HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vincent SV-233??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

octavius
Member

114 Posts

Posted - 2005/04/02 :  05:08:33  Show Profile
Hur är det med kvaliteten på Vincent förstärkare?
Och är SV-233 något att ha eller bara billigt skräp?

Jag är ute efter en integr förstärkare som kan driva tröga högtalare och har dynamik och är explosiv men ska samtidigt kunna urskilja mikrodetaljerna i musiken och stereobredd är inte heler fel.

Lyssnar på all slags musik och har idag Arcam A-85 idag som är väldigt kompetent och den har allt men den saknar 35 Watt per kanal för att mina högtalare skall spela ut ordentligt.

Skulle uppskatta om någon som lyssnat eller har en kan skriva lite hur den är i karaktären.

Orkar den driva stora trögdrivna högtalare som Cantom RC-A?

Den är ju förbannat snygg att titta på men hur spelar den musik= ljus eller mörk, mikrodetaljer eller mullrig och dov?

Snälla skriv och berätta hur ni har upplevt den.
Är det värt att åka och lyssna på den eller?

Rullebulle

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/04/02 :  08:08:07  Show Profile Send dB a Private Message
hej!
Här hittar du några tester på 233an. http://www.lefflershifi.com/Library/Tester/Tester.htm
jag skulle absolut inte beskriva den som billig skräp, men åt andra sidan vet jag inte hur den skulle passa ihop med dina högtalare. Det är bara att provlyssna! Lycka till!
dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/04/02 :  16:34:50  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Jag är ute efter en integr förstärkare som kan driva tröga högtalare och har dynamik och är explosiv men ska samtidigt kunna urskilja mikrodetaljerna i musiken och stereobredd är inte heler fel.

quote:
Den är ju förbannat snygg att titta på men hur spelar den musik= ljus eller mörk, mikrodetaljer eller mullrig och dov?


octavius: Jag är före detta SV-233-ägare. Tänkte du köpa ny eller begagnad? Om du får tag i en begagnad för ett bra pris så är den ett kap! Om du tänkte köpa nytt så finns det mycket att välja på i den prisklassen...

Till dina frågor:

"Om den kan driva tröga högtalare" - Det TROR jag absolut! Jag har haft ganska tröga högtalare och det var inga som helst problem. Det finns massor(!) av kraft att hämta. Jag lyckades aldrig spela den så att den klippte (jag gav upp innan ).

"Om den har dynamik" - Javisst, absolut inget att klaga på.

"Om den är explosiv" - Nja, det här var väl en av punkterna som gjorde att jag letade efter en ersättare. Explosivitet finns om du menar i form av kraft. Den är mycket bra på att ta fram den djupaste basen och kontrollera den också. Menar du däremot attack i anslag så saknas en del explosivitet/snabbhet/rapphet/tighthet i det mera normala basområdet.

"Mikrodetaljer" - Jodå, men det är svårt att veta vad alla menar med det.

"Stereobredd" - Mästerlig! Det var förstärkarens allra starkaste kort helt klart. Det är en av de punkter jag prioriterar högst hos en förstärkare och den får full poäng!

"Ljus eller mörk" - Många tycker att Vincent drar åt det lite mörkare hållet men jag vet inte om jag kan hålla med. Min erfarenhet med SV-233 är att den är lite lyft i diskanten vilket i mitt system gav ett tröttande ljud. Samtidigt har man lyft den allra djupaste basen. Totalt sett lätt loudness alltså.

"Mullrig och dov" - Dov - definitivt inte. Mullrig, tja det beror väl på vad man menar. Som jag tidigare sa så plockar den fram mycket djupbas vilket ställer krav på rummet. Mittbasen är inte heller den rappaste, dvs. anslaget har inte lika mycket attack som vissa andra förstärkare. Däremot finns KONTROLL helt klart så några baselement som står och fladdrar lite slappt tror jag inte du behöver oroa dig för!

Hoppas detta hjälper något.

edit: Vad gäller byggkvaliteten har jag inget att klaga på. Solitt och tungt bygge. Synd bara att fjärren är enkel och plastig.

Edited by - Roq on 2005/04/02 16:41:07
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/04/02 :  17:15:09  Show Profile Send Blue a Private Message
octavius: Hur i all sin dar har du kommit fram till att just 35 W extra skulle få dina högtalare att spela ut? Är du säker på att det är effekten som saknas? Och är du säker på att det är överhuvudtaget är förstärkaren som är den felande länken?

Jag har lyssnat på A-85an och 233an ( i olika sammanhang) och mitt intryck är nog att dom ligger på ungefär samma nivå kvalitetsmässigt, lite olika ljudkarakrät på gott och ont. OM du ska byta stärkare tycker jag du ska byta upp dig rejält, annars blir det mest ett sk "hopp i sidled". Visst är Vincenten mer kraftfull, men är det en bättre förstärkare som ger ett bättre slutresultat i ditt system? Inte säkert att det är så.

Som vanligt: Låna hem och testa om du pallar och kan!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000