HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken CD spelare <10000:- ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:27:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
gromit: Jag tycker du har fel där, klart man ska jämföra med andra spelare, hur ska man annars veta om det man ska bedömma är bra eller dåligt ?!?

Man måste i alla tester ha en referens, och det hadde jag..

Men även om jag enbart skulle lyssnat till 668 och bara lyssnat till hur den presenterar musiken så skulle jag oxå säga att den presenterar röster med ett odistinkt framträdande, och att den inte klarar att hålla isär bastoner på ett korrekt sätt..

Och det tycker jag är att färga, då den inte återger vissa saker korrekt..

/M
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:41:25  Show Profile Send MikaF a Private Message
Håller helt med MartinH ! Är säker på att både Naim CD5 och Atoll CD-80 el Cd-100
Spelar skjortan av Pioneer åtminstone i mina öron. Då talar jag inte bara om färgning utan: perspektivåtergivning, dynamik ja helt enkelt allt som gör det njutbart att lyssna. Men som sagt jämför själv med din musik och smak! Det är DU som ska leva med ljudet du betalar en hel del pengar för och ingen annan! Jag tycker att en del råd här bara bidrar till att göra en hjälpsökande ännu mera osäker!

MVH/M


Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2005/01/21 18:03:33
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/21 :  18:21:44  Show Profile Send Rydberg a Private Message
MartinH> Du har helt rätt i att man måste ha en referens, men referensen måste vara ofärgad (hur man luskar fram en sådan när det gäller källor är lite avancerat). Du kan alltså inte utifrån en "godtycklig" referensspelare varken säga att att den andra spelare färgar eller inte.

Det är detta Gromit menar och jag är också lite undrande varför du inte med din erfarenhet förstår det.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/21 :  18:46:08  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Pöjkar, Pöjkar > Så läng du har roligt när DU lyssnar är det helt ok, blir man däremot lyssningstrött efter ett par minuter = köp inte spelaren.
Reference > Ja det beror väl på vad man har för reference, har man aldrig hör nå´t bättre, så kan väl 668 vara ref.
Min Reference = TEAC DV50 Esoteric
Wolfgang

"När fantomen rör sig står Blixten stilla"

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/01/21 :  18:55:55  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Hinken74: Jag kan bara säga som så att mina E-sound cd5 spelar skjortan av min Thule CD-100 (6500). Helt klart mitt största ljudlyft! Nu sätter ändå mina högtalare (Monitor Audio Silver 5i, 7500) stora begränsningar. StefanB gjorde ju en jämförelse mellan sin Copland-spelare och E-sound och han föredrog E-sounden (innan Akkelis Audio bildades kan jag ju säga direkt). E-sounden är ett riktigt fynd! Har du lyssnat på E-sound cd5a?
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:09:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
W> Nu sa jag inte vilken referens man skulle ha, bara att man ska ha en som inte färgar. Iof är det omöjligt att bevisa frånvaron av något men en spelare som klarar (ad)->da på ett sådan sätt att man inte kan höra skillnad på det och på a->a är ju iallafall ett steg på vägen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Wibbe
Starting Member

38 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:55:45  Show Profile Send Wibbe a Private Message
Tackar för alla svar!!!

Då har man fått en del nya uppslag, så nu är det bara ut i djungeln att lyssna... (Å på HiFi mässan i feb.)

Någon 668 blir det iallfall inte.

Nya förslag
Quad
Rega Planet 2000, Pris: 6 825 kr
E-sound cd-5
Cayin
Electrocompaniet ECD-1
Myryad
Audio Analouge
Naim CD5

MVH
Stefan

Edited by - Wibbe on 2005/01/21 21:00:12
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:04:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Wibbe> Att lyssna på mässa ger ingenting, försök att låna hem ett par spelare som du är intresserad av istället.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:33:39  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Lägg till ett par tusenlappar, så får du något som klår det mesta,
Opera Consonance 2.2 mk3, helt otrolig.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:37:10  Show Profile Send Per G a Private Message
Wibbe,
Gillar du Arcam CD så gillar du troligen Naim också. Liknande återgivningsstil men i mina öron är Naim klassen bättre. Det finns en del beg Naim spelare som låter bra och ligger under 10K i pris, CD3, CD3.5, CDI och eventuellt även CD2.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2005/01/21 :  22:02:49  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag har precis köpt ny cd spelare och jag rekomenderar att läsa den här tråden med vägen till att jag bestämde mig för att köpa vincent S3an.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35007&SearchTerms=,val,av,cd
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:09:00  Show Profile Send mapem a Private Message
Bästa referensen är livemusik, men den är ju svår att ha med sig in i butiken eller in i vardagsrummet när man ska jämföra. Lyssna på en stråkkvartett, kör, trubadur, jazzband eller något annat som är opåverkat av elektronik live och lyssna på hur anläggningen återger den typen av musik. Gör den det bra klarar den nog modern pop och rock bra. Anläggningen ska inte bara låta rent, den ska förmedla livet i musiken också. Jag har en Naim CD3, och den tycker jag kommer rätt nära verkligheten. Dom ligger nog på ca 6000:- beg skulle jag tro. (Säljer inte min)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:14:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
mapem> Så är det naturligtvis inte! En stereoanläggning ska återge det som finns på skivan/phonogrammet utan att lägga till eller dra ifrån något, att jämföra med verkligheten kommer man inte vidare med.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:22:03  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
W> Nu sa jag inte vilken referens man skulle ha, bara att man ska ha en som inte färgar. Iof är det omöjligt att bevisa frånvaron av något men en spelare som klarar (ad)->da på ett sådan sätt att man inte kan höra skillnad på det och på a->a är ju iallafall ett steg på vägen.


Nu måste även jag lägga mig i, så är det bara!

En referens som inte färgar, vad är det, alltså vad innebär det? Färgar vad? Färgar det hur? relativt vad? Hur kan man göra en jämförelse mellan ljudresultatet eller mätresultatet mellan å ena sidan ad-da och a-a? Jag fattar faktiskt ingenting. Kanske det finns en jättelång och utförlig beskrivning på LTS hemsida men du Rydberg verkar ha bra koll, kan inte du kort och koncist förklara vad du menar och hur?

quote:
mapem> Så är det naturligtvis inte! En stereoanläggning ska återge det som finns på skivan/phonogrammet utan att lägga till eller dra ifrån något, att jämföra med verkligheten kommer man inte vidare med.



Ja, hur kan man veta vad som finns på skivan?

Jag är uppriktigt intresserad.

Mvh Jesper

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/01/21 23:23:58
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:32:45  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
mapem> Så är det naturligtvis inte! En stereoanläggning ska återge det som finns på skivan/phonogrammet utan att lägga till eller dra ifrån något, att jämföra med verkligheten kommer man inte vidare med.
Men Rydberg! Du vet ju hur bra en del skivor spelas in idag, rättare sagt hur den stora delen spelas in för att passa den breda massans apparater som man köper på Onoff. Det är ju inget nytt....Och då hävda att en spelare som lägger till eller drar ifrån inte är korrekt är ju att stoppa huvudet i sanden. Hur korrekt inspelade är egentligen skivorna om man jämför med hur det låter live.............inte vidare korrekt. Det händer ju att man köper skivor som låter allt annat är naturligt bla.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:17:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
jeppe72> Det hela utgår från ett F/E test, detta innebär ju att man jämför signalen före en apparat med den efter och testar om man hör nån skillnad. Om man i utförliga tester inte hör nån skillnad mellan föresignalen (förbikoppling av testobjektet) och eftersignalen (då signeln går igenom testobjektet) anser man att testobjektet iallafall inte hörbart, under de testbetingelser man hade, färgar ljudet. Detta är naturligtvis inte samma sak som att säga att apparten inte färgar för det kan man av vetenskapliga skäl inte bevisa.

När man vill testa en källa medelst F/E-test blir det ju naturligtvis lite mer komplicerat, det finns ju ingen absolut referens, dvs föresignalen existerar ju inte. Detta har man försökt att gå förbi genom att ta en signal och ad-omvandla den med en bra ad-omvandlare. Därefter d/a omvandlas signalen igen av testobjektet och jämförs med den ursprungliga analoga signalen. Kan man inte höra nån skillnad där så menar man att källan inte hörbart färgar. Naturligtvis finns det en sannolikhet att ad omvandlaren introducerar en färgning som sedan återställs av da-steget men risken för detta är försvinnande liten. De flesta källor som testats har inte heller visat sig vara hörbart ofärgade.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/01/22 00:28:16
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:24:02  Show Profile Send Rydberg a Private Message
FBK> Jag tycker du gör en logisk kullerbytta. Naturligtvis måste avspelningskedjans mål vara att återge det som finns på skivorn helt korrekt, det är ju upp till producenten att lägga på vilka effekter han vill. Detta är ju en helt subjektiv fråga till skillnad från återgivning vilket i högsta grad är objektivt.

Dessutom, antar att du får den där ultimta inspelningen som låter precis som det gör i verkligheten men du har en anläggning som är hoppplockad för att kompenserad för "fel" du tycker dig höra med andra inspelningar, då kommer ju denna ultimata inspelning låta färgat (dvs inte som i "verkligheten") och det vill vi ju inte.

Dessutom sound på skivor tenderar att förändras från årtionende till årtioende, ska man då ha en anläggning för varje årtionde som kompensera för respektive inspelningars olika "fel". Du hör ju själv hur knäppt det låter.

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2005/01/22 00:30:19
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:33:19  Show Profile Send hal a Private Message
Kanske dags att skapa en ny tråd då vissa av herrarna glömt av ursprungsfrågan: Vilken CD-spelare <10000:-?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:37:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lite på G OT, va...
Wibbe vill veta vettiga spelare för < 10000:-

Dock kan det vara kul och veta mer om F/E på kedjans första del.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:45:37  Show Profile Send hal a Private Message
Instämmer med Emil tidigare i tråden:

quote:
Jag har precis köpt ny cd spelare och jag rekomenderar att läsa den här tråden med vägen till att jag bestämde mig för att köpa vincent S3an.http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?OPIC_ID=35007&SearchTerms=,val,av,cd


Sitter själv med en Vincent CD S3 och är väldigt nöjd. Det jag uppskattar mest är den fenomenala upplösningen. Sedan är det en gedigen spelare. Så försök att provlyssna en, jag tror inte du blir besviken.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/01/22 :  01:07:00  Show Profile Send FBK a Private Message
OT/Pac
Nu åter till Vilken CD spelare Wibbe ska sattsa på

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/22 :  02:13:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Wibbe, om du beger dig till HiFI-Art i Stockholm för att provlyssna på Naims CD5i tycker jag att du även ska ägna några minuter åt Roksan Kandy i samma butik. Lite billigare, cirka 9000 och går in i din budget.

Jag har provlyssnat den i butiken. En bra musikåtergivare som finns på min lista över CD-spelarkandidater i prisklassen. Jag föredrar den tillsammans med Kandy-förstärkaren framför Naim främst för att den inte är fullt lika ljus och har ett lite mjukare ljud.

mvh/ Jörgen G

edit: priset på Roksan-spelaren

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/01/22 02:16:51
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/01/22 :  02:28:52  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Ja den är det i mellanregistret tex, den återger inte röster rent...
Basen är oxå lite grummlad, bastoner flyter ihop...

Sen kanske inte detta kallas just för färgning, men i jämförelse med andra spelare så tycker jag den färgar ljudet i dessa delar...

salesman: om du inte kan prestera bättre än så här så tycker åtminstone jag att LTS test känns mer trovärdig.
Har lyssnat på fyra olika anläggningar där bla 668:an använts som källa och det här med att röster inte skulle återges rent känner jag inte alls igen. Att den skulle ge grumlig bas har jag aldrig läst/hört någonstans. Att en del önskat lite mer bas har jag däremot hört.

matte76: koncentera dig lite mer och höj nivån på din argumentation ett par pinnhål. Det är ingen som förordat att man ska lita blint på de tester LTS utför.

PeterL

Edited by - PeterL on 2005/01/22 02:31:07
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/22 :  08:10:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
OT/Pac

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/01/22 :  10:05:54  Show Profile Send mapem a Private Message
Rydberg, självklart ska spelaren återge det som finns på skivan utan att lägga till eller dra ifrån något. Det hindrar väl inte att man har verkligheten som referens? Om man t ex vet hur en kör låter i verkliga livet får man ju välja en skiva som också så troget som möjligt återger verkligheten. Såna skivor kanske inte är så vanliga numera, men dom finns. Till exempel "Cantate Domino", Bertil Alvings berömda inspelning, som används som referens världen över. Kör är nog det svåraste som finns att återge. Om den återges bra så låter nog allt annat bra också.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000