HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kolla in mitt rum och ge råd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

arulord
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/03/31 :  17:57:33  Show Profile Send arulord a Private Message
Hej,

har varit intresserad av välljud (med små medel)ett bra tag nu och har haft möjligheten att kunna placera utrustningen lite som jag vill.

Men numera bor jag i en liten 1:a och måste anpassa mitt rum efter annat än stereon.

Bestämde mig härom dagen för att göra något åt situationen. Som det är nu låter allt skit. Basen dånar och allt är allmän misär...

Jag har varit nöjd och lycklig men så är inte fallt längre.

Tänkte höra med er om ni har något tips på hur jag kan få ordning på välljudet igen. Var länge sedan som jag tyckte det var kul att lyssna.. Det verkar svåert att få ordning på aukustiken i mitt rum.

Bifogar några bilder på hur rummet ser ut och vilken utrustning jag har.

Harman Kardon 650
Sony cdp-xb930
Monitor audio Bronze b2
Supra Ply 3.4s
Van den hul mkIII

Högtalarna står på ett par rangliga stativ och jag vet inte dess ursprung.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/Picture_743.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/Picture_744.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/Picture_745.jpg

Ber om ursäkt för at det ser ut som det gör. Men kika gärna in..

/Niklas

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2005/03/31 :  18:19:10  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kasta en delen av bänken
bygg några enkla stativ
Placera högtalarna lite ut från väggen på den frigjorda golvytan
Placera ett par mattor på väggarna som prydnad och diskantdämpning.
fler blommor som diffussorer
läs kokboken

mer öl som ...nä, det kan jag inte säga

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/03/31 :  20:31:18  Show Profile Send Piggen a Private Message
Håller med MickeY, du behöver diffusorer mattor och blommor :-) Det ekar rätt bra va?
(gardiner kan nog göra underverk också)

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/03/31 :  20:38:11  Show Profile Send MatsT a Private Message
Bortsett från att mer dämpmateriel (eller stoppmöbler) säkert gör susen så ser jag 2 stora hål i väggen bakom högtalarna, jättefina resonatorer! Prova att sätta för åtminstone det mindre hålet i väggen.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/03/31 :  21:20:15  Show Profile Send paradigm a Private Message
Nä men vadå, du behöver ju bara placera ett par till "Brewsky", lite närmare soffan.

Nej skämt åsido, jag håller med föregående talare och om jag får komma med ett eget tilläg, så kanske jag skulle bygga ett par s k "Tube-traps" av nät eller gjutformspapp och jag skulle ställa en, där gitarren står, plus en i andra hörnet bakom den högra högtalaren och sen skulle jag kanske ställa en, där din stålammpa står och så ev in med lite mer textilmöbler.

Som pricken över iet skulle jag gå noch köpa en Behringer UltraCurve med mikrofon, nu när dom blivit så billiga och ifall de övriga akustikåtgärderna inte biter.

/Rolle
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2005/03/31 :  21:49:58  Show Profile Send dole a Private Message
1: se till att inte ha hål i väggen bakom högtalarna (dörren) vänd om du kan till en hel vägg.

2: Ha högtalarna en bit ut från bak väggen och från sidoväggarna.
(basen förstärks upp till 9 db om de står i ett hörn)

3: Dämpa med mattor och böker

4: Nu kommer det att låta mycket bättre

Mvh Dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/03/31 :  22:03:46  Show Profile Send Leif B a Private Message
Hej, jag skulle nog vridit runt allt 90 grader medurs eller moturs och använt den andra väggen för alla prylar. Om detta nu är möjligt. Sedan skulle jag försöka hålla borta vänstra högtalaren från hörnet. Lite väggprydnad är inte att förakta både mellan högtalarna och på bakomvarande vägg.
Lycka till.

mvh Leif B
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/04/01 :  10:45:54  Show Profile Send jaejin a Private Message

Hej , arulord.

Här är så jag hade gjort ifall jag var i din sits.

Tycker att leifB har en bra poäng i att flytta soffan. Den skulle flyttas till långväggen som nu är till höger om soffan.
Sedan flytta hela bänken som du har stereon på idag. Då åker nog en av dina bänkar bort. Snygga är de men en räcker nog.
Då får du mer liksidigthet och slipper på sätt elaka hörn. En del av problemen är borta.
Sedan är du mer fri i att testa hur långt isär du ska ha emellan högtalarna. Försök ordna bättre stativ, antingen bygga eller köpa.

Estetiskt så tror jag det blir bättre eftersom du bor i en så pass liten lägenhet så är det bra att frigöra golvytor så jag tror
att det både ser och känns större om du möblerar på detta sätt. Får en passage där du idag har en soffa ivägen.
Sedan kan du sätta upp hyllor på väggar som diffusering men även att bygga på väggar gör att det ser större ut.
Sedan finns det bra tips på forumet på bra basabsorbenter som kanske kan dämpa bakom huvudet där du sitter.
Frigöra golvytor. Att byta mattan kan också vara till fördel för aukustik. Tjock enfärgad gör säkert en hel del. Djupröd är mycket läckert. Det har man sett hos andra som håller på med ljudrum.
Själv har jag en Herde köpt på rusta för 500kr. tjock och trevlig.


En annan häftig idé fick jag när jag såg det lilla fönstret som skymtar din säng?? bakom högtalarna.
Skulle vara perfekt för projektor som skjuter emot där du idag har soffan.
Pengar , pengar men en idé iallafall.

Lite småtips och tankar ifrån mig
lycka till

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/04/01 :  14:49:28  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tror absolut att högtalarna skall ut från väggen och inte stå så nära som nu. Ställ dem på golvet. Du får då plats med några dämptavlor bakom, se min länk i signaturen.

Några rejäla gardiner i tjockt tyg från taket (till golv?) som hänger utanför fönstret och därför inte stjäl ljus kommer lugna ner efterklangen i rummet. Gardinerna har hög WAF och ingen kommer ana att de är för akustiken

Möblerar du på andra hållet så kommer ljudet helt klart bli annorlunda, men inte säkert att det blir bättre eftersom du då får väggen precis bakom huvudet när du lyssnar, men det kan ju vara värt att prova. Som du har nu verkar du ju ha det fritt runt huvudet så du borde inte få alltför många tidiga reflexer.

(OT, men om det är en brandvarnare som ligger på fönsterkarmen så skall den monteras i taket, BUMS! Dubbelhäftande tejp kan funka till nöds eller snöre i taklampskroken. Brandvarnare ökar din överlevnadschans rejält ifall elden kommer lös och en halv minut kan vara skillnaden. De flesta som omkommer i bränder har inte brandvarnare. De som vaknar vid brand har haft brandvarnare eller ett husdjur som väckt dem.)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

arulord
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/04/01 :  20:59:37  Show Profile Send arulord a Private Message
Tack snälla ni!

Verkligen, tack för att ni tog er tid.

Angående möbleringen... Som det ser ut nu (bortset från att det är stökigt :) )är enligt mig det optimala både när det gäller funktion och estetik i mitt rum. Jag har haft alla möjliga varianter på temat. Att ha soffan längst långväggen och anläggningen på motsatt sida blir inte bra estetiskt. Känns då som mitt hem blir en lång gång. Nu har jag en lösning som ger en "fritid/tv" del och en "mat del".

Bäst ljud hade jag nog förut när jag körde ett par black diamond på kortsidan mot fönstret. Jag gjorde mig av med dessa då jag tyckte att det tog för stor plats.
Sedan vreds allt 90 grader och jag körde "gången". Det var inte heller bra. Det här är nog det bästa.

Jo, jag vet, dörren är ett jäkla gissel. Men även gluggen alltså? Jag gillar mig glugg då den ger lite luft till loft/datorhörna delen.

Jag ska kika närmare på dämpning och stativ. Gardiner skulle jag kunna fixa lätt och snyggt. Jo, det ekar och bumlar. Känns även som det sticker ibland. Tror även att anläggningen skulle må bra av en komponent som rundade av ljudet något så det inte blir så vasst. Lite värme... Men det blir nog sedan.


Och ja, den där ölen... Har väl blivit hemmablind :) Om man låter skräp stå framme väldigt länge så ser man det inte till slut.. Och brandvarnaren.. jo, den ska upp i taket där den hör hemma.

Tack en en gång. Jag ska analysera och ta till mig era råd.

/Niklas


Edit: Har faktiskt bott här några år och har haft soffan ( och högtalarna) längst långväggen länge. Fick det aldrig bra ändå. Detta tror jag mycket beror på att min skalle hamnade för nära bakväggen.

Edited by - arulord on 2005/04/02 09:58:04
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/02 :  10:51:51  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ok, jag förstår att det inte låtit bra med huvudet mot bakväggen. Brukar förstärka basen en hel del. Tipset där att sätta upp någon tjock textil bakom soffan. Sedan måste du få ut högtalarna en bra bit från väggen för att få bort bumligheten. Helst en 60-80 cm till framkanten till högtalarna. Idealist är väl ungerfär en tredjedel av totala sträckan mellan soffan och där du sitter. Visst det blir lite som en lång gång men förutsättningarna för bra ljud måste vara den största med en sån placering. Estetiskt så fungerar din placering bättre. Hur låter det om du bara flyttar fram högtalarna en bit fram så nära framkanten som möjligt på din tv-bänk?
Stickigheten som du säger kan förbättras med hjälp av signalkablar och högtalarkablar. Om inte detta hjälper så är det nog byte av elektronik som skulle hjälpa. Kanske det är Sonyn som sticker ut.

Lycka till och prova lite till.

mvh Leif B
Go to Top of Page

arulord
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/04/02 :  11:10:13  Show Profile Send arulord a Private Message
Tack Leif B och ni andra.

Har precis flyttat fram högtalarna på mattan men så nära bänken det går. Nu är där ca 85cm till framkanten. Stor skillnad! Mycket mer rappt och snärtigt, mindre gröt.

Så mycket för "bokhyllehögtalare".. Jag gick på argumentet att det skulle gå bra att ha högtalaren närmare väggen när basreflexporten mynnade utåt på fronten istället för på baksidan, men så var ju icke fallet.

Ja, angående anläggningen. Jag har väl precis som många andra köpt de grejer som jag läst varit prisvärda i tidningen Hifi & Musik. Men kanske den kombinationen jag har nu är lite väl diskantig och basig. Har för mig att jag läst om andra som inte gillat kombinatonen Monitor Audio Bronz B2 och HK650. Dessa två kombinerat med (om jag förstått det rätt) den väldigt detaljerade xb930-cdspelaren från sony gör kanske att jag tycker det är jobbigt att lyssna ibland. Och Suprakabeln är väl inte direkt "varm" heller..
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/02 :  11:26:07  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ligger nog något i vad du säger om att kombinationen av din elektronik. Har dock ingen erfarenhet av dina apparater. Kablarna är kanske ok. Synd att det är så dyrt med att förändra. Men en DVD från Denver !! har alla råd med. Den har ingen stickighet. Kan man köpa elektronik på öppet köp, så finns det möjligheter att få till det med minsta möjliga kostnad. Lätt att hamna i byta upp sig träsket.

mvh Leif B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000