HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Budgetlådor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2005/02/04 :  07:12:32  Show Profile Send Shogo a Private Message

Jag e för tillfället utan tillgång till vettig verkstad, men har endå endel element hemma som behöver nya "hem" :D

Skulle uppskatta tips på färdiga lådor/förslutningar som skulle fungera som högtalarförslutningar.

Plast, papper, trä ?

Låt inspirationen flöda !

"enkla" moddar såsom att klä med dämp/blymatta och tätning kan jag göra.





/Shogo

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/04 :  10:30:49  Show Profile Send asto a Private Message
Jag är ledsen, men jag förstår inte vad du menar. vad är det du vill göra? lådor? till vad? vilka element? hur? =)
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:10:55  Show Profile Send silvervarg a Private Message
HiFikit säljer kit med "färdiga" lådor. Dvs något som du nog kan snickra ihop i vardagsrummet med dina element för att bli högtalare. Lite verktyg krävs nog, men inte allt för mycket.
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:18:49  Show Profile Send Shogo a Private Message

Ok, det kanske va kanske lite osammanhängande.. till mitt försvar hade jag inte gått och lagt mig ännu när jag skrev inlägget :D

Hur som helst. Jag är ute efter lådor i alla de former som kan fungera som billiga högtalarlådor. Jag har sett tex en sublåda som var byggda av någon av Ikeas förvaringslådor i trä. Det fanns även tidigare en tråd ang montering av Tangband W3-871s i en av Ikeas träskålar.






/Shogo
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:31:02  Show Profile Send asto a Private Message
Ok, då är jag med =)

Ja har du några 4":e eller liknande så kan man ju göra roliga pipor av avloppsrör......
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:53:54  Show Profile Send Shogo a Private Message
Silvervarg: Jo, fast då försvinner det roliga momentet.. hitta alternativa lådor..(samt att hifikits lådor är hemskt fula då)


/Shogo
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/04 :  12:12:57  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Ah, nu är jag med på vad du är ute efter.
Jag har sett bilder på Sijosae som har satt 8":ar i sånna behållare som man har "källvatten" i på många företag. Tror de är ca 20 liters innervolym. Dämpmaterialet är sån skumplast som ofta används som packningsmateriell och så har han lagt i en tegelsten i varje för att få lite tyngs och för att de inte skall rulla iväg.
Baktill är "lådorna" öppna.
http://home.postech.ac.kr/~sijosae/image/diy/Gallary-71.jpg
http://home.postech.ac.kr/~sijosae/image/diy/Gallary-73.jpg
Enkelt och originellt...fast kanske inte riktig HiFi kvalitet.
Go to Top of Page

Shogo
Member

78 Posts

Posted - 2005/02/04 :  13:29:45  Show Profile Send Shogo a Private Message


Precis sånt jag letar efter !

/Shogo
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/02/04 :  13:52:59  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kanske de här?

http://www.t-linespeakers.org/projects/davidduke/index.html

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2005/02/04 :  13:56:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
IKEA var det....



Nåt nattbord för 99:- i massiv furu som "bara" behöver kompletteras med två sidor..

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/04 :  17:25:08  Show Profile Send edison a Private Message
Kan det vara denna sublåda du sett, Shogo?



Är inte klar än men hoppas IKEA-bordets struktur är tillräcklig för att bli stabil ihop med innerlådan av 16 mm spån, med ca 48 mm tjock front...visar sej annars får det bli ny innerlåda ;-)

Bordet heter "Corras", ca 300 kr var det visst det kostade

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/04 17:29:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000