HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Laga hörlursutgång på MindPrint DI-PORT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:53:24  Show Profile Send jp a Private Message
Jag försöker laga hörlursutgången på en MindPrint DI-PORT http://www.mindprint.de/cms.php?scr=products&mode=1&r=p&pr_kat=3.
Felet består i högljutt brum i ena kanalen.

Öppnade lådan och det här såg ju lite suspekt ut:

Transistorerna och motstånden till vänster ser inte helt friska ut...
Problemet är att även texten på transistorerna smält bort till största delen, även ringarna på motstånden är svårlästa.

Jag tycker det står 547A på ena transistorn, men är säker. Därför har jag sutit och försökt återskapa ett kopplingsschema för de skadade delarna. Här är vad jag har kommit fram till:

Det är alltså utgångssteget till hörlurarna. Jag tycker att dioderna sitter åt fel håll, men jag är ingen hejare på transistorkopplingar (någon som kan får gärna förklara).

Jag har studerat kretskortet och kommit fram till att transistorerna till höger i första bilden måste ha samma funktion fast för andra kanalen. De hela transistorerna verkar vara BC546B resp BC556B eller vad tycker ni? Utgångsmostånden, eller vad man kallar dem, är på 22 Ohm. Jag mätte faktiskt de brända motstånden till 22 Ohm också! De måste vara magiska...

Det som jag egentligen är fundersam över, är att de brända transistorerna inte ser ut som de hela på andra kanalen. De hela har en silvrig yta och texten står vertikalt, de brända är vanliga svarta och den text som syns är horisontell. Dessutom står det absolut ?47A på den ena. Jag gissar som sagt på 547A. Ska jag bara smacka dit ett likadant par som på andra kanalen?

PS. Motstånden verkar ha varit ganska varma, hoppas ledningsbanorna inte tagit för mycket stryk:

Vad ska man rengöra kretskortet med?

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/21 :  14:39:12  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Krets-schemat ser alldeles utmärkt ut, och dioderna är vända åt rätt håll på det.
Uppgiften för dioderna är inte att stoppa strömmen, utan bara för att få ca 0.7V spänningsfall.
Diod + 1K resistor ger en lämplig bias-ström till transistorn. Det här är en ganska hård bias för dessa transistorer, med det gör att de normalt jobbar i klass A, och det borde ge riktigt bra ljud.
Det ser dessutom ut som ett riktigt bra utgångssteg.

Visst skall du bygga ett som är likadant som den andra kanalen. Så jag rekommenderar starkt att du har likadana transistorer i båda kanalerna, annars kan ljudet bli konstigt.
Motstånd som är brända och fortfarande fungerar (inte helt ovanligt) skall givetvis bytas i alla fall. De är ju billigt, så det är dumt att chansa.

För att rengöra kretskortet så är det bäst med Isopropanol, för det skadar inte lacken på kretskortet.
I det här fallet så kanske du behöver något kraftigare, och då är kemiskt ren aceton bra (går att köpa i vanlig matvaruaffär också, och det är ju smidigt). När du har rengjort så är det bra om du kan torka bort all aceton, för annars äter den gärna bort det skyddande lack-lagret med tiden.

Go to Top of Page

jp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/21 :  15:31:56  Show Profile Send jp a Private Message
Tack för svaret silvervarg!

Självklart tänker jag byta ut motstånden . De verkar vara kolytskiktsmotstånd, för de är bruna och har 5% tolerans, medans alla andra motstånd är metallfilm. Undrar varför? Jag tänker nog köra med elfas 0,6 W metallfilm och byta ut den oskadade kanalens motstånd samtidigt.

Jag tycker fortfarande att det är konstigt att kanalerna verkar ha haft olika sorters transistorer. Kanske det är därför de har brunnit upp? Hur biasen fungerar måste jag sitta och tänka på lite till...
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/21 :  15:41:31  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Jag tycker fortfarande att det är konstigt att kanalerna verkar ha haft olika sorters transistorer. Kanske det är därför de har brunnit upp?

Ja, verkar troligt.
När du ändå håller på - vaför inte byta till medium power trissor typ BD139/140 och förse dessa med små kylelement, ställa om biasen till 50mA per trissa om matningen tillåter?
Annar finns det risk att samma fel uppstår igen (tycker att utg. steget med to-92 trissor är *NÅGOT* underdimensionerad)
Go to Top of Page

jp
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:48:28  Show Profile Send jp a Private Message
Hmm, sitter och räknar på biasen. Inte för att det behövs, jag vill bara lära mig hur det går till. Om output från opampen är 0V, så borde 11.3 mA gå igenom R5 och R6 (matningen är +-12V). Men output från transistorerna borde väl också vara runt 0V och därför kan ingen ström flyta genom transistorerna, för det är ett 0.7 V spänningsfall över BE. Får det inte att gå ihop...

Ludo: Jag tror jag håller mig till orginalkopplingen än så länge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000