HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka stativare bör jag lyssna på
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:07:18  Show Profile Send Gottis a Private Message
Börjar planera för att åka upp till fastlandet för att lyssna på CD och högtalare. CD har jag redan fått tipps av er, tackar så mycket för det Men nu gäller det högtalare och behöver lite tipps på det med. Tanken var ett par golvare men har ändrat mig,och priset är nu max 12 tusen. dom jag har tittat på är Von Schweikert vr-1 och M.A gr 10. o nu undrar jag vilka som kan passa bäst till Thule pa 150B-pr 150B.

Det som är viktigast är -
1. Lättplacerade
2. Att det är bra tryck på typ trummor. Dom jag har nu JMlab 726S tycker
jag att det är dåligt med den biten.Med mina tidigare Polk var det bra mycket bättre "tryck"
3.Det är mestadels rock som spelas.
4.Hur dom ser ut spelar inte stor roll.
5.Tippsa som sakt järna om andra alternativ som ni kanske tycker är bättre än dom två nämnda

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:20:25  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message



Eller kanske Acoustic Energy AE1 om du hittar några. Ett ruktigt fynn kan också vara Revel Performa M20.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:31:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kolla begagnat i första hand (mest för dina pengar), annars är Audiovector Mi1 Super och Monitor Audio GR10 bra alternativ, samt även Dynaudio audience 52SE. Alla dessa tre är bra på olika sätt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/29 :  15:40:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gottis: "Uppåt fastlandet" tolkar jag som att du ska till stockholmsområdet från t ex Gotland.

Om så är fallet förelår jag, inom den budget du anger, att du besöker följande butiker:

HiFiArt på Linnégatan för att lyssan på Totem-högtalare. Det är i första hand Rainmaker jag tänker på utifrån din beskrivning. Kolla bara upp ordentligt i förväg att de verkligen har öppet när du planerar ditt besök. Emellanåt kan det vara si och så med öppethållandet.

Audio Concept på Hantverkargatan för att lyssna på budgetalternativen Quad 11L och 12L. Men de kanske är lite för stora för dig.

Ljudmakarn på Drottninggatan för att lyssna på Kirchsaeters stativare. Men den kanske spelar lite för elegant för dig.

Naturligtvis ska du passa på att lyssna på andra alternativ när du är i respektive butik. Åtminstone Ljudmakarn har flera i det aktuella prisläget.

mvh/ Jörgen G

PS
Jo - en ska till. Anmäl gärna att du kommer till alla butiker du tänker besöka. Då kan de förbereda sig bättre med provlyssningsmöjligheter. Detta kan vara särkilt väsentligt för dig Gottis, eftersom ditt stockholmsbesök är något av en engångsföreteelse. /DS

edit: lite redigering
edit2: PS:et

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/29 16:02:58
Go to Top of Page

Meyer
SW-hantering

209 Posts

Posted - 2005/03/29 :  16:04:55  Show Profile  Visit Meyer's Homepage Send Meyer a Private Message
Hej,

Av det jag hört och läst så ska visst Ino audio pip ha ganska bra tryck (och ljud), det kan vara en ide att försöka lyssna på. Själv har jag dock inte lyssnat på pip. Dom ligger i pris mellan 3900 och ~8000 enligt uppgift. Priset varierar beroende på om man vill ha en byggsats eller få dom färdigbyggda.

En annan ide är ju forumets egenkonstruerade högtalare. HFLS-1 som StefanB bifogade bild på. Den kan du läsa mycket om här.

Tipset är iaf att åka runt och lyssna, och låna hem och lyssna. Du lär hitta minst 1 högtalare som faller dig i smaken :)

lyssna först, bedöm sedan.
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/29 :  19:53:51  Show Profile Send Gottis a Private Message
Jaaoo du har rätt Jörgen G det blir att resa från Visby till fiskmåsarnas hemvist Tack för dina tipps och era andras med. Har kollat in Totem och den verkar mycket intresant. Så nu har jag 3 intresanta högtalare att lyssna på. Von Schweikert vr-1 , M.A gr 10 , Rainmaker. Det är dom som verkar intresantast just nu. Men o andra sidan
brukar jag inte komma hem med det jag tängt mej från början.
Det skulle vara kul att höra vilka som ni tror passar bäst till mina "krav" av dom 3. Har läst någonstans att GR 10 Kan låta lite ljust/vasst. och det är man ju lite rädd för. och vad tycker ni om Von Schweikert vr-1
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/03/29 :  20:06:33  Show Profile Send Manga X a Private Message
Jag föreslår dig att du lyssnar på mina favoriter Quad 12L samt HFLS-1.
Som bubblare på min lista finns Ino Audios piP som kan vara riktigt bra med rätt material.



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/29 :  20:12:51  Show Profile Send matte76 a Private Message
Om du är rädd att MA GR 10 låter vasst, kolla Dynaudio 52SE.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/03/29 :  21:45:53  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Ino Audio piP är den bästa högtalare jag hört alla kategorier. Den spelar ifrån alla högtalare* jag lyssnat på under tio år med hifi som intresse. Så en lyssning på den kanske inte vore fel .

*Med reservation för att enkom ett par högtalare är lite vanskligt att lyssna på.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:30:08  Show Profile Send Gottis a Private Message
Om Quad 12L lirar i samma liga som dom andra jag funderar på så ska jag försöka lyssna på dem med. Ang M.A så har jag haft Bronze 2or dock drivna av en Denon hembio stärkare. Det ljudet passade inte alls mig, alldeles för påträngande eller hur nu jag ska beskriva det. Efter en halv CD så stängde jag av, Lyssningströtthet kanske??. Och om det gäller för GR 10an så blir det nog inte mitt val. Men man har ju läst en del mycket possitiva tester om dem. Ino Audio piP Vart lyssnar/köper man dem någonstans.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/29 :  22:47:15  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo, på många sätt tycker jag nog att Quad 12L lirar i samma liga som dom dyrare alternativen du är inne på, men det beror som vanligt på personligt tycke och smak. Du ska iallafall icke missa dessa i provlyssningsrundan!

Sedan gällande Monitor Audio: Det är riktigt rejäl skillnad på Bronze 2 och GR 10. Bronze 2 tycker jag är överskattade, till och med för sitt låga pris, dom låter tyvärr ganska mycket aluminiumburk... GR 10 däremot är riktigt bra! I mitt tycke till och med bättre än GR 20 faktiskt, även om det som vanligt är knepigt att jämföra stativare och golvare.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/29 :  23:45:36  Show Profile Send Gottis a Private Message
Hittade två tester på nätet på Quad 12L verkar helt klart intresant. För det priset så måste jag lyssna på dom. Kan ju vara ett klipp.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:15:13  Show Profile Send Manga X a Private Message
Quad 12L bara är ett måste för dig att testa!
Det ger dig dessutom chansen att träffa en av de mest genomsympatiska hifipersonligheterna i Sverige just nu i Herr Robert Grubbstad!

Här har du AudioConcepts kontaktuppgifter:

AudioConcept
Hantverkargatan 59
11231 Stockholm

Tel: 08-650 72 50
Email: info@audioconcept.se

Öppettider:
Mån-Fre: 10-18
Lördag: 11-16


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:16:50  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Gottis - du verkar vara inne på helt rätt spår när det gäller Quad. Gillar du dem kan du göra en bra affär och få en massa pengar över till MUSIK! Att inte ge Quad:arna en chans när man är ute efter prisvärda stativhögtalare i 10 000-kronorsklassen är enligt mitt förmenande tjänstefel mot varje HiFi-intresserads plånbok.

Skall väl medge i sammanhanget att Quad inte föll mig helt i smaken. Om det beror på att mina öron och hjärna helt enkelt inte gillar deras sätt att förmedla musik, att de är för stora (fysiskt) för för tänkt placering, provlyssningsrummet på Audio Concept, kompanjerande elektronik (som i o f s var Quads egen) eller mitt humör vid provlyssningen låter jag var osagt. Jag kommer i vilket fall som helst att ge dem ännu en chans innan jag slår till.

Då tyckte jag bättre om Totems "billigare" stativare som jag provlyssnade i samma veva som Quadarna. Det är därför de nämns först i mitt föregående inlägg i tråden.

mvh/ Jörgen G

PS
Precis som Manga X gör till Audio Concept så kostar jag på mig att ge kontaktuppgifterna till HiFi Art:

Hifi Art
Linnégatan 56
114 54 Stockholm

e-post: info@hifiart.se

Tel: 08-661 63 00

Buss linje 56 från Centralen har hållplats alldeles utanför dörren

På HiFi Art kommer du förmodligen att möta den andre av Stockholms hängivnaste HiFi-säljare, Kent Melin. /DS

edit: PS:et

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/30 09:08:43
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:21:09  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag anser att du gör ett general fel om du inte besöker Ljudmakarn och lyssnar på Kirchsaeters stativare som Jörgen rekomenderade, den har tryck i basen! och i denna butik finns det även andra intressanta allternativ för din del som tex Ampihion Argon2.

Mvh en föredetta Gotlänning

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/30 :  00:32:52  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vi slänger väl in uppgifterna till Ljudmakarn också när vi ändå är igång:

Ljudmakarn
Drottninggatan 90B
111 36 Stockholm

Tel: 08-24 66 00

mail@ljudmakarn.se

Ska väl tilläggas att säljarna här inte är fullt så stora personligheter som på HiFi Art och Audio Concept, men för det allra mesta väldigt hjälpsamma.

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:11:16  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Som fd. Quad 12L- och piP-ägare måste jag inflika med att det inte är lönt att ens jämföra 12:an med piP även om 12L är riktigt bra jmfrt med det mesta i den prisklassen.

Vet inte vilken gång i ordningen jag rekomenderar piP framför 12L(även många andra högtalare) här på HF.

Detta om man nu är ute efter god återgivning vill säga. piP _är_ makalöst bra. Faktiskt kan jag inte komma på nåt jag lyssnat på som _jag_ gillat bättre förutom Inos pi60 signatur för 45k
Dock har jag bara fått, i vissa fall mycket dyra(bra?), saker demade för mig i vanliga HiFi-affärer och inte haft dom hemma så jag vet inte dess fulla prestanda(kanske lät bra i affär?), men det är ändock anmärknigsvärt tycker jag.

Men som nämnts tidigare är det alltid en fråga om preferenser. Men det piP är bättre på tycker jag är(allt i princip): upplösing,låpgbas(-3db@34hz ) homogenitet mellan elementen, äckligt bra ljudbild, naturligare röster och, återigen, helt fantastisk upplösning.

piP går dessutom bara att köpa direkt av konstruktören i Täby i Stocholm och skickas ej.

Quad 12l är dock snyggare, billigare och är inte behäftad med lång leveranstid om man inte kan bygga lite själv.

Sen om man jämför mmed fördigbyggda piP, som ju kostar ca: 8000:-, så är ju piP klart dyrare.

Iofs kan kanske jag eller nån kompis hjälpa dig att bygga ett par piP om det blir aktuellt.
Har själv byggt två par. Tar ca: 3h om man är noggrann/försiktig.

Förresten finns det ju två personer(tror båda är aktiva här) som gått från Dynaudio 1.3se till piP och tyckt att piP är bättre på allt... Finns fler sådana exempel.
Så även piP är beskylld för att prestera långt bättre än vad prislappen antyder.

Om vi går efter din lista Gottis så skulle jag nog svara såhär om piP.

1. Ja, om du kan ställa dom mot en dämpad bakvägg(dom är konstruerade för det)
2. Svårt med små högtalare öht men dom är riktigt duktiga ändå(bottnar senare än 12L iaf).
3. Dom är inte så kräsna på musikstil, dom spelar det dom får
4. Många tycker ju piP är fula så...
5. Pssst! piP

Mvh / Christian

Ps. Mr Ekan-> Kul att du tyckte om piP såpass mycket. Det är en högtalare som verkligen förtjänar sitt extremt goda rykte...
När köper du dig ett eget par?
Ds.

Edit: För 12k som är budget kan man nästan köpa ett par pi60(golvare) från Ino Audio om man kan bygga själv och kan ordna finishen på lådan själv. Det kan fanerare eller billackerare ordna vid senare tillfälle när mer pengar sparats ihop.
De är riktigt bra, (presterar bättre än piP) men är ochså >3ggr så dyra och mycket större.



Edited by - Baltazar on 2005/03/30 10:14:49
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:19:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Baltazar, petitesser men vet du om att du mosäger dig själv
quote:
piP _är_ makalöst bra. Faktiskt kan jag inte komma på nåt jag lyssnat på som _jag_ gillat bättre förutom Inos pi60 signatur för 45k


quote:
För 12k som är budget kan man nästan köpa ett par pi60(golvare) ..... De är riktigt bra, (presterar bättre än piP)

Vad kostar förresten pi60 som högtalare?

Själv är min favorit bland stativare i dessa prisklasser, förutom mina egna HFLS-1(bild ovan) Totem model 1 som ev. kan fås pressat ner till din budget.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2005/03/30 10:21:44
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:55:34  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ah, inga petitesser det där. Klart felaktigt skrivet. Ber om ursäkt

Det jag menade var att jag, vid olika demon, inte har lyssnat på nåt bättre än piP förutom pi60s. Hos Öhman är skillnaderna i ljud mellan piP och pi60s mindre än de mellan piP och pi60 hemma hos mig. Anledningen är säkerligen nogsammare placering och bättre akustik hos Öhman.
Det bör dock tilläggas att skillnaden i ljud inte är så jättestor mellan pi60 och pi60s. Iaf inte så stor som de 20k som skiljer antyder. Detta enl. Öhman själv alltså.


pi60 kostar i byggsats(rå MDF) 13900:-, lackad vit eller svart 15500:-. Det är just de lådorna som går att få tag på snabbt(2-4v). Allt annat tar över ett år att få. Tyvärr.
Köpte mina i rå MDF och lämnar in dom hos billackerare.

Mvh

Edit: Förresten har jag skrivit att pi60 presterar bättre än piP men ej klart definerat på vilket sätt. De kanske är mycket bättre som avställningsyta, blompiedistal, katt-utsiktstorn(vilket stämmer), etc.
Givetvis var det ljudåtergivningen som avsågs men det erkänner jag aldrig



Edited by - Baltazar on 2005/03/30 10:57:54
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/30 :  10:57:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
...men å andra sidan Baltazar har du väl inte jämfört dem med andra högtalare än Ino:s på plats? För det kan man väl inte?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:07:50  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Nej, det har jag ju skrivit?

Quad12l har jag jämfört med hemma iaf.
quote:
Dock har jag bara fått, i vissa fall mycket dyra(bra?), saker demade för mig i vanliga HiFi-affärer och inte haft dom hemma så jag vet inte dess fulla prestanda(kanske lät bra i affär?), men det är ändock anmärknigsvärt tycker jag.



Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/03/30 :  11:11:51  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
mangew:
quote:
Själv är min favorit bland stativare i dessa prisklasser, förutom mina egna HFLS-1(bild ovan) Totem model 1 som ev. kan fås pressat ner till din budget.
Gottis och mangew: Anledningen till att jag inte har nämnt Model One beror på att signature-utförandet är den enda variant jag hört i sådan omfattning att jag har någon uppfattning om den. Priset ligger emellertid en bra bit över Gottis indikation på tolv tusen. Jag håller för övrigt med mangew om att Totem Model One Signaure är den bästa högtalare jag lyssnat på i sin prisklass (drygt 20000).

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/03/30 11:58:23
Go to Top of Page

Gottis
Member

89 Posts

Posted - 2005/03/30 :  12:42:27  Show Profile Send Gottis a Private Message
Ang pungt 2 så menar jag inte tryck i djupbasen utan kanske mer i mellanbasen eller kanske det ni kallar dynamik?. Är ju inte så hemma på det här med hi fi och dess uttryck Ska försöka förklara lite närmare vad jag menar med tryck. Ta tex Alan Parsons Tales of Mystery and Imagination (om ni nu har lyssnat på den) där finns det en port som slår igen. När jag lyssnade första gången på den skivan med mina Polk så höll jag på att ramla ur soffan. Det lät verkligen som en jätteport slog igen med ett brak.Med JMlabbarna låter det mer som någon slår igen kylskåpsdörren. JMlabbarna låter mer komprimerade om man kan säga så , ingen större skillnad mellan högt eller lågt.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/30 :  12:53:14  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Det grejar dom Gottis... piP alltså

Jag har faktikst kolalt på film utan sub med dom utan att känna att det saknats så mycket. Bottnar visserligen om man vill spela våldsamt högt men troligen inte tidigare än någon annan bra stativare....



Edited by - Baltazar on 2005/03/30 12:54:28
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/30 :  13:07:54  Show Profile Send matte76 a Private Message
Baltazar, du får inte pengar av IÖ för att marknadsföra piP på forumet? Skämt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/03/30 :  13:19:36  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jo,massor. Tror du att det är en slump att jag har haft råd med pi60 med min studentekonomi?

Men så är det väl med allas respektive favorittillverkare? De som har Dynaudio, AV, JM-lab etc rekomenderar ju alltid just sina egna högtalare just för att de allra felsta har lyssnat igenom en hel del högtalare och kommit fram till vad de själva tycker är bäst.

Allvarligt talat är jag så svårt imponerad av Inos alster att jag inte kan låta bli att rekomendera dom. Aldrig nånsin.

Mvh


Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000