HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 att förstöra en tråd. Är detta rätt??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/20 :  18:34:40  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag har själv "tagit" över en tråd som KME skrev. Detta genom oerfarenhet av forum som detta. Och genom mitt "övertagande" av KME tråden så blev följden att tråden spårade ut rejält. Men som tur var kom den tillbaks igen om än som lite utflytande.
en annan medlem noterade detta och drog igång en egen tråd angående XLR silver resolution.. Men jag erkänner jag gjorde ett fel PGA erfarenheten inte fanns av hur man skriver osv på ett forum. Så jag kastar INTE skit på någon.
MEN MEN..
Jag ser rätt ofta detta förekomma kanske rent medvetet att man totalt glömmer frågeställarens eller testarens texter och startar rena inbördes diskutionerna runt allt möjligt som INTE ens har med det som tråden handlar om. Eller recentionerna ens handlar om.
Min fråga är också kanske en dum fråga såsom oerfaren forum medlem. Jag lär nog nu få svaret tiofalt om min fråga är totalt fel eller inte. Jag släpper frågan till er att avgöra relevansen och väntar med spänning era åsikter i denna fråga. Jag har försökt att följa lite trådar och noterar återkommande att det inte typ "Avslutas" med svar eller så. Utan ofta med att tråden försvunnit i rent snick snack om allt annat. Sedan ser man andra trådar som går totalt helskinnade igenom med bara seriösa inhopp och frågor mm. Samt med tips. ideer samt spännande kul läsning med massor med synpunkter såsom folk delar med sig. Jättekul..
Så är det så att jag har fel? eller finns sådana "problem" hos oss här till o från.
Som sagt. JAG HAR ERKÄNT JAG SJÄLV DELTOG i ett sådant "övertagande" och snudd helt förstörde tråden. Jag är är inte felfri själv på något sätt. Men jag erkänner att jag gjorde så och passar på att be KME om ursäkt officiellt för mitt misstag. Förlåt mig KME. Jag har lärt av mitt misstag!
MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/01/20 23:07:52

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/20 :  18:44:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det går inte att köra på nån rak linje att enbart det som strikt direkt hör till trådens frågeställning (om det finns en sådan) får diskuteras i inläggen. Det skulle inte funka helt enkelt. Viss tolerans mot små sidospår måste man ha, så länge det ändå är relaterat till det ursprungliga ämnet. Sunt förnuft gäller, skulle jag vilja påstå. När sidospåret blir trådens huvudämne i sig själv får folk ta sitt ansvar och inse att man ska försöka komma tillbaka till huvudämnet och eventuellt skapa en egen tråd om sidospåret.

På Linn-forumet brukar vi köra så att trådar som går över till ett helt annat ämne splittas så att delen av tråden som handlar om något annat hamnar i en helt ny egen tråd istället. Det lär vara lite svårare att göra så på HF.nu skulle jag tro eftersom det innebär en hel del jobb för moderatorerna att leta upp trådar och avgöra om de ska splittas eller inte.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/01/20 :  19:20:50  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Håller med Ayn, men har några punkter då man bara bör hålla tyst:

1: Skriv inte om du inte vet. Svar som; "Jag vet inte men..." har ingen nytta av.

2: Tipsa inte folk om saker du själv har, bara för att du har dem. "Köp dem här, de är kanon" har man hört om allt möjligt skräp. Folk som frågar vill veta, jämfört med likvärdiga saker, gärna testade över tid. Det är dyra prylar det handlar om, och folk vill inte bli lurade.

/Tack för mig.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:50:47  Show Profile Send mayro a Private Message
Calle H.
Kan du utvekla det lite mer? Jag förstår inte tror jag riktigt vad du menar med varken 1 eller 2 av dina tankar. Det går att tolka på så rasande många sätt märker jag då jag funderar hur du menar. Så kan du utvekla lite mer hur du tänker så är du snäll?

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/21 :  00:24:53  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Verkar inte så svårt att förstå Calle Hs mening, t.ex. på en fråga om Loewe TV är bra:
1) Jag vet inte, men Loewe är väl tyskt? I Schweiz pratar ju en del också tyska, och de tillverkar bra klockor. Milka är också gott, så jag gissar att Loewe är bra. Läste en gång om någon som hade en Loewe TV och var nöjd. Eller var det en Panasonic?
2) Jag har en Centrum TV och den är JÄTTEBRA! Jag köpte den direkt när jag såg den, jämförde inte ens med någon annan för den är så j-la bra! Det är min första TV och jag ska aldrig byta till någon annan, har hört att Centrum håller minst 100 år - min granne har visst en Centrum TV som är 98 år nu.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/01/21 :  00:48:24  Show Profile Send lasselite a Private Message
Klockren TP

Som sagt, sunt förnuft och en aktiv trådskapare! Håll ordning på din egen tråd. Svårare behöver det inte vara.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/21 :  03:49:32  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Trådinnehavaren kan ju be om att alla OT-inlägg ska tas bort.

När det gäller rekommendationer så är nog problemet många gånger att man ser det man vill se.

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/21 :  10:44:11  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Att man inte har nytta av svar som "jag vet inte men..." vet jag inte om jag håller med om, kanske för att jag själv inte har så himla stor koll. Fast jag anser ändå att man kan få hjälp av den sortens svar, även om man inte har helt torrt på fötterna får man en åsikt till som man kan fundera på om den är relevant. Ex. "jag vet inte, men många har sagt att XXX är väldigt bra." är väl relevant ändå? Dessutom kan de hjälpa till att ta bort dumma ideer som kanske annars funnits kvar, om man inte hade testat dem. Tror att dessa inlägg kan vara lika mycket ett svar till frågeställaren eller ännu mer en fråga om man har rätt till andra.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/21 :  11:21:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Trådsplittning och mergning ligger i pipen för vår SW-uppgradering.

OT skall man undvika så mycket det går. Vill man diskutera något annat än det som tråden från början innehåller så är det ju enkelt att starta en ny tråd.

Mvh, Per

P.S. jag flyttar denna tråden till Fritt forum

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2005/01/21 :  11:35:13  Show Profile Send JonasV a Private Message
I Diskussionsgrupperna (News) är det ju möjligt att dela upp postningarna i olika sidospår, om man så att säga kommer "In Medias Res".
Men News är sedan länge ett tämligen dött forum, Telia har raderat säkert minst hälften av dom olika "Topics" som finns.
Kollade nyligen, det är bara Spam och skit.

Det är kul med Kritiska debatter, man kan komma underfund med mycket och dela erfarenheter, men vi är ju ofta entusiaster så då blir det gärna "Brain Drain".

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/01/26 :  12:57:36  Show Profile Send mayro a Private Message
Ja en viss form av trevliga inhopp kan pigga upp en tråd. även om ihoppen inte direkt har med ämne eller så att göra så kan dom faktiskt pigga upp en döende tråd har man sett då man studerar lite olika som skriver. Wolfgang gled in i en tråd och piggade upp den här för nåt tag sedan med en komenter som innehöll ordet "Woodoo". Och det blev en nytändning i den tråden. I och för sig hade redan den spårat ur på ett kul sätt då trådägaren sa nåt som startade detta med woodoo. Så ibland kan det bli skoj. Men ofta ofta ser man det blir fel. Bara hur dessa prat om LTS eller köpta saker osv. då någon stackare frågar om kablar. Där kan trådarna tas över helt om vad som är "sant eller inte". Och den stackaren som ville få råd om nåt blir fasiken inte ett dugg klokare. Och jag anser mig själv rätt kunnig på just kablar. Jag anser också LTS samt köpetyperna har rätt. För alla spelar med kablar av olika typ av lindningar eller så. Så alla har rätt enligt mig. Men ingen ingen försöker en ge trådinnehavaren svar!!
Jag tog nu denna typ av trår för att få ett tydligt exempel där det är så lätt att just se hur jag menar. Så jag pekar INTE ut någon såsom tjuven eller sabotören. Det är vi ju alla till o från som jag ifrån start erkänt självkritiskt.. Jag är ingen bättre jag heller.

Jag ställde denna tråd öppen för att se om någon flera ser detta fenomen. samt om det är något man enkelt skulle kunna fixa till utan att någon kan känna sig utpekad osv. Utan bara ha det lite i bakhuvudet INNAN man trycker på sändknappen. DVS har mitt inlägg humor. iväg med det. Har mitt inlägg bara rent skit i sig.. stoppa och byt till en trevliga typ av inlägg så alla får kul. För det är nog syftet med ett forum. Att ha skoj med högt i tak. Men inte högre än att faktiskt man också skulle kunna ses vid en mässa och vara vänner..även om man inte tycker samma sak...
förlåt mina långa inlägg... Tänk om man som en del kunde skriva tre ord och få fram vad o hur man menar exakt. jag är så avundsjuk på dessa som kan detta..och ni är många här på forumet som verkligen kan detta..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/26 :  13:07:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Vi är inga maskiner som håller oss strikt till frågeställningen. Så enkelt är kan man göra det. Mer mångfacetterat så är enligt mig off topic OK så länge det inte är onödig hets, illvilja att dra iväg åt off topic. Vidare måste man vara lyhörd på trådstartaren - vad vill han? Off topic kan ibland leda till något mycket bra, dvs nya insikter.

Får man dra fram en plattityd?

Sunt förnuft.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000