ägt både Sigma o Epsilon utan dessa problem, de var väl för nya..
Däremot brann servobasarna upp, men det är en annan historia..
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/05/02 :  09:15:51  Show Profile Send palm a Private Message
Tackar för alla råd det är inte mina högtalare på bilden utan mina är avarta.
Verkar som att lacken på magneterna har släppt och ligger och skaver mot membranet, tog isär bandet igår och tog bort alla lösa lackrester nu spelar dom som dom ska igen
Omegan är ju inte så gamla men det är nog som du säger CH... dom har legat på Infinitys lager i många år innan dom användes till mina Omegor.
Ska även ringa till NL och höra vad dom säger.
MVH Fredrik Palm

Palm
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2005/05/02 :  09:42:21  Show Profile Send palm a Private Message
Har pratat med NL Högtalarservice och det är ganska vanligt att lacken släpper på magnetstavarna som i sin tur skaver mot membranet han rekomenderar att man lackar dit ny lack föt att unvika att magneterna vittrar sönder och försvinner helt.
Har lite jobb att göra på mina EMIM nu
MVH Fredrik Palm

Palm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000