HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Erfarenhet av SEAS Odin Mk3
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/18 :  20:49:35  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej forumister,


Jag är alldeles ny här på forumet och har sökt lite efter olika åsikter om den byggsatshögtalare som heter Odin Mk3 och säljs av Hifi Kit, men inte direkt hittat några.

Jag skulle vilja höra lite mera detaljerade tankar kring och gärna också erfarenheter av sagda högtalare. Allt är av intresse.

Hur är det med elementens inspelningstid, hållbarhet och övrigt kvalitetsintryck.


Syftet med högtalaren är att huvudsakligen spela musik inom ett bredare register.


Tack på förhand

mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:36:21  Show Profile Send asto a Private Message
Jag hadde den första odin modellen för ett par år sedan, inte millenium diskanten med andra ord. de var ganska hårda och metalliska i ljudet, sju helsikes mellanregister men ganska tunn basen. körde med pioneer vsa e06 thx förstärkare på 5 x 100w då. sålde dessa till en polare som körde med dubbla Denons monoblock. då vaknade basen till liv.....vad man nu kan dra för slutsatser av detta :)
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:51:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
jag har bara lyssnat på dom inne på hifikit...helt ok för att vara inne i deras rum med förtioelva högtalare i..

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/19 :  03:42:28  Show Profile Send PaleRider a Private Message

asto; du hadde koplat dom i motfas ;o)

annars har du mycket rett, dom skriker..


Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/19 :  09:59:19  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Tack för era tankar!

Detta "metalliska" i tonklangen eller denna "skrikighet" som nämns är ju inte helt lovande känner jag. Inte heller att det skulle behövas monoblock för att få basen att vakna.

Kan dessa brister ha ändrats till den "nyare" Mk3?

Jag kom senare på att jag borde kanske också tillägga att detta också blir mitt första DIY-bygge samt att jag är mån om att hitta ett par högtalare jag vill kunna vara nöjd med ett tag. Det ljud jag eftersträvar är ett klart och mycket detaljrikt sådant där levande musik kommer till sin rätt ordentligt.



Ingen som har jämfört t ex HFLS-1 med Dessa Odin Mk3?


Mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/19 :  13:21:05  Show Profile Send asto a Private Message
Om du ska bygga dessa så hoppas jag att du bygger egna lådor till dem, och inte 16mm spånskiva, hmmmm. Jag upplevde inte högtalaren direkt skrikig, linjär och ärlig, (du ha väl kollat på seas hemsida gissar jag, på mätningarna) det var väldigt öppet och naturligt sound, pukor, cymbaler osv. lät jäkligt naturligt utan att vara påträngande. men basskagge böhövdes det muskler till :)
Nu vet jag inte om man behöver dubbla monoblock som förstärkare. men man ska nog ha lite extra pulver för att dom ska lossna i basen.....

inspelningstiden var ganska lång, ett par månader aktiv lyssning innan de började låta riktigt fint.

Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/19 :  16:37:54  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Asto:

Tack för dina synpunkter. Det låter som att du har en lite annan erfarenhet än någon av de tidigare skribenterna. Beträffande karaktäristiken så har jag tittat på SEAS hemsida och lekmannamässigt tyckt att det såg bra ut.

Kitlådorna är alltså bara 16mm spåndynga eller?


Det är lådbyggeriet jag faktiskt är absolut mest orolig för. Att löda givna komponenter enligt ett kopplingsskema etc är ju det minsta problemet. Däremot känns det spontant som att det är just i lådbyggeriet som min största felmarginal ligger.

Finns det någon firma eller privatperson som fackmannamässigt bygger lådor enligt ritning och specifikation? Eller är jag bara onormalt nojig?

mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Edited by - SoulManager on 2005/01/19 16:48:54
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/01/19 :  16:51:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
låter den inte bättre med millenium diskanten? det finns väl en med snikdiskant å en utan?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/19 :  17:04:05  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Jo jag har sett att det finns två versioner, och det känns som att snik faktiskt utgår. Tydligen är det skillnad i delningsfilter också. Med snikmodellen följer ett färdigmonterat filter med lite andra (sämre???) komponenter.

Detta enligt HifiKit iaf.

mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/01/19 :  17:59:19  Show Profile Send jonasz a Private Message
Hej SoulManager...

tycker att du ska ta en titt på Ellis Audio 1801 som använder samma bas/mellan som i Odin mkIII. Istället för Millenniumdiskanten så används den danska Hiquphon OWI (som jag själv använder och är supernöjd med ). Filtret är designat av Dennis Murphy. Dessa högtalare har nästan blivit legendariska på andra sidan pölen. Enda nackdelen (jämte känsligheten) jag kan se jämfört med Odin är att basen borde ha mer pondus i Odin, men det kan ju annars lösas med en dedikerad basdel. Elementkostnaden är ju betydligt lägre för 1801.

Ett par länkar:

http://www.audioreview.com/PRD_125773_1594crx.aspx

http://www.ellisaudio.com/1801.htm

Mvh Jonas




You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/19 :  18:38:19  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej Jonas,

Ja den där Ellishögtalaren gjorde ju inte livet lättare direkt. Jag noterade att den angivna impedansen på ellisen är 8ohm mot (om jag minns rätt) 5 ohm på Odin Mk3. Mera konkret vad innebär dessa 3 ohm i skillnad. Men å andra sidan så verkar ju Ellisen till viss del likna HFLS-1.

Vad gäller bas och baspondus så vore det trevligt om högtalaren skulle orka hänga med ned i t ex Cellons nedre regioner likasom den också gärna får leverera ut en i elektronisk musik förekommande bas - utan att för dens skull bli basigt. Då känns det - lekmannamässigt - som att två bas/mellanregister-element per högtalare faktiskt borde ge lite mera av den varan.

Ju mera jag försöker grubbla över högtalerier desto mera förvirrad känner jag mig.


Som ett bihang/komplement till stativhögtalarna tänker jag mig även framgent - och vid behov - någon form av aktiv basenhet för att framförallt användas för att nå djupbas i vissa instrument men egentligen kanske framförallt vid filmtittande. Men det känns som att det är ett senare projekt att hitta en bra basenhet som inte tar över.


Mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Edited by - SoulManager on 2005/01/19 18:39:25
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/19 :  22:47:11  Show Profile Send asto a Private Message
ska du komplettera med sub framöver så är det kanske att du tittar på annat än odin, käns onödigt att köra dubbla bas/mellanreg.....
mellanregistret och midbas räcker gott o väl i dessa seas element.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/19 :  23:02:39  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Asto:

Grundtanken är att slippa komplettera med sub - vilket ju för mig gjorde att Odin med sina dubbla bas/mellanregisterelement blev intressanta. Jag vill helst - inför framtida tillökningar i familjen - slippa golvhögtalare.


Mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/20 :  00:45:53  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Det är lådbyggeriet jag faktiskt är absolut mest orolig för. Att löda givna komponenter enligt ett kopplingsskema etc är ju det minsta problemet. Däremot känns det spontant som att det är just i lådbyggeriet som min största felmarginal ligger.

Finns det någon firma eller privatperson som fackmannamässigt bygger lådor enligt ritning och specifikation? Eller är jag bara onormalt nojig?



de flesta snickerer borde väl kunna banka ihop lådor till dig. men det drar säkert iväg med stålar o de ska fräsa elementhål, montera osv. går du in med en färdig kapnota och fixar fräsning och montering själv så blir ju prislappen lite trevligare.

quote:
Kitlådorna är alltså bara 16mm spåndynga eller?


ja, tyvärr vad jag kunde se


Edited by - asto on 2005/01/20 00:49:56
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/20 :  09:40:16  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Det är ju så att jag blir lite ledsen i ögat om det stämmer att lådorna som säljs med är gjorda i 16mm spån och inte ens MDF.

Nu när jag isf är tvungen att göra lådor som är i paritet med elementen, vad bör jag tänka på / använda? PÅ Ellislådorna stod det att fronten var i någon slags kompositplatta. Eller kanske finns det ett otal lådbyggartrådar här på forumet redan?

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/01/20 :  10:08:46  Show Profile Send asto a Private Message
Lådbyggar trådar finns det en uppsjö av. så tips får du om du söker runt lite....
jag byggde mina i mdf och lämnade in dom på lackering.

kolla runt på forumet om någon vill hjälpa dig med lådbygget om du känner dig osäker, kanske någon som bor i närheten..
Jag bor i sandviken och hadde kunnat ställa upp.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/20 :  11:44:39  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Asto: Tack för din hjälp. Hittade ett gäng lådbyggartrådar.. =)

Finns det några synpunkter på högtalarlådornas konstruktion enligt SEAS egen ritning http://www.seas.no/kit/Odin_mk3.CAB.pdf?


mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/20 :  13:53:29  Show Profile Send edison a Private Message
Seas låda verkar stabilt konstruerad.
Det finns tom ett kombinerat stag/inre baffel för porten.
Kanske en slitsport kan vara en förbättring (se tråd om HFLS1 subbasen) ?
Gamla Odin eller om det var Froy (motsvarande med 5" Excel) hade slitsport som också utgjorde stagning av lådan.

Kanske bitumen på inre sidorna skulle göra lådan (ännu) mer tyst också...

En sak är klar - SEASlådan är nog märkbart vassare än den färdiga HiFi-Kitlådan.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/20 :  20:59:35  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Edison:

Ja det verkar ju befängt att Hifikit isf verkligen säljer en "keff" låda till element som skall kunna leva upp till HiFi.

Detta med bitumen hittade jag i någon - eller om det var några - lådbyggartrådar och där gick ju åsikterna isär. Vissa menade att det inte borde finnas någon effekt och andra menade att lådorna inte längre "klirrade" efter att de fodrats med bitumen.

Problemet är att jag - jag känner mig allt mer som en riktig novis - inte riktigt är på det klara med VAD bitumen är för något material. Är det liknande sådant som används för att fodra datorchassilådor?

En annan fråga som dök upp var att det inte verkar finnas några märken i SEAS-ritningen för hur lådan ska fogas ihop typ med pluggar eller infräsningar. Eller är det inte nödvändigt i högtalarkonstruktioner?

Ytterligare en fråga är vad som ska användas - om det behövs - för att isolera/fylla ut lådan. Eller används sådant kanske bara i riktigt stora lådor?


Mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/21 :  13:30:44  Show Profile Send edison a Private Message
Fyllning bör man använda om inte annat specats av konstruktör.
Kan vara:
Fårull (en del menar det är bäst)
Annat "fluff" oftast av nån sorts plast typ "Acousto Q" (felstavat?)
Jag har märkt ganska stor skillnad i ljudet genom att enbart flytta den fårull jag haft i lådan till annat ställe i lådan.Med ullen packad nära baselementets baksida blev det avsevärt tajtare bas och mellanregistret blev mkt renare än när jag hade ullen lite mer utspridd i lådan (tvåvägare med Excel 8" pappelement, numera utgånget)

Snickarkunniga skulle nog mena att det är "no-no" att bara lägga hörnen mot varandra och skruva/limma, men jag tycker jag sett många byggen där man gjort just så och det verkar funka bra (så har iaf jag gjort)
Sen kan du ju placera lister i lagom grovlek längs hörnen och limma/skruva fast dom för mer stadga, i tilläg till evt stag mellan väggarna i lådan.
Se bara till att dessa materials volym tas med i din dimensionering så inte luftvolymen ändras "mycket".
Bygger du en redan designad/utprovad låda bör ju sånt som luftvolym inte ändras om du inte är ute efter att experimentera...

Bitumen = ett gummimaterial som har egenskapen att absorbera vibrationer och därmed tysta lådväggar mer eller mindre.
Kanske inte alltid gör nån större verkan (som en del har skrivit, vill jag minnas) MEN kan knappast förstöra heller...
Jovisst, för mkt dämpning kan enligt vissa ge som resultat att inte bara lådan blir "död" utan även ljudet upplevs som livlöst...
Men då är det nog mer den dämpning som (för mycket) fyllning ger man avser;
en vibrationsmässigt död låda är vad jag kan förstå alltid vad man skall sträva efter, musiken skall ljuda utan tillägg, så att säga!

Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25219


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/01/21 13:36:18
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/01/28 :  23:34:14  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Läste i även en annan tråd om vad HiFI-Kits lådor höll för kvalitet vilket då avgjorde för min del.

Som det ser ut just nu är det alltså Odinhögtalarna som gäller, men kruxet är bara att hitta någon firma som kan bygga och fanéra lådorna åt mig. Jag skulle behöva lite tips om duktiga hantverkare i högtalarbyggarsvängen.

Har hittat en kille i Norge som känns förtroendeingivande... En firma som heter Lyd Interiör. Någon här som har erfarenheter?


mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

TQWT
Member

53 Posts

Posted - 2005/02/03 :  21:09:15  Show Profile Send TQWT a Private Message
Jag har precis byggt ett par ODIN MK3 från HIFI kit(snik varianten). Jag tänkte återkomma med en separat tråd om detta bygge med lite bilder för jag har modifierat en del saker.

Jag vill bara kommentera ett par saker redan nu. Lådan- man får vad man betalar för. Till det priset tycker jag den är OK. Lådan är i spån men baffeln är i alla fall MDF. Passform var helt OK och det är helt korrekt att den är stagad enl. original ritningen.

Ljud- Fattig bas och skrikighet kan jag inte hålla med om. Basen är kraftfull och kort(bättre än många golvare). Jag tycker inte heller det verkar som man behöver speciellt kraftfull stärkare för jag körde från början (under bygget och viss inspelning i garaget) med ett Self steg som matas med bara +-22V. Skrikig förstår jag inte heller riktigt, det har jag inte alls upplevt den som.

Förresten, innan satsen beställdes så läste jag att pris skillnaden att gå till Millenium i diskaten inte är prisvärd. Det var ett par på nätet som tyckte så, jag har inte lyssnat på Millenium varianten så jag vet inte om detta är sant.

Jag har dock en del andra kommentarer när det gäller valet av diskant men jag får återkomma om detta i den nya tråden.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:51:25  Show Profile Send SoulManager a Private Message
TQWT:

Det ska bli intressant att läsa om dina tankar och erfarenheter.

Länka gärna till tråden även här.


Mvh

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:59:11  Show Profile Send RODA a Private Message
Hej SoulManager !

Du skrev:
Har hittat en kille i Norge som känns förtroendeingivande... En firma som heter Lyd Interiör. Någon här som har erfarenheter?


Ja, det har jag.
Han har byggd mina lådor til HFLS-1.
Mycket kompetent og topp resultat. Jag är MYCKET nöyd !!

http://www.lyd-interior.no/hfls-1.php kan du se byggandet av MINA HFLS-1'or

Mvh
Rolf
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000