HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Fotograferingshjälp sökes.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:50:56  Show Profile Send luften a Private Message
Eftersom det finns många kunniga fotograder på detta forum, samt en del okunniga (jag själv t.ex. ) så vore det trevligt om någon kunde beskriva lite hur man skall göra för att få fina bilder på sina grejer.

Min kamera är av modellen Canon Powershot G5 och jag äger även ett stativ av enkel modell.

Med denna kamera har jag möjlighet att ställa fokusering och slutartid manuellt, bara jag skulle förstå mej på det

Hur skall jag göra för att fota en fin närbild av min högtalare, till exempel.
Blixt?
Om ingen blixt, annan ljuskälla?
Slutartid, F-värdet?

Tack om någon orkar ge mej lite goda råd!

//air

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/18 :  14:36:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
För att först få något att jobba med, så skulle jag montera på kameran på stativet och bestämma mig för vilken vinkel jag vill bilden i från.

Mitt första försök skulle bli (nu) på förmiddagen, då det är som mest dags ljus. Jag skulle helt enkel testa med Auto (svärmorsläget) på skärpa/ljusmätning. Skulle också använda mig av tidsfördröjning, så du inte får några skakningan från avtrycket.

Annan ljuskälls kan vara spotlights/uplights eller andra belysningar. Dock bör nu nog ändra vitbalansen till Tungsten eller flouroserande.

Det är mycket prova och titta i början, det är så man lär sig ;)
Jag tror att PAC har en G3'a (som verkar vara ganska lika om man kollar på dpreview.com), Skicka ett PM
Ett tips. Lägg in manualen på Toaletten,,, Man kan föaktiskt lära sig en hel del genom att läsa den, det har jag insett själv.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/01/19 :  00:00:36  Show Profile Send Joav a Private Message
Mitt favorit sätt att lära mig på är att experimentera...
Om vi börjar med blixten, använder den den inbyggda i automatisk läge finns det risk att bakgrunden blir mörk. Detta kan även vara en fördel om du har stökigt hemma
Något som är utmärkt att använda för ljussättning är bygghalogener om du har sånna hemma för att slippa allt för starka skuggor kan du rikta lampan mot taket eller motsatta väggen.
F-värdet = bländartal, använda för att ändra skärkedjupet (förenklat). Skärpedjupet är hur långt bakom och framför skärpan fortfarande är bra från den platens som kameran stält in skärka på. Om du samtidigt vill visa upp exakt vad du har i bakgrunden (anlägningen?) ska du ha ett stort bälndartal ex 16 vill du att det som finns i bakgrunden ska vara mer blurigt ska du ha ett lite bländartal ex 2,8
Har du en liten högtalare och vill göra en annorlunda bild så kan du alltid ta den under armen och gå ut till en trevlig plats och ta fotot
Om du vill ha mera hjälp så lägg upp ett foto som du nästan är nöjd med, säg hur du gjorde när du tog det och vad du vill förändra så ska jag försöka ge flera tips. Men börja med att ta MÅNGA foton och experimentera mycket
lycka till
/Joav
ps. pm:a mig om du lägger upp något, tittar inte här så ofta. Ds.

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/19 :  00:32:51  Show Profile Send luften a Private Message
Tack för era svar, jag skall experimentera lite imorgon, eftersom jag då är ledig ifrån skolan

F-värdet är begränsat på denna kamera, men går att ställa mellan F2.0 - F8.0. Tyvärr har jag inga bygghalogener här i lägenheten, men det kan testas nästa gång jag åker hem till föräldrarna. Ska kolla om jag hittar nån annan belysning imorgon.

//air
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/19 :  01:08:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
F2.0 kommer att ge dig ett KORT skärpedjup.
F8.0 kommer att de dig ett normalt skärpdjup.

Har man bygghalogener, så kan det vara kul att försöka göra några skärmar till den, som "styr" ljuset. Tänk dock på att det blir varmt, så att det inte tar eld.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2005/01/23 :  01:56:04  Show Profile Send ludo a Private Message
Mina tips:

Tänker efter vad jag vill visa / se i min bild.

Försöker koncentrera mej på det väsentliga. Hellre tar med för lite än för mycket, hellre detalj än översiktsbild. Går nära med kameran.

Stativ + bra kulled är oumbärliga när man fotar inomhus.

Blixt OFF för det mesta. Laborerar hellre med det befinliga ljuset. Blixt är alltid oförutsägbart (reflexer/exponering).

Kör helst manuellt. Blir stressad av all automatik. Är det "stilleben" man fotar så har man all tid i världen att ställa tid å bländare manuellt, knäppa några bilder med digitalkameran, kolla resultatat och justera exponeringen/vitbalansen vid behov.

Provar olika kameravinklar, brännvidder, skärpedjup, rörelseoskärpa.
Leker och experimenterar. Det ska vara kul att fota!
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/23 :  09:34:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hejsan!

En G5'a, coolt!!!

Denna bilden är tagen i naturligtljus och på autoläget med en G3'a:



Hela McIntosh-demotråden [url="http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22140]här![/url] är tagen på det viset.

G3 är en enkel kamera att jobba med men ett stativ är väldigt bra att ha och i dagsläget går jag aldrig hemmifrån utan det.

Till Min G3'a använde jag ett Manfrotto Digi714B och det var bra. Det hade varit ännubättre om det haft en riktig kulled och en snabbkopplingsplatta...

Det skall bli roligt att se dina kort

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/23 :  14:36:40  Show Profile Send luften a Private Message
Tackar.
Har ännu inte hunnit med nåt fotograferande, har haft fullt upp med skolan. Men, så småningom skall det nog bli av. Har nyligen uppdaterat firmware i min kamera, vet inte vad förändringen blev, men förhoppningsvis var det något vettigt.

Pac: Fina foton, är dom tagna utan blixt? Och antagligen med stativ ?!

//air
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/23 :  15:58:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Luften: PACs bilder är tagna UTAN blixt, med stativ. Med slutartider under 1/60 bör stativ användas.
PACs bild har säkert 1-2 sekunder som slutartid.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:41:37  Show Profile Send luften a Private Message
Suck.. hade skrivit ett långt inlägg men det kom förstås server error.. och det försvann.. Nåja, nytt försök.

Jag har testat att fota lite närbilder på min ena högtalare. Testade först med auto läget, men det blev inget lyckat. Testade sedan 2 olika tider på tv läget. Bilderna här är förstås krympta, men det ser nog ganska bra ut tycker jag. Tydligen är det stativ + lång slutartid som krävs. Autoläget verkar inte vara bra, iallfall inte för närbilder.

Auto: T:1/8s F:2.20


Tv 2 sekunder: T:2s F:5.60


Tv 6 sekunder: T:6s F:8.00


EDIT: satte till värden för T och F.

//air

Edited by - luften on 2005/01/24 16:45:23
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:08:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag tror inte att det beror på Autoläget. Det ser ut som det är rörelseoskärpa på första bilden.

Vad fick du för bländarvärden på bilderna.

Prova med att ta en låg siffra. (2.8) och ett kort med bländare 8

Edit: Kanske optiken inte är den skarpaste på F2.8

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/01/24 17:18:00
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:59:20  Show Profile Send luften a Private Message
Zalve: Jag kan inte tänka mej att det skulle vara på grund av rörelse, eftersom jag fotat med fördröjning på 2 sekunder, dvs, kameran stod fritt på stativet vid tillfället.

Lite mera exempel, har fotat diskanten på nära håll, bilderna är oredigerade och STORA.

Auto: T:1/8s F:2.50 Bild1
TV1: T:1s F:2.50 Bild2
TV2: T:2s F3.50 Bild3
TV4: T:4s F5.00 Bild4

//air
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/24 :  17:18:19  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Riktigt underligt att du har (rörelse?)oskärpa på de med kort tid men inte på de med längre tid...

Autoläget verkar inte riktigt vilja hänga med... Har du några exponeringskompenseringar inprogrammerade?

Det märks att kameran fokuserat om mellan bilderna. Du kan inte göra en ny serie men med manuell skärpa?

TV2 bilden har en fin skärpa du, riktigt mumsig...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/24 :  20:47:08  Show Profile Send luften a Private Message
Pac: Exponeringskompenseringar? Inte vad jag vet, har ingen aning om vad det är nämligen

Jo, den bilden blev faktist skarp, otroligt. Dock verkar det som om auto läget på min kamera inte kan använda längre slutartider än 1/8 sekunder ?! Testade igen, och det blev skarpare, män mycket mörk bild. Har oxo fotat ett helt gäng bilder med Manual Focus låst, så att alla har olika slutartid och F-värde, men samma fokusering. Dock blev det inte 100% bra skärpa, så tyvärr är bilderna inte lika lyckade som TV2 i mitt förra försök.

EDIT: Bilder bortplockade, utrymmesbrist på servern.

//air

Edited by - luften on 2005/01/26 23:17:22
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:25:47  Show Profile Send Joav a Private Message
Jätte snygga bilder gillar den matta spegligen i diskanten framför allt de med färg i...
bilderna på basen var också snygga. På basen behöver du ett stort skärpedjup F8.00... När du tar bilder på långtid är det bra att använda självutlösaren eller fjärrkontroll för att undvika skakningar...
Testa även att ha en tidning eller dyrlikt under basen (utanför bild) för att få bort skuggan, du kan även använda färgat papper tex gult för att få in värme i bilden...

(Zlave: bästa skärpan brukar vara vid 2 stegs nerbländning)

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:38:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Luften Exponeringskompensation är enkelt uttryckt en förstärkning av blixtljuset.Bländaren är enkelt förklarat den öppning där ljuset kommer in.En stor bländare släpper genom detta in mer ljus än en liten vilket gör att du kan använda kortare slutartid.En kort slutartid ger som vi nämnt här tidigare, mindre risk för rörelseoskärpa.

Dock så ger en kort slutartid en mindre mängd ljus vilket gör att bilderna blir mörkare.Skärpedjupet är kortare vid en större bländare och vise versa.Hoppas att det är till hjälp.Det finns bländaröppningar att se på Scandinavian Photo i Mölndal att titta på om du bor i Göteborgsområdet. mvhKristofer
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:42:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bästa skärpan trodde jag var vis 5.6-8.. Dan: kan du reda ut detta ?!

luften: Måste du köra manuell fokus, om du vill köra manuell tid/bländare =?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/01/26 :  23:23:00  Show Profile Send luften a Private Message
Joav: Tack för det Jag har använt mej av självutlösaren på alla bilder som jag haft uppe här. Blir mera testande så småningom. Vad betyder "2 stegs nerbländning"?

whiskyman: Tack för informationen, det tål att sägas flera gånger innan det fastnar i min skalle. Hur är det när man inte använder blixten? (angående exponeringskompensationen menade jag)

Zalve: Jo, jag kan använda autofokus fast jag kör manuell tid/bländare. Detta har jag använt på bilderna med diskanten, men dom i mitt sista inlägg (som nu är borta), så var fotade med manuell fokus, för att Pac undrade om jag kunde fota en sån serie. Det blev dock inte så lyckat.

//air
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2005/01/27 :  15:28:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Zalve: först och främst ber jag lite om ursäkt för att jag är så "osynlig", men jag har grymt mycket med jobb och håller på att flytta mitt kontor samtidigt...men bara för att reda ut skarpast teckning (ultimat skärpa exakt på det avstånd där skärpan är inställd - inte att jämföra skärpedjup alltså) )från en optik så är det olika från optik till optik. Detta beror på principiell uppbyggnad, dvs konstruktion, antal lins element och ämnat fotograferingområde och givetvis hantverket i sig och material val samt accepterade felmariginaler från tillverkaren. Varje optik har sin karaktär (DNA)och har "pros and cons" eftersom nästan allt som konstrueras är en kompromiss på ett eller annat sätt, men det kluriga är att även optiker av mycket hög klass skiljer sig sinsemmellan ifall man gör noggranna mätningar. Exempelvis så har jag en Canon 85/1.2 L, en optik som kostar 20 000kr och ansedd som världens bästa 85:a och enligt Canon så mäter den toppresultat i skärpa, kontrast, min CA vid f8 och mitt ex är bättre vid f11. Nu gör inte detta något isig men belyser hur extremt det är. Klart jämförbart med hifi, tror jag...

Efter allt detta "blabbet", så, jo zalve....5,6 - 8 - 11 är en generell tummregel att optiken ger optimal kvalitet för just den optiken. Jag kan dock tänka mig att konsument-gluggar skiljer sig än mer vilket gör att man bör göra ordentliga tester med just sin egen kamera för att se vad som händer. Större bländare och mindre bländare degraderar kvaliteten och , som sagt, det har ingenting med skärpedjupet att göra när man pratar optisk kvalitet.

Ja, tänkte svara lite snabbt innan jag drar iväg - ska plåta en vacker italienska om en halvtimme......

C'ya

Artphotography
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/28 :  17:05:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja, vilket Dan ju mycket riktigt säger så är ju skärpa och skärpedjup två olika saker.

En stor bländaröppning indikerar att risken för vinjettering är större och att gluggen blir dyrare och tyngre om man kräver optimal kvalitet.Stor bländaröppning har den optik som är mycket ljusstark och problemet blir ännu större när man talar om zoomar som ju innehåller flera linser.

Skärpan blir sämre ute i ytterkanterna på optiken och man får en böjning i bilden vilket kallas för vinjettering.

MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2005/01/28 17:19:18
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/28 :  17:37:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vinjettering är tyvärr ganska vanligt förekommande på billigare digitalkameror med MYCKET zoom.

Dan: Vet att du har mer än fullt upp,, och det är väl kul!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/28 :  21:03:29  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare Dan, tack för klargörandet och lycka till med italienskan!

Du har PM också

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/29 :  14:49:22  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Vinjettering är tyvärr ganska vanligt förekommande på billigare digitalkameror med MYCKET zoom."

Alla zommar har det till viss del, därav anledningen till att man väljer fast optiken där risken för det är mindre.MvhKristofer

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/29 :  17:30:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skrev ínte att det INTE finns på alla zoomar. Jag bara förtydligade att det syndes VÄL på billigare digitalkameror.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/01/30 :  15:49:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ber om ursäkt för det svaret från min sida.Jag vet mycket väl att Du vet detta. MvhKristofer
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/07 :  02:15:01  Show Profile Send edison a Private Message
Whiskyman:
Vinjettering är inte att bilden har nån "avböjning"...***
Det är när bilden blir mörkare längre ut mot kanterna, och brukar allmänt finnas vid:
*Stor bländaröppning
*Vidvinkelläget på zoomar
*På fasta (mer vidvinkliga) objektiv...(och mer V på billigare optik generellt sett)


***åter till böjda linjer - något ditåt att ljusstrålarna böjs av mot kanten av bilden och därmed orsakar lägre ljusmängd per ytenhet i yttre delarna av
film-/ccd-/cmos-ytan kan man kanske säga är fallet, dock SER man inga böjda linjer.
Det gör man däremot om optiken har distorsion, men det är ju en annan sak det ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/07 02:39:55
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000