HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HFLS-1 med sned baffel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:05:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har börjat snickra mina HFLS-1 som kan ses i tråden som länkas nedan.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36686

Är ny i gemet och fick höra att det kan hända det blir lite problem med fasen mellan
diskanten och bas/mellan.

Hur skall jag ändra i delningsfiltret för att kompensera detta? behövs det?
någon som har lust att hjälpa en novis?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/02/02 19:22:08

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/02/02 :  12:38:21  Show Profile Send Hasse a Private Message
Hej vem som.
Jag har byggt ett par hfls-1 or med lutande baffel. Det är mycket riktigt att man får en fas vridning om man lutar baffeln. Delnings filtret till högtalarna är så konstruerat, att fasen går vinkel rätt ut från baffeln. Jag tänkte att den lilla fasskillnaden på några cm int gör så stor skillnad. Men de gör den. När man lyssnar på dom och provar att sträcka på sig så hör man när man kommer i rätt fas. Dessutom så sprider sig inte den högsta diskanten särskillt mycket.

Efter som jag inte är särskillt bra på delnings filter så ställde jag högtalarna längre ner, så att dom siktar uppåt.
tex. Men en vanlig Hfls-1a så får du ställa högtalaren i samma höjd som dina öron. Med mina som lutar ca 3 grader bakåt ställde jag på ett 40 cm högt stativ.
Sonus fabr har högtalar med den principen.

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:07:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
En "omvänd" Sonus Faber menar du?
Annar är den juh lutad bakåt så som de jag gjort.
Jag har faktiskt kollat lite på dem designmässigt innan jag bestämde mig. Dumt, men dock. Jag får göra om i filtet eller luta lådan framåt så baffeln blir lodrät.

Jag har studerat lite filterkonstruktioner på
http://www.drkrupp.se/hifi/filter_konjugatlink.html och
http://www.drkrupp.se/hifi/filter_dampning.html

Vad jag dock inte kan förstå är hurvida jag skall dämpa diskanten eller ej?
Att dämpa 4 till 8 blir väll lite svårt? eller är det det man gör? :)

SKall jag anävnda konjugatlänk eller ej? Har någon lust att lära mig?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/02/02 19:23:17
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:14:59  Show Profile Send ILLY a Private Message
Inte för att jag egentligen bryr mig men...

quote:
§.12 Språk på HiFiForum.nu

§.11.1 Svordomar, könsord
Svordomar, könsord och andra olämpliga uttryck tillåts
ej på HiFiforum.nu.
quote:
(jävla windows; nu kan jag inte göra punkter och stora bokstäver: ja ni förstår iaf):
quote:
Dumt, men vafan. Jag får göra om i filtet eller luta lådan framåt så baffeln blir lodrät.

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/02/02 19:16:52
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/02 :  19:21:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
sorry, tar bort omedelbums

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:37:22  Show Profile Send Hasse a Private Message
nja inte omvänd. tänk dig att ljuder går rakt ur från diskanten och ska sikta mot ditt ansikte. (liten layback diskant i öronhöjd stor lutning högtalare på golvet).

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:42:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Så du tycker jag skall placera den lågt helt enkelt?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/03 :  16:12:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Att bygga med sned baffel är fel. Så var det sagt.

När du nu ändå gjort så, är det bara att testa och i bästa fall lära sig av erfarenheterna. Testa med normalhögt stativ och lyssna. Testa med ett lägre stativ och lyssna. Jag tror inte att ens ett lågt stativ rättar felet. Överväg att bygga om.

Kör hårt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/03 :  18:41:28  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
quote:
Överväg att bygga om.


Va tradigt.
Men jag antar att jag får göra det, iaf tills jag har lärt mig bättre.

Teoretiskt sett, vad i filtret är det som gör faskompensationen? Är det alltid fel med en låda med sned baffel?

Får ta o såga av halva lådan. Den blir nog lite mindre. Skall räkna på det. ...
15,7 liter minus element, filter och dämpning. (efter jag sågat bort vinkeln).

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/03 :  18:54:53  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Teoretiskt sett, vad i filtret är det som gör faskompensationen?


Allting, i princip. går du in och ändrar en komponent så ändras fasen.

quote:
Är det alltid fel med en låda med sned baffel?


Nej, om högtalaren är mätt med lutad baffel och filtret är konstruerat efter det så är det inte fel.

kan ibland vara en fördel att från början få elementens fas rätt i förhållande till varandra
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:17:04  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Försöker hitta ritningarna till HFLS-1an, dock utan resultat.
Någon som har länken nära till hand?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:31:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Finns under Artiklar. Se högst upp till höger på "alla" sidor. Articles står det.

Jag tycker du skall bygga klart och testa. Inte avbryta nu. Då får du inte ut något av det jobb du lagt...


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/03 :  19:49:45  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
men eftersom jag ej besitter kunskaperna ännu så känns det en aning tungt
jag skulle kunna komponera en ny delningsfilter eller testa olika placeringar av högtalaren när den är klar med delningsfiltret som är original
i vilket fall så har jag bara två mätverktyg och det är mina öron
delningsfilter kan jag bara göra till grunden; dvs första eller andra ordningens osv
kanske en del om dämpning och så, fast det räcker föga antar jag
som sagt, jag jobbar på att få ihop lite kunskaper, men studntals känns det stort och lite tungt

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/03 :  20:55:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Inte min mening att suga ur dig all entusiasm. Jag tycker att du skall fullfölja din ide och bygg klart dom i din tänkta form.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/03 :  21:08:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hehe, det är ingen fara.
Utan lite motstånd hade jag inte lärt mig något eller hur :)

Vid vilka frekvenser delar hfls-1an?

Och hur många dB har diskanten dämpats?

Behöver man göra något för att det är olika impendans på elementen?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/02/03 21:53:43
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/03 :  23:25:27  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
De få mätningar/simuleringar jag gjort så har det visat sig viktigt att mäta tidsskillnaden mellan diskant & bas (tenderar att vara kring 20mm) just för att få rätt på fasen när man simulerar filter (alltså för att fördröja diskantens respons något då basens akustiska centrum ligger något "inne i lådan"), det räcker ju med ett par millimeter för att fasen ska bli skrot.

Hur såg det ut vid HFLS1-utvecklingen?

EDIT
(Simulerar med LspCAD)

Edited by - m_persson79 on 2005/02/03 23:31:57
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/04 :  01:39:12  Show Profile Send edison a Private Message
vemsom:

Bygg klart å lyssna, och du kan ju alltid ställa dom på "normalhögt" stativ samt luta dom framåt ( = lyft lite på bakkanten ) så får du ju baffeln i rak vinkel.
Bara att spela och jämföra, och du vet ju att med den raka baffeln (rakt i vinkel mot dej i lyssningspositionen) så är allt som räknat.
(förutom att lådans bak och frontytor inte är ställda rakt mot varandra, vilket knappast (?) gör nåt negativt)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/02/04 :  08:51:10  Show Profile Send molsson a Private Message
Eller räkna om filtret, och kompensera för baffelns lutning.

No hay banda!!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:18:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hade gärna räknat om, men jag vet inte hur man gör ännu ;)
m_persson79 du kanske kan visa mig i samband med att vi fräser lådorna till dig.
Får ta i skaffa mig något program.

Något som rekommenderas?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:37:38  Show Profile Send asto a Private Message
Lspcad, många som använder det runt 1000kr kostar det.
eller speaker workshop, det är ju gratis.....(tror jag)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/04 :  12:28:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
gratis är trevligt. :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:26:37  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Speaker Workshop är hur bra som helst. http://www.speakerworkshop.com/SW/Download.htm

Det var trevligt att talas vid vemsom.

edisons tips att bygga & lyssna (tippa lådan osv) är nog att föredra innan vi försöker mikkla med filtret.

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:35:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Då gör vi det.
Elementen kom idag. Tyvärr var mina fräsningar, snygga, men för en milimeter för små.
Dessutom var diskanten jag fick skärmad och lite större än den jag tänkt. Men det ordnas.

Försöker för tillfället förstå programmet. Det går inget vidare ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000